Εν όψει των Αυτοδιοικητικών εκλογών, το Τ.Ε.Ε. και οι επαγγελματικοί σύλλογοι των μηχανικών του Ρεθύμνου, στα πλαίσια της προσπάθειας να αναδείξουμε ζητήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά και που άπτονται άμεσα του γνωστικού και επιστημονικού μας αντικειμένου ανοίγουμε δημόσιο διάλογο με τους υποψήφιους αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, 1ου και 2ου βαθμού.
1. Διοίκηση – Κοινωνία
● Θέλουμε οι υπηρεσίες της αυτοδιοίκησης (1ου και 2ου βαθμού) να λειτουργούν με διαφάνεια, με γνώμονα την ποιότητα, την ταχύτητα, με ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης προς όλους τους πολίτες και ενιαία ερμηνεία της νομοθεσίας. Γι’ αυτό ζητάμε τη συνεργασία των υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης (1ου και 2ου βαθμού) για την κωδικοποίηση των αποφάσεων των τοπικών αρχών (όρια οικισμών, ειδικοί – τοπικοί όροι δόμησης, απαλλοτριώσεις, ρέματα κ.α.) με την ειδική ομάδα εργασίας Γεωχωρικών Δεδομένων, που έχει συγκροτηθεί στο Ρέθυμνο από την Ν.Ε. Τ.Ε.Ε./Τ.Δ.Κ. για τους σκοπούς αυτούς.
● Λειτουργική αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην αυτοδιοίκηση. Μια τέτοια προσέγγιση απαιτεί την εισαγωγή και τη διάχυση των ΤΠΕ με αναγκαίες οργανωτικές και διοικητικές αλλαγές, με αλλαγές νοοτροπίας, κουλτούρας και εν τέλει με αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης της εργασίας και το μοντέλο διοίκησης. Η εισαγωγή και η χρήση των ΤΠΕ συνδέεται με αλλαγές, των λειτουργιών και των παρεχομένων υπηρεσιών.
● Λειτουργία – Αναδιάρθρωση – Οργάνωση Υπηρεσιών (Τεχνική Υπηρεσία/Υπηρεσία Δόμησης). Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στα θέματα της οργάνωσης των Πολεοδομικών Υπηρεσιών, η αρμοδιότητα των οποίων έχει περιέλθει στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στελέχωση των γραφείων με επαρκές προσωπικό (άρτια καταρτισμένους μηχανικούς).
● Η αυτοδιοίκηση πρέπει επιτέλους να ορίζει τις προτεραιότητές της σε συνεργασία και συνεννόηση με τον τεχνικό κόσμο και σε διαβούλευση με την κοινωνία, σχετικά με το σχεδιασμό, τα έργα και τις υποδομές που πρέπει να υλοποιηθούν, προκειμένου οι πόλεις, τα χωριά και η ύπαιθρος να λειτουργούν βιώσιμα.
● Τα δημόσια έργα χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους πολίτες και πρέπει να αποδίδονται σε αυτούς. Πρέπει να είναι πολύ καλά μελετημένα και σωστά κατασκευασμένα, ώστε μακροπρόθεσμα το κόστος της αξιοπρεπούς κατασκευής να είναι λιγότερο από αυτό μιας φτηνής κατασκευής και των διαρκών επισκευών (όπως γίνεται σήμερα). Πρέπει να σέβονται το περιβάλλον.
● Να σταματήσει το φαινόμενο των συστηματικών απευθείας αναθέσεων, μελετών και έργων, αντί των αξιοκρατικών και οικονομικότερων διαγωνισμών.
● Επιθυμούμε ένα Πανεπιστήμιο ανοικτό και σε άμεση σύνδεση με την κοινωνία. Δεν πρέπει να επιδιώκουμε φοιτητές και καθηγητές απλώς καταναλωτές των καταστημάτων και των κατοικιών. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή τους στους δημόσιους διαλόγους και στις ενέργειες, που αφορούν στην πόλη.
2. Συγκοινωνιακά
● Άμεση εκπόνηση μετρήσεων κυκλοφοριακού φόρτου σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης και σε επίπεδο πόλης Ρεθύμνου.
● Αναβάθμιση του Βόρειου οδικού άξονα σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας δεδομένων των κυκλοφοριακών φόρτων, που καλείται να εξυπηρετήσει και της απαιτούμενης ασφάλειας. Το παρόν θέμα είναι σημαντικότερο για το Ρέθυμνο, καθώς αποτελεί τη μοναδική πύλη εισόδου σήμερα.
● Προώθηση και ολοκλήρωση νέας κυκλοφοριακής μελέτης Ρεθύμνου (στα πλαίσια που καθορίζει και το Γ.Π.Σ.), με στόχο τη διοχέτευση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. οχημάτων περιφερειακά του κέντρου της πόλης και την ανάπτυξη της αστικής συγκοινωνίας με μαζικά (λεωφορείο) και ελαφριά (ποδήλατο) μέσα μεταφοράς.
● Αναδιάρθρωση – οργάνωση των υπαρχόντων αστικών συγκοινωνιών: Ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας αποκλειστικά μικρών (δημοτικών ή ιδιωτικών) μέσων μαζικής μεταφοράς σε δρομολόγια από την Περιφέρεια και το Πανεπιστήμιο, προς το εμπορικό κέντρο και την παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Ανάπτυξη και δημιουργία περιφερειακών υπαίθριων χώρων στάθμευσης για τα ιδιωτικά οχήματα, σε υπάρχοντα ελεύθερα οικόπεδα, σε περιοχές περιμετρικά του κέντρου της πόλης και σύνδεσής τους με το κέντρο της πόλης με μικρά λεωφορεία.
● Στη λογική της βιώσιμης κινητικότητας, να επανεξεταστεί η αναγκαιότητα κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης και του προγραμματιζόμενου κτιρίου στους Τέσσερις Μάρτυρες. Η συσσώρευση αυτών των χρήσεων θα επιβαρύνει τους κυκλοφοριακούς φόρτους. Το σχολείο, οι αθλητικοί χώροι, η μελλοντική πλατεία, ο κήπος και η πλατεία της εκκλησίας να μελετηθούν ως μία ενιαία ενότητα.
● Άμεση διάνοιξη του νότιου περιφερειακού δρόμου του σχεδίου πόλης Ρεθύμνου και των κάθετων συνδέσεων. Διάνοιξη των δρόμων του υφιστάμενου ρυμοτομικού σχεδίου, που εκκρεμούν γραφειοκρατικά, από περαιώσεις πράξεων αναλογισμού, απαλλοτριώσεις κλπ.
3. Χωροταξία – Πολεοδομία
● Οριοθέτηση και αποσαφήνιση ορίων όλων των Οικισμών της Π.Ε. Ρεθύμνου.
● Εκπόνηση και ολοκλήρωση των ΣΧΟΟΑΠ για όλες τις Δημοτικές Ενότητες, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις σημερινές και μελλοντικές, πραγματικές ανάγκες, των πόλεων και οικισμών, χωρίς αυτά να αποτελούν απλά ένα σχέδιο επέκτασης οικισμών.
● Ολοκλήρωση των Πράξεων Εφαρμογής – Αναλογισμού στις περιοχές με εγκεκριμένη Πολεοδομική Μελέτη (εκκρεμούν πάνω από 20 χρόνια).
● Να επανεξεταστούν οι ζώνες των 800 μέτρων, με γενναίο περιορισμό τους, με βάση τις κατευθύνσεις των ΣΧΟΟΑΠ.
● Να προωθηθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός στους μεγάλους και αναπτυσσόμενους οικισμούς, με στόχο να δημιουργηθούν ζώνες προστασίας με κοινόχρηστους χώρους και αστικό πράσινο. Η κυκλοφορία των οχημάτων να περιορίζεται έως τη ζώνη προστασίας γύρω από τα συνεκτικά τμήματα, όπου θα υπάρχουν χώροι στάθμευσης. Είναι απαραίτητες οι πεζοδρομήσεις των οδικών δικτύων μέσα στα συνεκτικά τμήματα (ή χαρακτηρισμό τους ως ήπιας κυκλοφορίας), προκειμένου να προστατευτεί ο οικιστικός ιστός και οι κοινόχρηστοι χώροι, οι οποίοι πρέπει να αναπλαστούν και να αναβαθμιστούν με υπογειοποιημένα τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, αποκατάσταση σημαντικών κτιρίων κτλ.
● Οργάνωση των συνοικιών των Δήμων. Ανασυγκρότηση του χαρακτήρα της γειτονιάς. Οργάνωση των κοινόχρηστων χώρων. Εξασφάλιση νέων δημόσιων χώρων στις γειτονιές και τους οικισμούς. Σημειακές παρεμβάσεις στον ιστό των αστικών κέντρων. Ενοποίηση εσωτερικών ακαλύπτων εντός των οικοδομικών τετραγώνων και σύνδεσή τους με εναλλακτικές διαδρομές – πεζόδρομους.
● Θεσμοθέτηση των χρήσεων γης της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου με νέο προεδρικό διάταγμα, στην κατεύθυνση μιας κοινωνικής πολιτικής που να σέβεται και να προστατεύει τα δικαιώματα των κατοίκων.
● Σχετικά με την χωροθέτηση λειτουργιών/δραστηριοτήτων και θέσεων ελλιμενισμού εντός της λιμενολεκάνης και των χερσαίων χώρων του λιμένα Ρεθύμνου: Το κτιριολογικό πρόγραμμα της μελέτης θα πρέπει να περιοριστεί στο πλέον απαραίτητο. Θεωρούμε ότι όλες οι απαιτούμενες υπηρεσίες μπορούν να χωροθετηθούν στο υφιστάμενο κτίριο Δελφίνι και στο κτίριο του Λιμεναρχείου. Να μην κατασκευαστεί κανένα κτίριο βόρεια από το Δελφίνι και να κατεδαφιστούν τα υφιστάμενα αυθαίρετα κτίσματα με τις εγκαταστάσεις. Οι εμπορικές δραστηριότητες, που υπάρχουν ήδη κοντά στη μαρίνα (αναψυχή, εστίαση, εμπόριο), είναι εύκολα προσπελάσιμες από τους πεζούς ιστιοπλόους. Σε μία δύσκολη οικονομικά εποχή, είναι τουλάχιστον προκλητικό να δημιουργείς νέα εμπορική ζώνη στην πόλη του Ρεθύμνου. Η ήδη μεγάλη κλίμακα της υφιστάμενης κατάστασης, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί, καθιστά απαγορευτική την όποια επιπλέον επέκταση με νέες επιχωματώσεις. Προτεραιότητα πρέπει να είναι η ποιότητα ζωής. Οι χώροι που θα προκύψουν, να ανήκουν στους πολίτες, οι οποίοι θα μπορούν να κινηθούν ελεύθερα, χωρίς να περιορίζονται από μόνιμες κατασκευές ή περιφράξεις. Το λιμάνι του Ρεθύμνου όπως και όλη η δημόσια περιουσία ανήκουν στους πολίτες και δεν είναι προς πώληση.
● Να μεταφερθούν οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις από την περιοχή του Κουμπέ και να εξασφαλισθεί ότι θα αξιοποιηθούν ως χώροι πρασίνου και κοινωφελών λειτουργιών (Νοσοκομείο, Πυροσβεστική, Διοικητικές Υπηρεσίες). Όμοια λογική να εφαρμοστεί στα κτίρια και στο οικόπεδο της Σχολής Χωροφυλακής.
4. Περιβάλλον
● Η λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α. Αμαρίου είναι απαράδεκτη τα τελευταία χρόνια και δεν συνάδει με τον εγκεκριμένο περιφερειακό σχεδιασμό. Για την περιβαλλοντικά ορθή και οικονομικά και χωρικά δίκαιη διαχείριση των απορριμμάτων, πρέπει να ελαχιστοποιήσουμε τις ποσότητες, με τη διαλογή στην πηγή, την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση. Ως φορέας κατασκευής και διαχείρισης πρέπει να είναι η αυτοδιοίκηση. Το φαινόμενο κατά το οποίο αποδέκτες των αποβλήτων, είναι τα φαράγγια και τα ποτάμια, πρέπει να σταματήσει. Ιδιαίτερα τα υγρά απόβλητα των ελαιοτριβείων, των σφαγείων και των αγροτικών συνεταιρισμών, δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Πολλά από αυτά τα απόβλητα καταλήγουν στη θάλασσα. Πρέπει επειγόντως να σφραγιστούν όλες οι μονάδες που δεν έχουν εγκατάσταση διαχείρισης των αποβλήτων τους.
● Είναι θετικό το πρόγραμμα που υπάρχει, για την κατασκευή εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού ανά ομάδες οικισμών, το οποίο όμως πρέπει να πραγματοποιηθεί. Επίσης, πρέπει όλοι οι υφιστάμενοι βιολογικοί καθαρισμοί να ελεγχθούν, να αποκατασταθεί η σωστή λειτουργία τους και να γίνει εκμετάλλευση των υπολειμμάτων τους.
● Είναι κοινή λογική ότι ο ποιοτικός τουρισμός σε συνεργασία με τον τομέα της γεωργοκτηνοτροφίας, η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, η προστασία και η ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού χώρου και η ενίσχυση των δραστηριοτήτων της ήπιας τουριστικής ανάπτυξης στους ορεινούς και ημιορεινούς όγκους (όπως ακριβώς περιγράφονται στο Χωροταξικό Σχέδιο της Περιφέρειας Κρήτης) δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τις υφιστάμενες εγκρίσεις των ΑΠΕ που φαίνονται στο χάρτη της ΡΑΕ, δεδομένου ότι έχουν τοποθετηθεί κατά βούληση, αγνοώντας όλα τα παραπάνω. «Πράσινο νησί» (όπως αναφέρεται στην αναθεώρηση του χωροταξικού) σημαίνει μείωση της κατανάλωσης και όχι το κυνήγι της αύξησής της. Σημαίνει αυτοπαραγωγή και διαχείριση του νερού, της ενέργειας και των απορριμμάτων σε μικρή κλίμακα, που να σέβεται τη φέρουσα ικανότητα του κάθε τόπου, προστατεύοντας τη φυσιογνωμία του και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Μικρή κλίμακα σημαίνει, ότι τοποθετούμε φωτοβολταϊκά πάνελ στα δώματα των κτιρίων (δημόσιων και ιδιωτικών), μετά από σχεδιασμό, όπου οι εγκαταστάσεις δεν θα είναι ορατές από κοινόχρηστους χώρους. Με βάση τα παραπάνω πρέπει να ανακληθούν όλες οι άδειες που εμφανίζονται σήμερα στον περιβόητο χάρτη της Ρ.Α.Ε., καμία άλλη ανεμογεννήτρια δεν θα πρέπει να τοποθετηθεί στα βουνά και να ανατραπεί το ισχύον πλαίσιο για τη διείσδυση των Α.Π.Ε. στο Ελληνικό Σύστημα Ενέργειας. Να εξαντληθεί η δυνατότητα εξοικονόμησης με ανάληψη πρωτοβουλίας από την αυτοδιοίκηση, προκειμένου να υπάρξει ο κατάλληλος σχεδιασμός, που θα προασπίζει όλα τα παραπάνω. Ήδη, οι κατασκευασμένες εγκαταστάσεις, μαζί με τους δρόμους προσπέλασης και τα δίκτυα, έχουν προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στο τοπίο και έχουν κοστίσει πάρα πολλά χρήματα στο δημόσιο.
● Δίκτυο πεζοδρόμων πολιτιστικών και περιηγητικών διαδρομών. Αξιοποίηση και ανάδειξη των εγκαταλελειμμένων σήμερα ρεμάτων και φαραγγιών. Δυνατότητα προσπελασιμότητας για αθλητικές και φυσιολατρικές διαδρομές, καθώς και δημιουργία δικτύου. Οι παρεμβάσεις στα φαράγγια – ρέματα που λειτουργούν ουσιαστικά για την εναπόθεση μπαζών και την ρίψη λυμάτων, λειτουργούν καταστροφικά. Οριοθέτηση και αποκατάσταση φαραγγιών – ρεμάτων που εκτός από χώροι επίσκεψης, θα δρουν ανακουφιστικά προς την πόλη ως πηγή δροσισμού και φυσικού αερισμού. Να μην δημιουργηθούν δρόμοι για την προσπελασιμότητα των παραπάνω αλλά οικολογικές διαδρομές. Σύνδεση των οικολογικών μονοπατιών με τις ζώνες πρασίνου του Δήμου.
● Εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων σε όλες τις περιοχές Natura, έγκριση δασικών χαρτών και δημιουργία δικτύων πυρασφάλειας.
● Εκπόνηση μελέτης διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού. Το νερό να αντιμετωπιστεί ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως εμπόρευμα.
● Το παράδειγμα των υπέργειων αντλιοστασίων στην προστατευόμενη από το νόμο παραλία του Δήμου Αρκαδίου είναι καταστροφικό για την ακτή και το οικοσύστημά της. Γενική αρχή πρέπει να είναι όλες οι εγκαταστάσεις των τεχνικών έργων του νομού, να είναι υπόγειες.
5. Κτηματολόγιο – Δημόσια περιουσία
● Προετοιμασία των Δήμων και της Περιφέρειας για τις επερχόμενες κτηματογραφήσεις, έτσι ώστε να αποτραπούν τα σφάλματα και οι παραλήψεις των αρχικών κτηματογραφήσεων.
● Καταγραφή και πλήρης δέσμευση κάθε ελεύθερου δημόσιου χώρου που υπάρχει. Αποτύπωση και καταγραφή όλης της δημοτικής και δημόσιας περιουσίας.
● Επανάληψη του αιτήματος «επαναπροσδιορισμού ορίων» προς την Κτηματολόγιο Α.Ε. (ΕΚΧΑ Α.Ε.) για της αρχικές κτηματογραφήσεις με ισχυρότερη πολιτική υποστήριξη του αιτήματος.
● Διαφωνούμε στην παραχώρηση των ακτών με τη μέθοδο του επανακαθορισμού των αιγιαλών. Ζητάμε την αντιμετώπιση του θέματος με γνώμονα την προστασία των ακτών ως δημόσιο αγαθό, που συμπληρώνει το πλέγμα των κοινόχρηστων χώρων. Να περιοριστεί η χωρίς μέτρο εκμίσθωση των παραλιών από τους ΟΤΑ σε ιδιώτες διασφαλίζοντας την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες από τους πολίτες.
● Να κινηθεί από την αυτοδιοίκηση συστηματική διαδικασία αποβολής των καταπατητών από τη ζώνη αιγιαλού, να αποδεσμευθούν οι κοινόχρηστες ζώνες παραλίας από τις καταλήψεις και να αποδοθεί το σύνολο του παραλιακού μετώπου των δήμων στους πεζούς με μελέτες πεζοδρομήσεων.
6. Αρχιτεκτονική – Αναπλάσεις
● Αναβίωση των διατηρητέων κτιρίων σχολείων σε όλους τους Δήμους, είτε ως πολιτιστικά κέντρα, είτε ως σχολεία.
● Καθαρισμός των εγκαταλελειμμένων οικοπέδων των Δήμων στις πόλεις και τους οικισμούς (εστίες μόλυνσης) και λήψη αντίστοιχων μέτρων για τα ιδιωτικά.
● Αξιοποίηση των αυλών όλων των δημοσίων κτιρίων με φύτευση και σχεδιασμό επί αυτών χρήσεων και δράσεων για όλο το χρόνο.
● Αυστηρή δημοτική πολιτική για ελεύθερα πεζοδρόμια και κοινόχρηστους χώρους με σημαντικές ποινές για οχήματα τα οποία καταλαμβάνουν πεζοδρόμια παράλληλα με την άμεση και καίρια αντιμετώπιση κάθε αυθαίρετης εν γένει κατάληψης πεζοδρομίου (τραπεζοκαθίσματα – επιχειρηματικές δραστηριότητες, περίπτερα με πολλαπλάσιο χώρο από αυτό που ορίζει ο νόμος κ.α.).
● Δημιουργία πεζοδρομίων με ικανό πλάτος σε όλο τον αστικό ιστό. Απομάκρυνση όλων των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων σε κοινόχρηστους χώρους και πρασιές.
● Υπογειοποίηση όλων των κοινωφελών δικτύων. Οι εμφανείς μηχανολογικές εγκαταστάσεις στις όψεις και στα δώματα των κτιρίων αλλοιώνουν τους κοινόχρηστους χώρους.
● Ανάδειξη των βιομηχανικών κτιρίων της περιοχής του Κουμπέ, που σήμερα στερούνται προστασίας. Κυρίαρχο αίτημα είναι η διατήρηση της νεώτερης ιστορίας της περιοχής, μεγάλο τμήμα της οποίας έχει καταστραφεί έως σήμερα, λόγω της αδράνειας της πολιτείας για μία συνολική ανάπλαση του πρώην βιομηχανικού και βιοτεχνικού τομέα της πόλης, δίνοντας σύγχρονες χρήσεις στα υφιστάμενα κελύφη των εγκαταστάσεων.
● Σήμερα η φυσιογνωμία του ιστορικού κέντρου του Ρεθύμνου έχει αλλοιωθεί. Απαιτούμε την άμεση απομάκρυνση των αυθαίρετων κατασκευών από τους κοινόχρηστους χώρους, τους δρόμους και τις πρασιές. Απαιτούμε την ανάκτηση του δημόσιου χώρου από την πόλη και τους πολίτες απέναντι στις καταλήψεις από αυτοκίνητα, τραπεζοκαθίσματα και ψυγεία, εξωτερικά φουγάρα, εξωτερικές μονάδες air condition, επιγραφές και διαφημιστικές πινακίδες, καθώς και την κάθε είδους ρύπανση (σκουπίδια, οπτική ρύπανση, ηχορύπανση, φωτορύπανση).
● Ο έως σήμερα φωτισμός των σωμάτων της παλιάς πόλης και του παραλιακού μετώπου δεν είναι ο ενδεδειγμένος και προκαλεί θάμβωση. Ο φωτισμός δεν πρέπει να περιορίζεται σε μία απλή διαδικασία, ούτε διακοσμεί ή εξωραΐζει, αλλά συμμετέχει πλήρως στην αισθητική και τη λειτουργία της πόλης.
Το ΤΕΕ, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, ο Σύλλογος Τοπογράφων, ο Σύλλογος Πολιτικών μηχανικών, ο Σύλλογος Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων, ως πολίτες αυτού του τόπου, καλούμε τους υποψηφίους συνδυασμούς να πάρουν θέση, παραμερίζοντας τους τοπικισμούς, τις μικροπολιτικές δεσμεύσεις και να τοποθετηθούν απέναντι στις προτάσεις μας αυτές. Μετά την εκλογή των νέων Αυτοδιοικητικών Αρχών πρέπει να υπάρξει ένας ουσιαστικός διάλογος πάνω σε όλα τα ζητήματα που προκύπτουν με διαφάνεια και δημοκρατία.
Την Πέμπτη 15 Μαΐου 2014 και ώρα 20:30 καλούμε σε ανοικτή συζήτηση όλους τους υποψήφιους συνδυασμούς για τις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης 1ου και 2ου βαθμού, στα γραφεία της Νομαρχιακής Επιτροπής Ρεθύμνου του Τ.Ε.Ε. /Τ.Δ.Κ.
Τ.Ε.Ε. / Τ.Δ.Κ. Νομαρχιακή Επιτροπή Ρεθύμνου
Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ρεθύμνου
Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ρεθύμνου
Σύλλογος Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Ρεθύμνου
Σύλλογος Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών Ρεθύμνου