Η επίσπευση των διαδικασιών που απαιτούνται για την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του περιφερειακού δρόμου, που εδώ και σχεδόν τρία χρόνια παραμένει στα συρτάρια του αρμόδιου υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και η ολοκλήρωση της μελέτης εφαρμογής για να συμπληρωθεί ο φάκελος και το έργο να είναι ώριμο για να μπορέσει να διεκδικήσει χρηματοδότηση, αποτέλεσαν το αντικείμενο της χθεσινής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνου.
Οι μελετητές του έργου από το Ρέθυμνο κ. Άρης Χατζηδάκης και Γιώργος Φανουργάκης -που κλήθηκαν από τον δήμαρχο και συμμετείχαν στην υπηρεσιακή σύσκεψη- όπου παραβρέθηκε επίσης ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, η προϊσταμένη της Τεχνικής Υπηρεσίας Γ. Κελέκη και ο πολιτικός μηχανικός Ν. Σταγάκης, έκαναν μια αναλυτική ενημέρωση για την πορεία των μελετών, την στασιμότητα που παρατηρείται στις εγκρίσεις από τα αρμόδια υπουργεία, για το ποσό που έχει δεσμευτεί για τις μελέτες, αλλά και για τα βήματα που πρέπει ακόμα να γίνουν, ώστε αυτές να ολοκληρωθούν και να ωριμάσουν. Παράλληλα, έγινε ενημέρωση για την τροποποίηση της μελέτης σε ό,τι αφορά τις κοιλαδογέφυρες, η οποία έχει επίσης κατατεθεί από το 2012, χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρχει καμία απάντηση.
Αυτό που αποφασίστηκε είναι να ασκηθούν πιέσεις τόσο από τον Δήμο Ρεθύμνου, όσο και από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, στα αρμόδια υπουργεία, ώστε να δρομολογηθούν αυτές οι διαδικασίες, το θέμα να «ξεκολλήσει» και να επανεκκινηθούν μια προς μια οι ενέργειες που απαιτούνται για να εξασφαλιστεί η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, να προχωρήσει η μελέτη εφαρμογής και να μπορέσουν στη συνέχεια οι φορείς να διεκδικήσουν χρήματα για την υλοποίηση του έργου.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκης, ανέφερε πως έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες από πλευράς Δήμου, ώστε να βρεθεί λύση στην μετατόπιση του σχολείου του Μασταμπά -από όπου περνά ο υπό μελέτη περιφερειακός δρόμος-. Επίσης τόνισε πως έχει ζητηθεί από την υπηρεσία της Πολεοδομίας, να δοθούν οι πίνακες με τις απαλλοτριώσεις και τις εισφορές γης που θα πρέπει να καταβάλλει ο Δήμος στους θιγόμενους πολίτες.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Γιώργος Μαρινάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν. » ανέφερε: «Κάναμε μια υπηρεσιακή σύσκεψη για τον περιφερειακό δρόμο, παρουσία των μελετητών. Διαπιστώσαμε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η όλη υπόθεση, είπαμε ότι πρέπει να μας φέρουνε και να μας δώσουν τα πρωτοκολλημένα χαρτιά που εκκρεμούν στις διάφορες υπηρεσίες και να «τρέξουμε» το θέμα και από την ΕΥΠΕ, σε επίπεδο περιβαλλοντικών μελετών και από τον ΟΑΚ σε επίπεδο υπηρεσίας. Ζητήσαμε περαιτέρω ενημέρωση από τους ανάδοχους για να ξέρουμε που και ποιες υπηρεσίες κωλυσιεργούν την παραπέρα ωριμότητα αυτής της μελέτης. Ανέλαβαν την υποχρέωση μέσα στην εβδομάδα να μας δώσουν επίσημη ενημέρωση για να βοηθήσουμε -όπως βοηθάμε πάντα- και από την ΕΥΠΕ, να ξεπεραστούν τα περιβαλλοντικά θέματα και από κει και πέρα να προχωρήσουμε στην ωρίμανση της μελέτης.
Επίσης έχω δώσει εντολή στην Πολεοδομία να μου δώσει την επιφάνεια που πρέπει ο Δήμος να αποζημιώσει για να μπορεί να διέλθει ο περιφερειακός δρόμος και επίσης ζήτησα από τους μελετητές να μου δώσουν τις επιφάνειες που χρειάζονται -κατά την εκτίμησή τους να απαλλοτριώσουμε-, για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές για τον περιφερειακό δρόμο. Και πάνω απ’ όλα το πιο σημαντικό είναι να επισπεύσουμε τις μελέτες για τη μετακίνηση του σχολείου του Μασταμπά, που είναι χτισμένο πάνω στον περιφερειακό δρόμο. Κάνουμε μια διερεύνηση στην περιοχή και προσπαθούμε να δούμε, βάσει του ισχύοντος πολεοδομικού πλαισίου, τι συμφωνίες μπορούμε να κάνουμε με όμορους ιδιοκτήτες για να προεξασφαλίσουμε από τώρα την εισφορά που υποχρεούται να δώσει στον Δήμο Ρεθύμνης για να δημιουργήσουμε τον οικοπεδικό χώρο».
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης του Δήμου Ρεθύμνου και μέλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Θοδωρής Νίνος, θεωρεί ότι το θέμα του περιφερειακού δρόμου πρέπει να αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της δημοτικής αρχής.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.» μεταξύ άλλων, υποστήριξε: «Θεωρώ ότι πρέπει με κάθε τρόπο να πιέσουμε όλοι μαζί, Δήμος και ΟΑΚ, ώστε να προχωρήσουν όσες διαδικασίες απαιτούνται και να πάρουμε επιτέλους στα χέρια μας την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια στα υπουργεία, για να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο, που είναι αυτό της μελέτης εφαρμογής και στη συνέχεια άμεσα να αναζητήσουμε κονδύλια για να ξεκινήσει τμηματικά η υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου. Έχω επαφές με τους μελετητές του Ρεθύμνου και ενημερώνομαι συνεχώς για την πορεία τους, ενώ έχω ζητήσει σαν μέλος του ΟΑΚ και περιμένω το επόμενο διάστημα να κατέβει στο Ρέθυμνο και ο μελετητής από την Αθήνα, ο κ. Ξενοφώντας Μιχαλόπουλος που έχει στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία, για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το θέμα και για τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν στο εξής. Για εμάς είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου, προβλέπεται άλλωστε και στη μελέτη του συγκοινωνιολόγου Θάνου Βλαστού ως μια από τις κυρίαρχες δράσεις που θα ανακουφίσουν κυκλοφοριακά την πόλη. Για το λόγο αυτό θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και θα ασκήσουμε κάθε μέσο πίεσης για να επανεκκινηθούν οι διαδικασίες και να προχωρήσει το έργο και σε καμία περίπτωση δεν θα αφήσουμε να χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος».
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμής για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου που οριοθετείται από την οδό Δασκαλάκη στα Περβόλια μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο στο ύψος της οδού Κουρμούλη, έχουν ολοκληρωθεί: η προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, η αναγνωριστική-γεωλογική μελέτη και η έγκρισή τους, η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση, η προμελέτη οδοποιίας, η οριστική γεωλογική μελέτη, η προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και το πρόγραμμα ερευνών, καθώς και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο εκκρεμεί η έγκριση της μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Σημειώνεται ότι από το σύνολο των 320.000 ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί το 2008 από το τότε Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (το οποίο έχει καταργηθεί-ωστόσο τα χρήματα είναι δεσμευμένα για το σκοπό αυτό) έχουν δοθεί στους μελετητές περίπου 120.000 ευρώ, για την μέχρι τώρα εργασία τους.
Σημειώνεται ότι σχεδιάζεται η επέκταση του περιφερειακού δρόμου μέχρι τον κόμβο Αμαρίου από τα ανατολικά και δυτικά μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου, κάτι όμως που μέχρι στιγμής δεν περιλαμβάνεται στις μελέτες, μπορεί όμως να ενσωματωθεί στην πορεία.