Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί εδώ και χρόνια το στοίχημα για τους εμπλεκόμενους φορείς του Ρεθύμνου, αφού αποτελεί μονόδρομο για την ενίσχυση των τουριστικών αφίξεων. Τόσο η πόλη όσο και η ενδοχώρα διαθέτουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.
Οι κλιματολογικές συνθήκες, το φυσικό κάλλος, οι υποδομές της πόλης αλλά και των ξενοδοχείων μικρών ή μεγάλων βιλών ή διαμερισμάτων, η κρητική γαστρονομία σε συνδυασμό με την πλούσια ιστορία του τόπου, την κουλτούρα και την παράδοση δημιουργούν στον επισκέπτη ειδυλλιακές διακοπές κατά την παραμονή του στον τόπο. Του δίδουν τη δυνατότητα να αποκτήσει μια μοναδική εμπειρία, να έρθει σε επαφή με τους κρητικούς, με τις καθημερινές του συνήθεις, είτε αυτές είναι η αγροκτηνοτροφία είτε η μαγειρική, είτε ακόμα και να καλύψει άλλες ανάγκες που έχουν να κάνουν με την άθληση, τον ποδηλατικό τουρισμό, τον περιπατητικό, είτε ακόμα τον θρησκευτικό τουρισμό με δεδομένη την πλειάδα των μοναστηριών και των εκκλησιών σε κάθε γωνιά του τόπου.
Το Ρέθυμνο φέτος προτάθηκε από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Πρακτόρων του Ρεθύμνου και επιλέχτηκε να συμπεριληφθεί στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Fedhatta, που έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και περιλαμβάνει θεματικές και ειδικού ενδιαφέροντος δραστηριότητες, καθώς και την προβολή λιγότερο γνωστών τουριστικών προορισμών. Η πρωτοβουλία «Δώδεκα», η οποία σχεδιάσθηκε από το FedHATTA και τελεί υπό την αιγίδα του Ε.Ο.Τ., παρουσιάζει μέσα από δώδεκα θεματικούς τουριστικούς άξονες την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό, διοχετεύοντας στις διεθνείς τουριστικές αγορές ειδικές πληροφορίες, π.χ. προσκυνηματικές περιηγήσεις, διακοπές ευεξίας, ήθη, έθιμα και παραδόσεις, μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, φύση και ειδικές διαδρομές, κ.λπ.
Ήδη το προηγούμενο τριήμερο βρέθηκαν στο Ρέθυμνο μέλη της πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά την πόλη και τους οικισμούς τους και να αποκτήσουν ιδία αντίληψη για το προσφερόμενο προϊόν.
Το ενδιαφέρον τους ήταν έντονο σε ότι αφορά την προσέλκυση επισκεπτών που ασχολούνται με τον ποδηλατικό τουρισμό αλλά και τον συνεδριακό τουρισμό ενώ τα μέλη της Ομοσπονδίας τόνισαν την αναγκαιότητα συνεργασίας της αυτοδιοίκησης με τους επιχειρηματίες και τους εμπλεκόμενους του κλάδου, ώστε ο χειμερινός προορισμός Ρέθυμνο να προβληθεί και να προωθηθεί με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο.
Παράλληλα επισημάνθηκε η σημασία των προσφερόμενων υπηρεσιών, οι οποίες θα πρέπει να βασίζονται κατά κύριο λόγο στην ποιότητα και στον σεβασμό στον Έλληνα ή τον ξένο επισκέπτη.
Αναλυτικά…
Το Ρέθυμνο διαθέτει τα πλεονεκτήματα για ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
• Η Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA) ενέταξε την πόλη στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων και ξένων επισκεπτών όλη τη διάρκεια του έτους
Η Κρήτη διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα όχι μόνο για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και για να έχει τουρισμό όλο τον χρόνο. Το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας έχει ήδη κορεστεί με την έννοια ότι την υψηλή περίοδο του καλοκαιριού τα ξενοδοχεία, τα διαμερίσματα και κάθε λογής τουριστικά καταλύματα είναι γεμάτα από κόσμο και άρα δεν υπάρχει προοπτική επιπλέον αύξησης της τουριστικής κίνησης τους συγκεκριμένους μήνες του έτους. Από την άλλη το νησί γενικότερα, αλλά και το Ρέθυμνο ειδικότερα, διαθέτει επιπλέον υποδομές αλλά και σειρά άλλων δυνατοτήτων που μπορούν να προκαλέσουν το ενδιαφέρον τόσο του Έλληνα όσο και του ξένου επισκέπτη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Οι κλιματολογικές συνθήκες, το φυσικό κάλλος, οι υποδομές της πόλης αλλά και των ξενοδοχείων μικρών ή μεγάλων βιλών ή διαμερισμάτων, η κρητική γαστρονομία σε συνδυασμό με την πλούσια ιστορία του τόπου, την κουλτούρα και την παράδοση δημιουργούν στον επισκέπτη ειδυλλιακές διακοπές κατά την παραμονή του στον τόπο. Του δίδουν τη δυνατότητα να αποκτήσει μια μοναδική εμπειρία, να έρθει σε επαφή με τους κρητικούς, με τις καθημερινές του συνήθεις, είτε αυτές είναι η αγροκτηνοτροφία είτε η μαγειρική, είτε ακόμα και να καλύψει άλλες ανάγκες που έχουν να κάνουν με την άθληση, τον ποδηλατικό τουρισμό, τον περιπατητικό, είτε ακόμα τον θρησκευτικό τουρισμό με δεδομένη την πλειάδα των μοναστηριών και των εκκλησιών σε κάθε γωνιά του τόπου.
Τα παραπάνω τόνισαν τα μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Fedhatta που ήδη έχουν εντάξει το Ρέθυμνο στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» που αφορούν προορισμούς που μπορούν να δέχονται επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Τα μέλη του Συνδέσμου επέλεξαν το Ρέθυμνο για να πραγματοποιήσουν την ετήσια γενική τους συνέλευση, η οποία να σημειωθεί για πρώτη φορά πραγματοποιείται στην περιφέρεια.
Τα μέλη του συνδέσμου που παρέμειναν στο Ρέθυμνο για τρεις ημέρες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την πόλη και τους οικισμούς, να ξεναγηθούν σε αρχαιολογικούς χώρους, όπως στο μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας, όπου τους ξενάγησε ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, να απολαύσουν την κρητική κουζίνα και φιλοξενία αλλά και να δουν από κοντά τις υποδομές του τόπου.
Το Ρέθυμνο στην πρωτοβουλία «Δώδεκα»
Συνεδριακός, αθλητικός, γαστρονομικός, θρησκευτικός, σχολικός και περιπατητικός τουρισμός είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, οι οποίες μπορούν να αναδειχθούν και να αποτελέσουν την αφετηρία για την προσέλκυση Ελλήνων και ξένων επισκεπτών κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, όπως τόνισαν τα μέλη των ταξιδιωτικών γραφείων, ωστόσο επεσήμαναν ότι απαιτείται συνεργασία όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο, σωστή προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος και κυρίως σεβασμός στον πελάτη.
Ειδικότερα ο κ. Λίσσανδρος Τσιλίδης στη διάρκεια της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου στο ξενοδοχείο Pearl Beach παρουσίασε την πρωτοβουλία «Δώδεκα» της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας, η οποία και αποτελεί μια δυναμική πρόταση με στόχο τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της χώρας, αλλά και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Μάλιστα, το «δώδεκα» αποτελεί συμβολικό αριθμό, αφού περιλαμβάνει δώδεκα θεματικούς τομείς, δώδεκα περιφέρειες και αφορά δώδεκα μήνες του χρόνου, ενώ παράλληλα εστιάζει στην προβολή λιγότερο γνωστών τουριστικών προορισμών. «Το «δώδεκα» είναι μια πρωτοβουλία δυναμική, η οποία κάθε μέρα που περνάει δείχνει τα «δόντια» της. Παρουσιάζει δηλαδή τους προορισμούς που επιλέγουμε και βρίσκουμε ότι αυτό που επιθυμούμε η περιοχή το έχει. Δηλαδή, το Ρέθυμνο έχει μια φυσική ομορφιά, είναι ένα κομμάτι «boutique του τουρισμού» όλο το Ρέθυμνο. Είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την Ελεύθερνα, όπου ο κ. Σταμπολίδης μάς ξενάγησε στο μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο. Είμαστε εδώ για τα 150 χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου αλλά και για τη συνέλευση της Ομοσπονδίας μας που για πρώτη φορά γίνεται περιφερειακά, εκτός Αθηνών και επιλέξαμε το Ρέθυμνο. Όλα αυτά δεν είναι τυχαία αλλά συμπίπτουν και εμείς είμαστε εδώ για να το στηρίξουμε. Ψάχνουμε και βρίσκουμε πελάτες και τους δείχνουμε αυτό που δεν ξέρουν και τελικά το ανακαλύπτουν και το επιλέγουν. Για παράδειγμα, όταν αυτή τη στιγμή η διαμονή σε έναν ξενώνα κοστίζει 20-30 ευρώ τη βραδιά, σε σύγκριση με ένα ξενοδοχείο που έχει 200 ευρώ εμείς φέρνουμε κοντά την ανάγκη του καταναλωτή. Ξέρουμε το προφίλ του ταξιδιώτη και του συστήνουμε το προϊόν μας. Φυσικά, δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη η αλλαγή. Όμως όταν ανακαλύπτουμε τον προορισμό και τον προβάλλουμε τότε βλέπουμε ότι ο πελάτης ανταποκρίνεται. Ένας τέτοιος τόπος όπως το Ρέθυμνο, με τέτοια υποδομή και με τέτοια ενδοχώρα είμαστε σίγουροι ότι θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Σε άλλες χώρες το πλεονέκτημα της Κρήτης είναι μοναδικό διότι η φύση, η κουλτούρα, τα έθιμα είναι διαφορετικά. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό ο παράγοντας άνθρωπος και εμείς οι Έλληνες δίδουμε σημασία στον ανθρώπινο παράγοντα και εδώ είναι όλα ανθρώπινα. Το περιβάλλον σε προσαρμόζει, σε ηρεμεί. Άρα ένας ανταγωνιστής θα λέγαμε ότι είναι η υπόλοιπη Ελλάδα με τις αντίστοιχες ομορφιές της» τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Τσιλίδης.
«Ο στόχος θα επιτευχθεί μέσα από τη συνεργασία»
Η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων με τον κλάδο του τουρισμού αλλά και της αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητη για την επίτευξη του στόχου που δεν είναι άλλος από την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ανέφερε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου και μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Ταξιδιωτικών Γραφείων Στράτος Μπερέτης: «Όλοι οι συμμετέχοντες έχουν ενθουσιαστεί με τα όσα είδαν και με τις συναντήσεις που κάναμε για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού που προσφέρει ο τόπος μας. Συνάδελφοι που ασχολούνται με τον ποδηλατικό τουρισμό ήδη ζητάνε πληροφορίες, όπως και για τον περιπατητικό τουρισμό, απλώς μένει να «δέσει» αυτή η προσπάθεια μεταξύ των φορέων του τουρισμού του Ρεθύμνου για να το προβάλλουμε προς τα έξω. Το προϊόν υπάρχει απλώς πρέπει να το διαμορφώσουμε, πράκτορες και ξενοδόχοι και όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό, σε αυτό θα βοηθήσει και ο τουριστικός οργανισμός DMO για να μπορέσει να προβληθεί αυτό. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού και ειδικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο συνεδριακός, ο θρησκευτικός, ο σχολικός, ο αθλητικός, ο ποδηλατικός και ο περιπατητικός αφορούν μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Εμάς σαν πράκτορες ο σκοπός μας είναι να βάλουμε ένα λιθαράκι παραπάνω, να φτάσουμε τη σεζόν στα πλαίσια που ήταν πριν 20 χρόνια να ξεκινάμε Μάρτιο και να ολοκληρώνουμε τον Νοέμβριο».
Σε αθλητισμό, γαστρονομία και πολιτισμό επενδύει ο δήμος Ρεθύμνου
Εκ μέρους του δήμου Ρεθύμνου η αντιδήμαρχος Τουρισμού Πέπη Μπιρλιράκη στον χαιρετισμό της στη διάρκεια της ημερίδας αναφέρθηκε στους τρεις τομείς του αθλητικού, γαστρονομικού και πολιτιστικού τουρισμού στους οποίους στοχεύει ο δήμος Ρεθύμνου και τους οποίους επιχειρεί να προωθήσει και να προβάλλει με την καθοριστική συμβολή των τουριστικών πρακτόρων, των ξενοδόχων και όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο. Η ίδια μάλιστα ανέφερε πως ήδη προς αυτή την κατεύθυνση θα γίνει προσπάθεια προβολής του τόπου μέσω φιλοξενίας από τηλεοπτικές εκπομπές που θα διασφαλίσει ο δήμος.
Σε σχετικές δηλώσεις της μεταξύ άλλων ανέφερε: «Εκ μέρους του δήμου Ρεθύμνης δηλώσαμε σαν επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης σε όλους τους έμπειρους τουριστικούς πράκτορες, ότι το Ρέθυμνο είναι πανέτοιμο να ξεκινήσει μια συνεργασία μαζί τους για τουρισμό δώδεκα μήνες. Ο φορέας Fedhatta είναι ένας από τους φορείς-ίσως και ο πρώτος που κάνει λόγο για τουρισμό 12 μήνες. Όλοι μιλούσαμε χρόνια τώρα για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα όμως πλέον μιλάμε για 12 μήνες. Συμφωνήσαμε να κάνουμε τα πρώτα βήματα συνεργασίας μέσα από συνέδρια, μέσα από ειδικές φιλοξενίες προς τα μέλη του συνδέσμου αλλά και επισκέπτες από Ελλάδα και το εξωτερικό και μέσα από συνέργειες για εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Πιστεύουμε ότι ο στόχος θα επιτευχτεί ίσως και συντομότερα από ότι περιμέναμε. Το πρώτο στοίχημα για εμάς είναι ο συνεδριακός τουρισμός. Θεωρούμε ότι η πόλη μας έχει ήδη αποδείξει ότι έχει μια ιδιαιτερότητα πάνω σ’ αυτό. Δηλαδή μπορούμε να διοργανώσουμε σαν δήμος σε συνεργασία πάντα με τους ξενοδόχους και τους επαγγελματίες του τουρισμού μεγάλα και μικρά συνέδρια σε διαφορετικούς χώρους σημεία όπως είναι τα μνημεία μας. Όπως ήταν το τελευταίο κρυπτολογικό συνέδριο που υποδέχτηκε πάνω από 1.000 συνέδρους. Παράλληλα συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν άμεσα συγκεκριμένες φιλοξενίες μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, φιλοξενίες που το Ρέθυμνο θα παρέχει σε επισκέπτες από όλη τη χώρα. Είναι ένας τρόπος να φιλοξενούμε ανθρώπους μέσα στον χειμώνα για να αρχίσει η ροή και η ενημέρωση όλων των Ελλήνων αλλά και των Ευρωπαίων. Παράλληλα ενημερώσαμε τους συναδέλφους του τουρισμού ότι το Ρέθυμνο είχε έτοιμους τρεις τομείς για να ξεκινήσει, όπως είναι ο αθλητικός τουρισμός καθώς η πόλη μας έχει γήπεδα, ποδηλατοδρόμους και υποδομές που ήδη φιλοξενούν παγκόσμια τουρνουά πολλών αθλημάτων. Σε ότι αφορά τη γαστρονομία, την έχουμε καλλιεργήσει τα τελευταία χρόνια και μέσω του φεστιβάλ κρητικής διατροφής αλλά και φιλοξενώντας ανθρώπους σχετικούς με τον κλάδο αλλά και κάνοντας σποτ και ντοκιμαντέρ πάνω στην κρητική διατροφή. Ο τρίτος τομέας είναι ο πολιτιστικός όπου μέσα από εικαστικά εργαστήρια και άλλα ειδικά προγράμματα δραστηριοτήτων πολιτιστικών αλλά και μέσω διοργάνωσης φεστιβάλ μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους κατά την παραμονή τους στον τόπο μας. Άρα λοιπόν ο συνδυασμός άθλησης σε ένα καταπληκτικό κλίμα για προπόνηση, για προετοιμασία ομάδων, η γαστρονομία ειδική η ή γενική της Κρήτης, ο πολιτισμός και η εμπειρική πια ματιά μέσα στην πόλη και την ενδοχώρα που είναι «ζωντανή» όλο τον χρόνο λόγω και του πανεπιστημίου είναι τρία σημαντικά πλεονεκτήματα για το Ρέθυμνο ώστε να είναι ένας από τους πρώτους προορισμούς «δώδεκα».
«Ο χειμώνας είναι ένα διαφορετικό προϊόν και πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό»
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA) Λίσσανδρος Τσιλίδης επέστησε την προσοχή των συναδέλφων τους αλλά και όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο τόσο στο κομμάτι της προβολής και προώθησης, όσο και στην ανάγκη να γίνει αντιληπτό, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι ο χειμερινός τουρισμός είναι ένα εντελώς διαφορετικό προϊόν από τον καλοκαιρινό και απαιτείται εγρήγορση, δουλειά αλλά και επενδύσεις. Πλέον θα πρέπει σε συνεργασία όλοι οι φορείς και οι επιχειρηματίες να ανακαλύψουν νέες δυνατότητες, να τις αξιοποιήσουν με σωστό τρόπο και προπάντων με σεβασμό στον πελάτη ώστε η προοπτική επιμήκυνσης της περιόδου να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.
«Οι τουρίστες δεν πρόκειται να αυξηθούν περισσότερο την καλοκαιρινή περίοδο. Πρέπει να αυξηθούν πριν και μετά από αυτή. Αυτό για να γίνει πρέπει τουριστικά γραφεία, τουρ οπερέιτορς και επιχειρηματίες να «δένουν τον κορμό του», πρέπει δηλαδή να ασχοληθούμε συστηματικά με κάτι άλλο, καθώς είναι ένα νέο διαφορετικό προϊόν ο χειμώνας, στον οποίο πρέπει να επενδύσουμε αν θέλουμε να έχουμε επισκέπτες. Για παράδειγμα τα χωριά, τα παραδοσιακά καφενεία, οι ξενώνες είναι πράγματα που τα θέλουν οι ξένοι και τα ζητούν. Οι Ισραηλινοί ειδικά τα ζητούν κατά κόρον. Δεν πάνε σε ξενοδοχεία πολυτελείας, πάνε όπου έχει φύση για να ζουν με τους Έλληνες μαζί και να ασχοληθούν με τις ίδιες δραστηριότητες. Αυτή την εμπειρία επιδιώκουν στις διακοπές τους και το Ρέθυμνο έχει αυτές τις δυνατότητες» ανέφερε ο κ. Τσιλίδης.
Λ. Τσιλίδης: «Δεν μειώθηκαν τα έσοδα από τον τουρισμό»
Κληθείς να σχολιάσει στοιχεία και έρευνες που δείχνουν αύξηση των τουριστικών αφίξεων και ταυτόχρονη μείωση των εσόδων από τον κλάδο του τουρισμού ό πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Λίσσανδρος Τσιλίδης ήταν κατηγορηματικός, υποστηρίζοντας ότι δεν χάθηκαν χρήματα.
«Για το θέμα της αύξησης του τουρισμού και τη γκρίνια κάποιων του χώρου μας ότι δήθεν τα έσοδα είναι λιγότερα, αυτό είναι ένα δεδομένο που δείχνει ότι απλά ο Έλληνας θέλει μια ζωή να γκρινιάζει. Γιατί μην ξεχνάτε ότι κάποτε στην Ελλάδα είχαμε 700.000 τουρίστες και όλοι οι Έλληνες ήταν ευτυχισμένοι. Φτάσαμε στα 26 εκατομμύρια και ακόμα δεν έχουμε ικανοποιηθεί. Δεν ξέρω τι όνειρο βλέπει ο καθένας αλλά πρέπει να καταλάβουμε όλοι κάτι: Όταν η υπηρεσία που πουλάς είναι ακριβότερη από αυτή που προσφέρεις, εσύ αναγκάζεις τον τουρίστα να πάει να νοικιάσει διαμέρισμα. Και αυτό που λένε ότι χάθηκαν λεφτά από τον τουρισμό δεν χάθηκαν. Χάθηκαν από τον πρωτογενή τομέα του τουριστικού ελέγχου. Τα ξενοδοχεία, τα βοηθητικά καταλύματα, οι βίλες, τα διαμερίσματα τουρίστες υποδέχονται. Άρα ένα 12% των τουριστών που έρχεται δεν προσμετράται στα έσοδα του τουρισμού, προσμετράται σε μια άλλη πηγή και αυτό είναι λάθος της ΤΤΕ. Διότι εγώ που νοικιάζω διαμέρισμα ως Έλληνας στη γειτονιά μου δεν είμαι προσμετρήσιμος στον τουρισμό αλλά ο ξένος που κοιμάται στο σπίτι μου είναι αμιγώς τουρίστας γιατί δεν τον υπολογίζουνε».