Μετά από 52 ημέρες άνοιξαν χθες τα εμπορικά καταστήματα με τα συναισθήματα να είναι ανάμεικτα για τον εμπορικό κόσμο, αφού από τη μια δεν έκρυβαν τη χαρά τους που επέστρεψαν επιτέλους στα καθήκοντα και από την άλλη ο προβληματισμός και η ανησυχία για το αύριο ήταν έκδηλη. Οι καταναλωτές από την πλευρά τους εμφανίζονται μουδιασμένοι και διστακτικοί. Όσοι κατέβηκαν χθες στο κέντρο το έκαναν κυρίως για να διερευνήσουν το κλίμα που επικρατεί στην αγορά, ενώ εκείνοι που ήξεραν τι θέλουν να ψωνίσουν είχαν λάβει τα μέτρα προστασίας, γάντια και μάσκες και με προσοχή έμπαιναν στα καταστήματα, περιμένοντας πρώτα να εξέλθουν όσοι ήταν μέσα στο κατάστημα.
Η κίνηση ήταν αυξημένη όπως ήταν λογικό σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, όχι όμως κάτι το ιδιαίτερο από πλευράς εμπορικού ενδιαφέροντος.
Η νέα κανονικότητα είναι διαφορετική για όλους, καταναλωτές και επιχειρηματίες και αμφότεροι προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Αποστάσεις, γάντια, μάσκες και αντισηπτικά έχουν αντικαταστήσει την άλλοτε φιλική ατμόσφαιρα που επικρατούσε στα τοπικά καταστήματα, ενώ η δοκιμή ρούχων και παπουτσιών αποφεύγεται και όταν γίνεται, γίνεται με προσοχή.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Γιώργος Πολιουδάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε πως το ζητούμενο παραμένει η επιβίωση των καταστημάτων, για αυτό και όπως είπε η ενίσχυση από την πλευρά της πολιτείας χαρακτηρίζεται απαραίτητη. Η πρώτη μέρα επαναλειτουργίας της αγοράς ήταν περισσότερο διερευνητική, όπως ανέφερε: «Κυκλοφόρησε λίγο ο κόσμος στην αγορά, αλλά περισσότερο σε αναγνωριστική φάση. Τα πράγματα είναι δύσκολα για όλους. Επιστρέφουμε στην κανονικότητα, η οποία δεν έχει καμιά σχέση με την προ κορωνοϊού εποχή. Τα καταστήματα ξεκινούν τη λειτουργία τους, το θέμα όμως για εμάς είναι κατά πόσο θα δουλέψουν. Για εμάς το μεγάλο στοίχημα είναι να υπάρχει δουλειά, να επανεκκινηθεί η οικονομία, να δούμε τι τζίρους θα κάνει το εμπόριο. Δυστυχώς μας περιμένει μια δύσκολη περίοδος και μετά από δύο μήνες όλοι οι επαγγελματίες θα αρχίσουν να βρίσκουν σταδιακά μπροστά τους υποχρεώσεις που είχαν αφήσει πίσω τους. Και όλα αυτά χωρίς έσοδα, με άγνωστο παρονομαστή το τι θα γίνει με τα ξενοδοχεία και τις τουριστικές επιχειρήσεις, πότε θα ανοίξουν, τι τζίρους θα κάνουν. Όλα αυτά που σταδιακά θα βρίσκουμε μπροστά μας θα πρέπει να βρούμε τον τρόπο να τα αντιμετωπίζουμε. Ζητούμενο είναι να υπάρξει τζίρος στα καταστήματα γιατί αν δεν ανοίξουν τα ξενοδοχεία, πολύς κόσμος θα μείνει χωρίς δουλειά. Αν λάβει κανείς λοιπόν υπόψη του ότι το 80% των ξενοδοχοϋπαλλήλων δεν θα έχει δουλειά και σε αυτούς προσθέσει τους εργαζόμενους, που είναι σε αναστολή εργασίας ή σε εκ περιτροπής εργασία όλα αυτά τα χρήματα θα λείψουν από την αγορά και άρα το πρόβλημα θα είναι μεγάλο. Καλώς ή κακώς είμαστε μια περιοχή που εξαρτόμαστε από τον τουρισμό, άρα όλοι θέλουμε αυτό το κομμάτι να πάει καλά» και πρόσθεσε ότι είναι απαραίτητο η κρατική στήριξη και ενίσχυση των εμπόρων μέσα από τραπεζικές διευκολύνσεις με δανειοδότηση με ευνοϊκούς όρους, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα: «Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι η ρευστότητα. Πρέπει το κράτος να μας βοηθήσει, όπως και οι τράπεζες με ευνοϊκούς όρους δανείων. Γιατί αν δεν μπορέσουν να πάρουν δάνεια όσοι τα χρειάζονται ακόμη και όσοι έχουν κόκκινα, θα υπάρξει πρόβλημα».
Ο κ. Πολιουδάκης κάλεσε τους καταναλωτές να στηρίξουν τα τοπικά καταστήματα επισημαίνοντας πως: «Καλούμε τους καταναλωτές να στηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις, ο οποίες τώρα περισσότερο από κάθε άλλη φορά έχουν ανάγκη τους πελάτες. Τουλάχιστον τα χρήματα όσο λίγα και αν είναι που κυκλοφορούν στην αγορά να παραμένουν στο Ρέθυμνο και στις ντόπιες επιχειρήσεις».
Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα με ρούχα, αμέσως μετά την πρόβα-δοκιμή που μπορεί να κάνει ο καταναλωτής, κάποιοι απολυμαίνουν με ατμό, ενώ άλλοι επαγγελματίες επιλέγουν το καθαριστήριο.
Η κα Ελπινίκη, διατηρεί κατάστημα με μαγιό και αξεσουάρ και εμφανίστηκε μουδιασμένη με αυτή την πρωτόγνωρη όπως τη χαρακτήρισε κατάσταση που δημιουργείται στην αγορά. «Είμαι θλιμμένη με όλο αυτό. Επιστρέψαμε σήμερα, όχι όμως όλοι. Καταστήματα που βρίσκονται δίπλα μου, δεν κατάφεραν να ανοίξουν και δεν ξέρουν πότε θα το κάνουν γιατί εξαρτώνται από τον τουρισμό και λυπάμαι για αυτό που συμβαίνει».
Αναφορικά με τα μέτρα η κα Ελπινίκη είπε ότι «δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Τόσο η ίδια όσο και οι καταναλωτές είναι προσεκτικοί και τα τηρούν».
Ο Μανόλης Σταματεράκης, ιδιοκτήτης καταστήματος με ανδρικά ρούχα μας είπε: «Ελάχιστοι ήταν οι καταναλωτές στην αγορά. Η κίνηση θα ομαλοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα, εκτιμώ. Καταρχάς τα καταστήματα είναι ανέτοιμα. Το εμπόρευμά μας δεν το ‘χουμε ακόμα παραλάβει. Από την άλλη όλη αυτή η κατάσταση, όλα αυτά τα μέτρα, κάθε άλλο παρά διάθεση για ψώνια δημιουργεί. Όταν ο συνάδελφος είναι με τη μάσκα σε ένα μαγαζί με έναν πελάτη, τον οποίο τον υποχρεώνει να φορέσει μάσκα πάμε σε χειρουργικές καταστάσεις και όχι σε ψυχολογία ανάτασης. Αυτό πιστεύω εγώ».
Σε σχέση με τις δοκιμές ρούχων ο κ. Σταματεράκης είπε: «Οι δοκιμές ρούχων γίνονται με επιφυλάξεις. Καθένας κάνει ότι νομίζει στο κατάστημά του. Άλλοι επιτρέπουν τις δοκιμές, άλλοι επιτρέπουν δοκιμές σε συγκεκριμένα μεγέθη και ότι δοκιμάζεται πάει για απολύμανση σε καθαριστήριο. Υπάρχουν όμως και εκείνοι που επιτρέπουν τις δοκιμές».
Από την πλευρά της η Στέλλα Χατζηδάκη, ιδιοκτήτρια καταστήματος με τσάντες και κοσμήματα, μας είπε: «Είχα μεγάλη αγωνία, ήθελα πάρα πολύ να επιστρέψω στη δουλειά μου, μου είχε λείψει πολύ. Ήταν αμήχανα η πρώτη μέρα. Έχουμε βάλει αντισηπτικό στην είσοδο του καταστήματος και γάντια, τα οποία πρέπει να φορούν οι καταναλωτές πριν μπουν στο κατάστημά μας. Δεν ήταν όλοι πολύ δεκτικοί η αλήθεια είναι οι καταναλωτές που επισκέφτηκαν το κατάστημά μας, όμως εμείς πρέπει και εφαρμόζουμε τα μέτρα. Ο κόσμος είναι μουδιασμένος, θεωρώ ότι θα το ξεπεράσουμε σιγά σιγά και τα πράγματα θα πάνε καλύτερα τις επόμενες ημέρες. Ο κόσμος έρχεται δειλά δειλά κοιτάζει, ψωνίζει. Έχουμε και προσφορές προϊόντων ανοιξιάτικων, τα οποία τα είχαμε παραλάβει αλλά δεν προλάβαμε λόγω της κατάστασης να τα βάλουμε στις βιτρίνες και θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα πάνε καλά τα πράγματα. Άλλωστε εμείς την οικονομική κρίση την έχουμε ξαναπεράσει. Η αλήθεια είναι αυτή. Δεν μπορείς να βγάλεις επιχειρηματικό πλάνο πλέον. Καθημερινά ξεκινάμε τη μέρα μας με βάση την προηγούμενη. Το μέλλον είναι αβέβαιο. Αισιοδοξούμε όμως ότι θα πάνε όλα καλά».