Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Σε νέες αναδυόμενες τουριστικά αγορές επενδύουν πράκτορες και ξενοδόχοι του Ρεθύμνου προκειμένου να ενισχύσουν τις τουριστικές αφίξεις στον νομό το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, καθώς και Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για την επέκταση της σεζόν.
Ήδη, η Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού Fedhatta έχει εντάξει το Ρέθυμνο στην πρωτοβουλία «Δώδεκα», που αφορά ελληνικούς προορισμούς που διαθέτουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για τουρισμό δώδεκα μήνες το χρόνο. Στο πλαίσιο της παραπάνω πρωτοβουλίας στα τέλη Οκτωβρίου και αμέσως μετά τη λήξη της μεγάλης τουριστικής έκθεσης ΜΙΤΕ, που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, 35 τουριστικοί πράκτορες από το Λίβανο, το Ισραήλ, την Τουρκία και το Ιράκ, θα βρεθούν στο Ρέθυμνο, όπου θα έχουν συναντήσεις με επιχειρηματίες του Νομού και ταυτόχρονα θα ξεναγηθούν στην πόλη και στην ενδοχώρα για να δουν από κοντά τι προσφέρει ο τόπος σε έναν επισκέπτη.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων του Νομού, η παραπάνω εξέλιξη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα θετική, καθώς οι αναδυόμενες αγορές του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Τουρκίας είναι εξαιρετικές τόσο από άποψη μεγέθους όσο και οικονομικής ευρωστίας, ενώ ταυτόχρονα πρόκειται για επισκέπτες που δεν ενδιαφέρονται για τον μαζικό τουρισμό και το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας αλλά αναζητούν διαφορετικές εμπειρίες και θεματικές μορφές τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός, ο πολιτιστικός και ο ποδηλατικός.
Ο στόχος των συναντήσεων είναι κατά κύριο λόγο να γίνει γνωστός ο προορισμός Ρέθυμνο και μέσα από την επαφή των τουριστικών πρακτόρων να προβληθούν τα οφέλη και τα πλεονεκτήματά του στους δυνητικούς επισκέπτες με την προοπτική αυτοί να επιλέξουν στο άμεσο μέλλον το Ρέθυμνο για τις διακοπές τους.
Χαρακτηριστικά, σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων του Νομού, Στράτος Μπερέτης, ανέφερε: «Από 19 έως 23 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα η Διεθνής Τουριστική Έκθεση για την ανάδειξη αγορών, η ΜΙΤΕ. Είναι μια έκθεση ουσιαστικά των μεσογειακών χωρών, στην οποία θα συμμετέχουν πάρα πολλά γραφεία και tour operators του εξωτερικού, συμπεριλαμβανομένων γραφείων από Ιορδανία, από Τουρκία, Ινδία, από Αίγυπτο, Λίβανο, Ιράν, που ενδιαφέρονται για καινούριους προορισμούς όπως η Ελλάδα. Στα πλαίσια αυτής της έκθεσης και αμέσως μετά την ολοκλήρωσή της περίπου 35 πράκτορες από αυτές τις αναδυόμενες αγορές θα έρθουν στην Κρήτη και δη στο Ρέθυμνο. Ο σκοπός της επίσκεψής τους είναι να τους δείξουμε το Ρέθυμνο, ώστε να το εντάξουν στα προγράμματά τους σε μια προσπάθεια να προσεγγίζουμε και καινούριες αγορές, αλλά και αγορές που μπορούν να επεκτείνουν λίγο τη σεζόν».
Ο κ. Μπερέτης τόνισε πως πρόκειται για αγορές στις οποίες μπορεί να επενδύσει το Ρέθυμνο για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς πρόκειται για επισκέπτες που αναζητούν κάτι διαφορετικό από τον ήλιο και τη θάλασσα. Ειδικότερα, ανέφερε: «Πρόκειται για πλούσιες χώρες, όπου οι άνθρωποι ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν τουρισμό και μάλιστα έχουν και πτήσεις για Αθήνα. Η Ινδία πάλι τώρα έχει γίνει πλέον μια υπερδύναμη, επομένως και αυτή η αγορά ενδιαφέρεται. Οι τουρίστες αυτών των χωρών πήγαιναν για διακοπές κοντά στις δικές τους περιοχές. Τώρα λοιπόν θέλουν να έρθουν στην Ευρώπη, στην Ελλάδα και εμείς πρέπει να τους δείξουμε την Κρήτη και το Ρέθυμνο. Συνήθως αυτές οι χώρες ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό, δεν έρχονται για αυτό που λέμε ήλιος και θάλασσα. Δεν τους θέλουμε στη high season, τους θέλουμε στα άκρα και γι’ αυτό προωθούμε μέσω του «Δώδεκα» αυτές τις αγορές, γιατί θεωρούμε ότι δεν είναι αγορές του «ήλιος και θάλασσα». Μετά το πέρας της έκθεσης θα έρθουν και εδώ εκπρόσωποι και θα τους δείξουμε τον προορισμό Ρέθυμνο και να δείξουμε ότι είναι προορισμός που μπορεί κυρίως στα άκρα της σεζόν να είναι πολύ ελκυστικός για τους δικούς τους πελάτες. θα δείξουμε Ρέθυμνο βασικά και γύρω γύρω, ευελπιστώντας ότι θα γίνει γνωστό στις χώρες τους και ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον. Η αισιοδοξία μας είναι να γίνει ανακάλυψη του προορισμού, να γίνει γνωστό το Ρέθυμνο και σε άλλες αγορές, ενδεχομένως που δεν τον ξέρουν. Καταρχήν σκοπός μας είναι να γίνει αυτή η επαφή των τουριστικών πρακτόρων, αυτών των ανερχόμενων αγορών με το νησί και μετά με το Ρέθυμνο. Θα δούμε στη συζήτηση που θα κάνουμε τι ακριβώς θέλουν οι άνθρωποι αυτοί από εμάς».
Στο Ρέθυμνο ο αντιπρόεδρος της Αμερικανικής Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων
Εν τω μεταξύ, στο Ρέθυμνο θα βρεθεί και ο Αμερικανός αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων, στο πλαίσιο και πάλι της πρωτοβουλία «Δώδεκα» της Fedhatta με τον οποίο επίσης θα γίνουν συναντήσεις και συζητήσεις για την ενίσχυση του τουρισμού από την Αμερική.
«Θα έρθει και ο αντιπρόεδρος της «ASTA», της αμερικανικής ένωσης τουριστικών πρακτόρων, στο Ρέθυμνο, πάλι στα πλαίσια της πρωτοβουλίας «Δώδεκα». Ο αντιπρόεδρος θα βρεθεί στην Αθήνα για να υπογράψει ένα μνημόνιο συνεργασίας με το «City of Athens Convention and Visitors Bureau», έναν οργανισμό για συνέδρια που θα γίνονται εκεί από μεγάλες αμερικανικές εταιρείες. Στη συνέχεια, στα πλαίσια της πρωτοβουλίας «Δώδεκα» θα τον φέρουμε στο Ρέθυμνο να γνωρίσει και αυτός τον τόπο μας. Έχει γίνει μια πρώτη μας επαφή στην Αθήνα και θα κουβεντιάσει τι θα μπορούσε μετά να γίνει και να κάνει κάποια διήμερα-τριήμερα συνέδρια και στην Κρήτη» τόνισε ο κ. Μπερέτης και πρόσθεσε: «Οι Αμερικανοί τουρίστες έρχονται άλλες περιόδους και όχι τους μήνες αιχμής και κάνουν και πολλές κρουαζιέρες. Επειδή γίνεται και ένας αγώνας σε επίπεδο Ρεθύμνου να προσελκύσουμε κρουαζιέρες. Οι αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας είναι οι πιο δυνατές και μπορεί να ωφεληθεί ό τόπος μας. Μπορεί να μην έχουμε τις υποδομές όμως δεν είναι ανάγκη να μπαίνουν τα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι μας. Για παράδειγμα στο λιμάνι Χανίων, πολλές φορές τα κρουαζιερόπλοια δένουν στο ενετικό και οι επισκέπτες φτάνουν με (λάντζες), πλοιάρια μικρά για να φτάνουν στο λιμάνι. Ενδιαφέρει πολύ το Λιμενικό Ταμείο η κρουαζιέρα και θεωρώ ότι θα βοηθήσει αυτό. Φέρνουμε εδώ τον αντιπρόεδρο αυτό να προωθήσουμε το Ρέθυμνο στους Αμερικανούς tour operators. Οι Αμερικάνοι που θα έρθουν εδώ θα έρθουν για να δουν κουλτούρα, πολιτισμό, λείπει και από τη χώρα τους αυτό το πράγμα».
Συνεχίζονται οι προσπάθειες για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς και η προσέλκυση τουριστών μέσω εναλλακτικών μορφών τουρισμού αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την Κρήτη ολόκληρη αλλά και το Ρέθυμνο ειδικότερα που μέσα από σειρά ενεργειών και δράσεων των εμπλεκόμενων φορέων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο επιδιώκει να αποτελέσει έναν προορισμό για τους επισκέπτες που επιλέγουν να κάνουν τουρισμό τον χειμώνα.
Ο δρόμος είναι ακόμα πολύ μακρύς με δεδομένες τις δυσκολίες που υπάρχουν σε όλους τους τομείς, ωστόσο υπάρχει η διάθεση και η βούληση ο σχεδιασμός να ξεκινήσει με αργά και σταθερά βήματα στοχεύοντας αρχικά στην επέκταση της σεζόν κατά δύο μήνες.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, το κλίμα, η κρητική κουζίνα, αλλά και οι δυνατότητες για ανάπτυξη θρησκευτικού, συνεδριακού, περιπατητικού, πολιτιστικού τουρισμού είναι πολλές, αφού το Ρέθυμνο αποτελεί μια πόλη «ζωντανή» και τον χειμώνα και τα εν δυνάμει ξενοδοχεία που μπορούν να παραμείνουν ανοιχτά, αφού διαθέτουν τις αντίστοιχες υποδομές, έχουν τη διάθεση να εξυπηρετήσουν τη φιλοξενία των χειμερινών επισκεπτών.
Στο πλαίσιο αυτό και ως ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση το Ρέθυμνο από πέρυσι προτάθηκε από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Πρακτόρων του νομού και επιλέχτηκε να συμπεριληφθεί στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Fedhatta, που έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
«Όλες οι ενέργειες τώρα και των συνδέσμων και των πρακτόρων και των ξενοδόχων, είναι προς αυτήν την κατεύθυνση. Πρέπει να ξεφύγουμε και έχει γίνει κατανοητό ότι το ήλιος και θάλασσα έχει περιορισμένη δυναμική. Επίσης, το προφίλ του σύγχρονου τουρίστα έχει αλλάξει, δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε. Τώρα έχουμε τους «Millenials», που είναι η νέα γενιά 20-45 ετών που είναι με το ένα κινητό στο χέρι, και ενημερώνονται για όλα γρήγορα, μέσω της τεχνολογίας. Αυτοί προτιμούν τα city breaks. Να γνωρίσουν την κουλτούρα, να ψωνίσουν και να διασκεδάσουν. Είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνόμαστε σε αυτούς, γιατί είναι η νέα γενιά ταξιδιωτών και ταξιδεύουν αρκετά. Υπάρχουν επίσης για τους «Μamils», μια νέα γενιά τουριστών που είναι οι μεσόκοποι άνδρες και κάνουν ποδηλασία ή τζόκινγκ και παίρνουν όλην την οικογένειά τους σε αυτό το στυλ διακοπών. Εννοείται ότι πρέπει να τα δούμε όλα τα νέα προφίλ, εννοείται ότι πρέπει να δούμε πώς θα μπούμε σε αυτή τη διαδικασία για να δούμε πώς θα προσελκύσουμε νέο κόσμο, αλλιώς το προϊόν θα φθίνει. Μέσω της Fedhatta, η οποία συμμετέχει σε πάρα πολλές εκθέσεις και προωθεί την πρωτοβουλία «Δώδεκα» και προωθεί το Ρέθυμνο στο εξωτερικό. Αυτό είναι μια τεράστια επιτυχία από μόνο του. Μας βοηθάει πολύ, πρέπει να «ανακαλυφθεί» ο προορισμός για να πάμε παρακάτω. Μόλις ανακαλυφθεί, μετά προχωρούν όλα. Αυτός είναι και ο σκοπός μας, εμείς σαν προορισμός, είμαστε ανάμεσα στα αεροδρόμια Χανίων και Ηρακλείου. Πολλοί δεν ξέρουν το Ρέθυμνο, πρέπει να μαθευτεί παραπάνω. Έχει μια δυσκολία ο τόπος μας, επειδή δεν έχει πύλη εισόδου, πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε μπορούμε για να μαθευτεί ο προορισμός Ρέθυμνο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπερέτης.