Βεβαίως, η θερινή εκπτωτική περίοδος μπορεί τυπικά να ξεκινάει σε λίγες μέρες, ωστόσο το μεγαλύτερο ποσοστό των εμπορικών καταστημάτων ήδη διαθέτουν προς πώληση τα εμπορεύματά τους σε τιμές χαμηλότερες από τις κανονικές, στην προσπάθειά τους να δελεάσουν τους καταναλωτές και να αυξήσουν τον τζίρο τους, ο οποίος είναι αρκετά μειωμένος συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση. Σύμφωνα με επιχειρηματίες του Ρεθύμνου, αν και η κίνηση στους εμπορικούς δρόμους είναι αυξημένη, οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί και περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες αγορές, με αποτέλεσμα ο τζίρος να παρουσιάζει κάμψη κατά 15-20% τουλάχιστον. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι λόγω της οικονομικής κρίσης οι Ρεθεμνιώτες δεν έχουν τη δυνατότητα να διαθέσουν αρκετά χρήματα για ψώνια, αρκετοί έμποροι θεωρούν ότι η πτώση του τζίρου θα ήταν πολύ μεγαλύτερη, αν δεν είχαν προτιμήσει το Ρέθυμνο ως προορισμό τόσοι πολλοί τουρίστες.
Ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Μανώλης Σταματογιαννάκης, σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν» ανέφερε: «Η σεζόν ενώ ξεκίνησε με καλές προοπτικές, λόγω της αναμενόμενης αύξησης στην τουριστική κίνηση, και παράλληλα δημιουργήθηκαν επιχειρηματικές προσδοκίες, με αποτέλεσμα κάποιοι να φορτώσουν με εμπόρευμα τις επιχειρήσεις τους ή ακόμα και να δημιουργήσουν νέες, τελικά είμαστε αντιμέτωποι με πτώση στον τζίρο για μια ακόμα χρονιά. Πιστεύω ότι στο τέλος Οκτωβρίου που θα κλείσουμε ταμεία, παρότι φέτος έχουμε διπλάσιο τουρισμό σε σχέση με πέρσι και μεγαλύτερη σεζόν σε διάρκεια, το ταμείο θα είναι μείον».
Σε ό,τι αφορά τις θερινές εκπτώσεις, οι περισσότεροι έμποροι προσανατολίζονται σε ποσοστά που θα ξεκινούν από το 30%, ενώ ανάλογα το είδος, θα υπάρξουν μειώσεις τιμών από 40% έως 50%. Τοπικοί επιχειρηματίες, πάντως, σημειώνουν ότι οι εκπτωτικές περίοδοι έχουν χάσει το πραγματικό νόημά τους, καθώς τα περισσότερα καταστήματα πωλούν τα είδη τους σε χαμηλότερες τιμές, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Όπως αναφέρουν οι ίδιοι: «Αν δεν κάνουμε έκπτωση στον καταναλωτή δεν θα ψωνίσει. Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στην αγορά, με την οικονομική κρίση και τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι μας, έχει χαθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ εμπόρου και καταναλωτή. Προκειμένου να χάσει τον πελάτη, αναγκάζεται να πουλήσει φθηνότερα κι ας μην βγάζει το ποσοστό που απαιτείται για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του. Έτσι, όμως, έχει χαθεί η ουσία των εκπτώσεων και οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση».
Σύμφωνα με τον γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου, το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων, από τις 15 έως τις 30 Ιουλίου, αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά η κίνηση στην αγορά του Ρεθύμνου. «Πιστεύω ότι θα έχουμε ένα πολύ καλό πρώτο δεκαπενθήμερο εκπτώσεων. Εκτός από τους ντόπιους, ακόμα και οι τουρίστες θα ανταποκριθούν στις χαμηλότερες τιμές.
Παρακολουθώ την αγορά και βλέπω ότι όπου υπάρχει δεκαήμερο προσφορών, ξεπούλημα λόγω κλεισίματος του καταστήματος, ο τουρίστας μπαίνει μέσα. Οι επισκέπτες μπορεί να έρχονται στο Ρέθυμνο κυρίως για τουρισμό, όμως αν βρουν κάτι που τους αρέσει σε χαμηλή τιμή, θα το αγοράσουν. Το ίδιο, βεβαίως, ισχύει και για τους Ρεθεμνιώτες, οι οποίοι αναζητούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Ακόμα και μια μικρή διαφορά στην τιμή, παίζει ρόλο στην απόφαση του καταναλωτή. Πλέον, μετράει μέχρι και το 1 ευρώ», δήλωσε ο κ. Σταματογιαννάκης.
Με την ευκαιρία της διενέργειας των θερινών εκπτώσεων, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, με ανακοίνωσή της, καλεί τους εμπόρους όλης της χώρας να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
– Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά (τα προϊόντα) εκτίθενται.
– Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «50% έκπτωση»).
– Η διενέργεια εκπτώσεων είναι στη διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης.
– Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
Παράλληλα, η ΕΣΕΕ προειδοποιεί τους εμπόρους για το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων:
– Όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου διώκονται ποινικά, ενώ, επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετησίου κύκλου εργασιών που πραγματοποιούν, το οποίο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετησίου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
– Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Όπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ: «το εμπόριο έχει ξεχωριστές προσδοκίες από αυτές τις τακτικές εκπτώσεις, καθώς μπορεί να δώσουν στις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις μία ανάσα μέσα στην βαθύτατη κρίση».
Η ΕΣΕΕ καλεί τους καταναλωτές να εμπιστευθούν και πάλι τις οργανωμένες εμπορικές επιχειρήσεις και όχι το παρεμπόριο και διαβεβαιώνει ότι: «μέσα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία, θα εξαντλήσουμε όλα τα διαθέσιμα περιθώρια για την κατά το δυνατόν καλύτερη τιμολόγηση και χαμηλότερη τελική τιμή πώλησης των προϊόντων που προσφέρουμε».
Η ανακοίνωση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, καταλήγει ως εξής: « Ο εμπορικός κόσμος παρά τη μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο από την αρχή του χρόνου κατά 15% συγκριτικά με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο, ελπίζει φέτος, ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων στις θερινές εκπτώσεις θα κινηθούν σε καλύτερα επίπεδα λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης».