Αντιμέτωποι με νέα δεδομένα έρχονται οι μαθητές, που τον Σεπτέμβριο θα φοιτήσουν στη Γ’ Λυκείου, μιας και θα εξεταστούν στο νέο σύστημα με βάση το σχετικό νομοσχέδιο, που πρόσφατα ψηφίστηκε στην Βουλή. Ένας νέος τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας, ο οποίος περιλαμβάνει αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το προγενέστερο σύστημα, ενώ πλέον διαχωρίζει το απολυτήριο του Λυκείου από τις εξετάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, όσοι μαθητές δεν επιθυμούν να εισαχθούν σε πανεπιστημιακές σχολές και τεχνολογικά ιδρύματα θα αρκεστούν στην εξέτασή τους σε 14 μαθήματα, ενώ εκείνοι που επιθυμούν να δώσουν πανελλαδικές σε δεύτερη φάση και εκτός των 14 μαθημάτων, στα οποία θα διαγωνιστούν θα εξεταστούν σε τέσσερα ή πέντε ακόμα ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θα έχουν επιλέξει.
Ειδικότερα, το νέο σύστημα εισαγωγής στις εξετάσεις περιλαμβάνει Ομάδες Προσανατολισμού από τις οποίες ο κάθε μαθητής επιλέγει μόνο μία και οι οποίες είναι οι παρακάτω: 1η Ανθρωπιστικών Σπουδών, 2η Θετικών Σπουδών, 3η Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Η κάθε ομάδα περιλαμβάνει πέντε μαθήματα και δύο από αυτά είναι ιδιαίτερης βαρύτητας. Με βάση την ομάδα προσανατολισμού -δηλαδή τα μαθήματα που αυτές περιέχουν διαμορφώνονται θεωρητικά τουλάχιστον και τα πέντε επιστημονικά πεδία που ουσιαστικά περιλαμβάνουν τις σχολές που μπορούν οι μαθητές να επιλέξουν όπως αυτές έχουν οριστεί από το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Ειδικότερα, τα πέντε επιστημονικά πεδία είναι τα παρακάτω:
Επιστημονικά Πεδία
1ο Επιστημονικό Πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες.
2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες.
3ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής.
4ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες της Εκπαίδευσης.
5ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα στη Γ’ Λυκείου περιλαμβάνει 32 ώρες μαθημάτων και συγκεκριμένα 15 ώρες για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, 15 ώρες για τα μαθήματα Προσανατολισμού και δύο ώρες για το μάθημα Επιλογής.
Ο μαθητής επιλέγει υποχρεωτικά μία Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού αυτή την περίοδο, ενώ μέχρι και 20 Σεπτεμβρίου, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να προχωρήσουν σε αλλαγή Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού.
Σε ότι αφορά τα μαθήματα επιλογής η αλλαγή μπορεί να γίνει δεκτή μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου. Όσοι μαθητές επιθυμούν να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου μπορούν να δηλώσουν ότι θέλουν να παρακολουθήσουν και τα δύο μαθήματα εκ των οποίων το ένα θα διδάσκεται μετά τη λήξη του Ημερησίου Ωρολογίου Προγράμματος.
Οι μαθητές που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις μπορούν να επιλέξουν το ένα ή τα δυο από τα τρία Επιστημονικά Πεδία στις σχολές των οποίων θα έχουν πρόσβαση. Οι μαθητές που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα μόνο Ε.Π. εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα, ενώ οι μαθητές που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε δύο Ε.Π. εξετάζονται σε πέντε μαθήματα. Το 5ο μάθημα μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι φέτος λιγότερα, ωστόσο άγνωστο παραμένει η ύλη.
Στις βασικές διαφοροποιήσεις του νέου συστήματος εντάσσεται η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και ο βαθμός προαγωγής είναι το 9,5 ως μέσος όρος των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Σημειώνεται ότι τα βιβλία θα παραμείνουν ίδια με τα παλιά, με εξαίρεση το βιβλίο των Λατινικών και της Χημείας. Επιπλέον, σε ότι αφορά τα πεδία, αξίζει να σημειωθεί ότι στο 4ο Επιστήμες της Εκπαίδευσης αφορά μόλις 39 σχολές στο σύνολό τους και μόνο παιδαγωγικά, ενώ σύγχυση επικρατεί και στο 5ο πεδίο με την πληροφορική. Σημειώνεται επίσης ότι για πρώτη φορά φέτος στις πανελλαδικές εντάσσεται και η σχολή της Πυροσβεστικής.
Ειδικότερα, η κυρία Σοφία Γιαννέλα από το Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης Ρεθύμνου αναφερόμενη στο νέο σύστημα των εξετάσεων, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Υπάρχει μια σύγχυση σε ότι αφορά τη μοριοδότηση των μαθημάτων, η οποία ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει, δηλαδή αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση να πούμε στα παιδιά ακριβώς πως θα υπολογίζουν τα μόριά τους για να μπούνε στην κάθε σχολή. Δηλαδή το μόνο που έχουμε στη διάθεσή μας όσον αφορά τη βαθμολογία είναι οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Έχουμε επίσης μια καινούργια σχολή, η οποία δεν υπήρχε μέχρι και φέτος, και είναι η σχολή Πυροσβεστικής, η οποία μπορεί να επιλεγεί από όλα τα επιστημονικά πεδία. Για τις αστυνομικές σχολές μπορεί να επιλέξει κανείς το 1ο, 2ο και, 5ο πεδίο. Ένα έτσι κάπως ιδιαίτερο σημείο οι σχολές Πληροφορικής. Ο μεγαλύτερος αριθμός σχολών βρίσκονται στις θετικές και τεχνολογικές επιστήμες. Έχουν χωριστεί οι σχολές της Πληροφορικής και ουσιαστικά ένα παιδί χωρίς να δώσει καθόλου το μάθημα «Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον», δηλαδή που είναι στην ομάδα προσανατολισμού των θετικών σπουδών μπορεί να πάει σε μια σχολή Πληροφορικής χωρίς να έχει διδαχθεί το μάθημα που έχει να κάνει με την πληροφορική. Είναι αναγκασμένος απ’ την άλλη για να μπει σε ένα τμήμα Πληροφορικής να έχει δώσει για παράδειγμα το «Αρχές οικονομικής επιστήμης». Είναι πάρα πολλές σχολές που εντάσσονται ταυτόχρονα σε πολλά επιστημονικά πεδία, δηλαδή για παράδειγμα το τμήμα Μουσικών Σπουδών, το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης και το Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης παίζουν σε όλα τα επιστημονικά πεδία».
Η κυρία Ελένη Ζωγραφίδου σχολιάζοντας το νέο σύστημα αναφέρθηκε στο πεδίο που αφορά μόνο τα παιδαγωγικά αποκλείοντας, όπως είπε, τους μαθητές από τις γυμναστικές ακαδημίες και τις μουσικές σπουδές αλλά και στο μπέρδεμα που υπάρχει με την πληροφορική. Συγκεκριμένα μιλώντας στα «Ρ.Ν.» είπε: «Υπάρχουν δύο αστοχίες κατά τη γνώμη μου στο νέο σύστημα. Η πρώτη είναι ότι έχουν κάνει ένα επιστημονικό πεδίο με μόλις 37 σχολές και μ’ αυτό τον τρόπο απομονώνουν τους δασκάλους και τους νηπιαγωγούς από τα γεμάτα και μεγάλα επιστημονικά πεδία. Και αναρωτιέται κανείς γιατί η φυσική αγωγή, δηλαδή τα ΤΕΦΑΑ, οι καθηγητές μουσικών και άλλα τμήματα από τα οποία βγαίνουν εκπαιδευτικοί να βρίσκονται σε όλα τα επιστημονικά πεδία και οι επιστήμες της εκπαίδευσης να βγαίνουν εκτός. Ένα παιδί ουσιαστικά για να μπει στις επιστήμες της εκπαίδευσης πρέπει να πάρει και πέμπτο μάθημα. Η δεύτερη αστοχία είναι ότι έχουν σπάσει τα τμήματα της Πληροφορικής με έναν τρόπο αυθαίρετο, όπου βρίσκονται π.χ. οι μηχανικοί ή όποιους αυτοί κρίνουν μηχανικούς στο 2ο επιστημονικό πεδίο, ενώ οι απλοί πληροφορικοί να πηγαίνουν στο 5ο επιστημονικό και οι πληροφορικοί, οι μηχανικοί να μην μπαίνουν με μάθημα πληροφορικής στις πανελλαδικές. Και βέβαια υπάρχουν και μερικά ευτράπελα όπου για παράδειγμα βρίσκονται τμήματα στο 5ο επιστημονικό πεδίο, σχολές ΤΕΙ, δηλαδή στο επιστημονικό πεδίο «Οικονομίας και Πληροφορική», στο 5ο βρίσκονται τμήματα γραφιστικής, εσωτερικής αρχιτεκτονικής, δηλαδή αυτά τα τμήματα πραγματικά νομίζω ότι από αβλεψία μπήκαν εκεί, το αντικείμενο δεν κολλάει καθόλου με τα υπόλοιπα».
Συμβουλές από το ΚΕΣΥΠ για σωστή επιλογή επιστημονικών πεδίων
Οι υπεύθυνες του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης Ρεθύμνου εφιστούν την προσοχή των μαθητών για τις επιλογές τους καλώντας τους να επεξεργαστούν καλά τα δεδομένα που υπάρχουν και να διαλέξουν το επιστημονικό πεδίο τόσο ανάλογα με τα μαθήματα στα οποία είναι καλοί όσο και με τη σχολή στην οποία επιθυμούν να φοιτήσουν.
Ειδικότερα, η κυρία Γιαννέλα τόνισε: «Οι μαθητές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στο ποια ομάδα προσανατολισμού θα ακολουθήσουν, να δούνε προσεκτικά τις σχολές που αντιστοιχούν, που έχει το κάθε επιστημονικό πεδίο. Να λάβει υπόψη του και τα δυο πράγματα. Επίσης, να προσέξει γιατί μπορεί για την ίδια σχολή να οδηγηθεί από διαφορετικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα το ΤΕΦΑΑ, τώρα μπορεί κάποιος από οποιαδήποτε ομάδα προσανατολισμού να το δηλώσει, άρα λοιπόν θα κοιτάξει την ομάδα εκείνη η οποία του είναι πιο εύκολη στα μαθήματα. Θα πρέπει δηλαδή να δει προσεκτικά τη κάθε σχολή που εντάσσεται και μετά να πάρει την απόφαση. Θα πρέπει να κοιτάξει από ποια ομάδα προσανατολισμού έχει πιο πολλές πιθανότητες να πιάσει την συγκεκριμένη σχολή».
Από την πλευρά της η κυρία Ζωγραφίδου τόνισε: «Οι μαθητές πρέπει να δούνε ποια μαθήματα περιλαμβάνει η κάθε ομάδα προσανατολισμού και να συνδυάσουν αυτά τα μαθήματα με τις δικές τους επιδιώξεις, προτιμήσεις, όνειρα, σχέδια για το μέλλον. Αυτό το πράγμα είναι και το πιο δύσκολο να γίνει και εκεί χρειάζεται να το σκεφτούνε πολύ καλά τα παιδιά με τον εαυτό τους, με την οικογένεια και αν θέλουν να έρθουν και εδώ να το συζητήσουμε παραπάνω και μαζί μας».
Ενημερωτική εκδήλωση την Κυριακή
Εν τω μεταξύ σε ειδική εκδήλωση την Κυριακή οι υπεύθυνες του ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Ελένη Ζωγραφίδου και Στέλλα Γιαννέλα θα παρουσιάσουν τα νέα δεδομένα στο Γενικό Λύκειο (Ομάδες Προσανατολισμού, Επιστημονικά Πεδία με τις σχολές που περιλαμβάνουν, Επιλογή Μαθημάτων, Συντελεστές Βαρύτητας).
Η Εσπερίδας που απευθύνεται σε γονείς και μαθητές θα πραγματοποιηθεί στο «Σπίτι του Πολιτισμού», την Κυριακή 7 Ιουνίου 2015 στις 7:00 μ.μ.