Νέες προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης για την Κρήτη ανοίγονται μέσα από την σωστή χρήση, ανάδειξη και αξιοποίηση του κρητικού ελαιολάδου. Το κρητικό προϊόν που έχει χαρακτηριστεί ως το χρυσάφι του νησιού, εξαιτίας της αναγνωρισμένης και αδιαμφισβήτητης ποιότητάς του αλλά και της υψηλής διατροφικής του αξίας μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην τόνωση της τοπικής οικονομίας μέσα από ένα νέο πυλώνα ανάπτυξης που είναι ο ελαιοτουρισμός.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του κρητικού λαδιού, τα οποία είναι άμεσα συνδεδεμένα με το περιβάλλον και τον πολιτισμό του νησιού, αλλά και αναγνωρισμένα για το οφέλη του στην υγεία εξαιτίας της υψηλής ποιότητας του προϊόντος, είναι στοιχεία που δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάδειξή του, ώστε το προϊόν αυτό να τονώσει την οικονομία του νησιού και να συμβάλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Ωστόσο για να γίνει αυτό απαιτείται συντονισμός, οργάνωση και συνεργασία όλων των φορέων, παραγωγών επιχειρηματιών και αυτοδιοίκησης.
Το ενδιαφέρον των ξένων επισκεπτών για να γνωρίσουν τον τοπικό πολιτισμό, την ιστορία και τη γαστρονομία αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο. Η Κρήτη διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και θα μπορούσε να επενδύσει στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού αφενός για να επεκτείνει την τουριστική σεζόν και αφετέρου για να προσελκύσει πιο εύρωστους οικονομικά επισκέπτες. Μια τέτοια μορφή τουρισμού αποτελεί και ο ελαιοτουρισμός, που έχει σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης, απαιτεί όμως καλή οργάνωση και συνεργασίες προκειμένου αφενός το προϊόν να γίνει γνωστό και αφετέρου να προωθηθεί στους επισκέπτες ανά τον κόσμο.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων σε σχετική ημερίδα που διοργάνωσε χθες ο ΣΕΔΗΚ στο ξενοδοχείο Grecotel Creta Palace με θέμα «Προώθηση ελαιοτουρισμού στην Κρήτη».
Σε σχετικές δηλώσεις του ο επιστημονικός συνεργάτης του ΣΕΔΗΚ Νίκος Μιχελάκης αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του Συνδέσμου που αφορούν στην ανάδειξη των μνημειακών ελαιοδέντρων, στην προβολή των ελαιοτριβείων, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις συνέργειες που απαιτούνται για να καταστεί η Κρήτης προορισμός ελαιοτουρισμού.
Μεταξύ άλλων ο κ. Μιχελάκης, είπε:
«Ο ΣΕΔΗΚ έχει επισημάνει το θέμα του ελαιοτουρισμού εδώ και αρκετά χρόνια και σταδιακά έχει πραγματοποιήσει κάποια βήματα για να δημιουργηθούν κατ’ αρχήν οι υποδομές, οι οποίες θα αποτελέσουν τους χώρους υποδοχής του ελαιοτουρισμού, όπως τα ελαιομουσεία. Έχουμε από οκτώ έως δέκα ελαιομουσεία στην Κρήτη, τα οποία επιχορηγήθηκαν από το κράτος με επιδοτήσεις -α leader και άλλα προγράμματα- και από αυτά ελάχιστα ένα ή δύο λειτουργούν, τα υπόλοιπα δεν λειτουργούν. Εκεί χρειάζεται μια προσπάθεια την οποία θα πρέπει να κάνουν και άλλες υπηρεσίες μαζί και όχι μόνο ο ΣΕΔΗΚ αλλά και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες. Από την άλλη, η προσπάθεια την οποία συνεχίζουμε με τις δυσκολίες που επισημάναμε για τα μνημειακά ελαιόδεντρα, φαίνεται να αποδίδει στην πράξη και έχει αποδείξει ότι μπορεί να φέρει κάποιο αποτέλεσμα. Αναφέραμε την μνημειακή ελιά των Βουβών στα Χανιά, η οποία υποδέχεται από τριακόσιους έως πεντακόσιους επισκέπτες ημερησίως. Αυτό είναι ένα πολύ υψηλό νούμερο για να δικαιολογήσει την οργάνωση διαφόρων και άλλων εκδηλώσεων γύρω απ’ την ελιά αυτή, εκεί στις Βούβες πράγματι ο Δήμος και ο τωρινός και ο προηγούμενος δήμαρχος έχουν οργανώσει παράλληλα ένα μουσείο ελιάς και τώρα αναπτύσσονται και διάφορες επιχειρήσεις μικρές όπως καφετέριες και άλλες που πωλούν διάφορα προϊόντα σχετικά με την ελιά και το ελαιόλαδο. Επίσης είναι ορισμένα ελαιοτριβεία τα οποία άρχισαν την προσπάθεια να δέχονται επισκέψεις το καλοκαίρι, ενώ η δουλειά τους είναι το χειμώνα και ήδη δέχονται και αυτά αρκετούς τουρίστες, τους ενημερώνουν σχετικά με το λάδι, τους δίνουν δείγματα για να κάνουν τη λεγόμενη γευσιγνωσία δηλαδή να δουν τις ικανότητές τους σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση του ελαιολάδου. Υπάρχουν και στα Χανιά και στην περιοχή του Λασιθίου ελαιοτριβεία που προχωρούν προς την κατεύθυνση αυτή με μεγάλη επιτυχία. Πρέπει και οι επιχειρήσεις και εδώ χρειάζεται και η συνέργεια άλλων, οι οποίες ασχολούνται με τον τουρισμό, την διακίνηση κυρίως των τουριστών μέσα στο νησί, όχι μόνο αυτές που φέρνουν τουρισμό, με λεωφορεία, αυτοκίνητα τα οποία νοικιάζουν. Η προσφορά των αξιοθέατων που έχουν σχέση με την ελιά, μνημειακών δέντρων, ελαιομουσείων, ελαιοταβερνών, ελαιοτριβείων είναι σημαντική για να οργανώνουν διαδρομές επισκεπτών που θα περιλαμβάνουν και άλλα αξιοθέατα, όπως αρχαιολογικά κ.α. Έτσι γίνεται επέκταση του τουρισμού και γεωγραφικά προς την ενδοχώρα, ενώ μπορεί να γίνει και η χρονική επέκταση του τουρισμού, τη φθινοπωρινή περίοδο».
Για τον καθοριστικό ρολό του ελαιολάδου στην βελτίωση της εικόνας του τουριστικού προϊόντος μίλησε ο διευθυντής του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ελλάδας, Γιωργος Πελεκανάκης. Ο κ. Πελεκανάκης αναφέρθηκε στον αριθμό των τουριστών που επιλέγουν το νησί για τις διακοπές τους, που σε ετήσια βάση ανέρχονται σε 3.5 εκ., τη στιγμή που ο μόνιμος πληθυσμός του νησιού φτάνει τις 500.000, για να επισημάνει ότι υπάρχει δυνατότητα και αύξηση της παραγωγής και προώθησης του ντόπιου προϊόντος σε μεγάλο μέρος των καταναλωτών ανά τον κόσμο. Η οργάνωση είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό που λείπει από το νησί, το οποίο επί της ουσίας, όπως υπογράμμισε ο κ. Πελεκανάκης, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης, όπως η Ισπανία και η Ιταλία. Ωστόσο, όπως είπε, δυστυχώς δεν υπάρχει η σοβαρότητα και η οργάνωση που απαιτείται, ώστε το προϊόν μας να αναδειχτεί και να κατακτήσει τη θέση που του αξίζει σε επιχειρήσεις αλλά και στα ράφια των καταστημάτων.
Χαρακτηριστικά, σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Πελεκανάκης είπε: «Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει τουρισμός τους χειμερινούς μήνες, διότι δεν υπάρχουν πτήσεις. Δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα χειμερινού τουρισμού μέσα στο οποίο θα μπορούσε να ενταχτεί και το πρόγραμμα συγκομιδής των ελαιοκάρπων παραγωγής του ελαιολάδου κτλ. Παλαιότερα είχαμε προτείνει να ενταχθεί αυτό το πρόγραμμα, όπως και τα πορτοκάλια και άλλες δραστηριότητες -όπως τα καζανέματα- ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα χειμερινού τουρισμού. Δυστυχώς δεν έχει προχωρήσει. Ως προς την κατανάλωση και τη χρήση του ελαιόλαδου στα ξενοδοχεία, όντως μέχρι σήμερα η χρήση του είναι πολύ μικρή σε σχέση με την παραγωγή που υπάρχει στο νησί και με τον αριθμό των επισκεπτών που ξεπερνούν τα 3.5 εκ. ετησίως. Η Κρήτη έχει 500.000 μόνιμους κατοίκους και 3.5 εκ. επισκέπτες, δηλαδή ο επταπλάσιος αριθμός των κατοίκων. Αυτό από μόνο του είναι ένα νούμερο πολύ μεγάλο για να μπορέσει ο αριθμός κατανάλωσης του ελαιολάδου να αυξηθεί κατά πολύ μέσα στα ξενοδοχεία. Τα βήματα είναι πράγματι αργά αλλά σταθερά και ευελπιστούμε ότι θα φτάσουμε κάποτε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα δεν υπάρχει κάτι οργανωμένο για τον ελαιοτουρισμό στο νησί μας ούτε στην Ελλάδα γενικότερα. Επίσης όμως πραγματικότητα είναι ότι η Κρήτη δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες περιοχές και είναι ανταγωνίσιμη σε ό,τι αφορά το λάδι της. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχουν οργανωμένα πακέτα, ούτε δίκτυα προώθησης ούτε και άνθρωποι που να το οργανώνουν όλο αυτό το πράγμα, οπότε ίσως θα πρέπει να σκεφτεί η τοπική αυτοδιοίκηση και η πολιτεία να κάνει μια έκθεση που θα παρουσιάζονται όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού στο νησί, στην οποία θα περιλαμβάνεται και ο ελαιοτουρισμός. Νομίζω ότι το ελαιόλαδο στην Κρήτη, το έχουμε παρασυνηθίσει και δεν το βλέπουμε ως ένα εμπορεύσιμο είδος, που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάπτυξη του τόπου. Το βλέπουμε απλώς σαν μια καθημερινή μας ανάγκη στο σπίτι μας, στην διατροφή μας, οπότε δεν το έχουμε παντρέψει με ανάπτυξη ή άλλη μορφή επιχειρηματικότητας».
Δράσεις ενημέρωσης των τουριστών στα ξενοδοχεία
Καθοριστικός είναι ο ρόλος των ξενοδοχείων στη προώθηση του κρητικού ελαιολάδου. Η αλυσίδα ξενοδοχείων της Grecotel Νίκος Δασκαλαντωνάκης συμμετέχει ενεργά αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και δράσεις προβολής και προώθησης του κρητικού ελαιολάδου μέσα από δραστηριότητες που απευθύνονται σε μικρούς αλλά και μεγάλους επισκέπτες.
Για το παράδειγμα του Grecotel Creta Palace, που βραβεύτηκε για τρίτη συνεχή χρονιά από το ΣΕΔΗΚ για την προώθηση του ελαιοτουρισμού, μίλησε ο διευθυντής του ξενοδοχείου, Γιώργος Περαντωνάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του τόνισε: «Συνεχίζοντας την επιθυμία του ιδιοκτήτη του Νίκου Δασκαλαντωνάκη και κάνοντας στοιχείο της κουλτούρας της λειτουργίας του ξενοδοχείου, το Grecotel Creta Palace εφαρμόζει την χρήση του ελαιολάδου που παράγουμε οι ίδιοι στη φάρμα του κ. Δασκαλαντωνάκη σε πάρα πολλές εκφάνσεις στις δραστηριότητες του ξενοδοχείου. Είτε αυτό έχει να κάνει με παιδικές δραστηριότητες, είτε έχει να κάνει με μαθήματα γευσιγνωσίας είτε έχει να κάνει με μενού, με συνταγές, με μπουφέ, με παιγνίδια με την μορφή γευσιγνωσίας από την παιδική ηλικία και εκεί κυρίως εστιάζουμε την δραστηριότητά μας να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά που κάνουν διακοπές στο ξενοδοχείο μας για το τι είναι το ελαιόλαδο και ποια είναι η χρησιμότητά του για τη υγεία και την μακροζωία. Κάθε χρόνο παρατηρούμε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον που δείχνουν οι φιλοξενούμενοι στο ξενοδοχείο μας για δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με τη πρωτογενή παραγωγή και ιδιαίτερα το ελαιόλαδο που είναι και το πιο διάσημο και πιο εύκολο να προσεγγίσει τους φιλοξενούμενος. Παρατηρούμε ότι η επισκεψιμότητα προς τη φάρμα κάθε χρόνο είναι μεγαλύτερη. Βλέπουμε ότι κυρίως το ενδιαφέρον εστιάζεται στις μιρκες ηλικίες όσο και αν αυτό φαίνεται παράξενο, τα παιδιά δείχνουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κα αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα».
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Στεμπίλης, διευθυντής του φορέα πολιτισμού (ιδρύματος) Νίκος Δασκαλαντωνάκης και μέλος της Τιμητικής Επιτροπής της εκδήλωσης του ΣΕΔΗΚ σε σχετικές δηλώσεις του ανέφερε: «Για εμάς είναι πολύ σημαντικό που συμβαίνει αυτό στις εγκαταστάσεις του Grecotel Creta Palace και ότι συμμετέχουμε και εμείς ως χορηγοί, ο νεοσύστατος φορέας Νίκος Δασκαλαντωνάκης που ασχολείται με τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Είναι πολύ σημαντικό για την Κρήτη και για όλη την Ελλάδα, το Ρέθυμνο, την ευρύτερη περιοχή αλλά και την Περιφέρεια Κρήτης η προσπάθεια που γίνεται από τους ελαιοπαραγωγούς και μετά από όλους τους φορείς είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης είτε της περιφερειακής διοίκησης στην προσέγγιση και την σύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα, πολύ σημαντικό μέρος του οποίου, ίσως το μεγαλύτερο, αποτελεί η ελαιοκομία και η ελαιοπαραγωγή. Πιστεύουμε ότι αν αυτή η σύνδεση γίνει σε σωστή βάση με την συνέργεια και την συνεργασία της πολιτείας, των επιχειρήσεων και των παραγωγών, μόνο καλό μπορεί να φέρει στο μέλλον. Η Κρήτη λόγω της πολύ καλής παραγωγής της και οι παραγωγοί το αξίζουν αυτό. Το ελαιόλαδο της Κρήτης και ό,τι έχει σχέση με την ελαιοκομία μπορούν να αποτελέσουν ένα συστατικό του brand name της Κρήτης στο εξωτερικό αλλά και ολόκληρης της χώρας».
Οι βραβεύσεις
Βραβεύσεις ελαιοτουριστικών δράσεων
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης βραβεύτηκαν τα παρακάτω ξενοδοχεία:
1) Grecotel Creta Palace με την Χρυσή Μινωική Ελιά.
2) Aquila Rithymna beach με τη Χρυσή Μινωική Ελιά.
3) Anemos Luxury Resort με την Αργυρή Μινωική Ελιά.
4) Τerra Creta με την Αργυρή Μινωική Ελιά.
5) Candia Park Village Hotel με τη Χάλκινη Μινωική Ελιά.
Β. Βραβεύσεις ενημερωτικών δράσεων
1) Greek liquid gold (ιστοσελίδα) με την Πράσινη Μινωική Ελιά.
2) Ο Μύλος του Πρινάρη με την Πράσινη Μινωική Ελιά.
3) Το Κέντρο Κρητικής Γαστρονομίας Περιφέρειας Κρήτης με την Πράσινη Μινωική Ελιά.