ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
Το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου στο σχολείο Berufskolleg der Stadt Gelsenkirchen της Γερμανίας
Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια βίου Μάθησης Comenius – σχολικές συμπράξεις, το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης, πραγματοποίησε το δεύτερο ταξίδι του, με χώρα προορισμού τη Γερμανία, κατά το διάστημα 7-11 Απριλίου. Το πρόγραμμα αυτό που έχει τίτλο «Κινητοποιούμαι και συμμετέχω στο μάθημα αποτελεσματικά», υλοποιείται με τη συνεργασία άλλων εννέα σχολείων από την Γερμανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Πολωνία, Φιλανδία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Αυστρία και Τουρκία και έχει διάρκεια δύο χρόνια (2013-2015).
Το πρόγραμμα της επίσκεψης αυτής ήταν ποικίλο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθώς περιελάμβανε τόσο εκπαιδευτικές όσο και πολιτιστικές-κοινωνικές δραστηριότητες.
Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το σχολείο υποδοχής Berufskolleg (Königstr) της πόλης Gelsenkirchen ένα δευτεροβάθμιο ίδρυμα επαγγελματικής εκπαίδευσης, 1.900 μαθητών (διαφόρων χωρών και ηλικιών) και 100 καθηγητών. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε στους άρτια εξοπλισμένους και οργανωμένους χώρους του, στα σύγχρονα εργαστήριά του και στις αίθουσες διδασκαλίας που υποστηρίζουν και συμβάλλουν σε ένα υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό έργο.
Επίσης, παρακολουθήσαμε τη διεξαγωγή μαθημάτων και ενημερωθήκαμε για το δυαδικό σύστημα εκπαίδευσης, που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές παράλληλα με τη φοίτηση στο σχολείο να κάνουν πρακτική εξάσκηση σε επιχειρήσεις, συνδέοντας άμεσα τη θεωρία με την πράξη, την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας, κάτι που δυστυχώς είναι ακόμα ζητούμενο για την Ελλάδα.
Μια αξιόλογη δραστηριότητα που συμμετείχαμε εκπαιδευτικοί και μαθητές, ήταν το βιωματικό παιχνίδι «Τhe Τower of Power», το οποίο ήταν και η αφορμή για να μιλήσουμε για τα οφέλη της συνεργατικής μάθησης, την οποία κατά κύριο λόγο εφαρμόζουν στο σχολείο τους, σε αντιδιαστολή με την παραδοσιακή ανταγωνιστική μάθηση.
Άξιο μίμησης στοιχείο, ήταν επίσης, η ανάθεση ευθυνών και πρωτοβουλιών στους μαθητές και η έκδηλη εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους. Μαθητές αναλαμβάνουν τη διοργάνωση δραστηριοτήτων, φιλοξενίας και ξενάγησης (π.χ. διοργάνωση γευμάτων, μουσικών εκδηλώσεων, θεατρικών παραστάσεων) σε ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλληλοεκτίμησης και αλληλοσεβασμού.
Κατά τη διάρκεια της συμμετοχής των δικών μας μαθητών στις διάφορες σχολικές δραστηριότητες (εκπαιδευτικές, εικαστικές, αθλητικές) παρατηρούμε επίσης με θαυμασμό ότι είναι ικανοί να χειρίζονται άπταιστα την Αγγλική γλώσσα, κοινωνικοποιούνται άμεσα, ισότιμα και ανεπιτήδευτα με μαθητές από όλες τις συμμετέχουσες χώρες. Βλέπουμε να αναπτύσσονται φιλίες και να εκδηλώνονται χιουμοριστικά σχόλια, ένδειξη εξοικείωσης και αποδοχής.
Οι ίδιοι οι μαθητές μας ομολογούν: «Η εμπειρία μας στην Γερμανία και συγκεκριμένα στο Gelsenkirchen ήταν πρωτόγνωρη και πολύ εποικοδομητική. Μάθαμε πολλά πράγματα και επικοινωνήσαμε με πολλούς ανθρώπους από διαφορετικές χώρες. Οι μαθητές και οι καθηγητές ήταν φιλόξενοι και ευδιάθετοι και μας έκαναν να νιώθουμε σαν στο σπίτι μας. Το σχολείο, είχε τεράστιες εγκαταστάσεις και οι μαθητές είχαν άψογες και άνετες σχέσεις με τους καθηγητές. Η πόλη πράσινη και ολοκάθαρη. Θα θέλαμε να μείνουμε περισσότερο και ελπίζουμε να μπορέσουμε να έρθουμε ξανά…».
Παράλληλα με τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πλούσιο ήταν και το πολιτιστικό πρόγραμμα γνωριμίας με τα αξιοθέατα του κρατιδίου Ρηνανίας – Βεστφαλίας.
Η παρακολούθηση μιας συναυλίας/ κοντσέρτου κλασικής μουσικής του Richard Strauss στο χώρο της Όπερας, μας έδωσε ακούσματα Γερμανικής κουλτούρας και η ξενάγηση στο Μουσείο Άνθρακα στο Εssen, μας έδωσε μια «μυρωδιά» της γερμανικής οικονομίας των προηγούμενων δεκαετιών. Η περιήγηση στο Dusseldorf, η κρουαζιέρα στο Ρήνο, και η ξενάγηση στο μουσείο κινηματογράφου, μας γέμισαν επίσης με αξέχαστες αναμνήσεις. Oι μαθητές γοητευμένοι φωτογραφίζουν, παρατηρούν, σχολιάζουν ανθρώπους, καταστάσεις και τρόπο ζωής. Η επαφή μας τόσο με το προσωπικό του σχολείου όσο και με άλλους γερμανούς στην καθημερινή μας επικοινωνία ήταν φιλική και φιλόξενη και μας έκανε να καταρρίψουμε τυχόν στερεότυπα που είχαμε για το λαό αυτό.
Συζητώντας λοιπόν με τους μαθητές μας αντιλαμβανόμαστε πως μια τέτοια επίσκεψη αποτελεί εμπειρία πολυδιάστατη με πολλά άμεσα και έμμεσα οφέλη. Οι μαθητές επωφελήθηκαν τόσο εξαιτίας της βελτίωσης των γλωσσικών τους δεξιοτήτων τους όσο και λόγω της ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, της ενίσχυσης της αυτοπεποίθησής τους, την διεύρυνση των κινήτρων μάθησης και την ουσιαστική γνωριμία με την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τους ανθρώπους και το εκπαιδευτικό σύστημα μιας άλλης χώρας.
Οι καθηγητές, αλλά και το σχολείο από το οποίο προέρχονται, επωφελήθηκαν επίσης κυρίως από το γεγονός ότι γνώρισαν νέες παιδαγωγικές μεθόδους και πρακτικές που αφορούν τόσο τη διεξαγωγή του μαθήματος, την επικοινωνία με τους μαθητές και την γενικότερη λειτουργία του σχολείου, στοιχεία των οποίων θα μπορούσαμε να προσαρμόσουμε στην ελληνική πραγματικότητα. Επίσης η συνεργασία και επαφή με ανθρώπους και επαγγελματίες μιας άλλης χώρας ανοίγει προσωπικούς και επαγγελματικούς ορίζοντες ανεκτίμητης αξίας.
Θεωρούμε πως το σχολείο και οι οικογένειες οφείλουν να ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν σε ανάλογες δράσεις. Πρόκειται για δράσεις που διευρύνουν την αντίληψη περί γνώσης και εκπαίδευσης. Παράλληλα ευνοούν την κριτική θεώρηση των πραγμάτων και την αξιολόγηση κάθε λογής δεδομένων μέσω συγκρίσεων, μέσω της επαφής με το καινούργιο, μέσω συνύπαρξης και αποδοχής του διαφορετικού.
Οι συνοδοί καθηγητές: Αναστασία Δεικτάκη, Χρύσα Καπνιά.
Μαθητές: Βερόνικα Ασμαριάν, Ελέζι Ανδρέας, Ελέζι Μιχάλης, Τρουλλινού Βαρβάρα, Τσακπίνη Φωτεινή.
Από το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Π.Κ.