Ως ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που αφορά κατά κύριο λόγο την ασφάλεια και την ανάπτυξη της πόλης του Ρεθύμνου χαρακτηρίζεται η θωράκιση του εμπορικού λιμανιού, το οποίο επανειλημμένως έχει πληγεί από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, με αποτέλεσμα να υφίσταται διαρκώς σοβαρές ζημιές τόσο στον ίδιο το χώρο του όσο και στην ευρύτερη περιοχή.
Το έργο αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια μεγάλο ζητούμενο για ολόκληρο το νομό. Οι μελέτες του έχουν ήδη ολοκληρωθεί και ο σχετικός φάκελος έχει κατατεθεί στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στο τμήμα Λιμενικών εγκαταστάσεων, όπου και θα εξεταστεί η πρόταση με στόχο την χρηματοδότηση του έργου, ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται σε 14 εκ. ευρώ.
Όπως τόνισε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, η χρηματοδότηση «μπορεί να είναι είτε ολόκληρη είτε και τμηματική. Υπάρχει η δυνατότητα να λάβουμε τμηματικά τις χρηματοδοτήσεις και να προχωράει τμηματικά το έργο αυτό» και πρόσθεσε ότι «το έργο της θωράκισης του λιμανιού είναι πάρα πολύ σημαντικό για την πόλη. Είναι το «α και το ω» γιατί έχει να κάνει με τη θωράκιση της πόλης, γιατί έχει να κάνει με τη θωράκιση του προσήνεμου μόλου -το χώρο του πάρκινγκ- και εξελίσσεται σε όλο το χώρο της προβλήτας μέχρι και την άκρη. Έχουμε πάρει εγκρίσεις από όλα τα υπουργεία και τις υπηρεσίες. Πρόκειται για μια κατάσταση ύφαλου μόλου, όπου τοποθετούνται τεχνητά μπλόκια, τα οποία δεν φαίνονται και τα οποία ενισχύουν το κομμάτι και αλλάζουν και την διεύθυνση σε τμήματα του προσήνεμου μόλου. Το κόστος του έργου είναι 14 εκ. ευρώ και διεκδικούμε τη χρηματοδότηση από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Ο φάκελος βρίσκεται ήδη στο υπουργείο. Σε συνάντηση που είχαμε με τον δήμαρχο και τον υφυπουργό Υποδομών τον κ. Κεφαλογιάννη, τέθηκε υπ’ όψιν του ότι υπάρχει η μελέτη, είναι κατατεθειμένη και έχουν δοθεί αριθμοί πρωτοκόλλου ώστε να βρούμε άξονα χρηματοδότησης. Θέλουμε όλοι να προχωρήσει και να βρεθεί ο άξονας χρηματοδότησης γιατί είναι ένα πολύ μεγάλο έργο για το Ρέθυμνο, μιας και μιλάμε για ασφάλεια και θωράκιση».
Σε εξέλιξη το μάστερ πλαν
Εν τω μεταξύ, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου ολοκληρώθηκε από τους μελετητές η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης της περιοχής του λιμανιού στο πλαίσιο υλοποίησης του μάστερ πλαν. Πλέον μέχρι τα μέσα του μήνα έχει δοθεί προθεσμία στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του λιμανιού, στο ΤΕΕ, την αρχαιολογία και σε άλλους φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις για την εξέλιξη του λιμανιού. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία θα ακολουθήσει η διαβούλευση.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων επιχορήγησε το Λιμενικό Ταμείο με το ποσό των 100.000 ευρώ.
Το σχέδιο αυτό, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και όλους τους φορείς, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, καθώς θα βάλει τάξη στην περιοχή του εμπορικού, του Ενετικού Λιμανιού, της μαρίνας και της χερσαίας ζώνης χωροθετώντας δραστηριότητες και λειτουργίες και οργανώνοντας με συγκεκριμένους όρους και προδιαγραφές όλες τις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στις ζώνες αυτές.
Παράλληλα, το σχέδιο αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για να μπορεί το λιμάνι και η μαρίνα να εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα.
«Έχει καταγραφεί από την μελετητική ομάδα η υφιστάμενη κατάσταση και έχει σταλεί σε όλους όσους δραστηριοποιούνται στο λιμάνι, δηλαδή ψαράδες, προμηθευτές και όσους δραστηριοποιούνται στο εμπορικό λιμάνι, στους ιστιοπλόους, το ΤΕΕ, τους αρχιτέκτονες, στην Αρχαιολογία να καταθέσουν τις απόψεις τους σε σχέση με το πώς θέλουν το λιμάνι. Αυτές οι απόψεις θα καταγραφούν επίσημα και θα σταλούν στην μελετητική ομάδα, η οποία με την σειρά της θα καταστρώσει ένα σχέδιο για την λειτουργία, τις θέσεις στάθμευσης, την ανάπτυξη της μαρίνας κτλ. Το σχέδιο αυτό ακολούθως θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Κανένα λιμάνι δεν μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο χωρίς μάστερ πλαν που δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί μέσα από αυτό το εργαλείο θα ρυθμιστούν πολλά θέματα, όπως κυκλοφοριακά, όπου λόγω και της τεράστιας αύξησης της επισκεψιμότητας της πόλης μας επιβάλλονται. Το μάστερ πλαν προβλέπει μεταξύ άλλων, δημιουργία νέων κρηπιδωμάτων για να φιλοξενηθούν σκάφη αναψυχής, δίδει τις κατευθύνσεις για τη διαχείριση και αξιοποίηση όλης της περιουσίας που βρίσκεται στη χερσαία ζώνη, καθώς επίσης προβλέπει και λιμενικά έργα που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη πολλών πραγμάτων, όπως και της κρουαζιέρας.