Μετά από την πίεση των δυνάμεων της κοινωνίας αλλά και δυνάμεων της Αριστεράς για ευκολότερη και μαζικότερη πρόσβαση σε ανώτατες σπουδές ιδρύθηκαν, αλλού περισσότερο -αλλού λιγότερο επιτυχημένα, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Με έδρα τα Χανιά θεσμοθετήθηκε το 1978 το Πολυτεχνείο Κρήτης, το δεύτερο Πολυτεχνείο της χώρας, και εισήχθησαν οι πρώτοι φοιτητές το 1984. Ξεκίνησε με πολλά προβλήματα και ελλείψεις σε Καθηγητές, προσωπικό, υλικοτεχνική και κτιριακή υποδομή όπως και το φαινόμενο των «αλεξιπτωτιστών» καθηγητών της μιας μέρας την εβδομάδα, που ταλάνισε – ταλανίζει άλλα επαρχιακά Πανεπιστήμια, που τα αντιμετώπισε με επιμονή, υπομονή και επιτυχία. Σήμερα χαρακτηρίζεται από το υψηλό επίπεδο των μελών του Διδακτικού Προσωπικού με διεθνή ερευνητική εμπειρία -κατάφερε να προσελκύσει ικανό αριθμό Χανιωτών και Ελλήνων Καθηγητών από το εξωτερικό διεθνούς αναγνώρισης- αλλά και του υποστηρικτικού-διοικητικού προσωπικού εργαζομένων με υψηλή εξειδίκευση, όπως εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού, ειδικού διδακτικού προσωπικού, τεχνικών εργαστηρίων, διοικητικών υπαλλήλων. Διαθέτει, παράλληλα, πολλά και υψηλού επίπεδου εργαστήρια πλήρως εξοπλισμένα για την υποστήριξη του ερευνητικού και εκπαιδευτικού έργου τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Επίσης παρέχει υψηλού επιπέδου προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές και έχει ισχυρή παρουσία στην έρευνα στη χώρα μας και διεθνώς. Πολλοί από τους Καθηγητές του διαπρέπουν στην βασική έρευνα και άλλοι συμμετέχουν επιτυχώς σε ευρωπαϊκά και διεθνή ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα. Παράλληλα, βοήθησε και βοηθά αποτελεσματικά στην επίλυση πολλών τοπικών προβλημάτων όπως διαχείριση απορριμμάτων, υγειονομική ταφή, διαχείριση υδάτινου δυναμικού, ΑΠΕ κλπ. Επιπλέον διαθέτει μεγάλο αριθμό αποφοίτων καταξιωμένων επαγγελματικά ή/και ερευνητικά. Συνοψίζοντας, το Πολυτεχνείο Κρήτης είναι ένα πετυχημένο Ανώτατο Ίδρυμα, πέρα από υπερβολές, εγκατεστημένο σε μια όμορφη πόλη με ωραίο κλίμα, ιδανικός τόπος για σπουδές και έρευνα. Η πορεία του Ιδρύματος είναι σταθερά ανοδική και με συνέχεια, έκτος ίσως από την περίοδο εμπλοκής στα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (Π.Σ.Ε.) επί υπουργίας Αρσένη. Το Πολυτεχνείο Κρήτης, παρά τα όποια σημερινά προβλήματα στην Ανώτατη Παιδεία, αντιμετωπίζει με αισιοδοξία το μέλλον, προσβλέποντας σε περαιτέρω ανάπτυξη -βάθος και διεύρυνση- ώστε να αποτελέσει κοιτίδα έμπνευσης, πρότασης και πρωτοπορίας.
Μια παράμετρος που συχνά αποσιωπάται ή δεν τονίζεται είναι η πολυσχιδής συμβολή του Πολυτεχνείου Κρήτης στην ανάπτυξη των Χανίων. Παρά του ότι τα Χανιά είναι από τις επαρχιακές πόλεις με σημαντική πολιτιστική κίνηση από τις αρχές του 20ου αιώνα, όλοι διαπιστώνουμε ότι η πολυεπίπεδη συμβολή των φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης στα τεκταινόμενα της πόλης είναι σημαντική. Μπόλιασαν γόνιμα την πόλη με σκέψεις, ιδέες, προβληματισμούς, δημιούργησαν πολιτιστικές ομάδες, ομάδες θεάτρου, χορού, μουσικής, ποικίλων ενδιαφερόντων. Οι κινηματογράφοι ξανάρχισαν να φέρνουν ταινίες πρώτης προβολής, οι χώροι αναψυχής και διασκέδασης πολλαπλασιάστηκαν κ.λπ. Η πόλη ζωντάνεψε και το χειμώνα, που ήταν νεκρή περίοδος λόγω έλλειψης τουρισμού. Αλλά και μήπως πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε και να αναγνωρίσουμε ότι η άνοδος των Χανίων στον εσωτερικό τουρισμό οφείλεται και στη ζωντανή διαφήμιση της πόλης από τους πρώην φοιτητές της;
Αναρωτιέμαι εν τέλει, με αφορμή την απονομή του Χρυσού μεταλλίου του Πολυτεχνείο Κρήτης στον «επίτιμο» Πρόεδρο της Ν.Δ. κ. Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, που δεν υποτιμούμε την όποια προσφορά του, μήπως ο Δήμος Χανίων και η Αντιπεριφέρεια Χανίων οφείλουν να αναγνωρίσουν επίσημα, με την ύψιστη δυνατή τιμή, τη πολυετή προσφορά του Ιδρύματος στη πόλη, και ίσως και ανθρώπων – καθηγητών – Πρυτάνεων που επηρέασαν με τη πολυετή παρουσία τους την πορεία του Ιδρύματος και ταυτόχρονα και τη διεθνή προβολή της πόλης αλλά και της χώρας;
* Ο Μανόλης Ντουντουνάκης είναι M.Sc. ηλεκτρολόγος μηχανικός Ε.Μ.Π, υποψήφιος διδάκτορας