Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης φαίνεται πως έχει η προώθηση του οινοτουρισμού στην Κρήτη, γεγονός που αποτυπώνεται στο ενδιαφέρον των επισκεπτών να ξεναγηθούν σε οινοποιία του νησιού και να γευτούν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού. Το ενεργό δίκτυο οινοποιών της Κρήτης, φέρνει ξανά στο προσκήνιο, τη συζήτηση γύρω από τη συγκεκριμένη εναλλακτική μορφή τουρισμού, η οποία έχει κάνει την εμφάνισή της αισθητά στο νησί, παρόλο που δεν υπάρχει μέχρι στιγμής μια στοχευμένη φόρμουλα σχεδιασμού, που να απευθύνεται αποκλειστικά σε αυτό το κοινό.
Σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης, Κυριάκο Κώτσογλου, ο οποίος μίλησε στα «Ρ.Ν.», το γεγονός ότι ο οινοτουρισμός αρχίζει να διεκδικεί μια θέση στα ποσοστά επισκεπτών που επισκέπτονται ετησίως την Κρήτη, οφείλεται σημαντικά στα ενεργά δίκτυα οινοποιών του νησιού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σαφώς και η Κρήτη ξεχωρίζει πρωταρχικά για τον γαστρονομικό της τουρισμό, ωστόσο η θεματική του νησιού περιλαμβάνει πολλές επιπρόσθετες επιλογές, ανάμεσα στις οποίες βρίσκεται και ο οινοτουρισμός. «Ο οινοτουρισμός είναι ένα κομμάτι που μας απασχολεί αρκετά. Το νησί μας έχει ενεργά δίκτυα οινοποιών, τα οποία δεν κάθονται να περιμένουν να γίνει κάτι. Διεκδικούν, παίρνουν πρωτοβουλίες και τελικώς βραβεύονται. Έχουν μεγάλη εξωστρέφεια και είναι οργανωμένα. Η αλήθεια είναι όμως, ότι σαν νησί δεν είμαστε πολύ οργανωμένοι σε αυτό το κομμάτι, διαθέτουμε όμως την πρώτη ύλη που θα μας βοηθήσει να αναπτυχθούμε μελλοντικά», επεσήμανε ο κ. Κώτσογλου, τονίζοντας ότι ήδη οι μεγάλοι οινοποιοί του νησιού δρομολογούν ενέργειες για προσέλκυση στοχευμένου κοινού που ενδιαφέρεται για την παραγωγή και γευσιγνωσία του κρητικού οίνου.
«Όταν μας ρωτάει κάποιος για ποιο λόγο να επισκεφθεί την Κρήτη, η απάντησή μας βασίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: Στη φύση της, στη γαστρονομία, στον πολιτισμό και στη φιλοξενία της. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται στο νησί και άλλες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο ορειβατικός, ο γαμήλιος, ο τουρισμός ευεξίας, καθώς και ο οινοτουρισμός», πρόσθεσε ο ίδιος, εξηγώντας ότι ειδικά για τον οινοτουρισμό τα ζητούμενα των επισκεπτών χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. «Κάποιος που επιλέγει τον οινοτουρισμό, θέλει αρχικά να γευτεί τις ποικιλίες οίνου της εκάστοτε περιοχής και δεύτερον, ενδεχομένως να θέλει να μείνει σε ένα κατάλυμα, το οποίο θα του δίνει τη δυνατότητα να βρίσκεται κοντά στις ποικιλίες αυτές. Στο κομμάτι αυτό της διαμονής, έχουμε ακόμα αρκετά βήματα μπροστά μας στην Κρήτη», υποστήριξε ο εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης.
Σημειώνεται ότι χθες ολοκληρώθηκε με μεγάλη συμμετοχή, η έκθεση Κρητικού κρασιού ΟιΝοτικά στο Ηράκλειο, στην οποία έλαβαν μέρος οινοπαραγωγοί απ’ όλη την Κρήτη, καθώς και από το Ρέθυμνο.
«Μεθυστικές» αποδράσεις σε οινοποιεία του Ρεθύμνου επιλέγουν οι τουρίστες
Σε κάθε περίπτωση όμως, η συμμετοχή των τουριστών για ξεναγήσεις σε οινοποιεία του Ρεθύμνου, αυξάνεται σημαντικά ανά τα χρόνια, όπως επισημαίνουν οι ιδιοκτήτες τους μιλώντας στα «Ρ.Ν.». Μια κλασική ξενάγηση περιλαμβάνει αρχικά μια βόλτα στο αμπέλι, συνοδευόμενη απ’ όλες τις απαραίτητες πληροφορίες αναφορικά με την ιστορία του κάθε οινοποιείου, τις ποικιλίες και τις πρακτικές καλλιέργειας που ακολουθεί. Στη συνέχεια ακολουθεί η περιήγηση μέσα στο ίδιο το οινοποιείο, η εξήγηση για το τι κάνει το κάθε μηχάνημα και γενικά η αναλυτική περιγραφή για τον τρόπο με τον οποίο το σταφύλι μετατρέπεται τελικώς σε κρασί. Στο τέλος πραγματοποιείται η γευσιγνωσία του οίνου.
Σύμφωνα με την Ξένια Κουρκουλού, ιδιοκτήτρια του Kourkoulou Winery στην Πατσό του δήμου Αμαρίου, οι ξεναγήσεις ξεκινούν από τον Μάιο κατόπιν κράτησης, ενώ από Νοέμβριο έως Απρίλιο κανονίζονται έπειτα από ραντεβού. «Γενικά υπάρχει πολύ μεγάλη συμμετοχή, με τον κόσμο να μας βρίσκει κυρίως μέσα από το διαδίκτυο. Οι περισσότεροι θέλουν να δοκιμάσουν κρασιά, και ειδικά κρητικές ποικιλίες και συνδυάζουν την επίσκεψή τους στο χώρο μας ,με άλλες δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν στην περιοχή». Όπως αναφέρει η ίδια, η πλειοψηφία των τουριστών που υποδέχονται κάθε χρόνο, προέρχονται από Γερμανία, Πολωνία, Αγγλία και Καναδά, με τους Ρώσους, τους Γάλλους και τους Ισπανούς να είναι… άφαντοι.
«Ο κόσμος έχει βαρεθεί τα ίδια και τα ίδια και η πανδημία του κορονοϊού έχει οδηγήσει στην αναζήτηση εναλλακτικών δραστηριοτήτων με λιγότερη πολυκοσμία. Επίσης οι τουρίστες ενδιαφέρονται πραγματικά να δουν πως ζούμε και με τι ασχολούμαστε και τους αρέσει πάρα πολύ η επαφή με τη φύση», καταλήγει η κα Κουρκουλού.
Από την πλευρά του ο Στέλιος Κλάδος, ιδιοκτήτης του Klados Winery στο Πάνορμο του δήμου Μυλοποτάμου ανέφερε ότι οι τουρίστες που τους προσεγγίζουν, έχουν μάθει για αυτούς είτε μέσα από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε μέσα από συνεργασίες που έχουν με διάφορα ξενοδοχεία της Κρήτης. «Οι περισσότεροι τουρίστες έχουν στην κουλτούρα τους την κατανάλωση οίνου, οπότε και στις διακοπές τους αναζητούν ανάλογες δραστηριότητες. Τα σχόλια που ακούμε είναι πολύ ενθαρρυντικά, ειδικά δεδομένου ότι η κάθε περιοχή έχει και διαφορετική ποιότητα κρασιού. Η Κρήτη όμως έχει εξελιχθεί πολύ με την πάροδο των χρόνων σε αυτό το κομμάτι, όλα τα οινοποιεία του νησιού δουλεύουν και αναπτύσσονται, άρα αυξάνονται και οι προοπτικές για προσέλκυση τέτοιων τουριστικών ροών στο νησί», τόνισε ο κ. Κλάδος.
Κλείνοντας, ο Κυριάκος Ζουμπεράκης, ιδιοκτήτης του Ομίλου Οινοποιητικών Επιχειρήσεων Οικογένειας Ζουμπεράκη, υποστήριξε ότι παρότι το ενδιαφέρον των τουριστών στο κομμάτι της οινοποιίας είναι μεγάλο, ωστόσο δεν υπάρχει η κατάλληλη οργάνωση και προώθηση του οινοτουρισμού σε γενικό επίπεδο. «Έχουμε πολλά πράγματα να τους δείξουμε, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει σωστή οργάνωση. Οι περισσότεροι τουρίστες μας βρίσκουν μόνοι τους και κάποιοι μέσα από προτάσεις από τα ξενοδοχεία που μένουν. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τον τρόπο που παράγεται το κρασί μας και τα σχόλια που ακούμε είναι ως επί το πλείστον θετικά». Βέβαια, ο κ. Ζουμπεράκης, δε δίστασε να επισημάνει και το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τους με τις ανατιμήσεις, τονίζοντας ότι «Δεν προλαβαίνουν να μετρούν τις αυξήσεις στις τιμές». «Από τον Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα έχουμε δει αυξήσεις έως και 35% στις πρώτες ύλες. Παρόλα αυτά εμείς προσπαθούμε να διατηρήσουμε τις τιμές μας στα ίδια επίπεδα, μειώνοντας βέβαια το μέγεθος της παραγωγής μας», κατέληξε.
Φαίνεται λοιπόν, σύμφωνα με τα παραπάνω, ότι ο οινοτουρισμός κάνει τις πρώτες προσπάθειες εδραίωσής του στην Κρήτη, παρόλο που δεν υπάρχει για την ώρα μια ολοκληρωμένη φόρμουλα σχεδιασμού απευθυνόμενη εξ ολοκλήρου σε αυτό το κοινό. Ωστόσο, κρίνεται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι υπάρχουν επισκέπτες, που δεν αποζητούν από το νησί μονάχα το πακέτο «ήλιος και θάλασσα», αλλά αναζητούν και άλλες εναλλακτικές μορφές δραστηριοτήτων.