Πυρετώδεις είναι οι προετοιασίες του δήμου Ρεθύμνου και του αναδόχου εργολάβου, προκειμένου το συντομότερο δυνατόν να ξεκινήσει το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Μελισσινού – Σαλαμίνος στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Ένα έργο εξαιρετικά σημαντικό για το ιστορικό κέντρο της πόλης, καθώς θα αναβαθμίσει αισθητικά και λειτουργικά την περιοχή.
Παράλληλα όμως χαρακτηρίζεται ένα ιδιαίτερα δύσκολο έργο από τεχνικής φύσεως. Ο τρόπος της εκτέλεσης του και κυρίως οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στην περιοχή, ανά τακτά χρονικά διαστήματα και με βάση πάντα την πρόοδο των εργασιών, αποτελεί ένα δύσκολο γρίφο, τον οποίο καλούνται να λύσουν εργολάβος και δήμος, ώστε να υπάρξει η λιγότερο δυνατή όχληση των κατοίκων. Το γεγονός ότι πρόκειται για έναν κεντρικό δρόμο στην καρδιά της παλιάς πόλης, αλλά και το ότι αποτελεί ουσιαστικά τον δρόμο εισόδου των οδηγών προς την παλιά πόλη με κατεύθυνση τα ανατολικά, σε συνδυασμό με την απουσία άλλου κεντρικού οδικού δικτύου, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά τα οποία πρέπει να απαντηθούν με εξονυχιστικό τρόπο από τις δυο πλευρές, για να μην υπάρξει πρόβλημα το επόμενο διάστημα.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «ΡΝ», ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Ρεθύμνου Άγγελος Μαλάς, υπάρχει διαρκή συνεργασία του ίδιου και της τεχνικής υπηρεσίας με τον ανάδοχο του έργου προκειμένου το έργο που θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες καιρού επιτρέποντος να μπορέσει να εξελιχτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. «Αναμένουμε από τον ανάδοχο τις επόμενες ημέρες να μας φέρει το πλάνο του για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που είναι απαραίτητες για να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο. Εκτιμώ ότι αν όλα πάνε καλά και καιρού επιτρέποντος, το έργο θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα. Ο σχεδιασμός μας είναι να ξεκινήσει το έργο από το ύψος της Τροχαίας. Θα γίνονται εκτροπές σε άλλους δρόμους, εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες, ωστόσο οι όποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα αλλάζουν τακτικά ενδεχομένως και ανά βδομάδα ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών. Είναι ένα πολύ δύσκολο έργο, καθώς θα πρέπει πρώτα να σπάσουν τα πεζοδρόμια, να ισιώσει ο δρόμος, να πέσουν τα υποστρώματα, να περάσουν τα δίκτυα και μετά να διαμορφωθούν τα πλακόστρωτα. Είναι πολύ σύνθετο σαν έργο και χρήζει ιδιαίτερης διαχείρισης».
Σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό το έργο που θα ξεκινήσει σύντομα, αναμένεται να σταματήσει με την έναρξη της σεζόν, εκτός αν μέχρι τότε έχει βρεθεί τρόπος, ώστε να εκτελούνται εργασίες σε σημεία που δεν εμποδίζουν την κυκλοφορία. Αυτό σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο είναι κάτι που θα φανεί στην πορεία και με την πρόοδο του έργου.
Το έργο «Βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Μελισσινού και Σαλαμίνος», έχει προϋπολογισμό 1.114.870,63 ευρώ και χρηματοδοτείται από τη δράση «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου» στην οποία συμμετέχει από κοινού ο δήμος Ρεθύμνου με τον Εμπορικό σύλλογο.
Οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν στην οδό Σαλαμίνος – Μελισσινού
Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά της νέας ανάπλασης, πρόκειται να γίνουν παρεμβάσεις βελτίωσης αισθητικά και λειτουργικά με τη διαμόρφωση πεζόδρομων, σημεία πρασίνου, διαβάσεις τυφλών και σύγχρονο φωτισμό μεταξύ άλλων.
Αναλυτικά, θα υλοποιηθούν οι παρακάτω παρεμβάσεις:
– Αποξήλωση των υφιστάμενων υλικών επίστρωσης του δρόμου και των πεζοδρομίων (άσφαλτος και τσιμέντο).
– Καθαίρεση μεμονωμένων στοιχείων, όπως μεταλλικά κολωνάκια, πινακίδες, υφιστάμενα φωτιστικά.
– Νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50μ.
– Εκσκαφές για τη θεμελίωση των πέτρινων κρασπέδων από γρανίτη στα νέα πεζοδρόμια. Τα κράσπεδα είναι από γκρι γρανίτη διαστάσεων 100x15x30 εκ. με αντιολισθηρή επεξεργασία και κατάλληλη απότμηση στις ράμπες.
– Κατάλληλες επιχωματώσεις κάτω από τα πεζοδρόμια – δρόμο, ώστε να έχουμε τις επιθυμητές τελικές υψομετρικές στάθμες.
– Υποβάσεις με θραυστό υλικό οδοστρωσίας 3Α.
– Μικρή οριζόντια μετατόπιση των φρεατίων υδροσυλλογής για να προσαρμοστούν στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων.
– Ταπείνωση ή ανύψωση των φρεατίων επίσκεψης αγωγών ώστε να προσαρμοστούν στις τελικές υψομετρικές στάθμες.
– Κατασκευή πλάκας από οπλισμένο σκυρόδεμα C20/25 ως υπόβαση για τον δρόμο.
– Μικροκατασκευές από σκυρόδεμα C20/25 για τη στήριξη των πέτρινων κρασπέδων, την κατασκευή νέων στομίων φρεατίων και για τη θεμελίωση των νέων φωτιστικών και μεταλλικών κολονών πεζοδρομίου.
– Επιστρώσεις του δρόμου με φυσικό κυβόλιθο από πορφυρίτη πελεκητό διαστάσεων 10x10x10 σε αμμοκονίαμα 100γρ. τσιμέντου.
– Διαμόρφωση ρείθρου με κλίση 12% με πλακόστρωση μίας ζώνης με φυσικές πλάκες από πορφυρίτη πελεκητό 15Χ30 και πάχος 5 cm.
– Δημιουργία διαβάσεων πεζών ανά 55 περίπου μέτρα που ορίζονται με κυβολίθους από λευκό μάρμαρο διαστ. 10x10x5 εκ
– Επιστρώσεις των νέων πεζοδρομίων με φυσικές πλάκες από πορφυρίτη πελεκητό 10×20 και πάχος 5 cm.
– Επιστρώσεις εγχρώμων τσιμεντόπλακων από σκυρόδεμα που περιέχουν ψυχρά υλικά (coolmaterials) και τσιμέντο φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας 10×20 και πάχος 6 cm και κατεργασία τεχνητής παλαίωσης σε επιλεγμένες περιοχές των πεζοδρομίων.
– Τοποθέτηση ανεμπόδιστης πορείας με πλάκες 30×30 γρανίτη με αδρή εγχάρακτη αντιολισθηρή επιφάνεια, ως πλάκες πορείας ή σήμανσης κινδύνου για άτομα με μειωμένη όραση.
– Φωτιστικά σώματα ανά περίπου 15μ. κυρίως στο βόρειο πεζοδρόμιο και όπου το πλάτος δεν επαρκεί τοποθετούνται αντικριστά στο νότιο. Επιλέγεται τηλεσκοπικός ιστός, παραδοσιακού τύπου, υπέργειου ύψους 4,00μ. και φωτιστικό σώμα κορυφής ιστού, παραδοσιακού τύπου στεγανό LED 40W.
– Στα νέα δέντρα σχάρες προστασίας τετράγωνες από ελατό (σφαιροειδή) χυτοσίδηρο 900×900ΜΜ Φ450.
– Κατασκευή νέων απλών καθιστικών χωρίς πλάτη από μεταλλικό σκελετό και δοκίδες φυσικής ξυλείας που βιδώνονται στο δάπεδο.
– Κάδοι μικροαπορριμμάτων από χάλυβα, αναρτώμενοι στον φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου και σε επιπλέοντα σημεία πέρα από τα απαραίτητα.
Ολοκληρώθηκε η μελέτη για την ανάπλαση της πλατείας Τεσσάρων Μαρτύρων
Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η μελέτη που αφορά στην ανάπλαση της πλατείας των Τεσσάρων Μαρτύρων, στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου, έργο που επίσης είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου». Αμέσως μετά τις εγκρίσεις από τις υπηρεσίες, ο φάκελος θα αποσταλεί στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης για την τελική έγκριση.
Μέσα από τον άξονα αυτό ο δήμος Ρεθύμνου φιλοδοξεί σε περαιτέρω ανάδειξη της πλατείας δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές, που θα την καταστήσουν αφετηρία του ιστορικού κέντρου, σταθμό ενημέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών, χώρο ανάπαυσης, ενοποιώντας την ταυτόχρονα με μια διάβαση με το δημοτικό πάρκινγκ.
Η μελέτη προβλέπει την ανάδειξη του μνημείου της Μεγάλης Πόρτας και του αγάλματος του Κωστή Γιαμπουδάκη, τη χωροθέτηση πληροφοριακού περιπτέρου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, την τοποθέτηση «έξυπνου» αστικού εξοπλισμού, την ενίσχυση του φωτισμού και της φύτευσης, την επέκταση της όδευσης τυφλών.