Παρά τις σοβαρές δυσκολίες που δημιούργησε για δεύτερη χρονιά η πανδημία σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας και τη σημαντική έλλειψη που καταγράφεται σε ανθρώπινο δυναμικό στις υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας, ο απολογισμός του έργου χαρακτηρίζεται σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαρία Λιονή περισσότερο από ικανοποιητικός.
Η Αντιπεριφέρεια όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εν μέσω πανδημίας υλοποιεί έργα και δράσεις ο προϋπολογισμός των οποίων φτάνει τα 119 εκ. ευρώ και δημιουργεί προϋποθέσεις ανάπτυξης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων όλου του νομού. Αρχής γενομένης από οδικά έργα που θα αλλάξουν όπως είπε άρδην τη σημερινή εικόνα του επαρχιακού οδικού δικτύου τόσο στον αγιοβασιλειώτικο δρόμο όσο και στον αμαριώτικο και στο οδικό δίκτυο του Μυλοποτάμου η Αντιπεριφέρεια έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση σε υποδομές που ενισχύουν την προσπελασιμότητα και αυξάνουν την οδική ασφάλεια. Παράλληλα μέσα από την προετοιμασία μελετών που έχουν να κάνουν με την οριοθέτηση ρεμάτων και τη διευθέτηση ποταμών θα είναι έτοιμη το δεύτερο εξάμηνο του έτους να διεκδικήσει σημαντικά κονδύλια από προγράμματα του ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης για την υλοποίηση σημαντικών αντιπλημμυρικών έργων που έχει ανάγκη η περιοχή για τη θωράκιση της από τα έντονα καιρικά φαινόμενα που την τελευταία διετία έχουν πλήξει το νομό.
Όπως τόνισε χθες στη διάρκεια της παρουσίασης του απολογισμού του έργου των υπηρεσιών της ΠΕΡ, παρόντων των περιφερειακών συμβούλων αλλά και των προϊστάμενων των τμημάτων η συνεργασία, η οργάνωση, το φιλότιμο και η προσπάθεια των ίδιων των υπάλληλων είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει αποτελεσματικότητα έργου στην Αντιπεριφέρεια σε μια κατά τα άλλα ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά.
Η κ. Λιονή αναφερόμενη χωριστά σε κάθε μια από τις διευθύνσεις έκανε ιδιαίτερη μνεία στην αποτελεσματικότητα τους, παρά τη μεγάλη συρρίκνωση τους από πλευράς προσωπικού.
Τμήματα που όπως είπε μπορεί να στελεχώνονται από δυο υπάλληλους, όπως το τμήμα Περιβάλλοντος και το τμήμα Πολίτικης Προστασίας την ώρα που ο όγκος δουλειάς τους είναι τεράστιος. Αντίστοιχα έφερε ως παράδειγμα τη διεύθυνση Μεταφορών που με μόλις 8 υπάλληλους εξυπηρετεί ένα πληθυσμό 85.000 κατοίκων, καθώς και ένα σημαντικό αριθμό φοιτητών που θέλουν να εκδώσουν άδεια οδήγησης, αλλά και τη διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας Ανάπτυξης και Κτηνιατρικής που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε έχει μετατραπεί σε «Γραφειοκρατικό κέντρο διακανονισμών». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η κ. Λιονή στη διεύθυνση Δημόσιας Υγείας, η οποία όπως είπε παρά του ότι δεν είχε πολλές αρμοδιότητες για τη διαχείριση των υποθέσεων κορονοϊού «Μπήκε στη μάχη για το έλεγχο» δίδοντας ιδιαίτερο βάρος στα σχολεία. Παράλληλα, η κ. Λιονή μίλησε για το τμήμα τουρισμού και την αποτελεσματική δραστηριότητα τους, καθώς και για τη διεύθυνση Πολιτισμού και Αθλητισμού, για τη διεύθυνση Ανάπτυξης και τις δραστηριότητες του ΚΕΚΑΠΕΡ, του Κέντρου Κρητικής Γαστρονομίας, ενώ αναφορά έκανε και στη διεύθυνση διοικητικών υπηρεσιών που είναι η υπηρεσία που συντονίζει τις υπόλοιπες.
Ειδικότερα, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου η κ. Λιονή τόνισε: «Κοινή συνισταμένη όλων μας η εξυπηρέτηση των πολιτών. Ενώ κάθε χρόνο ο απολογισμός κρινόταν ικανοποιητικός, ο απολογισμός του 21, παρά τις δυσκολίες, κρίνεται πάρα πολύ ικανοποιητικός. Αρκεί να δείτε ότι εκτελούνται έργα της τάξης των 118 εκατ. ευρώ και έπεται συνέχεια». και συνέχισε λέγοντας ότι «Φαίνεται μέσα από τον απολογισμό ότι δώσαμε πολύ μεγάλο βάρος φέτος, εκτός από την εκτέλεση έργων πολύ απαραίτητων για τον νομό, σε μελέτες τέτοιες και τόσες που ενδεχομένως καμία άλλη χρονιά ακόμα και σε περιόδους καλών οικονομικών δεν είχαν ξεκινήσει. Το μεγάλο βάρος μας φέτος θα είναι κυρίως σε έργα υποδομής, θα συνεχίσουμε στον αγιοβασιλειώτικο δρόμο την ένταξη και δεύτερου κομματιού, θα ξεκινήσει η δημοπράτηση του α’ τμήματος του αμαριώτικου δρόμου, ενώ εντάξαμε τη μελέτη την καινούρια για τον δήμο Μυλοποτάμου για νέο δρόμο από Πάνορμο μέχρι Ανώγεια να συναντήσει τη π.ε. Ηρακλείου. Επομένως όλα αυτά είναι ενταγμένα με συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Παράλληλα, δίνουμε μεγάλη σημασία στην αντιπλημμυρική προστασία. Οι 12 μελέτες όπου περνάει ποταμός από κατοικημένη περιοχή, έχουν δοθεί για να εκπονηθούν μελέτης οριοθέτησης με έργα διευθέτησης είναι στους παρακάτω ποταμούς: Πλατανιανός Ποταμός, ο Αρκαδιανός ποταμός, ο Αρσανιώτης ποταμός, Γεροπόταμος σε 3 σημεία, όπου έχουν καταγραφεί θέματα, ο Πλατύς ποταμός, το Ρέμα του Κόρακα, Γενιανός ποταμός και επίσης στον Πλακιά η διευθέτηση του ποταμού εκεί».
Οικονομικά στοιχεία του προϋπολογισμού
Τα οικονομικά στοιχεία του προϋπολογισμού έτους 2021 που αφορούν ΚΑΠ και ίδιους πόρους είναι:
– Έσοδα: 11.032.548,84€
– Έξοδα: 17.578.661,23€
– Ταμειακό Υπόλοιπο : 6.546.112,39€ (το οποίο ισοσκελίζει τον προϋπολογισμό του 2020).
Οι πιστώσεις που αφορούν το έτος 2021 κατανεμήθηκαν ως εξής:
– Για συνεχιζόμενα έργα από ΚΑΠ 988.987,06€.
– Για νέα έργα από ΚΑΠ 734.930,95€.
– Για συνεχιζόμενα έργα (ίδιους πόρους) 330.833,02€.
– Για νέα έργα από ίδιους πόρους 999.346,76€.
– Για νέα έργα από χρηματοδότηση πρώην ΤΕΟ ΑΕ, (ως ΤΥ παρελθόντων ετών) 49.019,82€.
Τα παραπάνω ποσά κατενμονται ως εξής:
– Βελτίωση οδικού δικτύου του Νομού: 462.278,66€.
– Εκπόνηση Μελετών: 614.460,37€.
– Απαλλοτριώσεις βελτίωσης οδικού δικτύου: 75.000,00€
– Προγραμματικές Συμβάσεις που εντάχθηκαν το έτος 2021 αλλά και πριν από αυτό, και επιβαρύνουν το τεχνικό πρόγραμμα του 2021:
-Νέες προγραμματικές συμβάσεις που εγκρίθηκαν το 2021. 180.000,00€.
-Προγραμματικές συμβάσεις που εγκρίθηκαν πριν το έτος 2021 και υλοποιούνται ή ολοκληρώθηκαν το 2021. 242.928,57€.
– Διάφορες Παρεμβάσεις: 587.297,09€.
–Διάφορες οφειλές έργων και δράσεων για δαπάνες που δεν εξοφλήθηκαν το 2021, 17.877,65€.
– Πολιτιστικές εκδηλώσεις Περιφερειακής Ενότητας, 245.000,00€.
– Προμήθεια υποβρύχιου αντλητικού συγκροτήματος ΤΟΕΒ Κουρταλιώτη, 24.800,00€.
– Για Τουριστική Προβολή, 100.000,00€ Ίδιοι Πόροι.
– Συμμετοχή της ΠΕΡ σε λοιπές δράσεις 578.275,27€.
Έργα 118,8 εκ. ευρώ σε όλο τον νομό Ρεθύμνου
Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων της Περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου ανέρχεται σε 118.823.670,51 ευρώ όπως αναφέρει η αντιπεριφερειάρχης.
Πρόκειται σε μεγάλο ποσοστό για έργα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, αλλά και νέα έργα οδοποιίας (νέες χαράξεις), και οικοδομικά που αφορούν στα κτίρια της ΠΕΡ, αλλά και σε άλλα κτίρια με προγραμματικές Συμβάσεις (Σχολή αστυφυλάκων, κτίρια πολιτιστικού ενδιαφέροντος).
Μεγαλύτερου προϋπολογισμού είναι τα έργα:
1) Αρμένοι – Παλέ προϋπολογισμού 14.800.000€, του οποίου μεγάλο μέρος εργασιών εκτελέσθηκαν το 2021.
Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη δόθηκε παράταση στον εργολάβο για το οδικό τμήμα Αρμένοι – Παλέ έως τον Μάιο. Το έργο κανονικά θα έπρεπε να παραδοθεί στο τέλος Ιανουαρίου, ωστόσο όπως εξήγησε η κ. Ρανουτσάκη: «Δόθηκε παράταση καθώς παρατηρήθηκαν κάποια θέματα που έχουν να κάνουν με δίκτυα ΔΕΥΑΡ που προέκυψαν στη διασταύρωση Σωματά. Επίσης δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκρηκτικά σε ένα μεγάλο κομμάτι, γιατί υπάρχουν κτίσματα κοντά. Είχε προεκτιμηθεί διαφορετικά παλιότερα και αν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν εκρηκτικά θα είχε ολοκληρωθεί το θέμα. Η ΔΕΥΑΡ πρέπει να ξεκινήσει την ανάθεση. Με το άνοιγμα της σεζόν θα παραδοθεί το έργο».
2) Το έργο που αφορά στο δρόμο Ρέθυμνο – Φράγμα Ποταμών, ενταγμένο στο ΕΣΠΑ-ΠΕΠ Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 14.039.000 € βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης.
– Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι η εκπόνηση 12μελέτων οριοθετήσεων ποταμών, από τις οποίες θα προκύψουν 12ώριμα για δημοπράτηση αντιπλημμυρικά έργα.«Εκπονούνται αυτήν την ώρα 12 μελέτες οριοθετήσεων ποταμών με έργα διευθέτησης. Για εμάς είναι πρώτης προτεραιότητας τα αντιπλημμυρικά έργα. Προσπαθήσαμε και είμαστε σχεδόν η πρώτη Περιφερειακή Ενότητα που κάναμε συμβάσεις και έχουμε προχωρήσει πολύ και οι περισσότερες ή σχεδόν όλες θα μας παραδοθούν τον Ιούνιο – Ιούλιο του 22. Οπότε όταν ανοίξουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που κυρίως είναι το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και το ΕΣΠΑ το δικό μας για μικρά και μεσαία έργα, να είμαστε έτοιμοι να εντάξουμε έργα».
Εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ η μελέτη του δρόμου: Πάνορμο – Γαράζο
Η μελέτη αφορά στην εκπόνηση όλων των απαραίτητων ερευνών και μελετών για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάνορμο – Γαράζο, με προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης 2.269.696,00€ (με Φ.Π.Α.).
Θα δημοπρατηθεί μελέτη νέας χάραξης δρόμου, ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων και να μειωθεί ο χρόνος μετακίνησης κατά μήκος του οδικού άξονα.
Σύμφωνα με την κ. Λιονή: «Η μελέτη αυτή έρχεται να «κουμπώσει» με την άλλη μελέτη που εκπονούμε και τελειώνουμε που αφορά στο οδικό τμήμα Γαράζο – Ανώγεια. Μιλάμε για νέα χάραξη. Θα ξεκινάει από το Πάνορμο θα σταματάει στο Γαράζο και θα συναντάει εκείνη τη μελέτη που θα φτάνει μέχρι τα όρια του νομού. Την εντάξαμε στο ΕΣΠΑ για να υπάρξει χρηματοδότηση και να τελειώσει γρήγορα, γιατί θεωρούμε ότι θα δώσει μια τελείως διαφορετική αλλά και μεγάλη ανάπτυξη στους δήμους Μυλοποτάμου και Ανωγείων. Θα είναι ένας μεγάλος οδικός άξονας με προδιαγραφές 21ου αιώνα».
Προτεραιότητα για την περιφέρεια ο Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης
Ο βασικότερος άξονας σύνδεσης Βορρά – Νότου είναι ο Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.)
To εκτελούμενο τμήμα Αρμένοι -Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα.
Υπάρχουν ακόμη ώριμα προς δημοπράτηση έργα, τριών τμημάτων που υπολείπονται για να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας.
1οΤμήμα: Παλέ – Σπήλι μήκους 8,30 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 29.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
2οΤμήμα: Σπήλι – Ακούμια μήκους 8.50 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
3οΤμήμα:Ακούμια-Άγιος Δημήτριος μήκους 8.90 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρω .(Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
Επίσης, εκπονείται μελέτη 42 χιλιομέτρων υποστηρικτικού δικτύου του Νότιου Οδικού άξονα Κρήτης. «Έχουμε ώριμες μελέτες προς δημοπράτηση και σε μια από τις επόμενες συνεδριάσεις της οικονομικής επιτροπής της περιφέρειας θα γίνει η κήρυξη των απαλλοτριώσεων και παράλληλα στην πρώτη χρηματοδότηση θα δημοπρατηθεί το οδικό τμήμα Σπήλι – Ακούμια, το οποίο κρίθηκε ως το έργο με τη μεγαλύτερη ανάγκη προς βελτίωση. Η εκπόνηση του υποστηρικτικού δικτύου – εκπονούνται τα επόμενα 42χλμ – και απομένουν 60 προς εκπόνηση που υπάρχουν στη σύμβαση. Το υποστηρικτικό δίκτυο αφορά επαρχιακή και και δημοτική οδοποιία που είναι οι κάθετοι άξονες που πηγαίνουν να συναντήσουν τον ΝΟΑΚ» εξήγησε η προϊσταμένη της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΕΡ Ελένη Ρανουτσάκη και η αντιπεριφερειάρχης κατέληξε λέγοντας πως «Επειδή στα νότια του νομού στο δήμο Αγίου Βασιλείου αυτήν την ώρα υπάρχουν στα σκαριά δύο μεγάλες επενδύσεις προτείναμε να μελετηθεί σωστά το υποστηρικτικό πρώτα».
Στην διάρκεια της συνέντευξης τύπου για τον απολογισμό του έργου της Περιφερειακής Ενότητας ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «Η Κρήτη Μπροστά» Κώστας Δανδουλάκης, από την πλευρά του ανέφερε ότι ο απολογισμός κρίνεται θετικός σε σχέση με τις δύσκολες συνθήκες, ενώ πρόσθεσε ότι η παράταξη του στηρίζει και συμβάλει στην αναπτυξιακή πορεία του Ρεθύμνου σε έργα και υποδομές.
Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Συνεργαζόμαστε αρμονικά υποστηρικτικά και εποικοδομητικά για το θέμα με την κα Λιονή με την περιφέρεια, περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης, τους δήμους και υπηρεσίες που απαιτείται. Έχουμε καταθέσει σχετικές προτάσεις για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που αφορούν την π.ε. Ρεθύμνου και Κρήτης.
Προτεραιότητες που θέτουμε:
1)ΒΟΑΚ συν το τμήμα Σούδα αεροδρόμιο και τμήματα παλαιάς εθνική οδού.
Κάθετοι οδικοί άξονες.
Αγιοβασιλειώτικος και αμαριώτικος δρόμος.
2) Φράγμα Πλατύ που θα δώσει ζωή και προοπτικές ανάπτυξης σε δήμο Αμαρίου αλλά και αγίου Βασιλείου.
3) Υλοποίηση έργου δικτύου έρευνας και κτηνοτροφικής ανάπτυξης σχολής ασωμάτων.
4) Θωράκιση λιμένα Ρεθύμνου για την ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία του.
5) Δημιουργία Αλιευτικών Καταφυγίων.
6)Κοινωνικό έργο:
Σε θέματα στήριξης ευπαθών ομάδων.
Υποδομών κοινωνικής πρόνοιας.
Στήριξη υποδομών υγείας .
7) Αντιμετώπιση δυσμενών καιρικών φαινομένων αλλά και αποζημιώσεις πληγέντων.
8) Αθλητικές υποδομές».