Σύμφωνα με αυτά, στο Ρέθυμνο για το φετινό Ιούλιο παρουσιάζεται αύξηση κατά 33% συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Παρόλα αυτά σε ολόκληρη την Περιφέρεια Κρήτης τα σοβαρά τροχαία δείχνουν μια τάση μείωσης σε σχέση με πέρυσι, φαινόμενο που εμφανίζεται και εν γένει στην Ελλάδα. Από πλευράς του διοικητή της Τροχαίας Ρεθύμνου, Αντ. Ρουτζάκη επιβεβαιώθηκαν τα θανατηφόρα περιστατικά που αφορούν το Νομό. Στην κουβέντα που είχαν μαζί του τα «Ρ.Ν.», ο ίδιος παρέθεσε κάποια ενδεικτικά στοιχεία της καλοκαιρινής περιόδου για τους δύο αυτούς παράγοντες που συντελούν στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Ακόμη, επισήμανε σημεία «παγίδες» του οδικού δικτύου Ρεθύμνου, των οποίων η διέλευση χρήζει προσοχής από πλευράς οδηγών.
Μείωση των σοβαρών τροχαίων τον Ιούλιο στην Κρήτη,
αλλά αύξηση για το Ρέθυμνο
Ενθαρρυντική για την Ελλάδα αλλά αποθαρρυντική για το Ρέθυμνο είναι η έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τα σοβαρά
τροχαία στη χώρα κατά το μήνα Ιούλιο. Τα τροχαία ατυχήματα από τα οποία προκλήθηκε τραυματισμός ή θάνατος μειώθηκαν κατά 8,7%, 1.149 φέτος σε πανελλαδικό επίπεδο, συγκριτικά με τον Ιούλιο του 2012 οπότε και σημειώθηκαν 1.259. Όσον αφορά την Κρήτη, το ποσοστό μείωσης είναι ακόμη μεγαλύτερο. Πιο συγκεκριμένα, ενώ 31 σοβαρά τροχαία είχαν καταγραφεί πέρυσι τον Ιούλιο, για τον ίδιο μήνα του 2013 καταγράφηκαν 25. Αυτό μεταφράζεται σε μείωση κατά 19,4%, ποσοστό διπλάσιο από το πανελλαδικό.
Τα στοιχεία όμως για την Π.Ε. Ρεθύμνου είναι τα μοναδικά του νησιού που δείχνουν αύξηση, καθώς τον Ιούλιο του 2012 στην έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ παρουσιάζονται τρία (θανατηφόρα ή με τραυματισμό) τροχαία δυστυχήματα και για τον Ιούλιο του 2013 καταγράφονται τέσσερα, τα δύο από αυτά θανατηφόρα. Αυτή η μεταβολή μεταφράζεται σε αύξηση κατά 33% ή αλλιώς σε ένα παρόμοιο ατύχημα για κάθε εβδομάδα του μήνα. Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι από τους τέσσερις νομούς της Κρήτης, το Ρέθυμνο βρίσκεται προτελευταίο στη σχετική λίστα. Πρώτο είναι το Ηράκλειο με 11, ακολουθούν τα Χανιά με επτά, στην τρίτη θέση βρίσκεται το Ρέθυμνο με τέσσερα και τελευταίο το Λασίθι με τρία.
Ζήτημα ο κυκλοφοριακός φόρτος του Ρεθύμνου την καλοκαιρινή περίοδο
Με αφορμή τα στοιχεία του Ιουλίου ο διοικητής της Τροχαίας Ρεθύμνου, Αντ. Ρουτζάκης, επιβεβαίωσε τα δύο θανατηφόρα περιστατικά που αναφέρονται από την ΕΛΣΤΑΤ για το νομό, συμπληρώνοντας παράλληλα ότι το ένα αφορούσε τροχαίο με δίκυκλο, δίχως κράνος, ενώ το άλλο εκτροπή οχήματος και πτώση σε κανάλι ομβρίων του ΒΟΑΚ. Στη συνέχεια έθεσε το πλαίσιο μέσα στο οποίο λαμβάνουν χώρα τα ατυχήματα τους καλοκαιρινούς μήνες, αναφερόμενος αρχικά στο κυκλοφοριακό του Ρεθύμνου. «Οι δρόμοι του Ρεθύμνου είναι ήδη βεβαρημένοι από την κυκλοφορία των ντόπιων. Το καλοκαίρι χιλιάδες οχήματα ελλήνων παραθεριστών, ενοικιαζόμενα από αλλοδαπούς και λεωφορεία δημιουργούν υπερβολικό φόρτο στις οδούς της πόλης. Τα πάρκινγκ δεν επαρκούν κι αυτό συμβάλλει στη δυσκολία διαχείρισης της κυκλοφορίας. Σε συνδυασμό με τα έργα που εκτελούνται σε διάφορα σημεία της πόλης αλλά και τη λαϊκή αγορά που κάθε φορά γίνεται σε κάποιο μεγάλο πάρκινγκ, δημιουργείται έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα», δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο κ. Ρουτζάκης.
Αύξηση κατά 10% σε σχέση με πέρυσι
στους Ρεθεμνιώτες που οδηγούν μεθυσμένοι
Δεν είναι όμως μόνο οι αντικειμενικές συνθήκες (κατάσταση δρόμου, κυκλοφοριακό κ.λπ.) που συντελούν στην πρόκληση τροχαίων, αλλά και οι υποκειμενικές, δηλαδή η στάση και συμπεριφορά του κάθε οδηγού. Το αλκοόλ είναι παράγοντας που αναμφίβολα συμβάλλει στα ατυχήματα. Μάλιστα, παρόλα τα «τσουχτερά» πρόστιμα, την ενδεχόμενη ακινητοποίηση των οχημάτων, τον κίνδυνο του αυτοφώρου και τους συχνούς ελέγχους από την Τροχαία Ρεθύμνου, εντέλει για το καλοκαίρι διαπιστώνεται αύξηση κατά 10% στα περιστατικά οδήγησης υπό την επήρεια μέθης.
«Εξακολουθούμε να διαπιστώνουμε ύπαρξη μέθης (σ.σ. στους ελέγχους νομού Ρεθύμνου) στους οδηγούς σε ποσοστό 10% περισσότερο από πέρυσι. Έλεγχοι γίνονται κάθε βράδυ, ενώ το Σαββατοκύριακο ελέγχους πραγματοποιεί και επιπλέον κλιμάκιο», τόνισε ο διοικητής Τροχαίας Ρεθύμνου. Αναφορικά με το θέμα, στα αρχεία της Τροχαίας Ρεθύμνου έχουν καταγραφεί 604 περιστατικά οδήγησης σε κατάσταση μέθης το καλοκαιρινό τρίμηνο. Ο μήνας με τα περισσότερα περιστατικά είναι ο Αύγουστος με 262, το 43% δηλαδή του συνόλου της θερινής περιόδου.
Πιο εκτεθειμένοι στα τροχαία ατυχήματα
οι δικυκλιστές
Κατά την καλοκαιρινή περίοδο κινήθηκαν 28 αυτόφωρες διαδικασίες οι οποίες αφορούσαν γενικά ελέγχους σε οδηγούς δικύκλων, όπου διαπιστώθηκε έλλειψη διπλώματος. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από την Τροχαία και στη χρήση κράνους από οδηγούς και επιβάτες δικύκλων. Άλλωστε στο δίκυκλο η προστασία του πιο ευαίσθητου σημείου του σώματος που είναι το κεφάλι μπορεί να σώσει τον αναβάτη σε ενδεχόμενο δυστύχημα. «Ο δικυκλιστής κινδυνεύει περισσότερο με τραυματισμό από τον οδηγό αυτοκινήτου. Η συντριπτική πλειοψηφία των νεκρών από τροχαία ατυχήματα αφορά δίκυκλα και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις των αναβατών», υπογράμμισε ο διοικητής της Τροχαίας Ρεθύμνου. Τη σημασία που δίνει η Τροχαία στο εν λόγω ζήτημα αποδεικνύεται από τα 1.541 περιστατικά παραβάσεων για προστατευτικό κράνος που βεβαιώθηκαν το τρίμηνο Ιουνίου- Ιουλίου- Αυγούστου στο Ρέθυμνο, από τα οποία τα 687, το 44% δηλαδή, καταγράφηκαν επίσης τον Αύγουστο.
Ανήλικοι «στο τιμόνι»
Η οδήγηση κυρίως δικύκλων από ανηλίκους χωρίς δίπλωμα είναι εξίσου συχνό φαινόμενο για το Ρέθυμνο, σύμφωνα με τον κ. Ρουτζάκη. Το φαινόμενο αυτό πολλές φορές υπό την ανοχή των γονιών, παρατηρείται συχνότερα στα δίκυκλα. «Μάλιστα κάποιοι αφαιρούν το σιγαστήρα (σ.σ. της εξάτμισης) με συνακόλουθο το φαινόμενο των συχνών παραπόνων για θόρυβο, σε Μασταμπά, Εργατικές Κατοικίες, Τσεσμέ, Ατσιπόπουλο και σε άλλες περιοχές. Βεβαιώσαμε σχετικές παραβάσεις, ενώ έγιναν και μηνύσεις σε γονείς για «παραχώρηση». Στους ανήλικους έγιναν συστάσεις, αλλά και ακινητοποιήσεις δικύκλων», συμπλήρωσε ο ίδιος. Το 47% των επί του συνόλου των 57 περιστατικών που αφορούσαν «θόρυβο» συνέβησαν και πάλι τον μήνα Αύγουστο.
Ο Αύγουστος συνεπώς αναδεικνύεται «πρωταθλητής» στις θερινές τροχαίες παραβάσεις, κατέχοντας τη μερίδα του λέοντος στις περισσότερες υποκατηγορίες. Σημειώνεται ότι οι έλεγχοι της Τροχαίας κατά το καλοκαιρινό τρίμηνο κατέγραψαν ανάμεσα σε άλλα 410 περιστατικά υπερβολικής ταχύτητας, 411 οδηγούς που δε φορούσαν ζώνη ασφαλείας, 207 περιστατικά ομιλίας σε κινητό την ώρα της οδήγησης και 236 επικίνδυνους ελιγμούς στους δρόμους της πόλης. Τα περιστατικά αυτά αναδεικνύουν την ανευθυνότητα και την επιθετικότητα που συχνά διακρίνεται σε οδηγούς της πόλης. Όσο σίγουρος λοιπόν κι αν είναι κάποιος για τις δικές του ικανότητες, η προσοχή στη συμπεριφορά και των διερχόμενων οδηγών παραμένει πάντα σημαντική.
Σημεία «παγίδες»
του οδικού δικτύου
Στο τέλος της κουβέντας τα «Ρ.Ν.» ζήτησαν από τον κ. Ρουτζάκη να αναφέρει κάποια από τα σημεία παγίδες των δρόμων του Ρεθύμνου. «Ορισμένα σημεία παρουσιάζουν συχνά σοβαρά τροχαία ατυχήματα κι έτσι κρίνονται επικίνδυνα», είπε ο ίδιος εστιάζοντας στα εξής:
Επαρχιακή Οδός Ρεθύμνου-Σπηλίου:
1. Οι στροφές στο ύψος της ταβέρνας «Κορφή»
2. Διασταύρωση Σωματά
3. Ευθεία Αρμένων
4. Ευθεία ΚΤΕΟ
5. Στροφές στο ύψος της ταβέρνας «Πύργος».
Παλιά Εθνική Χανίων-Ρεθύμνου:
1. Ατσιπόπουλο
2. Σταυρωμένος
3. Σφακάκι
4. Πηγιανός-Αδελιανός Κάμπος
Στο Αστικό Δίκτυο την καλοκαιρινή περίοδο:
1. Κεφαλογιάννηδων
2. Σταμαθιουδάκη
3. Πορτάλιου
4.Παραλιακή Λεωφόρος
Ο κ. Ρουτζάκης επεσήμανε ότι ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται σε περιοχές που εξελίσσονται έργα όπως ο Κόμβος Αμαρίου, η Λεωφόρος Ακρωτηρίου μέχρι το ύψος του Στρατοπέδου, αλλά και η Παλιά Εθνική στο ύψος του εστιατορίου «Ζήσης», αφού από τις 14 Οκτωβρίου θα εκτελεστούν εκεί έργα οδοποιίας.