Μπορεί η φετινή χρονιά για τον τουρισμό να κλείνει σε ικανοποιητικά επίπεδα δεδομένων και των οικονομικοκοινωνικών συνθηκών αλλά και της γενικότερης αναταραχής που προέκυψε στις αρχές Ιουλίου με την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων που φρέναρε τις κρατήσεις, ωστόσο οι εμπλεκόμενοι του κλάδου εμφανίζονται επιφυλακτικοί και συγκρατημένα αισιόδοξοι για την επόμενη χρονιά.
Έχουν κατανοήσει πλήρως ότι ο τουρισμός αποτελεί σημαντική κινητήρια δύναμη για την τοπική οικονομία και εμφανίζονται αποφασισμένοι με κάθε τρόπο να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τις τουριστικές αφίξεις αλλά και τον χρόνο διαμονής των επισκεπτών στα καταλύματα τους. Η υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών αποτελεί για τους επαγγελματίες του κλάδου πρώτη προτεραιότητα σε συνδυασμό με τη δημιουργία επιπλέον κινήτρων που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επιλογή του προορισμού των διακοπών των επισκεπτών. Αν και περιμένουν περισσότερα από την ίδια την πολιτεία σε ότι αφορά την ενίσχυση των επιχειρήσεων τους και όχι την επιβολή αυξημένης φορολογίας αλλά και σειρά άλλων ενεργειών που θα συνέβαλλαν στην ενίσχυση του κλάδου, εν τούτοις οι ξενοδόχοι προσπαθούν και μόνοι τους να αξιοποιήσουν όλα τα εργαλεία για να διαφυλάξουν τον κλάδο τους, να διατηρήσουν και γιατί όχι να αυξήσουν την πελατεία τους με σειρά τουριστικών δράσεων αλλά και συμμετοχής τους σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις.
Η αγορά της Σκανδιναβίας αποτελεί για ολόκληρη τη δυτική Κρήτη αλλά και τον νομό Ρεθύμνου μια παραδοσιακή αγορά που σχεδόν κάθε χρόνο καταγράφει αύξηση σε κρατήσεις και αφίξεις ενώ είναι σημαντικό πως ένας μεγάλος αριθμός Σκανδιναβών έχουν εξελιχτεί σε επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες. Τα τελευταία χρόνια σημαντική αύξηση στην Κρήτη καταγράφουν και οι Πολωνοί καθώς είναι ενδεικτικό ότι από πέρυσι μέχρι φέτος οι αφίξεις στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου από την Πολωνία ξεπέρασαν σε ποσοστό το 18% ενώ σε νούμερα υπολογίζεται ότι φέτος έφτασαν στο νησί περί τις 150.000 με ένα σημαντικό αριθμό από αυτούς να διανυκτερεύει σε ξενοδοχεία του Ρεθύμνου. Στο πλαίσιο αυτό χθες σε εκδήλωση του Συλλόγου Ξενοδόχων έγινε η παρουσίαση των δυο τουριστικών εκθέσεων που θα πραγματοποιηθούν σε Βαρσοβία και Στοκχόλμη αντίστοιχα όπου οι φορείς του Ρεθύμνου αναμένεται να συμμετάσχουν προκειμένου να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το τουριστικό ρεύμα από τις δυο χώρες.
Παράλληλα, στη χθεσινή εκδήλωση παρουσιάστηκαν και οι προοπτικές ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού με επισκέπτες από την Κίνα. Μια διαφορετική και δυναμικά εξελισσόμενη αγορά, η οποία με προσεκτικά βήματα, καλό μάρκετινγκ, προσαρμογή των τουριστικών επιχειρήσεων και συμμαχίες μπορεί να ενισχύσει τον ελληνικό τουρισμό με 500.000 επισκέπτες μέχρι το 2020.
Τα παραπάνω στοιχεία αλλά και τις δυνατότητες προσέγγισης των κινέζων τουριστών περιέγραψε με αναλυτική παρουσίαση στη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης του Συλλόγου Ξενοδόχων ο σύμβουλος επιχειρήσεων Γιώργος Δημητρακόπουλος.
Αναλυτικά…
ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓK ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Σοβαρές προοπτικές προσέλκυσης Κινέζων τουριστών στην Κρήτη
Η τουριστική αγορά της Κίνας αποτελεί μια δυναμικά εξελισσόμενη αγορά που μπορεί να προσφέρει σημαντικό στην περαιτέρω ενίσχυση του τουριστικού κλάδου στη χώρα μας και αυτό όχι μόνο λόγω του μεγάλου πληθυσμού αλλά κυρίως γιατί οι Κινέζοι κάνουν μεγάλες δαπάνες κατά την περίοδο των διακοπών τους. Πρόκειται για μία χώρα που σύμφωνα με τους ειδικούς η Ελλάδα μπορεί να επενδύσει και να περιμένει άμεσα αποτελέσματα που ισοδυναμούν με 500.000 επισκέπτες έως και το 2020. Τα παραπάνω στοιχεία παρουσίασε μεταξύ πολλών άλλων χθες στη διάρκεια σχετικής εκδήλωσης του Συλλόγου Ξενοδόχων ο σύμβουλος επιχειρήσεων της «Tourism Generis» κ. Γιώργος Δρακόπουλος.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στη δυναμική των Κινέζων τουριστών που μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού με συγκεκριμένες όμως προϋποθέσεις οι οποίες σύμφωνα τουλάχιστον με τον ίδιο δεν ισοδυναμούν με τεράστια έξοδα. «Η Κίνα αυτή τη στιγμή είναι η δυναμικότερη αγορά του κόσμου σε παγκόσμιο επίπεδο και κάθε χρόνο αυξάνεται σε διψήφιο ποσοστό και σε ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό αυξάνονται οι δαπάνες που κάνουν οι Κινέζοι όταν ταξιδεύουν. Από τα 115 εκ. Κινέζων περνάνε τα σύνορα το 2014 (-δεν είναι άτομα αυτά είναι ταξίδι) οι 65 εκ. είναι στο Μανκάου και στο Χονκ Κονγκ που είναι δίπλα στην Κίνα. Τα υπόλοιπα 65 εκ. πήγαν στο εξωτερικό και ένα μεγάλο μέρος αυτών περίπου 20 εκ. ήρθε στην Ευρώπη. Από αυτούς οι 100.000 μόνο ήρθαν στην Ελλάδα, δηλαδή έχουμε νέα πολύ μικρό ποσοστό για πολλούς και διάφορους λόγους. Η ουσία είναι ότι αν ακολουθήσουμε ένα σχέδιο -έχει έναν ορίζοντα 2-3 ετών-μπορούμε να δούμε κατά την εκτίμηση μου τουλάχιστον- 500.000 τουρίστες. Λέω 500.000 γιατί έχουμε 100.000 και θέλουμε άλλες 100.000 από κάθε μια από τις πόλεις Πεκίνο, Σανγκάη Χονκ Κονγκ και Κουάν Τσου. Κάθε μια από αυτές τις πόλεις είναι 10-15 εκ. κόσμος και σε αυτές τις πόλεις έχουμε πρεσβεία και προξενείο που σημαίνει ότι μπορούμε να δώσουμε βίζα. Στις άλλες πόλεις η βίζα είναι ταλαιπωρία. Μια ημερήσια πτήση την ημέρα από αυτές τις πόλεις προς την Αθήνα αρχικά και μετά σε άλλες πόλεις είναι 120.000 κόσμος. Εγώ βάζω 100.000 επί 4 πόλεις 400.000. Φιλόδοξο το σχέδιο και δεν θα επιτευχθεί ο στόχος αν απλά περιμένουμε. Η Κίνα θέλει προσέγγιση με ένα σχέδιο μάρκετινγκ και καλές συμμαχίες. Παρά πολλοί επικαλούνται το πρόβλημα της μη ύπαρξης απευθείας αεροπορικής σύνδεσης -όπως λέω συνέχεια οι αεροπορικές εταιρείες δεν είναι φιλανθρωπικοί οργανισμοί να βάλουνε αεροπλάνα. Όταν όμως δουν ότι υπάρχει ζήτηση θα το κάνουν. Άρα εμείς πρέπει να δημιουργήσουμε τη ζήτηση. Πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό και να προετοιμαστούμε». τόνισε ο κ. Δρακόπουλος.
Αυτό που προέχει όπως είπε χαρακτηριστικά είναι να μπορέσουν ο επιχειρηματίες του τουρισμού να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της ανατολικής αγοράς τα οποία διαφέρουν σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις ευρωπαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τον ίδιο με μικρά αλλά σταθερά βήματα που έχουν να κάνουν με την κουλτούρα και την νοοτροπία των κινέζων επισκεπτών μπορούν να υιοθετηθούν από τους ξενοδόχους μέσα από την παροχή υπηρεσιών φέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα κάποιες προσθήκες στο πρωινό γεύμα αλλά και υπηρεσίες εντός δωματίου .
Ο κ. Δρακόπουλος αναφέρθηκε στις δυσκολίες της γλώσσας και στην ενδεχομένως αδυναμία κάθε ξενοδόχου να έχει προσωπικό που να μιλά κινέζικα ωστόσο, όπως είπε αυτό δεν αποτελεί τροχοπέδη με δεδομένο ότι υπάρχουν εναλλακτικές.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην οικονομική δυνατότητα των Κινέζων, οι οποίοι όπως είπε ξοδεύουν αρκετά χρήματα στις διακοπές τους αγοράζοντας διάφορα είδη.
Τόνισε παράλληλα ότι με ένα καλό μάρκετινγκ και σταθερά βήματα η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει ένα αγαπημένο προορισμό για τους Κινέζους. Ήδη η Κρήτη αλλά και το Ρέθυμνο έχουν κάνει τα πρώτα βήματα μέσα από τον γαμήλιο τουρισμό μιας και αρκετά ζευγάρια επιλέγουν τον τόπο, τόσο για να παντρευτούν όσο και για το γαμήλιο ταξίδι τους. «Οι Κινέζοι δεν έχουνε εμπειρία στα ταξίδια. Όσοι φεύγουν ταξίδι στην Ευρώπη προσπαθούν μέσα σε 1-2 εβδομάδες να επισκεφτούν όσο γίνεται περισσότερες χώρες. Είναι θέμα στάτους καθαρά γι’ αυτούς να πουν ότι ταξιδεύουν, ότι βλέπουν πολλά μέρη. Για την ακρίβεια φωτογραφίζουν πολλά μέρη και μετά βλέπουν που πάνε και είναι ευχαριστημένοι. Κάνουνε shoping (αγορές) σε μάρκες λουξ που είναι πολύ ακριβότερα στην Κίνα. Η Κίνα είναι μια ιδιαίτερη αγορά. Ελάχιστοι μιλάνε αγγλικά, είναι μαθημένοι σε άλλη κουλτούρα και αν δεν το καταλάβουμε αυτό δεν θα μπορέσουμε να τους εξυπηρετήσουμε. Λειτουργούνε σε άλλο σύστημα. Εάν τους μελετήσουμε όμως και τους καταλάβουμε -γιατί εμείς πρέπει να προσαρμοστούμε στις ανάγκες της αγοράς- τότε θα το εκτιμήσουν» είπε ο κ. Δρακόπουλος αναφερόμενος στο προφίλ του κινέζου τουρίστα.
Επεσήμανε μάλιστα μικρές αλλαγές όχι δαπανηρές που μπορούν να κάνουν οι επιχειρηματίες του κλάδου όπως για παράδειγμα να προσθέσουν στις ιστοσελίδες τους, στους χάρτες και τους καταλόγους τους την κινέζικη γλώσσα. Μεταξύ άλλων αναφερόμενος σε μικρές δυσκολίες που πρέπει να ξεπεραστούν είπε: Απλά παραδείγματα πέρα από τη δυσκολία της γλώσσας για τους κινέζους τουρίστες είναι για παράδειγμα ότι οι κινέζοι πίνουν ζεστό νερό. Μόλις μπουν σε ένα δωμάτιο θεωρούν απόλυτα λογικό ότι θα έχει ένα βραστήρα ή θερμός με ζεστό νερό. Οι κινέζοι που ταξιδεύουν στο εξωτερικό είναι υποχρεωμένοι να έχουν μια συγκεκριμένη πιστωτική κάρτα την union pay της Βank of china. Λίγες επιχειρήσεις στη χώρα μας δέχονται την κάρτα τους. Άρα χρειάζεται προσαρμογή. Πέρα από το σάιτ του κάθε επιχειρηματία στο διαδίκτυο που θα πρέπει να μεταφραστεί και στα κινέζικα, ένα τουριστικό οδηγό και ο κατάλογος των εστιατορίων. Είναι κάτι αντίστοιχο με την αγορά της Ρωσίας, όπου χρειάστηκε κάποιος χρόνος για να προσαρμοστεί η Ελλάδα και να βάλουν οι επιχειρηματίες για παράδειγμα καταλόγους στα ρώσικα.
Η προσαρμογή είναι σχετικά εύκολη με εξαίρεση τη γλώσσα-αλλά έχει βρεθεί λύση γι’ αυτό υπάρχουν τηλεφωνικά κέντρα αν κάποιος δεν μπορεί να συνεννοηθεί στο ξενοδοχείο διότι δεν υπάρχει μεταφραστής μέσω τηλεφώνου μπορεί να εξυπηρετηθεί. Εάν γίνουν τα βήματα αυτά στα επόμενα 2 χρόνια μέχρι το 2020 ο στόχος των 500.000 είναι εφικτός αλλά πρέπει να ξεκίνησε εκπαίδευση προσαρμογή ανάπτυξη συμμαχιών. Ακούω όλους να μιλούν για προβολή στην Κίνα. Κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό αφού δεν έχουν facebook, google έχουν άλλα συστήματα. Χρειαζόμαστε συμμάχους. Είναι θέμα συστήματος και συνέπειας στην προσέγγιση των επισκεπτών. Η Κρήτη έχει ξεκινήσει στοχευμένα με τους γάμους υπάρχει το δεύτερο κύμα των κινέζων τουριστών που έχουν πάει στην Ευρώπη και επιλέγει για δεύτερη φορά χώρες που τους άρεσαν περισσότερο. Η Ελλάδα και η Τουρκία είναι στις προτιμήσεις τους για να τις γνωρίσουν περισσότερο».
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης ανέφερε: «Είναι έκδηλο το ενδιαφέρον της Κίνας. Περιττό να σας πω ότι φέτος πέρασαν αρκετά γκρουπ Κινέζων από την Κρήτη. Για του χρόνου από έναν μόνο τουρ οπερέιτορ που έχουμε στοιχεία, έχει προγραμματίσει 12 χιλιάδες επισκέψεις Κινέζων σε γκρουπ στο νησί μας. Το προφίλ του Κινέζου τουρίστα δεν είναι ο ήλιος και η θάλασσα, ενδιαφέρεται για άλλα πράγματα. Έρχεται για 3-4 μέρες στην Κρήτη, στη συνέχεια οπωσδήποτε πρέπει να επισκεφθεί τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και την Αθήνα και ανάλογα με τη χρονική διάρκεια του προγράμματος του επισκέπτεται και άλλους χώρους ή ξαναεπιστρέφει.
Αυτό για να υλοποιηθεί έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε που ξεκίνησαν οι κινέζοι να βγαίνουν εκτός Κίνας. Λογικό είναι ότι τα «city breaks» (διακοπές Σαββατοκύριακου) επικαρπώνονται μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο κομμάτι των Κινέζων. Αλλά και οι προορισμοί με αιχμή του δόρατος την Κρήτη, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη είναι οι προορισμοί, που πρώτοι από όλους έχουν κάνει τα ανάλογα βήματα και θεωρώ ότι είμαστε έτοιμοι».
Αυξητικές τάσεις από την αγορά της Πολωνίας και της Σουηδίας
Αυξητικές είναι οι τάσεις από την αγορά της Πολωνίας, η οποία καταγράφει ανοδική πορεία στην Κρήτη. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία των αεροδρομίων του νησιού οι αφίξεις Πολωνών ξεπερνούν τις 140.000 ενώ μόνο στο αεροδρόμιο του Ηράκλειο το ποσοστό αύξησης φτάνει το 18% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Την ίδια ώρα οι Σκανδιναβοί συνεχίζουν να ψηφίζουν Κρήτη για τις καλοκαιρινές τους διακοπές .
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στον Σύλλογο Ξενοδόχων, η εταιρεία North Events παρουσίασε την Έκθεση (GRECKA PANORAMA) που θα διεξαχθεί από 11 έως 13 Δεκεμβρίου στη Βαρσοβία της Πολωνίας. Επίσης παρουσίασε την έκθεση για τη Σκανδιναβική αγορά GREKLAND PANORAMA που θα διεξαχθεί από 12 έως 14 Φεβρουαρίου 2016 στη Στοκχόλμη.
Όπως ανέφερε ο διευθυντής της North Events Λεωνίδας Μπαμπάνης, φέτος οι αφίξεις επισκεπτών από τη Σκανδιναβία (Δανία, Φιλανδία, Νορβηγία, Σουηδία) κατέγραψαν αύξηση. Ειδικότερα, σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Μπαμπάνης ανέφερε:
«Η Grekland Panorama μετά τη μεγάλη επιτυχία που είχε πέρυσι που στην έκθεση είχε έρθει 11 χιλιάδες κόσμος, πάμε για το 2016 όπου περιμένουμε να έχουμε μία θεαματική άνοδο με 15 χιλιάδες κόσμο. Η ανάγκη και η δυναμική της έκθεσης έφερε σαν αποτέλεσμα την πλέον αναδυόμενη αγορά της Ευρώπης, την Πολωνία. Η Πολωνία έχει 38 εκ. πληθυσμό. Μέχρι τα στοιχεία που έχουμε για το 2015 θα ξεπεράσει τις 650 χιλ. κόσμο για την Ελλάδα. Στην Κρήτη έχει περάσει τις 150 χιλ. Να φανταστείτε ότι αυτή τη στιγμή ταξιδεύει μόνο το 6% ταξιδεύει προς τα έξω, η Ελλάδα είναι ο καλύτερος προορισμός και τα στοιχεία δείχνουν ότι τα επόμενα τρία χρόνια μπορεί να φτάσει μέχρι και το 1.5 εκ.
Οι Πολωνοί αγαπούν την Ελλάδα, την Κρήτη και τον πολιτισμό και νομίζουμε ότι με αυτήν την έκθεση θα δώσουμε κι εμείς το παρών μας με μία δυναμική παρουσία στην έκθεση στη Βαρσοβία. Για το 2016 τα μηνύματα είναι θετικά και εφόσον υπάρξει μία σταθερή πορεία για την οικονομία και το κράτος, θα είναι καλή η χρονιά».
Με μικρή μείωση στις αφίξεις κλείνει το 2015
Σημειώνεται ωστόσο ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου η φετινή χρονιά θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο.
Ειδικότερα, σε σχέση με την περυσινή χρονιά οι αφίξεις ανά μήνα έχουν ως εξής:
Απρίλιος:-2,5%
Μάιος:-9,35%
Ιούνιος:-8,94%
Ιούλιος:-2,46%
Αύγουστος:-0,48%
Σεπτέμβριος:-1.97%