Έντονος προβληματισμός εκφράζεται φέτος από τους ιδιοκτήτες των τουριστικών καταστημάτων, οι οποίοι διαπιστώνουν χαμηλή οικονομική δυνατότητα από τους επισκέπτες του Ρεθύμνου και ως εκ τούτου μειωμένη απόδοση στις εμπορικές τους συναλλαγές.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της οδού Σουλίου στην παλιά πόλη, μίας από τις βασικές «τουριστικές εμπορικές οδούς», τον οποίο διέρχονται εκατοντάδες κόσμου καθημερινά, ξένοι και Έλληνες τουρίστες, αλλά και ντόπιοι κάτοικοι. Σε αυτό το όμορφο μακρύ στενάκι είναι τοποθετημένα μικρά τουριστικά μαγαζιά και όχι μόνο, τα οποία απευθύνονται σε όλο το καταναλωτικό κοινό.
Πιο συγκεκριμένα ο δρόμος αυτός περιλαμβάνει καταστήματα με Κρητικά προϊόντα, τουριστικά είδη όπως «σουβενίρ», κοσμήματα, τσάντες αλλά και ρούχα. Οι καταστηματάρχες βέβαια φάνηκαν αρκετά απογοητευμένοι από την κίνηση των τουριστών φέτος στα μαγαζιά τους και παρατήρησαν σε σχέση με προηγούμενες χρονιές μια μείωση στις πωλήσεις τους της τάξης του 30%. Σύμφωνα μάλιστα με όσα δήλωσαν, η αγοραστική δύναμη των ξένων τουριστών τη φετινή χρονιά σε σχέση με τις προηγούμενες, έχει μειωθεί. Οι ξένοι πλέον δεν έχουν την αγοραστική δυνατότητα που είχαν παλιότερα.
Πολύ δε μάλιστα όταν πρόκειται να αγοράσουν κάποιο προϊόν που εμπορεύεται το κάθε κατάστημα, θα διαπραγματευτούν τις τιμές. Πάντοτε θα ζητήσουν από τους υπεύθυνους των καταστημάτων έκπτωση στην τιμή των προϊόντων ή αν δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί η έκπτωση θα ζητήσουν κάποιο δώρο.
Χειρότερη είναι η κατάσταση, η οποία παρατηρείται και από το Ελληνικό καταναλωτικό κοινό. Οι Έλληνες, όπως δήλωσαν στην εφημερίδα μας οι καταστηματάρχες, είναι ελάχιστοι ως πελάτες, γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ψωνίσουν από τα καταστήματα με βάση όσων βιώνουν τα τελευταία χρόνια.
Φυσικά πρέπει να τονίσουμε ότι το ξένο καταναλωτικό κοινό θα προτιμήσει να αγοράσει λάδι, ρακί, βότανα, μέλι και κρασί αλλά καμιά φορά και ρούχα όσο και ασημένια ή χρυσά κοσμήματα. Όσον αφορά το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, αν μπει στη διαδικασία να ψωνίσει θα δείξει προτίμηση κυρίως στη ρακί και το ρακόμελο καθώς και σε κοσμήματα και ρούχα.
Η εικόνα της καθημερινότητας στα τουριστικά καταστήματα
Η κυρία Μαρίνα Δάφνου, δήλωσε στα «Ρ.Ν.»: «Στο μαγαζί εμπορεύομαι τσάντες, μπλουζάκια και θήκες για I-phone. Είναι πολύ διστακτικοί στο να αγοράσουνε. Όσοι μπαίνουν, μπαίνουν να χαζέψουν, αλλά δεν διαθέτουν χρήματα. Δηλαδή σε σχέση με πέρυσι είμαστε τουλάχιστον 30% κάτω. Οι τουρίστες θα κάνουν οπωσδήποτε παζάρια. Οπωσδήποτε θα ζητήσουν κάτι καλύτερο. Δεν ξέρω αν είναι δασκαλεμένοι από τους tour operators, αλλά οπωσδήποτε θα ζητήσουν». Όσον αφορά το ελληνικό καταναλωτικό κοινό ανέφερε: «Είναι σταθεροί τουλάχιστον στο δικό μας το είδος, όπως ψώνιζαν πέρυσι και πρόπερσι εξακολουθούν και είναι το ίδιο.»
Επίσης ο κύριος Ματθαίος ιδιοκτήτης καταστήματος με Κρητικά προϊόντα, δήλωσε σχετικά με τους ξένους τουρίστες: «Tα πράγματα είναι δύσκολα γιατί έχει μειωθεί το χρηματικό ποσό το οποίο διέθεταν μέχρι και κάποια χρόνια παλιότερα. Όμως αυτό μειώνεται σταδιακά κάθε χρόνο ούτως ή άλλως», Ακόμη όταν ρωτήθηκε για το αν οι ξένοι τουρίστες προσπαθούν να μειώσουν τις τιμές απάντησε: «Θα δημιουργήσουνε μία εικόνα. Θα προσπαθήσουνε να κερδίσουνε όλοι ούτως ή άλλως. Αυτό είναι ένα παιχνίδι το οποίο νομίζω ότι δημιουργείται. Σε κάποιος άλλους δημιουργείται από άλλες χώρες που έχουν επισκεφθεί, αλλά νομίζω ότι και οι τουριστικοί πράκτορες δημιουργούν αυτό το παιχνίδι το οποίο είναι λίγο δύσκολο. Δηλαδή όταν δουλεύεις με σωστές τιμές από την αρχή δεν μπορείς να μπαίνεις σε αυτή τη διαδικασία. Οι τουρίστες θα αγοράσουν ό,τι τους χρειάζεται. Τίποτα περιττό δηλαδή.» Καθώς και για τους Έλληνες ανέφερε: «Σε πολύ δύσκολο επίπεδο τα πράγματα όσον αφορά τους Έλληνες. Πολύ δύσκολη η κατάσταση».
Ο κύριος Μανόλης Γαβαλάς, με έκδηλη απογοήτευση ανέφερε: «Το κατάστημά μου εμπορεύεται κοσμήματα. Είναι πολύ πιο δύσκολα από τις προηγούμενες χρονιές. Πάρα πολύ πιο δύσκολα. Έχει μία μείωση της τάξης του 20% και η αιτία είναι η πολύ χαμηλή τους οικονομική δυνατότητα. Η αγοραστική δυνατότητα που έχουν. Σε περίπτωση που αγοράσουν κάτι θα κάνουν πολλά παζάρια. Γιατί έτσι ξέρουν. Έτσι τους έχουν πει. Όχι ότι το θέλουν οι ίδιοι. Έτσι τους έχουν πει να κάνουν. Το ελληνικό καταναλωτικό κοινό έχει εξαφανιστεί. Δεν υπάρχει στο δικό μας κλάδο, ο οποίος είναι ο τουριστικός και λειτουργεί εφτά μήνες».
Ιδιοκτήτρια καταστήματος Κρητικών προϊόντων επίσης δήλωσε: «Το κατάστημά μου εμπορεύεται παραδοσιακά προϊόντα. Βότανα, λάδια μέλια, κρασιά. Φεύγουν τα βότανα πολύ, το λάδι, η ρακί μας αυτά είναι τα πιο βασικά προϊόντα μας. Είναι πολύ πεσμένα φέτος τα πράγματα σε σχέση με άλλα χρόνια. Έχουνε χαμηλή οικονομική δυνατότητα. Ψωνίζουν πολύ λίγα πράγματα. Πιο πολύ οι Ρώσοι κάνουν παζάρια. Γερμανοί, Γάλλοι, Σουηδοί, Σκανδιναβοί όχι. Είναι καθαρά των Ρώσων αυτό».
Η κυρία Μαρίνα Ορφανού, τόνισε ότι: «Η κίνηση στα μαγαζιά μας δεν υπάρχει γιατί είναι πολύ χαμηλού επιπέδου, από ό,τι εγώ καταλαβαίνω σε σύγκριση με τα 21 χρόνια που έχω προϋπηρεσία. Δεν τους ενδιαφέρει καν το κόσμημα από ό,τι βλέπω εγώ εδώ. Η πρώτη κουβέντα είναι αυτή για τα παζάρια. Επίσης έχει πέσει πάρα πολύ η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων πελατών μας».
Ακόμη η κυρία Αμαλία Γιαννούλη, με αγανάκτηση ανέφερε: «Το κατάστημά μου εμπορεύεται ρούχα. Οι τουρίστες φέτος είναι χαμηλής οικονομικής δυνατότητας. Γενικά δεν μπαίνουν σε κανένα κατάστημα και οι αγορές τους είναι από 0 μέχρι 15 ευρώ το πολύ. Είναι λίγοι αυτοί που έχουνε να δώσουνε. Και κάθε χρόνο είναι και χειρότερα. Ότι το γεμίζουνε το ξενοδοχείο δεν σημαίνει ότι βοηθάνε τα μαγαζιά. Από πριν μπούνε θα κάνουνε παζάρια. Πρώτα σου λέει πόσο να του το δώσεις και μετά πόσο κάνει. Σε ό,τι αφορά τους Έλληνες είναι πάρα πολλοί σφιγμένοι, δηλαδή εγώ πελάτισσες που έχω, οι περισσότερες αγοράζουνε με δόσεις. Η κατάσταση είναι φρικτή».
Τέλος ο κύριος Αντώνης Σουμπασάκης, επισήμανε ότι: «Οι τουρίστες με τα χρόνια είναι πιο σκεπτικοί. Τα ψάχνουν πιο πολύ τα πράγματα. Θα κοιτάξουνε πιο πολύ και στην αγορά τι γίνεται. Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι η ποιότητα των τουριστών που έρχεται, σε θέμα χρημάτων, είναι μικρότερη. Δηλαδή έχουν λιγότερα λεφτά». Αναφερόμενος στις καλύτερες τιμές που διαπραγματεύονται οι τουρίστες δήλωσε: «ναι αυτό είναι σίγουρο, θα κάνουν παζάρια. Τώρα αν τους το λένε από τα γκρουπ και τους δίνουνε οδηγίες να ζητάνε, γιατί το έχω ακούσει και αυτό να γίνεται, δεν ξέρω. Μπροστά μας τους λένε κάντε παζάρια. Αλλιώς μετά δεν ξέρω από τι γίνεται. Ίσως γίνεται γιατί μπορεί να έχουνε πάει πρώτα σε Τουρκία και κάποια άλλα μέρη που έχουνε παζάρια και να μπερδεύουν λίγο τα παζάρια με τα μαγαζιά. Ωστόσο διευκρίνισε όσον αφορά το μαγαζί του: «είναι πιο τουριστικό βέβαια, αλλά ψωνίζουν και οι Έλληνες αναλόγως. Αλλά δεν έχει πολλούς τουρίστες. Εντάξει θα ψωνίσουν όμως, ναι. Κάποια παιχνίδια για τα παιδιά τους ή για την κουζίνα κάτι ξύλινα αντικείμενα.»