Τις προοπτικές αξιοποίησης του υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ειδικότερα την αντικατάσταση του πετρελαίου που χρησιμοποιείται ως καύσιμο στα Ι.Χ. με αυτό εξετάζουν επιστήμονες ανά τον κόσμο. Μετά το πράσινο φως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το θέμα αυτό βρίσκεται σε φάση ερευνητική μιας και η επιστημονική κοινότητα έχει καταλήξει πως πρόκειται για μια λύση οικολογική, που σέβεται πάνω απ’ όλα το περιβάλλον, ενώ υπάρχει χρηματοδότηση για το πρόγραμμα αυτό, που σύμφωνα με τους ειδικούς βαδίζει στο σωστό δρόμο και είναι πολλά υποσχόμενο.
Τα ζητήματα αυτά αποτελούν το αντικείμενο του Τεχνικού Εκπαιδευτικού Σχολείου, που πραγματοποιείται στο Ρέθυμνο με συμμετοχή επιστημόνων από όλο τον κόσμο.
Οι συνεδριάσεις έχουν συγκεκριμένα θέματα αυτά της ασφάλειας ως προς τη χρήση υδρογόνου, αποθήκευσή του και τις κυψέλες καυσίμων.
Συμμετέχουν 80 καθηγητές πανεπιστημίων, επιστήμονες και υποψήφιοι διδάκτορες του αντικειμένου προερχόμενοι από τους κλάδους των χημικών μηχανικών, χημικών, μηχανικών ορυκτών πόρων, μηχανολόγων, φυσικών και μαθηματικών – πληροφορικής, προερχόμενοι και από τις πέντε ηπείρους.
«Θεωρούμε τιμή για το Ρέθυμνο να φιλοξενεί αυτό το υψηλότατου επιπέδου συνέδριο σ’ ένα θέμα επιστημονικής αιχμής, θέμα που θεωρείται ότι αποτελεί το μέλλον της κάλυψης των ενεργειακών αναγκών του πλανήτη, γι’ αυτό εξάλλου και υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση των οργανωτών του συνεδρίου και τα ξενοδοχεία Περλ.
Ο Ανδρέας Γιώτης, ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος, αναφερόμενος στο σεμινάριο είπε: «Υπάρχουν πολλά θέματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως για παράδειγμα η παραγωγή υδρογόνου, η αποθήκευση, η μεταφορά, οι κίνδυνοι που ενέχονται σε όλη αυτή τη διαδικασία και επίσης και η καύση του υδρογόνου, δηλαδή πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το υδρογόνο προκειμένου να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια για να το χρησιμοποιήσουμε στα αυτοκίνητά μας. Είναι μια τεχνολογία που εξελίσσεται πολύ γρήγορα, το πρόβλημα με το υδρογόνο είναι ότι δεν υπάρχει ελεύθερο στη φύση, οπότε πρέπει να γίνουν κάποιες διεργασίες π.χ. ηλεκτρόλυση είναι μια μέθοδος που προκρίνεται, προκειμένου να το παρασκευάσουν. Από εκεί και πέρα είναι αυτό που εμείς λέμε energy carry, δηλαδή είναι κάτι σαν το πετρέλαιο, υπάρχει στη φύση, απλά σκάβουμε, το βρίσκουμε και το βγάζουμε, το υδρογόνο το παράγουμε εμείς οι ίδιοι κεντρικά και μετά μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στα αυτοκίνητά μας, σε κελιά καυσίμου προκειμένου να έχουμε mobile applications και nomobile applications και πιο large escape application. Είναι μια οικολογική λύση. Το πετρέλαιο, τα ορυκτά καύσιμα παράγουν διοξείδιο του άνθρακα. Προκρίνονται κάποιες λύσεις για κεντρική παραγωγή όπως π.χ. οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Για παράδειγμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί η αιολική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια για να παραχθεί με την αντίστροφη διαδικασία, δηλαδή να συνθέσεις, να κάνεις ηλεκτρόλυση του νερού και να παράξεις οξυγόνο και υδρογόνο. Αλλά πρέπει να γίνει κεντρικά, δεν μπορεί ο καθένας να το παράξει σπίτι του. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του συνεδρίου κ. Βλάντιμιρ Μόλκοφ, καθηγητής, ανέφερε πως ήδη δυο κατασκευαστικές εταιρίες αυτοκινήτων προσανατολίζονται την επόμενη κιόλας χρονιά να βγάλουν στην αγορά αυτοκίνητα που να λειτουργούν με υδρογόνο: «Για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ειλημμένη πολιτική απόφαση, οπότε υπάρχει χρηματοδότηση για να γίνει αυτό το βήμα, η μετάβαση από τα καύσιμα στο υδρογόνο. Ήδη την επόμενη χρονιά η Hyundai-Toyota θα έχουν στην παραγωγή ή τουλάχιστον στο σχεδιασμό αυτοκίνητα που λειτουργούν με fuel cells. Το προϊόν είναι εντελώς καθαρό, η παραγωγή το buy product είναι νερό και υπάρχει μια συζήτηση πολιτική για τις χώρες να αποδεσμευτούν από την εξάρτηση από το πετρέλαιο, καθώς υπάρχει πρόβλημα με την παραγωγή πετρελαίου και πιστεύω ότι με αυτές τις δράσεις θα αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα. Δεν ασχολούμαστε μόνο με την παραγωγή ή την αντικατάσταση του πετρελαίου στα αυτοκίνητα, υπάρχει και η κατεύθυνση της παραγωγής ενέργειας για οικιακή χρήση. Ας πούμε για μπόιλερ ζεστού νερού. Υπάρχει εδώ αντιπρόσωπος του department of energy, ο κύριος φορέας έρευνας στις ΗΠΑ πάνω στην ενέργεια και στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, δείχνει δηλαδή ότι οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται για το τι γίνεται στην Ευρώπη και η Ευρώπη ανταποκρίνεται αυξάνοντας το budget για την έρευνα σε αυτή την κατεύθυνση στο 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα 3, 4, 5 χρόνια. Και πέρα από την ευρωπαϊκή κοινή προσπάθεια υπάρχει και η Γερμανία, η οποία προχωράει αυτόνομα και επενδύει σαν κράτος πολλά χρήματα σε αυτή την προσπάθεια» τόνισε χαρακτηριστικά.
Το Ευρωπαϊκό Τεχνικό Ινστιτούτο για Υδρογόνο και Κυψέλες Καυσίμων ιδρύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σαν πρόγραμμα «Υδρογόνο και Κυψέλες Καυσίμων» και συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο του Άλστερ (Ulster) Βορ. Ιρλανδίας.
Το ετήσιο διεθνές συνέδριο – σεμινάριο, πραγματοποιείται στο Σεντίτο Αιτζήαν Περλ στο Ρέθυμνο (τέλος Παραλιακής λεωφόρου) από 23-27 (συμπεριλαμβανομένης) Ιουνίου 2014 και οργανώνεται από το αθηναϊκό γραφείο συνεδρίων και ταξιδίων κινήτρων «Πανελλάς».