Σε μία περίοδο που το λιανικό εμπόριο περνάει κρίση, η τουριστική περίοδος αποτελεί τη μεγάλη ευκαιρία των τοπικών καταστημάτων να ανακάμψουν. Τα χρήματα όμως που διαθέτουν οι επισκέπτες, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, είναι εμφανώς μειωμένα σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Αρκούνται στα απολύτως απαραίτητα και σε είδη δώρων που έχουν μικρό κόστος. Μπορεί οι τουρίστες να φθάνουν στα ταμεία των καταστημάτων, ωστόσο τα χρήματα που ξοδεύουν, μόνο ικανοποιημένες δεν αφήνουν τις τοπικές επιχειρήσεις.
Τι και αν η τουριστική κίνηση σημειώνει άνοδο, η περιορισμένη αγοραστική δύναμη των επισκεπτών στερεί από τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τη δυνατότητα να δουν το τζίρο τους να καταγράφει θετικό πρόσημο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι τουρίστες στις περισσότερες περιπτώσεις περιορίζουν τα έξοδά τους στο φαγητό, τη διασκέδαση και κοντινές εκδρομές και θέτουν σε δεύτερη μοίρα τις αγορές δώρων και ειδών ένδυσης και υπόδησης.
Για την πτώση της αγοραστικής δύναμης των ξένων επισκεπτών της πόλης του Ρεθύμνου μίλησαν στα «Ρ.Ν.» επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο. Υποστηρίζουν πως οι τουρίστες έχουν μειώσει τις αγορές τους σε σχέση με πέρυσι, μία εξέλιξη που έχει αρνητικό αντίκτυπο για τους ίδιους. Δηλώνουν ωστόσο αισιόδοξοι για την πορεία της τουριστικής κίνησης μέχρι το τέλος της τουριστικής περιόδου.
«Οι τουρίστες μπορεί να δώσουν από δύο ευρώ έως και είκοσι ευρώ για αγορές, προκειμένου να κάνουν δώρα σε αγαπημένα τους πρόσωπα. Έχουμε πάρα πολλούς ξένους επισκέπτες φέτος με χαμηλή αγοραστική δύναμη. Οι μοναδικοί οι οποίοι μπορεί να ψωνίσουν κάτι ακριβό είναι οι Ρώσοι. Οι υπόλοιποι θα πάρουν κάτι πολύ μικρό σε αξία. Στα εμπορικά καταστήματα η κατανάλωση είναι περιορισμένη. Συνήθως επισκέπτονται καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, με είδη κεντημάτων και δώρων. Μπορεί κίνηση να υπάρχει, ωστόσο οι τουρίστες δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική αγορά», επεσήμανε στην εφημερίδα μας η ταμίας του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου.
«Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου μας έχει δώσει κάποια στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, πέρυσι ο μέσος τουρίστας κατανάλωσε 90 ευρώ κατά τη διάρκεια των διακοπών του ένα ποσό που φέτος έχει κατέβει στα 36 ευρώ, και όπως καταλαβαίνουμε η συγκεκριμένη εξέλιξη μόνο ως θετική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Η αγοραστική δύναμη των τουριστών δεν είναι υψηλή με ότι και αυτό συνεπάγεται. Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον και ελπίζουμε η κατάσταση να αλλάξει μέχρι το τέλος της τουριστικής περιόδου. Τα στοιχεία που έχουμε στην κατοχή μας δεν είναι ενθαρρυντικά, καθώς οι τουρίστες μπορεί να κατακλύζουν καθημερινά την αγορά του Ρεθύμνου, ωστόσο τα χρήματα που αφήνουν είναι ελάχιστα» τόνισε στα «Ρ.Ν.» ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Μανώλης Σταματογιαννάκης.
«Τουρίστες υπάρχουν, κατεβαίνουν στην αγορά του Ρεθύμνου, ωστόσο η αγοραστική τους δύναμη δεν είναι η αναμενόμενη. Φέτος περιμέναμε κάτι το διαφορετικό προκειμένου να είχαμε και εμείς οι έμποροι τα αντίστοιχα οφέλη. Για παράδειγμα πριν την έναρξη της οικονομικής κρίσης, ένας τουρίστας θα μπορούσε να ξοδέψει ακόμα και εκατό ευρώ για αγορές, τώρα θα αφήσει μόνο εξήντα. Είναι ένα τρανό παράδειγμα για να καταλάβουμε πόσο πολύ έχουν αλλάξει οι εποχές» υποστήριξε στα «Ρ.Ν.» η επιχειρηματίας, Αρετή Βερνάρδου.
«Πληθώρα κόσμου με περιορισμένη αγοραστική δύναμη. Εκπτώσεις υπάρχουν και μάλιστα σε πολύ υψηλά επίπεδα και το κλίμα είναι θετικό, ωστόσο ο τζίρος κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα όσον αφορά τον τουρισμό. Μια οικογένεια, η οποία πριν από κάποια χρόνια θα προχωρούσε σε αγορές 90 ευρώ, τώρα μετά δυσκολίας θα αφήσει 30 ευρώ» τόνισε η πωλήτρια σε κατάστημα με είδη δώρων, Σταυρούλα Πετρογιαννάκη.
Στην εφημερίδα μας, μίλησαν και ξένοι τουρίστες, οι οποίοι βρέθηκαν χθες το απόγευμα στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Αν και οι περισσότεροι χαρακτήρισαν τις τιμές στα εμπορικά καταστήματα ιδιαίτερα ικανοποιητικές, παραδέχτηκαν ότι θα περιοριστούν σε λίγες και οικονομικές αγορές.
«Αν και έφθασα στην Κρήτη πριν από δύο ημέρες από μία γρήγορη βόλτα που έκανα στα εμπορικά καταστήματα διαπίστωσα πως οι τιμές είναι πιο χαμηλές από την χώρα μου την Ελβετία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα προσχωρήσω σε αγορές, χωρίς ωστόσο να ξεφύγω από τον αρχικό σχεδιασμό μου. Υπάρχει καλή διάθεση και όρεξη για αγορές» δήλωσε ο Ρίτσαρντ στην εφημερίδα μας.
«Έχω ήδη αγοράσει κάποιες μπλούζες από την παραδοσιακή αγορά σε πολύ καλή τιμή. Δεν έχω σκοπό να αγοράσω κάτι άλλο γιατί τις επόμενες ημέρες εγώ και η οικογένειά μου έχουμε την πρόθεση να επιστκεφθούμε και άλλες περιοχές της Κρήτης. Οι τιμές πάντως είναι πολύ καλές. Είναι φθηνότερα από άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως η Ιταλία και η Ισπανία που επισκέφθηκα πρόσφατα» δήλωσε ο Μάρτιν από την Σκωτία, ο οποίος βρίσκεται εδώ και μία εβδομάδα στην την οικογένειά του.
«Δεν είναι τόσο φθηνά όσο περίμενα, καθώς παρά τις εκπτώσεις οι τιμές στην αγορά είναι ιδιαίτερα υψηλές. Έχουμε προχωρήσει σε κάποιες αγορές, κυρίως κάποια αναμνηστικά για να θυμόμαστε το όμορφο Ρέθυμνο. Κατά τη γνώμη μου στην πατρίδα μου το Ρωσία οι τιμές είναι χαμηλότερες. Παρά την οικονομική κρίση που επικρατεί εδώ οι τιμές είναι υψηλές» υποστήριξε η Σοφία από τη Ρωσία.