Αποτελεσματικούς τρόπους για την εύρυθμη λειτουργία του ιστορικού κέντρου του Ρεθύμνου προκειμένου να μπορούν αρμονικά να συνυπάρξουν κάτοικοι, επαγγελματίες και επισκέπτες εξετάζονται για μια ακόμα φορά από τη δημοτική αρχή Ρεθύμνου.
Η προστασία και περιφρούρηση του δημόσιου χώρου αποτελεί το βασικότερο όλων, όπως αναφέρει μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Βιώσιμης Κινητικότητας Άγγελος Μαλάς.
Η αποτελεσματική εφαρμογή του δακτυλίου, η βελτίωση του συστήματος φορτοεκφόρτωσης των εμπορευμάτων των επιχειρήσεων, οι καταλήψεις δημόσιου χώρου από Ι.Χ., δίκυκλα, μοτοποδήλατα αλλά και τραπεζοκαθίσματα και διάφορα άλλα σταθερά αντικείμενα είναι θέματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και τα οποία υπόσχεται να διευθετήσει.
Ήδη σύμφωνα με τον ίδιο έχει ξεκινήσει η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους της περιοχής φορείς προκειμένου να κατατεθούν προτάσεις και να υπάρξουν λύσεις που θα επιτρέπουν την αρμονική συνύπαρξη κατοίκων και επαγγελματιών στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Κατηγορηματικός εμφανίστηκε ο ίδιος ως προς τις καταλήψεις του δημόσιου χώρου και για αυτό όπως ανέφερε έχουν ήδη γίνει βήματα προστασίας του με τρόπους κατασταλτικούς, όπως η τοποθέτηση των κολωνακίων στις εισόδους της πλατείας Μικρασιατών, αφού δυστυχώς μέχρι σήμερα οι πολίτες έβρισκαν την ευκαιρία να σταθμεύουν εκεί τα οχήματά τους αδιαφορώντας για τον ρόλο της πλατείας.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι κάμερες καταγραφής των οχημάτων και των δικύκλων. Παρά το μέτρο οι οδηγοί εξακολουθούν να τρυπώνουν στα στενά του ιστορικού κέντρου, εμποδίζοντας και θέτοντας σε κίνδυνο τόσο την ασφαλή διέλευση των πεζών, ενώ παράλληλα, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα με την ηχορρύπανση που προκαλούν σε κατοίκους αλλά και θαμώνες των επιχειρήσεων.
«Μπαίνουμε σταδιακά σε μια φάση εξορθολογισμού του τρόπου λειτουργίας του ιστορικού κέντρου, προκειμένου να διαφυλαχτεί με κάθε τρόπο ο δημόσιος χώρος. Τις επόμενες ήμερες θα κάνουμε από κοινού με τον Σύλλογο Κατοίκων Παλιάς Πόλης μια συζήτηση προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα που υπάρχουν. Υπάρχει ένα πολύ καλό επίπεδο διαλόγου μεταξύ μας, είναι αρχή, τα αποτελέσματα τα πρώτα φαίνονται ήδη, αλλά θα τα δούμε και την επόμενη χρονιά πιο αναλυτικά.
Η προσπάθεια και η στόχευσή μας έχει να κάνει με τον πολιτισμό και τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το δημόσιο χώρο και ό,τι έχει να κάνει με αυτό, είτε είναι μεταφορά με τα πόδια, με το ποδήλατο, με το αυτοκίνητο, με τις φορτοεκφορτώσεις. Προσπαθούμε να έχουμε μια ισορροπία, χωρίς κανένας να επιβαρύνει τον άλλον. Δηλαδή θέλω να παρκάρω το αμάξι μου να κάνω τα ψώνια μου, αλλά αυτό πρέπει να γίνει σε ένα σημείο που να μην παραγκωνίζεις την αναψυχή των υπολοίπων. Είναι μια λεπτή ισορροπία, στην οποία εμπλέκονται πολλοί. Τη διασφαλίζει η αστυνομία, την επιδιώκει ο δήμος, αλλά αυτός που μπορεί να την επιβάλλει είναι ο καθένας μας στον εαυτό του. Το πρώτο φαινόμενο που ήδη στην παλιά πόλη το βλέπουν θετικά οι κάτοικοι είναι οι κάμερες, που εξασφαλίζουν το αυτονόητο; Να μην μπαίνουν αυτοκίνητα στο ιστορικό κέντρο. Παράλληλα, το βράδυ στην παλιά πόλη, σε εκδηλώσεις της Φορτέτζας παρατηρείται το φαινόμενο της άναρχης στάθμευσης ι.χ. και δικύκλων. Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων δεν είναι πάντα στα παραχωρούμενα τμήματα και αυτό πρέπει να έχει μια ανοχή, αλλά η ανοχή πρέπει να έχει συγκεκριμένα όρια. Δε μπορεί να είναι ο καθένας μας ανεξέλεγκτος και πρέπει να βρεθεί μια χρυσή τομή ανάμεσα στην επιχειρηματικότητα και την ποιότητα ζωής του δημότη και του τουρίστα».
Δεκάδες παραβάσεις βεβαιώνουν οι κάμερες καταγραφής στον δακτύλιο
Εν τω μεταξύ οι κάμερες καταγραφής που έχουν τοποθετηθεί και έχουν ξεκινήσει την λειτουργιά τους στο ιστορικό κέντρο της πόλης και ήδη σύμφωνα με τον κ. Μαλά έχουν εντοπίσει δεκάδες παραβάτες του μέτρου του δακτυλίου, γεγονός που αποδεικνύει πως ο δακτύλιος δεν έχει ακόμα γίνει συνείδηση των πολιτών.
Το σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα κινείται στη φιλοσοφία των καμερών του ΒΟΑΚ, καθώς φωτογραφίζει τις πινακίδες οχημάτων που εισέρχονται στον δακτύλιο και αποστέλλεται αυτόματα η παράβαση για να ακολουθήσει στη συνέχεια η έκδοση της σχετικής κλήσης. Η διαδικασία γίνεται σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ., που θα έχει την ευθύνη της εποπτείας και της βεβαίωσης των παραβάσεων.
«Ήδη έχουμε αρκετές παράνομες διελεύσεις στην περιοχή του ιστορικού κέντρου όπου είναι σε ισχύ ο δακτύλιος. Καθένας βέβαια πλέον θα υφίσταται τις συνέπειες του νόμου. Το σύστημα δεν είναι ακόμα σε πλήρη λειτουργία αλλά καταγράφονται οι παραβάσεις και θα μπαίνουν πρόστιμα. Τις επόμενες μέρες θα μπουν και πινακίδες πληροφοριακές, οι οποίες θα αναφέρουν ότι ελέγχονται με ηλεκτρονικά μέσα» τόνισε ο κ. Μαλάς.
Βιώσιμη κινητικότητα μέσω του προγράμματος Civitas
Η υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης όπως το ποδήλατο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η εξοικονόμηση ενέργειας και σειρά δράσεων που εντάσσονται στον σχεδιασμό βιώσιμης κινητικότητας και ανάπτυξης περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα «Civitas Destinations», στο οποίο συμμετέχει ο Δήμος Ρεθύμνου.
Το «Civitas Destinations» χρηματοδοτείται από την Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος Ορίζοντας 2020 και αποσκοπεί στην ανάδειξη των πόλεων ως αειφόρων τουριστικών προορισμών. Στα επόμενα χρόνια μέσω του προγράμματος θα εφαρμοστεί ένα σύνολο πρωτοπόρων λύσεων κινητικότητας, που συνδυάζουν καινοτόμες τεχνολογίες, ρυθμιστικές αλλαγές και μέτρα με μεγάλη δυνατότητα αναπαραγωγής, σε έξι νησιωτικές – τουριστικές περιοχές στην Ευρώπη.
Το Ρέθυμνο είναι η πρώτη ελληνική πόλη που έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα της πρωτοβουλίας «Civitas». Στο πλαίσιο του «Civitas Destinations», ο Δήμος Ρεθύμνης και το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης, θα υλοποιήσουν στοχευμένες στρατηγικές και καινοτόμες λύσεις βιώσιμης κινητικότητας, που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών και στην επίτευξη των στόχων του Σχεδίου Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια και το Κλίμα, ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως τουριστικό προορισμό, βελτιώνουν την ασφάλεια και την προσβασιμότητα τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες, ενώ επιφέρουν θετική και μετρήσιμη συμβολή στην τοπική επιχειρηματικότητα και στην οικονομική ανάπτυξη.
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο το πρόγραμμα αυτό θα συμβάλλει καθοριστικά στον σχεδιασμό του Δήμου Ρεθύμνου ώστε η βιώσιμη κινητικότητα να γίνει πλέον συνείδηση σε όλους τους πολίτες: «Ασφαλώς και θα συμβάλλει καθοριστικά στην στόχευσή μας το πρόγραμμα αυτό το οποίο είναι μια επιστημονική δουλειά, η οποία γίνεται με ένα τρόπο ορθό και περιμένουμε τα συμπεράσματα των μελετών. Θα κάνουμε μια ανάλυση των στοιχείων που θα προκύψουν από τις έρευνες του προγράμματος και ετοιμάζουμε ένα πλήθος εκδηλώσεων στα μέσα του Σεπτεμβρίου, που είναι η διεθνής εβδομάδα κινητικότητας. Στο πλαίσιο αυτών των εκδηλώσεων θα αναλύσουμε κάποια κομμάτια του προγράμματος, είτε έχει να κάνει με την κίνηση των ποδηλάτων, των οχημάτων, είτε με την αγορά κάποιων λεωφορείων ηλεκτροκίνητων. Πρόκειται για ένα σύνολο δράσεων οι οποίες έχουν σκοπό να συμβάλλουν στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών όσον αφορά στην κινητικότητα» ανέφερε.