Έχουν περάσει περισσότερα από 3,5 χρόνια από τη δημοπράτηση του σημαντικού για τον νομό οδικού έργου «Αναβάθμιση του οδικού τμήματος Πάνορμος – Εξάντης» κι ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ήδη να βρίσκεται προς το τέλος της υλοποίησης του (η διάρκεια του είχε οριστεί σε 48 μήνες) εν τούτοις εξακολουθεί να παραμένει στις καλένδες ύστερα από τα προβλήματα που ανέκυψαν με τη μειοδότρια εταιρεία στην οποία είχε ανατεθεί η εκτέλεση του.
Το έργο αφορά την αναβάθμιση του οδικού τμήματος του ΒΟΑΚ από τον Γεροπόταμο μέχρι και τη διασταύρωση για Εξάντη, συνολικού μήκους 10 χιλιομέτρων, σε αυτοκινητόδρομο διπλού κλάδου με διαχωριστικό στηθαίο στη μέση, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Το έργο δημοπρατήθηκε από τη Διεύθυνση Οδικών ‘Έργων τον Μάρτιο 2014 με προϋπολογισμό 62.500.000€ και προαίρεση 1.500.000€. Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας εγκρίθηκε από το ΥΠΟΜΕΔΙ τον Ιούνιο 2014. Στο έργο είχε μειοδοτήσει η Κοινοπραξία Πετρής-Αθωνική Τεχνική όμως κατόπιν ενστάσεων που έγιναν σε σχέση με τα πτυχία του ενός εκ των αναδόχων της κοινοπραξίας (Πετρής) και στη συνέχεια ύστερα από σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε η δεύτερη εκ των αναδόχων εταιρεία της κοινοπραξίας (Αθωνική Τεχνική) που την ανάγκασαν να αποσυρθεί από το έργο, άρχισαν να παγώνουν όλες οι διαδικασίες εκτέλεσης του. Κι αυτό διότι ναι μεν τη θέση της εταιρείας που αποσύρθηκε ανέλαβε στην Κοινοπραξία μια νέα ( ΤΕΚΑΛ), τότε όμως προέκυψε θέμα, αν κατά τη διαγωνιστική διαδικασία μπορεί να αλλάξει το εταιρικό σχήμα.
Τη λύση στο ζήτημα αυτό κλήθηκε να δώσει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο αποφάνθηκε ότι δεν μπορεί να γίνει τέτοια υποκατάσταση. Κι ενώ θα περίμενε κανείς ότι το έργο θα πήγαινε στον δεύτερο μειοδότη, κάτι τέτοιο δεν έγινε. Το υπουργείο Υποδομών αφ’ ενός επικαλέστηκε προβλήματα στο θέμα των περιβαλλοντικών μελετών του έργου και αφ’ ετέρου έθεσε θέμα σχετικά με το ποσοστό έκπτωσης που είχε δώσει ο δεύτερος μειοδότης και έτσι έκρινε ότι το έργο πρέπει να επαναδημοπρατηθεί.
Από τον Ιούνιο του 2014 οπότε εγκρίθηκε η δημοπράτηση του σημαντικού αυτού οδικού έργου μέχρι να απαντηθούν όλα τα παραπάνω ζητήματα χρειάστηκε να περάσουν δυο χρόνια, περίπου και φτάσαμε στο τέλος του 2016. Οι διαβεβαιώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, τόσο μέσω του υπουργού κ. Χρήστου Σπίρτζη όσο και του υφυπουργού κ. Νίκου Μαυραγάνη, στη βουλή, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του βουλευτή της Ν.Δ. Ρεθύμνου Γιάννη Κεφαλογιάννη και του βουλευτή ΠΑΣΟΚ Ηρακλείου Βασίλη Κεγκέρογλου, για άμεση επαναδημοπράτηση του έργου, διαβεβαιώσεις που δόθηκαν τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 2017, από τότε δεν υπάρχει τίποτα νεώτερο και καμία εξέλιξη.
Για την τύχη του έργου, στη διάρκεια του Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κρήτης που έγινε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού στο Ηράκλειο τον Σεπτέμβριο, ερωτήθηκε από την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης κ. Μαίρη Λιονή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπρίτζης, ο οποίος ωστόσο δεν απάντησε στο ερώτημα.
Παρά το σημαντικό έλλειμμα που έχει ο νομός Ρεθύμνης σε επίπεδο οδικών υποδομών, το μεγάλο αυτό έργο φαίνεται πως βάλτωσε για τα καλά. Το έργο αυτό θεωρείται επίσης ιδιαίτερα κρίσιμο, όχι μόνο για το Ρέθυμνο αλλά για όλη την Κρήτη, καθώς το συγκεκριμένο τμήμα του ΒΟΑΚ περιλαμβάνει πολλά από τα χαρακτηρισμένα ως «σημεία – καρμανιόλες», που κατά το παρελθόν έχουν δώσει πολλά τροχαία ατυχήματα και πολύνεκρα δυστυχήματα.
Αν και είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013 με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 62.500.000€, κανείς δεν γνωρίζει αν τελικά το έργο παραμένει ενταγμένο ή έχει απενταχθεί εξ αιτίας της πολύ μεγάλης καθυστέρησης έναρξης υλοποίησης του.
Πληροφορίες των «Ρ.Ν.» τις οποίες αναφέρουμε με επιφύλαξη, λένε ότι το υπουργείο Υποδομών συζητάει την περίπτωση να μην γίνει αυτόνομο το έργο, όπως είχε προγραμματιστεί, αλλά να ενταχθεί στο συνολικό έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο και στη στρατηγική μελέτη που πρόκειται να εκπονήσει ο ΟΑΚ. Σε αυτή την περίπτωση γεννούνται επίσης νέα ερωτήματα. Που αφορούν τον χρόνο εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου που πάει ακόμα πιο μακριά αλλά και τι θα γίνει με τον εξασφαλισμένο προϋπολογισμό του από το ΕΣΠΑ. Δηλαδή εάν ήδη δεν έχει απενταχθεί, η πιθανότητα να συμπεριληφθεί σε ένα νέο μεγαλύτερο οδικό έργο μήπως σημαίνει και απένταξη του από το χρηματοδοτικό πρόγραμμα;