Τις προοπτικές που ανοίγονται στους μαθητές μέσα από τις σπουδές τους στα επαγγελματικά λύκεια της χώρας τόσο για τη φοίτησή τους σε πανεπιστήμια και ΑΕΙ όσο και για την επαγγελματική τους αποκατάσταση ανέλυσαν χθες οι καθηγητές που παρουσίασαν τους τομείς και τις ειδικότητες των επαγγελματικών λυκείων του νομού σε ειδική ημερίδα με τίτλο «Ημέρα Προσανατολισμού στην Επαγγελματική Εκπαίδευση», που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, οι σχολικοί σύμβουλοι Δ. Αγγελιδάκη, Α. Καψάσκη, και Ι. Τζωρτζινάκης, το ΚΕΣΥΟ Ρεθύμνου και το Εργαστηριακό Κέντρο.
Η τεχνική εκπαίδευση και η σχετικά άμεση επαγγελματική αποκατάσταση που αυτή προσφέρει στους μαθητές, έχουν στρέψει τα τελευταία χρόνια της κρίσης, ολοένα και περισσότερα παιδιά σε επαγγελματικά λύκεια. Ο στόχος ωστόσο όπως τόνισαν οι εκπαιδευτικοί είναι αφενός η αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων και η αντιστροφή του κλίματος που έχει καλλιεργηθεί μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την οποία τα ΕΠΑΛ αφορούν αδύναμους μαθητές.
Οι καθηγητές τόνισαν πώς τα παιδιά είναι καλό να ενημερώνονται για τις επιλογές και τις δυνατότητες που έχουν και να προτιμούν τα επαγγελματικά λύκεια όχι σαν λύση ανάγκης αλλά σαν συνειδητή επιλογή. Όπως υποστήριξαν μέσα από τα ΕΠΑΛ δίδεται η δυνατότατα εισαγωγής σε ανώτατα εκπαιδευτικά και τεχνολογικά ιδρύματα αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζουν και τη γνώση μιας τέχνης που μπορεί να είναι χρήσιμη για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο Νικος Βασιλόπουλος, διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου, ανέφερε: «Η ημερίδα αυτή απευθυνόταν σε μαθητές Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου για να ενημερωθούν για το τι δυνατότητες έχουν μετά. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια υπερισχύει η Γενική Εκπαίδευση, με την έννοια ότι ο μόνος δρόμος είναι οι Πανελλήνιες Εξετάσεις. Πιστεύουμε ότι δεν ενημερώνονται σωστά τα παιδιά σχετικά με τις δυνατότητες που έχουν όσον αφορά στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Τα ΕΠΑΛ είναι λίγο «αδικημένα» όσον αφορά στο θέμα αυτό. Μέσω της ημερίδας πιστεύουμε ότι τα παιδιά θα μπορέσουν να δουν με άλλο μάτι τα ΕΠΑΛ, τα οποία προσφέρουν μια πιο άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Από το Γενικό Λύκειο υπάρχει μονάχα η δυνατότητα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Στο ΕΠΑΛ όμως, ακόμα και αν οι μαθητές δεν καταφέρουν να πετύχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν ένα απολυτήριο, πτυχίο και μαθητεία στα χέρια τους που τους προσφέρει νέες διεξόδους. Η οικονομική κρίση κατά κύριο λόγω οδηγεί τα περισσότερα παιδιά στα ΕΠΑΛ, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται για συνειδητή επιλογή. Θα ήταν καλύτερο να πιστεύουν μικροί και μεγάλοι ότι η Τεχνική εκπαίδευση δεν υστερεί σε τίποτα από τη Γενική. Το γεγονός αυτό θα είχε και ως αποτέλεσμα να έρχονται στα ΕΠΑΛ παιδιά με στόχο να πετύχουν. Δυστυχώς φαίνεται να υπάρχει ένα βαθμολογικό όριο, δηλαδή οι μαθητές με βαθμό 15 και πάνω να μην επιλεγούν τα ΕΠΑΛ, ενώ αντίθετα οι μαθητές με βαθμό λιγότερο του 15 να αναγκάζονται να επιλέξουν τα ΕΠΑΛ. Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν τα ΕΠΑΛ σαν μια λύση βιοποριστική ή μια λύση ανάγκης αλλά να έρχονται στα ΕΠΑΛ γιατί τους αρέσει και θέλουν να ασκήσουν ένα συγκεκριμένο επάγγελμα. Η συνειδητή επιλογή θα κάνει πιο χαρούμενα τα παιδιά και αποδοτικά σε αυτό που πραγματικά αγαπούν να κάνουν. Εμείς σαν καθηγητές προσπαθούμε αλλά το θέμα είναι και η πολιτεία να δώσει ένα θεσμικό πλαίσιο στα ΕΠΑΛ κάπως πιο σταθερό γιατί αλλάζουν οι κυβερνήσεις, αλλάζουν οι υπουργοί οι οποίοι στη συνέχεια αλλάζουν τα πάντα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανασφάλεια των παιδιών. Τώρα τελευταία γίνονται φιλότιμες προσπάθειες, φτιάχνονται πλαίσια, αλλά βλέπουμε ότι όλα αυτά βρίσκονται ακόμα στα «σπάργανα». Εμείς προσπαθούμε σαν καθηγητές. Ακόμα και οι συνάδελφοι στο Γενικό Λύκειο προσπαθούν να αλλάξουν την αντίληψη των γονέων και των μαθητών για τα ΕΠΑΛ. Το να φοιτάς στα ΕΠΑΛ δεν σημαίνει ότι είσαι παιδί ενός κατώτερου θεού. Όμως, απαιτείται και η στήριξη της πολιτείας. Ξεκινήσαμε με ημερίδες, ο Δήμος ξεκίνησε να βοηθά το έργο μας αλλά και οι γονείς, η οικογένεια. Πρέπει να απαλλαχτούμε από το στερεότυπο ότι το Γενικό Λύκειο βγάζει επιστήμονες ενώ το ΕΠΑΛ όχι. Και οι γονείς οφείλουν να σπρώξουν τα παιδιά τους προς την τεχνική εκπαίδευση για την καλύτερη επαγγελματική τους αποκατάσταση. Στο ΕΠΑΛ θέλουμε παιδιά που να τους αρέσει. Να μην υπάρχει το ΕΠΑΛ σαν λύση ανάγκης. Εδώ δεν υπάρχει πλέον το εύκολο Λύκειο. Οι βαθμοί πλέον δεν χαρίζονται εύκολα».
Από την πλευρά του ο Περικλής Μουρίκης σύμβουλος ΣΕΠ μίλησε για την αναγκαιότητα και το ρόλο της επαγγελματικής/τεχνικής εκπαίδευσης στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Είναι μια διέξοδος που μπορεί να προσφέρει εργασία σε άτομα που ενδιαφέρονται να δουλέψουν και να μάθουν και όχι να πιστεύουν πως το ΕΠΑΛ είναι ένα σχολείο δεύτερης διαλογής χωρίς κανένα στόχο. Το βασικό είναι τα παιδιά που επιλέγουν την επαγγελματική εκπαίδευση όπως και κάθε άλλη μορφή εκπαίδευσης, να πηγαίνουν συνειδητοποιημένα και με στόχο. Τα τελευταία χρόνια οι γονείς και οι μαθητές κατατάσσουν τα ΕΠΑΛ σε σχολείο δεύτερης διαλογής και κατώτερα από το Γενικό Λύκειο. Αυτό προκύπτει από τις διάφορες επίσημες μελέτες σε επίπεδο Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ζήτημα είναι να αλλάξει αυτή η αντίληψη και η κοινωνία ολόκληρη, κατ’ επέκταση και τα παιδιά, να το δουν ως μια σοβαρή συνειδητή επιλογή. Αυτή τη στιγμή από τα ΕΠΑΛ οι μαθητές μπορούν να δώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις και με πάρα πολύ καλούς βαθμούς, μπορούν να περάσουν σε όλες τις θετικές πανεπιστημιακές σχολές. Παραδείγματος χάρη, είναι δυνατή η επιτυχία στην ιατρική Αθηνών από τα ΕΠΑΛ. Τα ΕΠΑΛ έχουν θέση και προοπτικές για όλους τους μαθητές, δηλαδή και για εκείνους που θέλουν να συνεχίσουν στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και για εκείνους που θέλουν να αποκτήσουν κάποιες δεξιότητες και γνώσεις περιορισμένου και προσανατολισμένου χαρακτήρα, σε σχέση με κάποιο παιδί που θα πάει σε ένα γενικό λύκειο κα θα βρεθεί χωρίς κάποια επιπλέον επαγγελματικά εφόδια τελειώνοντας τη Γ’ Λυκείου».