Κατά 30% υποχώρησε μεταξύ 2005 και 2018 η μέση κατά κεφαλή δαπάνη των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα και από τα 745,7 ευρώ υποχώρησε στα 519,6 ευρώ, όπως αναφέρει σε μελέτη του το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ).
Η μείωση αυτή ωστόσο πως τονίζεται δεν αποτελεί από μόνη της ένδειξη υποβάθμισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αλλά είναι αποτέλεσμα της μείωσης της μέσης διάρκειας παραμονής αλλά και της αύξησης των επισκεπτών από χώρες με μειωμένη οικονομική δύναμη όπως είναι αυτές των Βαλκανίων και της ανατολικής Ευρώπης.
Η μεταβολή στα μερίδια των αγορών μας -δηλαδή, η αλλαγή του μείγματος των επισκεπτών- δεν οφείλεται σε υποκατάσταση των παραδοσιακών (υψηλότερης δαπάνης) αγορών από νέες (χαμηλότερης δαπάνης) αγορές, αλλά στην ανάπτυξη των νέων αγορών (+137%, από 3,2 εκατ. το 2012 σε 7,6 εκατ. το 2018) με ταχύτερο ρυθμό από αυτόν που αναπτύσσονται οι παραδοσιακές (+82%, από 6,3 εκατ. το 2012 σε 11,5 εκατ. το 2018), αναφέρει το ΙΝΣΕΤΕ.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, όπως εìδειξε προηγούμενη μελεìτη του ΙΝΣΕΤΕ, η Μεìση Ημερηìσια Δαπάνη των τουριστωìν από τις παραδοσιακεìς αγορεìς μας αυξήθηκε, αντισταθμίζοντας τη μειωμεìνη Μεìση Ημερηìσια Δαπάνη των τουριστωìν από τις νεìες αγορεìς (+ 6% από τις χωìρες της Ευρωζωìνης εìναντι -11% από τις άλλες χωìρες της ΕΕ και -9% από τις υπόλοιπες). Στο γεγονός αυτό οφείλεται η διαχρονικηì σταθερότητα της Μεìσης Ημερηìσιας Δαπάνης (ΜΗΔ) τα τελευταία χρόνια (€ 71,1 το 2012, €69,0 το 2018).
Όπως εìδειξε και πρόσφατη μελεìτη του ΙΝΣΕΤΕ για την αξιολόγηση του τουριστικού brand «Ελλάδα», η στόχευση σε υψηλότερη Μεìση κατά Κεφαληìν Δαπάνη, είτε μεìσω της αύξησης της Μεìσης Ημερηìσιας Δαπάνης, είτε μεìσω της Μεìσης Διάρκειας Παραμονηìς, προϋποθέτει τη δημιουργία ενός πιο σύνθετου προϊόντος με υψηλότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά που αναβαθμίζει την συνολικηì εμπειρία του επισκεìπτη και αφορά σε όλους τους επιμεìρους κρίκους της αλυσίδας αξίας που συνθεìτουν το τουριστικό προϊόν.
Προς την κατεύθυνση αυτηì, κρίσιμο στοιχείο είναι, όπως τονίζει το ΙΝΣΕΤΕ η αποτελεσματική διαχείριση των προορισμών με συγκεκριμεìνο στρατηγικό σχεδιασμό, συνεìνωση δυνάμεων και ευρύτερες συνεργασίες σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο. Παράλληλα, είναι αναγκαίο να προχωρηìσει ο εκσυγχρονισμός των υποδομών για ενεργειακηì επάρκεια, καθαριότητα, επαρκηì αστυνόμευση, ενίσχυση υπηρεσιωìν υγείας, κ.λπ., ωìστε να καλύπτονται οι ανάγκες, τόσο των τουριστωìν όσο και των κατοίκων της χωìρας. Μόνο εìτσι ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρηìσει τη δυναμικηì του και θα σταθεροποιηθεί σε μια νεìα, πιο ωìριμη και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης.