Η αξιοποίηση των τοπικών προϊόντων από τα ξενοδοχεία, αποτελεί σημαντικό οικονομικό τομέα με πολλαπλά οφέλη για τον τουριστικό μας προορισμό.
Τις προοπτικές συνεργασίας μεταξύ παραγωγών και ξενοδοχείων, ανέδειξε ο διευθυντής Λειτουργικού της Grecotel κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης κατά τη διάρκειας ομιλίας του στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της «Γιορτής Κρητικής Διατροφής», προχθές το βράδυ στον Δημοτικό Κήπο της πόλης.
Μέσα από την ομιλία του ο κ. Καλαϊτζιδάκης ανέδειξε τις δυνατότητες που υπάρχουν για την Προώθηση των Υγιεινών Διατροφικών Συνηθειών στα ξενοδοχεία, κάνοντας λόγο για μια γόνιμη και αποτελεσματική συνεργασία, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μεταξύ παραγωγών κρητικών προϊόντων και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, παρουσιάζοντας στοιχεία από την μέχρι σήμερα εμπειρία που υπάρχει.
Όπως τόνισε «το ξενοδοχείο ενδιαφέρεται για πιστοποιημένα προϊόντα, τα οποία να καλύπτουν εποχικότητα και διαθεσιμότητα, η παραγωγή και η διακίνησή τους να γίνεται σύμφωνα με Διαδικασίες HACCP, να υπάρχουν νόμιμα παραστατικά από τους παραγωγούς, η τιμή να είναι σταθερή αναλόγως του προϊόντος κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου με «λογική» διαφορά των βιολογικών προϊόντων, από τα συμβατικά».
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι, όπως τόνισε ο ίδιος, η δυνατότητα διευκόλυνσης στις παραγγελίες, η συνεχής διαθεσιμότητα των προϊόντων σε μικρές και τακτικές παραδόσεις, με συνέπεια και υπευθυνότητα από τον παραγωγό, ο οποίος θα πρέπει να τηρεί κάθε ποιοτική προδιαγραφή.
Κάνοντας λόγο για την ανάγκη καλής συνεργασίας και καλής διάθεσης, ο κ. Καλαϊτζιδάκης παρουσίασε το σύνολο των τυπικών διαδικασιών, που πρέπει να ακολουθούνται, προκειμένου αγνά κρητικά προϊόντα να χρησιμοποιούνται στην κουζίνα των ξενοδοχείων του νησιού, τα οποία ενδιαφέρονται για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και κουλτούρας.
Εξηγώντας το πόσο σημαντικό είναι για τα τοπικά ξενοδοχεία να αξιοποιούν τα αγαθά της Κρητικής γης αλλά και παράλληλα πόσο οικονομικά σημαντικό μπορεί αυτό να αποβεί για τους παραγωγούς, ο κ. Καλαϊτζιδάκης παρουσίασε τα στοιχεία με τα οποία επιχειρηματολόγησε γύρω από το αντικείμενο της εισήγησής του.
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι: «τo «τουριστικό» προϊόν είναι εξαγώγιμο προϊόν, άρα τα Κρητικά ξενοδοχεία διακοπών «εδρεύουν» και λειτουργούν σαν να βρίσκονται σε μια «συνοικία» των Βρυξελλών! Το 66% της τουριστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα (υπέρ) συγκεντρώνονται σε 4 περιοχές, μια εκ των οποίων είναι η Κρήτη. Τα 5 αστέρων ξενοδοχεία διακοπών στην Κρήτη υπερδιπλασιάστηκαν από το 2005. Συγκεκριμένα έχουμε 86 ξενοδοχεία 5 αστέρων, 17.708 διαθέσιμα δωμάτια και 35.759 διαθέσιμες κλίνες, που αποτελούν το 30% των συνολικών κλινών της Κρήτης».
Παράλληλα, παρουσιάζοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που συνδέουν τον τουρισμό με τον πολιτισμό και την Κρητική διατροφή, αναφέρθηκε στη μελέτη των 7 Κρατών του καθηγητή Δρ. Α. Κεϊς, του 1960, που ανέδειξε και επιβεβαίωσε επιστημονικά τον τρόπο ζωής των παππούδων μας ως τον πιο υγιεινό τρόπο ζωής για μακροζωία, τόνισε, ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον των επισκεπτών της Κρήτης για την ιστορία της, τον πολιτισμό και την υγιεινή διατροφή, άρα η Κρήτη με την μεγαλύτερη τουριστική περίοδο και μήνες αρχής και τέλους, είναι κατάλληλη για «πολιτιστικό τουρισμό». Επισήμανε ακόμα, ότι η μέση παραμονή των δέκα ημερών επιτρέπει στους επισκέπτες του νησιού να συνδυάσουν διακοπές παραλίας με εμπειρίες από την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου μας, η γεωγραφική της θέση, οι κλιματολογικές της συνθήκες, ο συνδυασμός βουνού και θάλασσας καθώς και η χλωρίδα της με τα μοναδικά ενδημικά φυτά, δημιουργούν ειδικές συνθήκες, ώστε η Κρήτη να παράγει μεγάλη ποικιλία ποιοτικών προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας. Τέλος, τόνισε, ότι η Κρήτη είναι ο μοναδικός προορισμός της Ελλάδας με «ταυτότητα» τοπική κουζίνα και παράγει αρκετά βιολογικά προϊόντα.
Αναφερόμενος στο πως τα ξενοδοχεία μπορούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των κρητικών προϊόντων, ο κ. Καλαϊτζιδάκης αναφέρθηκε εκτενώς σε σειρά επιλογών που μπορούν να αναπτυχθούν με προσφερόμενες επιλογές εδεσμάτων στο πρωινό, στο room servise, στο μεσημεριανό και στο βραδινό με παράλληλη προβολή των ιδιαιτεροτήτων, των γευμάτων αυτών.
Ειδικά για το κρητικό πρωινό, αφού τόνισε, ότι τα 86 κρητικά ξενοδοχεία 5 αστέρων με 17.708 διαθέσιμα δωμάτια, προσφέρουν 5.609.894 πρωινά, επισήμανε ότι:
«Ο πελάτης θα γευθεί:
- Βιολογικό ελαιόλαδο Agreco.
- Κρητικά βιολογικά ροφήματα (δίκταμο, μαλοτύρα, φασκόμηλο, σαρανταδένδροι).
- Τοπικά γαλακτομικά προϊόντα: Παραδοσιακό γιαούρτι, κρητική γραβιέρα Π.Ο.Π, μυζήθρα, ανθότυρο, ξύγαλο Σητείας, ξυνομυζήθρα Χανίων Π.Ο.Π.
- Εντυπωσιακή παρουσίαση παραδοσιακών ψωμιών με προζύμι ή άλλων υγιεινών πολύσπορων ψωμιών.
Επίσης, διαθέτει μεγάλη ποικιλία από κρητικά παξιμάδια που γίνονται από σιτάρι ή κριθάρι ή ανάμεικτα ή με σίκαλη ή εφτάζυμα ή με χαρούπι.
- Θυμαρίσιο μέλι.
- Κρητικό ντάκο, με οδηγίες πώς να τον ετοιμάσει.
- Βιολογικά λαχανικά και φρέσκα φρούτα.
- Παραδοσιακά γλυκά: λυχναράκια, μυζηθροπιτάκια, ξεροτήγανα, σαρικόπιτες, ανεβατά, πατούδο, μουστοκούλουρα, ρυζόγαλο.
- Σπιτικά γλυκά κουταλιού – μαρμελάδες.
- Απάκι, σύγκλινα, ντόπια λουκάνικα.
- Αλλαντικά τοπικής παραγωγής με ελαιόλαδο.
- Παραδοσιακό σφουγγάτο.
- Ταχίνι.
- Ξηρούς καρπούς, ξερά σύκα και σταφίδες.
Στο Room Service – Κρητική επιλογή τα Κρητικά προϊόντα έχουν μεγαλύτερη παρουσία, λόγω των έξτρα χρεώσεων».
Ακολούθως ο διευθυντής Λειτουργικού της Grecotel κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης, αναφέρθηκε με συγκεκριμένα στοιχεία στις επιλογές των επισκεπτών μας σε ό,τι αφορά τις κρητικές σαλάτες και τα κρητικά πιάτα, που παρουσιάζει αύξηση τα τελευταία χρόνια, λέγοντας ως παράδειγμα, ότι «στο Grecotel Creta Palace, ξενοδοχείο 5 αστέρων με 335 δωμάτια για τις 4 κρητικές σαλάτες που προσφέρει, έγιναν 2.581 παραγγελίες. Η δυναμική για τα 86 ξενοδοχεία 5 αστέρων της Κρήτης είναι 136.431 παραγγελίες».
Το παράδειγμα του Grecotel Creta Palace
Ο κ. Καλαϊτζιδάκης παρουσίασε το παράδειγμα του Grecotel Creta Palace, το οποίο προωθεί τα τοπικά προϊόντα, την κρητική παράδοση και την υγιεινή διατροφή ως εξής:
- Χρησιμοποιεί βιολογικές σαλάτες και λαχανικά σε όλα τα εστιατόρια, ακόμα και σ’ αυτό της Ημιδιατροφής.
- Χρησιμοποιεί ελαιόλαδο και μάλιστα οι σαλάτες στα α λα καρτ τμήματα συνοδεύονται με το βιολογικό ελαιόλαδο Agreco.
- Χρησιμοποιεί προϊόντα τοπικών παραγωγών και αγροτικών συνεταιρισμών, στηρίζοντας τους μικρούς παραγωγούς.
- Στον πρωινό και βραδινό μπουφέ υπάρχει η «Κρητική Γωνιά» με τοπικά προϊόντα και Κρητικές παρασκευές.
- Προωθεί την κρητική διατροφή σε όλα τα εστιατόρια.
- Προωθεί παραδοσιακά ροφήματα σε όλα τα εστιατόρια και μπαρ.
- Παραθέτει εντυπωσιακή παρουσίαση παραδοσιακών ψωμιών με προζύμι ή άλλων υγιεινών πολύσπορων ψωμιών. Επίσης, διαθέτει μεγάλη ποικιλία από κρητικά παξιμάδια που γίνονται από σιτάρι ή κριθάρι ή ανάμεικτα ή με σίκαλη ή εφτάζυμα ή με χαρούπι.
- Προωθεί την κρητική παράδοση με κρητική βραδιά φαγητού, κρητική μουσική και χορούς στο βραδινό πρόγραμμα αναψυχής.
Επτά «βήματα»
Ο κ. Καλαϊτζιδάκης παρουσίασε επτά «βήματα» για τη χρήση και την προώθηση των κρητικών προϊόντων καθώς και την ανάδειξη της κρητικής διατροφής στα ξενοδοχεία.
Αυτά είναι η αναλυτική περιγραφή των προϊόντων, η προσφορά τους μέσα από μια μικρή ιστορία, η οποία σχετίζεται με την παράδοση ή την τοπική ιστορία, η κατάλληλη και εύκολα αναγνωρίσιμη σήμανση, η παρουσίασή τους από εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο προτείνει με φιλικό τρόπο τα εδέσματα και απαντά σε ερωτήσεις, ενημέρωση με πρόγραμμα δραστηριοτήτων σε κάθε δωμάτιο στη γλώσσα του πελάτη. Πίνακες ανακοινώσεων σε κομβικά σημεία του ξενοδοχείου, η εκπαίδευση με παρουσίαση για Κρητική διατροφή. Μαθήματα παραδοσιακής μαγειρικής όχι από επαγγελματία, αλλά από νοικοκυρά από το τμήμα ορόφων, βιωματικές δραστηριότητες όπως γευσιγνωσία κρητικών τυριών μικρών παραγωγών, κρασιών, ελαιολάδου, βοτανικός κήπος, φαρμακείο της Φύσης, μύηση σε τοπικές καθημερινές συνήθειες και σχετικά παιχνίδια για τα παιδιά.
Συμπεράσματα
Παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα από τη χρήση των κρητικών προϊόντων και της εφαρμογής της Κρητικής διατροφής, ο κ. Καλαϊτζιδάκης αναφέρθηκε στα εξής:
- «Από την εικοσαετή εμπειρία μας: Η ενσωμάτωση επιλογών εμπνευσμένων από Κρητική διατροφή σε ξενοδοχείο πολυτελείας είναι εύκολη και απλή, αρκεί να εκπαιδεύσεις τους πελάτες (πλεονεκτήματα Κρήτης: οι 11.2 μέρες μέση παραμονή και το μεγάλο ενδιαφέρον επισκεπτών σε Ιστορία, Πολιτισμό και Υγιεινή Διατροφή).
- Είναι ακριβή επιλογή; Η εφαρμογή είναι εφικτή, επειδή στα «δικαιούμενα» γεύματα οι Κρητικές επιλογές είναι μέρος των συνολικών επιλογών – καταναλώσεων στα δε α λα καρτ τμήματα, η τιμή πώλησης προσαρμόζεται ανάλογα.
- Όσο θα αυξάνεται ο όγκος των τοπικών βιολογικών προϊόντων που θα χρησιμοποιούνται, τόσο θα μειώνεται το κόστος της πρώτης ύλης (οικονομία κλίμακας).
- Ποιος θα πάρει την πρωτοβουλία; Ο διευθυντής Επισιτιστικών Τμημάτων, ο αρχιμάγειρας, ακόμα και o γενικός διευθυντής (εξαρτάται από ηλικία, σπουδές, καταγωγή, εμπειρίες ζωής, προσωπικό ενδιαφέρον στο καλό και υγιεινό φαγητό και την τοπική παράδοση).
Μιλώντας τέλος για τα πλεονεκτήματα από την αξιοποίηση των παραδοσιακών μας προϊόντων, ο κ. Καλαϊτζιδάκης ανέφερε τα εξής:
«-Για τον Τουρισμό:
Ισχυρή ταυτότητα και προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν.
Διαφοροποίηση από το παρωχημένο μοντέλο διακοπών «ήλιος + θάλασσα».
-Για τους Πελάτες:
Αναβάθμιση ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Βελτίωση της προσωπικής διάθεσης και υγείας.
Θα άξιζε τον κόπο να συγκρίνουμε μια φωτογραφία ενός ζευγαριού μόλις φθάσουν στο ξενοδοχείο με την φωτογραφία τους αναχωρώντας από το ξενοδοχείο. Δεν θα πιστέψετε την τεράστια διαφορά τους σε μόλις 2 εβδομάδες!
Προώθηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών.
Εμπλοκή στην τοπική κουλτούρα και πολιτισμό.
-Για το Προσωπικό:
Ικανοποίηση και υπερηφάνεια να προσφέρεις στους πελάτες – φίλους της Κρήτης προϊόντα αρίστης ποιότητας και υψηλής διατροφικής αξίας και να συνεχίζεις την μακρά Κρητική παράδοση.
Ο λειτουργικός διευθυντής της Grecotel κατέληξε λέγοντας, ότι: «Στόχος μας πρέπει να είναι να δημιουργούμε υπεραξία. Αυτό έκανε και ο πρόεδρος της Microsoft Μπιλ Γκεϊτς και έγινε από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Για να δημιουργήσεις υπεραξία χρειάζεται γνώση, εμπειρία, έμπνευση και όραμα. Χρειάζονται προϊόντα με ποιότητα, ταυτότητα και συνέπεια. Ακόμα πιο δύσκολο είναι να πιστέψεις την υπεραξία των καθημερινών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι και τα προϊόντα του τόπου μας, που στα μάτια μας δεν έχουν την υπεραξία που έχουν στα μάτια των ξένων επισκεπτών».