Τα πολλαπλά οφέλη που έχει η φυσική δραστηριότητα για τα παιδιά πρώιμης παιδικής ηλικίας, επεσήμαναν ακαδημαϊκοί στη διάρκεια επιμορφωτικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου από το πανεπιστήμιο Κρήτης και τον δήμο Ρεθύμνου. Πρόκειται για μια ημερίδα που απευθύνονταν στους βρεφονηπιοκόμους των σταθμών του μητροπολιτικού δήμου, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Erasmus» που υλοποιεί ως συντονιστής το πανεπιστήμιο Κρήτης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης εκτός από την Ελλάδα, η Κύπρος, η Ιταλία και η Γερμανία. Σκοπός του προγράμματος είναι να αναδειχθούν πρακτικές ώστε η φυσική δραστηριότητα να ενταχθεί στο καθημερινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα των παιδαγωγών των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.
Στη διάρκεια της ημερίδας με θέμα «Η φυσική δραστηριότητα στην πρώιμη παιδική ηλικία: Σύγχρονες τάσεις και πρακτικές βελτίωσης» οι πανεπιστημιακοί αναφέρθηκαν στην καθοριστική σημασία που αυτή έχει ήδη από τη βρεφική ηλικία καθώς, όπως ανέφεραν, αποτελεί ένα σημαντικό εφόδιο ώστε τα παιδιά να υιοθετήσουν στη μετέπειτα ζωή τους έναν υγιεινό τρόπο ζωής, ο οποίος εκτός από τη διατροφή θα συμπεριλαμβάνει κα την άσκηση. Όπως ξεκαθάρισαν ο σκοπός δεν είναι οι βρεφονηπιοκόμοι να γίνουν καθηγητές φυσικής αγωγής αλλά να μπορούν με καινοτόμες μεθόδους να εντάξουν στην καθημερινότητα των βρεφών και των νηπίων την άσκηση.
Ειδικότερα, σε σχετικές δηλώσεις του ο Βασίλης Γραμματικόπουλος, επιστημονικά υπεύθυνος και συντονιστής του ευρωπαϊκού προγράμματος, ανέφερε: «Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτείται από την ΕΕ. Συμμετέχουν τέσσερις χώρες -Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος και Γερμανία- και έχει βασικό στόχο να ενισχύσει τους παιδαγωγούς που ασχολούνται σ’ αυτό το φάσμα των ηλικιών από 0-6 ετών, στο πως μπορούν να βελτιώσουν τη φυσική δραστηριότητα των παιδιών κατά τη διάρκεια της απασχόλησης των παιδιών στα νηπιαγωγεία ή στους παιδικούς σταθμούς. Είναι γνωστό το πρόβλημα της έλλειψης φυσικής δραστηριότητας και της παιδικής παχυσαρκίας στη χώρα μας και γενικότερα στην Ευρώπη. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, που το συντονίζει το πανεπιστήμιο Κρήτης, έχει σαν σκοπό το πως θα βελτιώσει την επαγγελματική κατάρτιση των παιδαγωγών σε αυτή την ηλικία, στο να βοηθήσει τα παιδιά να γίνουν περισσότερο φυσικά δραστήρια. Όλες οι έρευνες λένε ότι αυτό έχει πολύ σημαντικές επιπτώσεις μετέπειτα στην ηλικία τους, τόσο σε ότι αφορά την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής αλλά και στο να μείνουν φυσικά δραστήρια με πολύ λιγότερες επιπλοκές στην υγεία τους. Αυτό που αναπτύξαμε στα πλαίσια του προγράμματος, που είναι καινοτόμοι τρόποι που οι παιδαγωγοί θα εφαρμόσουν σε όλο το φάσμα, δηλαδή από την αξιολόγηση των φυσικών δραστηριοτήτων έως και το πως ενημερώνουμε τους γονείς ώστε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον για πιο υγιή και φυσικά δραστήρια παιδιά. Η Κρήτη είναι στην πρώτη θέση όσον αφορά την παιδική παχυσαρκία στην Ευρώπη. Η χώρα μας είναι μεταξύ των τριών πρώτων χωρών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την παιδική παχυσαρκία επομένως αυτό είναι μια παγιωμένη κατάσταση πλέον, η οποία απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα. Οι βόρειες χώρες, για παράδειγμα η Γερμανία, είναι σε καλύτερο επίπεδο. Αυτά τα προγράμματα θέλουν τη συνεργασία των αντιθέσεων, ακριβώς για να δούμε και το πως μπορούμε να μάθουμε εμείς από αυτούς και πως μπορούμε να βελτιώσουμε ορισμένα πράγματα».
Από την πλευρά του ο Αντώνης Καμπάς, καθηγητής στη Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, τόνισε: «Η πρώιμη παιδική ηλικία είναι η σημαντικότερη περίοδος της ζωής μας και πραγματικά η μοναδική περίοδος στην οποία η όποια επένδυση δεν πάει χαμένη. Εμείς ως επιστημονική κοινότητα παρέχουμε όλη την απαιτούμενη γνώση που όταν γίνεται πράξη από τους παιδαγωγούς έχει και τα αναμενόμενα αποτελέσματα, πάντα με στόχο τη διά βίου ομαλή και υγιή ανάπτυξη των παιδιών, των μελλοντικών ενεργών πολιτών της χώρας. Ωστόσο οι παιδαγωγοί λειτουργούν σε ένα πλαίσιο του οποίου η εύρυθμη λειτουργία εξαρτάται από τα οράματα και τις αποφάσεις των πολιτικών. Με τέτοιες ημερίδες στοχεύουμε, πέρα από την επιμόρφωση των παιδαγωγών που πάντα ανταποκρίνονται και αγκαλιάζουν αυτές τις πρωτοβουλίες, να ευαισθητοποιήσουμε του δημοτικούς παράγοντες ώστε να αντιληφθούν τη σημαντικότητα της επένδυσης στα μικρά παιδιά και να την ενσωματώσουν στο πολιτικό τους όραμα».
Η Όλγα Κούλη, επίκουρος καθηγήτρια στη Σχολή Φυσικής αγωγής και Αθλητισμού στο Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης στην Κομοτηνή, υποστηρίξει: «Εμείς θέλουμε να βρούμε χώρο για να μπει μέσα στο καθημερινό πρόγραμμα των βρεφικών και παιδικών σταθμών η φυσική δραστηριότητα. Είναι αρκετά εύκολο να γίνει αυτό γιατί η πρώιμη σχολική ηλικία είναι μια ηλικία που δεν χρειαζόσαστε τόσο πολύ όργανα και αθλητικό υλικό. Οι παιδαγωγοί μπορούν να δημιουργήσουν πράγματα που θα τα χρησιμοποιήσουν στις φυσικές δραστηριότητες. Το πολύ βασικό είναι ότι δεν θέλουμε να αλλάξουμε το πρόγραμμα των βρεφονηπιοκόμων, είναι πρακτικές που ήδη χρησιμοποιούν για άλλα εκπαιδευτικά αντικείμενα, όπως τη γραμματική, τα μαθηματικά κ.τ.λ. και μέσα σε αυτό θέλουμε να εντάξουν το αντικείμενο της φυσικής δραστηριότητας. Είναι πολύ σημαντικό για την πρώιμη παιδική ηλικία τα παιδιά να το εντάξουν στην καθημερινότητα τους και να τους γίνει τρόπος ζωής. Η επιμόρφωση είναι πάντα χρήσιμη γιατί οι εποχές εξελίσσονται, οι στρατηγικές διδασκαλίας αλλάζουν και βελτιώνονται. Δεν είναι ο σκοπός μας να κάνουμε τους βρεφονηπιοκόμους καθηγητές φυσικής αγωγής αλλά μια επιμόρφωση στο πως να χρησιμοποιούν κάποια εργαλεία».
Από την πλευρά του ο Γιώργος Μοτάκης, πρόεδρος του Νομικού Προσώπου Μουσικής και Κοινωνικής Παιδείας του δήμου Ρεθύμνου, ευχαρίστησε το πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα το τμήμα προσχολικής εκπαίδευσης που συντονίζει το πρόγραμμα και μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Έχει μεγάλη αξία για όλη την κοινωνία να υπάρχει ουσιαστική συνεργασία του πανεπιστημίου με τους τοπικούς φορείς. Η σχέση των δύο μπορεί να είναι ωφέλιμη και για τους μάχιμους εργαζόμενους- στη συγκεκριμένη περίπτωση για τις βρεφονηπιοκόμους των παιδικών μας σταθμών- και για τα ίδια τα παιδιά μας.
Η παιδεία είναι για τον δήμο μας άξονας υψηλής προτεραιότητας και γι’ αυτό χαιρόμαστε γι’ αυτή τη συνεργασία. Το πανεπιστήμιο του Ρεθύμνου έχει αποδείξει τη δυναμική του και τη συνεχή του εξέλιξη σε όλα τα επίπεδα. Γι’ αυτό και χαιρόμαστε όποτε μας δίνεται η ευκαιρία συμπόρευσης.
Είμαι σίγουρος ότι οι εκπαιδευτικοί μας θα φύγουν από δω ενδυναμωμένοι και με νέες γνώσεις. Είναι σημαντικό ότι η ημερίδα συνδυάζει θεωρητικό και πρακτικό μέρος, κάτι που απουσιάζει από τις περισσότερες επιμορφώσεις».