ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝ
Πληρώνουν φόρους, αλλά συνεχίζουν να… χρωστούν
• Το σοβαρό πρόβλημα αποδίδεται στην καθυστέρηση της καταχώρησης πληρωμής από τις τράπεζες στο σύστημα Taxis
• Ενώ οι πολίτες καταβάλλουν εγκαίρως τις υποχρεώσεις τους, με την ταυτότητα οφειλής, απειλούνται με προσαυξήσεις και πρόστιμα
Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΥΝΟΛΑΚΗ
Ένα «μπάχαλο» άνευ προηγουμένου έχει προκαλέσει το νέο σύστημα οικονομικής συναλλαγής των πολιτών με το Δημόσιο. Παρά το γεγονός ότι η απόφαση περί κατάργησης των ταμείων στις Εφορίες και της πληρωμής όλων των υποχρεώσεων των φορολογούμενων, μέσω διαδικτύου, τραπεζών ή ΕΛΤΑ, ελήφθη με σκοπό την αποσυμφόρηση των Δ.Ο.Υ. και τη διευκόλυνση των πολιτών, στην πράξη έχει εξελιχθεί σε «εφιάλτη», εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης που παρατηρείται στην ενημέρωση του συστήματος για την καταβολή των χρημάτων των οφειλετών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα φορολογούμενοι να πληρώνουν φόρους κι όμως να φαίνεται στο σύστημα ότι χρωστούν, να κινδυνεύουν να χάσουν ρυθμίσεις στις οποίες έχουν υπαχθεί, ενώ πρόβλημα αντιμετωπίζουν και δεκάδες άτομα που ζητούν να λάβουν φορολογική ενημερότητα, καθώς η Δ.Ο.Υ. αδυνατεί να τους χορηγήσει πιστοποιητικό, διότι στο σύστημα Taxis φαίνεται να χρωστούν. Σε ότι αφορά την φορολογική ενημερότητα, πάντως, προκειμένου να εξυπηρετηθούν άμεσα οι φορολογούμενοι, η προϊσταμένη της Εφορίας Ρεθύμνου, τονίζει ότι πιστοποιητικά εκδίδονται με την προσκόμιση απόδειξης πληρωμής της οφειλής στην τράπεζα.
Το σοβαρό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τις αρχές του έτους αποδίδεται στην καθυστέρηση της καταχώρησης πληρωμής από τις τράπεζες στο Taxis, καθυστέρηση που σε πολλές περιπτώσεις φτάνει τις 10-15 μέρες και σε άλλες περιπτώσεις πολύ περισσότερο. Όλη αυτή η διαδικασία προκαλεί «σοκ» σε φορολογούμενους και λογιστές (συναλλαγές για λογαριασμό των πελατών τους), οι οποίοι μπαίνουν στο Τaxisnet για να δουν τι έχουν πληρώσει και τι οφείλουν ακόμα και διαπιστώνουν ότι όχι μόνο δεν φαίνεται η πληρωμή τους, αλλά απειλούνται με προσαυξήσεις και πρόστιμα.
Εν αναμονή λύσης από το υπουργείο Οικονομικών
Μέχρι σήμερα, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει δώσει σαφή λύση στο πρόβλημα και το μόνο που έχει γίνει γνωστό από τις Εφορίες είναι ότι υπάρχει μέριμνα για να διαγραφούν οι οφειλές και οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης πληρωμής, όσων πολιτών πήγαν έγκαιρα στο ταμείο, αλλά έμπλεξαν στα γρανάζια της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας.
Η προϊσταμένη της Εφορίας Ρεθύμνου, Μαρία Παλαφούτη, επιβεβαίωσε στα «Ρ.Ν.» το πρόβλημα που έχει προκληθεί: «Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και αναμένουμε να δοθεί λύση από το υπουργείο. Ενώ οι φορολογούμενοι κάνουν πληρωμές, στο σύστημα καταχωρούνται μετά από μέρες, κι αυτό όπως είναι κατανοητό δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα πολλών φορολογούμενων.
Δυστυχώς εμείς, ως υπάλληλοι της Δ.Ο.Υ., δεν μπορούμε να παρέμβουμε στο σύστημα, όμως προκειμένου να αποφευχθεί όσο γίνεται η ταλαιπωρία, προσπαθούμε να εξυπηρετούμε όσους πολίτες διαθέτουν την απόδειξη πληρωμής στην τράπεζα».
«Δικαιολογημένες οι αντιδράσεις των φορολογούμενων»
Αποδέκτες καθημερινών παραπόνων και έντονων διαμαρτυριών γίνονται καθημερινά οι εφοριακοί υπάλληλοι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εργαζομένων στις Δ.Ο.Υ. Δυτικής Κρήτης (Χανιά-Ρέθυμνο), Μιχάλη Δασκαλάκη, ο οποίος κάνει λόγο για περαιτέρω επιβάρυνση και όχι για διευκόλυνση της διαδικασίας και τονίζει ότι η αγανάκτηση των φορολογούμενων είναι δικαιολογημένη.
Συγκεκριμένα, ο κ. Δασκαλάκης δήλωσε στην εφημερίδα μας: «Τα παράπονα και οι φωνές των φορολογούμενων είναι δικαιολογημένα. Ο κάθε πολίτης πληρώνει υποχρεώσεις και φόρους από το υστέρημά του, δεν είναι δυνατόν να περνούν τόσες μέρες χωρίς να ενημερώνεται το σύστημα για τις πληρωμές.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει άμεση ενημέρωση της εικόνας του φορολογούμενου όσον αφορά τις πληρωμές που κάνει στις τράπεζες, σε σχέση με τις οφειλές του, καθώς μεσολαβεί ένα μεγάλο διάστημα, πολλές φορές δέκα ημερών, μέχρι να ενημερωθεί το Taxis για την πληρωμή που έκανε ο φορολογούμενος στην τράπεζα ή στα ΕΛΤΑ.
Το νέο μέτρο, αν το δούμε ως ιδέα, είναι σωστό, διότι σκοπεύει στη διευκόλυνση των πολιτών, οι οποίοι μπορούν πλέον να πληρώνουν μέσω διαδικτύου ή σε τραπεζικά υποκαταστήματα, χωρίς να έχουν την υποχρέωση να πάνε στην Εφορία, ωστόσο τα πράγματα έγιναν χειρότερα και πλέον ταλαιπωρούνται και οι πολίτες και οι υπάλληλοι των Δ.Ο.Υ.
Οι πληρωμές των φορολογούμενων φτάνουν στην Εφορία ως υπερεισπράξεις και καλούνται οι εφοριακοί υπάλληλοι να τις διαχειριστούν, προκειμένου να γίνουν οι πιστώσεις των δόσεων ή των οφειλών, από την άλλη οι φορολογούμενοι δεν βλέπουν την φορολογική κατάστασή τους να ενημερώνεται άμεσα, άρα ταλαιπωρούνται όταν θέλουν φορολογική ενημερότητα ή οτιδήποτε άλλο, γεγονός που σημαίνει ότι η όλη διαδικασία περισσότερο έχει επιβαρυνθεί παρά έχει διευκολυνθεί.
Εκτός από τους πολίτες, διαμαρτυρόμαστε κι εμείς στο υπουργείο. Η δουλειά μας έχει πολλαπλασιαστεί, ο κόσμος διαμαρτύρεται καθημερινά, κι επιπλέον τα βάζει με τους εφοριακούς, οι οποίοι δεν ευθύνονται για το μπάχαλο που έχει δημιουργηθεί».
Μέσω διαδικτύου και τραπεζών όλες οι πληρωμές
Το μέτρο που εφαρμόζεται από το υπουργείο Οικονομικών, από το καλοκαίρι για μέρος των οφειλών και από την 1η Ιανουαρίου 2014 για όλα τα είδη χρεών, προβλέπει ότι καμία οφειλή δεν θα εξοφλείται πλέον στις Εφορίες (κλείνουν τα ταμεία), ενώ η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων εκδίδει «ταυτότητες» για κάθε είδους χρέος, ώστε ο φορολογούμενος να μπορεί να πληρώνει πλέον σε τράπεζες και ΕΛΤΑ.
Ειδικότερα, η Γ.Γ.Π.Σ. εκδίδει για κάθε οφειλή ειδικούς κωδικούς, που ονομάζονται Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.) και Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (Τ.Ρ.Ο.). Με τους κωδικούς αυτούς ο φορολογούμενος θα μπορεί να καταβάλλει είτε το σύνολο είτε μέρος της οφειλής του ή των δόσεων αποπληρωμής της.
Σημειώνεται ότι τα πιστωτικά ιδρύματα ή τα ΕΛΤΑ, που συμμετέχουν στην είσπραξη, δεν μπορούν να αρνηθούν την είσπραξη εάν ο υπόχρεος προς καταβολή δεν τηρεί λογαριασμό σε αυτά, ούτε να του επιβάλουν κάποιας μορφής οικονομική επιβάρυνση.
«Όλες οι συναλλαγές πλέον γίνονται στις τράπεζες. Είτε πρόκειται για οφειλές, είτε για βεβαιωμένες και οφειλές βάση δηλώσεων, Φ.Π.Α., μισθωτές υπηρεσίες, παρακρατούμενους φόρους, φόρους εισοδήματος. Ακόμα κι αν έρθει στη Δ.Ο.Υ. μια δήλωση φόρου κληρονομιάς ή μια μεταβίβαση ακινήτου, παραλαμβάνουμε τη δήλωση, την εκκαθαρίζουμε, βγάζουμε τον φόρο που αντιστοιχεί και ο πολίτης πηγαίνει στην τράπεζα να πληρώσει. Ο στόχος είναι να μην υπάρχει ταμείο στις τράπεζες και όλες οι πληρωμές να γίνονται στα τραπεζικά καταστήματα και στα ΕΛΤΑ με ταυτότητα οφειλής. Αν είναι ρυθμισμένες οι οφειλές, με ταυτότητα ρυθμισμένης οφειλής, αν είναι δήλωση με ταυτότητα δήλωσης.
Το σύστημα αυτό υπάρχει από 1/6/2013, όμως δεν περιελάμβανε όλες τις οφειλές. Από 1/1/2014 όμως όλες οι οικονομικές συναλλαγές γίνονται υποχρεωτικά στις τράπεζες και στα ΕΛΤΑ» σημειώνει ο κ. Δασκαλάκης.
Παρά το γεγονός ότι η απόφαση περί κατάργησης των ταμείων στις Εφορίες και της πληρωμής όλων των υποχρεώσεων των φορολογούμενων, μέσω διαδικτύου, τραπεζών ή ΕΛΤΑ, ελήφθη με σκοπό την αποσυμφόρηση των Δ.Ο.Υ. και τη διευκόλυνση των πολιτών, στην πράξη έχει εξελιχθεί σε «εφιάλτη» εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης που παρατηρείται στην ενημέρωση του συστήματος για την καταβολή των χρημάτων των οφειλετών