ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ YOUTH IN ACTION
Μαθητές από την Κρήτη ταξίδεψαν στην κουλτούρα της Ιταλίας και της Τουρκίας
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης με την στήριξη του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης Απόστολου Κλινάκη και των προωθητών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Δευτεροβάθμιας Βασίλη Μανασσάκη και Πρωτοβάθμιας Τζένης Ψαλτάκη, συντόνισαν τις εκπαιδευτικές μετακινήσεις των κληρωθέντων μαθητών και των συνοδών τους σχολικών συμβούλων Δέσποινας Αγγελιδάκη-Πετσαγγουράκη, Ελένης Πουλλά στην Ιταλία και Μαρίας Καλαθάκη στην Τουρκία στο πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκού προγράμματος Youth in Action.
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος Youth in Action, μαθητές από σχολεία της Κρήτης ταξίδεψαν στην Ιταλία και την Τουρκία. Οι μαθητές επελέγησαν με κλήρωση και συνοδευόταν από τις σχολικούς συμβούλους Δέσποινα Αγγελιδάκη-Πετσαγγουράκη, Ελένης Πουλλά (Ιταλία) και Μαρία Καλαθάκη (Τουρκία).
Ειδικότερα, στην εκπαιδευτική επίσκεψη για 13 μαθητές/τριες Γυμνασίου και Λυκείου, στο Vibo Valentia Marina στην Καλαβρία της Ιταλίας, οι μαθητές φιλοξενήθηκαν από οικογένειες και παρακολούθησαν σε σχολείο το πρόγραμμα «Old Craft». Το πρόγραμμα αυτό είχε ως στόχο να δώσει στους μαθητές/τριες τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τις παραδοσιακές τέχνες και να μάθουν ότι αυτές αποτελούν μία σημαντική πολιτισμική κληρονομιά και μια αξιόλογη εργασιακή ευκαιρία στις μέρες μας.
Οι μαθητές παρακολούθησαν θεωρητικά μαθήματα και εργαστήρια κεραμικής, χειροποίητης βιβλιοδεσίας και αφήγησης παραμυθιού (story telling). Στα θεωρητικά μαθήματα έμαθαν για την ιστορία των παραδοσιακών τεχνών που προέκυψαν από τις βασικές ανάγκες επιβίωσης των ανθρώπων και εξελίχθηκαν με αναφορά σε αυτές, ενώ στα εργαστήρια κατασκεύασαν δικά τους έργα, όπως κεραμικά αντικείμενα και βιβλία. Επιπλέον, επέλεξαν, δραματοποίησαν και αφηγήθηκαν παραμύθια σχετικά με τις παραδοσιακές τέχνες σε πολλές διαφορετικές πλατείες του Vibo Valentia Marina και του πολύ ατμοσφαιρικού παραδοσιακού χωριού Pizzo.
Στο πολιτιστικό πρόγραμμα της επίσκεψης διοργανώθηκαν δύο εκπαιδευτικές επισκέψεις, στο παραδοσιακό χωριό Pizzo και στην πρωτεύουσα του νομού Vibo Valentia, όπου έγινε επίσκεψη στο τοπικό μουσείο και οι μαθητές ξεναγήθηκαν στην ιστορία του ελληνικού εποικισμού στην νότια Ιταλία. Διοργανώθηκαν επίσης δύο βραδιές με αφιερώματα στην ιστορία, τη διατροφική κουλτούρα και τη μουσική των δύο χωρών ( Ιταλία – Ελλάδα) και μία αποχαιρετιστήρια όπου όλοι/ες οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος στην παρασκευή παραδοσιακής πίτσας σε σπιτικό ξυλόφουρνο και βέβαια να την γευτούν.
Από την αξιολόγηση αυτής της εκπαιδευτικής εμπειρίας που έγινε από τις συνοδούς και τους μαθητές, συμπεραίνεται ότι αυτές οι δράσεις εκτός από το ότι δημιουργούν το πεδίο για την απόκτηση σημαντικών γνώσεων μέσα από βιωματική μάθηση, καλλιεργούν την ενσυναίσθηση για την αποδοχή του διαφορετικού αλλά και προάγουν τη φιλία ανάμεσα στους λαούς.
Επίσης από τις 27/10 έως τις 2/11/2013 οι κληρωθέντες μαθητές από το ΓΕΛ Αρχανών, ΓΕΛ Σούδας, 4ο ΓΕΛ Ηρακλείου και 8ο ΓΕΛ Ηρακλείου, με συνοδό τη σχολική σύμβουλο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καλαθάκη Μαρία, επισκέφτηκαν το Turgutlu της Τουρκίας
Το πρόγραμμα ήταν πάρα πολύ καλά σχεδιασμένο έτσι ώστε να κρατά το ενδιαφέρον συμμετοχής όλων των νέων, από την Αγγλία, τη Σλοβενία, τη Λιθουανία, την Ιταλία, τη Ρουμανία, την Τουρκία και την Ελλάδα, ώστε να ικανοποιεί τις αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, χρησιμοποιώντας καινοτόμες εκπαιδευτικές τεχνικές, όπως τα βιωματικά παιχνίδια, τις παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών, την εικονική συνέντευξη, το αναλόγιο, τις δραστηριότητες πεδίου, όπως αυτή της δενδροφύτευσης, της ζωγραφικής ενός τοίχου της αυλής του σχολείου, της καταγραφής με φωτογράφηση των θετικών και αρνητικών της ζωής της πόλης, της περιήγησης στη φύση σε σχεδιασμένο μονοπάτι κ.λπ. Οι καθημερινές δραστηριότητες ήταν παιδαγωγικά αξιόλογες για ανήλικους και ενήλικες που εργάζονται από κοινού σε ομάδα, στοχευμένες στο γνωστικό περιεχόμενο του προγράμματος, εναρμονισμένες με τους σκοπούς και στόχους της εκπαιδευτικής μας επίσκεψης.
Η εταιρικότητα και οι συνεργασίες με φορείς του σχολείου που φιλοξένησαν την αποστολή, ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη, ιδίως με άλλα σχολεία, αφού πρόσφεραν ξενάγηση, φιλοξενία και φαγητό με πολύ εγκάρδιο και οργανωμένο τρόπο. Οι μαθητές επισκέφθηκαν οικοσυστήματα με ιδιαίτερη φυσική ομορφιά, που εκμεταλλεύονται οι φυσικοί τους πόροι, όπως αυτό στο φράγμα και στο Υδροηλεκτρικό Εργοστάσιο στο Adala Salihli. Η Δασική Υπηρεσία και ο Δήμος της περιοχής, την ημέρα της Εθνικής τους Γιορτής της Εγκαθίδρυσης του Τουρκικού Κράτους, πρόσφερε παραδοσιακό γεύμα με γκιουσλεμέδες που έφτιαξαν σε παρασιές κάτω από τα Πεύκα γυναίκες του χωριού, παραδοσιακά ντυμένες, μαζί με αϋράνι.
Οι αντιπροσωπείες, χωριστά η κάθε μια, ετοίμασαν βραδιά με γεύσεις, μουσική, χορό και εικόνες της χώρας τους, ενώ πρόσφεραν τα δώρα που οι οικογένειες των μαθητών έστειλαν στους μαθητές και καθηγητές του σχολείου που τους φιλοξένησε. Το παιχνίδι με τις κάρτες για τις Τούρκικες λέξεις που έχουμε στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, εντυπωσίασε όλες τις αντιπροσωπείες και έκανε τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν ακόμα περισσότερο τις κοινές ρίζες και δεσμούς των δυο λαών.
Η επικοινωνία ανάμεσα στις ομάδες βελτιωνόταν μέρα με τη μέρα, τόσο που η αποστολή διαπίστωσε πως αυτά που μας ενώνουν με τους άλλους Ευρωπαίους είναι πολλά και μπορούμε να συμβάλλουμε όλοι προς την Ευρωπαϊκή Συνοχή και Ολοκλήρωση, για ένα καλύτερο αύριο όλων μας.