Το νέο διαγωνισμό για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου και των οδικών του συνδέσεων, συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ, προκήρυξε χθες το υπουργείο Υποδομών, με την αποστολή στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προς δημοσίευση, τη Διακήρυξη για τη διενέργεια του διεθνούς διαγωνισμού για το νέο αερολιμένα.
Το Καστέλι είναι το δεύτερο μεγάλο έργο υποδομής που δημοπρατείται τα τελευταία δύο χρόνια. Ο πρώτος διαγωνισμός για το Καστέλι έγινε το 2009, αλλά ακυρώθηκε το 2011, στο μέσο της κρίσης χρέους, λόγω απουσίας επενδυτικού ενδιαφέροντος. Όμως το επενδυτικό ενδιαφέρον φαίνεται ότι επανέρχεται μετά την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές ομολόγων τον περασμένο μήνα.
Κατά την διάρκεια επίσκεψής του στην Κρήτη την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, δήλωσε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από περισσότερες από 10 επιχειρήσεις και ομίλους και ότι ο διαγωνισμός θα είναι επιτυχής.
Ανάμεσα στις εταιρίες που είχαν εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο στο παρελθόν ήταν οι γαλλικές Vinci και Bouygues, η Ελλάκτωρ και η J&P Avax. Οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να υποβάλουν τις προσφορές τους στις 11 Νοεμβρίου, δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου που ζήτησε να μην κατονομαστεί.
Το 2019 αναμένεται να είναι έτοιμο
Σε 5 χρόνια -από τη στιγμή που θα αρχίσουν τα έργα- θα είναι έτοιμο το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2019.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, η διάρκεια παραχώρησης θα είναι 35 χρόνια συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου κατασκευής.
Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου που αποτελεί στοιχείο του διαγωνισμού μπορεί να φτάσει μέχρι τα 220 εκατ. από το 1,5 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι θα ανέλθει το συνολικό κόστος του έργου συμπεριλαμβανόμενων των απαλλοτριώσεων, των δαπανών εξυπηρετήσεων δανείων και των λοιπών δαπανών.
Το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου θα αποτελέσει διαγωνιστικό μέγεθος με ελάχιστο και μέγιστο όριο, ώστε να εξασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η καταστατική πλειοψηφία στην εταιρεία.
Κατά την περίοδο κατασκευής αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, και κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου αναμένεται να δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Η δημοπράτηση του έργου είναι αναγκαία, καθόσον το υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο στην περιοχή της Αλικαρνασσού, δεν μπορεί να δώσει λύση στην αποφόρτιση της πόλης του Ηρακλείου από τις υφιστάμενες πιέσεις επί του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, λόγω του αυξημένου μεταφορικού φορτίου του αεροδρομίου.
Επιπλέον, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις σημερινές και, κατά μείζονα λόγο, τις μελλοντικές απαιτήσεις σε κινήσεις επιβατών.
Παράλληλα προσφέρεται η δυνατότητα κατασκευής σημαντικού αναπτυξιακού έργου, το οποίο θα προσδώσει σημαντικά οφέλη, εξαιτίας της προσέλκυσης τουριστών, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, λόγω της δυνατότητας χρησιμοποίησης του διαδρόμου προσαπογειώσεων με ασφάλεια από πολύ μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών.
Τι θα περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης, που συνίσταται σε:
Όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του νέου αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού.
Το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα μ’ αυτό.
Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει έναν διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.
Ο νέος αερολιμένας επίσης θα περιλαμβάνει:
Πέντε τουλάχιστον Σταθερές Θέσεις (Γέφυρες Επιβίβασης) τύπου Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες δέχονται έως και δέκα αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση.
Είκοσι πέντε κατ’ ελάχιστον επιπλέον Θέσεις Στάθμευσης στην Πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης.
Πύργο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας με σύγχρονο σύστημα αεροβοηθημάτων.
Αστυνομικό Σταθμό, δύο Πυροσβεστικούς Σταθμούς, Ιατρικές Εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών.
Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον οκτακοσίων οχημάτων, χώρους αναμονής για κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση εντός του Αεροδρομίου.
Επίσης, ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει Σύστημα Βιολογικού Καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του Αεροδρομίου, καθώς και των γειτονικών οικισμών.
Αντιπλημμυρική Προστασία και Αποχέτευση Όμβριων Υδάτων.
Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρ. για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Αεροδρομίου.
Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους περίπου 18 χλμ., διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.
Για τη σύνδεση με το ΝΟΑΚ προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους περίπου 6 χλμ., διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Βιάννος.
O σχεδιασμός του νέου διεθνούς αερολιμένα, υπερκαλύπτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, τη λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης.
Ενδεικτικά αναφέρονται: Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ. (με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μ. εφόσον απαιτηθεί στο μέλλον). Βιοκλιματικό κτίριο αεροσταθμού. Ταινιόδρομοι για όλους τους επιβάτες όταν οι αποστάσεις υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο μήκος. Πρόβλεψη περιοχής 400 στρεμμάτων για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Σκιασμένοι χώροι στάθμευσης οχημάτων εντός του αεροδρομίου.