Το γραφείο ευρωπαϊκών προγραμμάτων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετέχει στο Erasmus+ KA201 πρόγραμμα με τίτλο «CODESKILLS4ROBOTICS – Promoting Coding & STEM Skills through Robotics: Supporting Primary Schools to Develop Inclusive Digital Strategies for All», μαζί με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, το EmphasysCenter από την Κύπρο, τον εκπαιδευτικό οργανισμό Hansigland από τη Σουηδία και την εταιρεία LifelongLearningPlatform από το Βέλγιο.
Σκοπός του έργου είναι η σχεδίαση και η υλοποίηση ενός καινοτόμου προγράμματος εκπαίδευσης με στόχο την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής και των απαραίτητων εννοιών προγραμματισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα του παραπάνω έργου αναμένεται να ενισχύσουν την ικανότητα των μαθητών στην ανάπτυξη αναλυτικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων, καλλιεργώντας παράλληλα δεξιότητες όπως η εφευρετικότητα και η συνεργασία.
Στο μαθητικό κοινό, η ομάδα στόχος είναι παιδιά δημοτικού σχολείου ηλικίας 9 ως 12 ετών, ενώ σε ό,τι αφορά στους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με ελάχιστη ή δίχως προηγούμενη εμπειρία στον προγραμματισμό και στη ρομποτική.
Το εκπαιδευτικό πακέτο που έχει αναπτυχθεί, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ένα πλούσιο τόμο με αναλυτικές οδηγίες για την κατασκευή, τον προγραμματισμό και την χρήση των ρομπότ, τόσο ως αυτόνομες συσκευές όσο και ως παιδαγωγικό υλικό για τη σχολική τάξη, εμπλουτισμένο με όλες τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους.
Την Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021, ολοκληρώθηκε η φάση πιλοτικής εφαρμογής σε όλες τις χώρες. Στην Ελλάδα, η πιλοτική πραγματοποιήθηκε σε δυο Δημοτικά Σχολεία στην Αττική και σε πέντε Δ.Σ. στην Κρήτη. Πρόκειται για το 3ο και 11ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου, 19ο και 12ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου, Δημοτικό Σχολείο Νέας Ανατολής Ιεράπετρας, Δημοτικό Σχολείο Ταυρωνίτη Χανίων και Δημοτικό Σχολείο Πλακιά Ρεθύμνου.
Ο Κωνσταντίνος Κάτσιος, εκπαιδευτικός του Δημοτικού Σχολείου Πλακιά Ρεθύμνου, που συμμετέχει στο έργο, ανέφερε για το Codeskills4Robotics: «Μέσα από το πρόγραμμα είχαμε τη δυνατότητα ως εκπαιδευτικοί να γνωρίσουμε τις δυνατότητες και τα οφέλη της εκπαιδευτικής ρομποτικής στο σχολείο. Οι μαθητές, που αποτελούν τους καλύτερους κριτές ενός προγράμματος, ανταποκρίθηκαν όχι μόνο με χαρά, αλλά με ενθουσιασμό. Ρούφηξαν τις γνώσεις στις κατασκευές ρομπότ, στη μηχανική και στον προγραμματισμό, έπαιξαν, πειραματίστηκαν και τελικά είδαν έναν νέο κόσμο να ξεδιπλώνεται μπροστά τους. Είδαν τον εαυτό τους ως δημιουργό κι όχι ως χρήστη. Έγιναν οι κεντρικοί ήρωες μαζί με τα ρομπότ τους, σε ένα ταξίδι που φαίνεται ότι θα τους ακολουθεί για χρόνια. Το πρόγραμμα ήταν η αρχή που χρειαζόμασταν, για να συνεχίσουμε με την απαιτούμενη γνώση, εμπειρία, δύναμη και χαρά».
Από το Δ.Σ. Νέας Ανατολής, η Νίνα Γκ. μαθήτρια της ΣΤ’ σχολίασε πως της άρεσε περισσότερο που πέρασε χρόνο κατασκευάζοντας ρομπότ και συνεργάστηκε με τους φίλους της για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων, ενώ ο μαθητής της Στ’ τάξης Σεχιτ Α. χάρηκε εξίσου όλα τα στάδια της πιλοτικής, από τη χρήση της πλατφόρμα και τις κατασκευές με τα lego, μέχρι τον προγραμματισμό των ρομπότ.
Η διευθύντρια του Δ.Σ. Νέας Ανατολής Ιεράπετρας Εμμανουέλα Δασκαλάκη σχολίασε πως το πρόγραμμα CODESKILLS4ROBOTICS έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικότητας, λογικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και της συνεργασίας, δεξιότητες πολύ σημαντικές για τη σύγχρονη μάθηση και εκπαίδευση. Τέλος πρόσθεσε πως η εφαρμογή παρόμοιων προγραμμάτων είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η Ρομποτική σήμερα θεωρείται ως το τέταρτο R της μάθησης «Reading, wRriting aRithmatic and Robotics», που οι σύγχρονοι μαθητές πρέπει να κατακτήσουν, αν επιθυμούν να είναι «παρόντες» σε ένα σύγχρονο κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται.
Όπως επισημαίνει η υπεύθυνη του προγράμματος για την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και υπ. προώθησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, Αρετή Βουράκη, η ολοκλήρωση του προγράμματος θα είναι μόνο το πρώτο βήμα, καθώς το καινοτόμο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό υλικό θα είναι διαθέσιμο μέσω ανοιχτής πλατφόρμας (LMS), ενώ παράλληλα θα προσφέρεται και σε εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα.
Με το τρόπο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να ακολουθήσουν τις οδηγίες, να εφαρμόσουν βήμα – βήμα τα τεχνικά μέρη και τέλος να προχωρήσουν στα εκπαιδευτικά σενάρια και τα αναλυτικά σχέδια μαθήματος που προτείνονται. Προσθέτει δε, πως το σύνολο του παιδαγωγικού υλικού του προγράμματος, αποτελεί μια σειρά ολοκληρωμένων διδακτικών προτάσεων οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα στην τάξη.
Το έργο θα ολοκληρωθεί τέλος Μαρτίου με τετραήμερη επιμορφωτική δράση για μαθητές κι εκπαιδευτικούς των πιλοτικών σχολείων (C2 training – 16-19/03/2021), διαδικτυακή ημερίδα διάχυσης για κάθε ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό (multiplierevent – η ημερομηνία θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα) και τελική διαδικτυακή ημερίδα με ανοιχτή συμμετοχή (FinalConference – 22 Μαρτίου 2021). Σχετικές προσκλήσεις θα αποσταλούν σε όλα τα σχολεία της Κρήτης.
Η ιστοσελίδα του προγράμματος : http://codeskills4robotics.eu/