Πτώση της τάξεως του 15% τόσο σε ότι αφορά την κίνηση όσο και τον τζίρο καταγράφηκε στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, που ολοκληρώνεται αύριο Σάββατο σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, η φετινή σεζόν ήταν κακή για τον εμπορικό κόσμο καθώς οι όποιες του ελπίδες για ενίσχυση της αγοραστικής κίνησης την περίοδο του καλοκαιριού διαψεύστηκαν, μιας και ο τουρισμός στον οποίο είχαν εναποθέσει τις προσδοκίες τους φέτος δεν τόνωσε την τοπική αγορά.
Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει μείωση στις πωλήσεις, παρά τις χαμηλές τιμές στις οποίες προσφέρθηκαν τα εμπορεύματα κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων.
Χαρακτηριστικά ο Γιώργος Πολιουδάκης ανέφερε: «Η περίοδος των εκπτώσεων δεν ήταν καθόλου ικανοποιητική για εμάς. Ο κόσμος δεν είχε χρήματα, δεν ψώνισε και μόνο την περίοδο του Αυγούστου κινήθηκε λίγο η αγορά. Η πτώση σε σχέση με πέρυσι στην τοπική αγορά κυμαίνεται στο 15%. Οι καταναλωτές έχουν επιβαρυνθεί τα τελευταία χρόνια με την αυξημένη φορολόγηση, την ίδια στιγμή που οι μισθοί είτε μειώνονται είτε μένουν στάσιμοι. Παράλληλα η τουριστική κίνηση φέτος ήταν μειωμένη επίσης κατά 15%, σύμφωνα με τα στοιχεία των τοπικών συλλόγων ξενοδόχων και ενοικιαζομένων δωματίων. Είχαμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια να έχουμε αύξηση του τουρισμού και φέτος απογοητευτήκαμε. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την περιορισμένη οικονομική δύναμη των ντόπιων είχε ως αποτέλεσμα η αγορά να σημειώσει σημαντική πτώση. Ελπίζουμε η νέα κυβέρνηση να λάβει κάποια μέτρα σε ότι αφορά τη μείωση του φόρου των επιχειρήσεων και τον ΕΝΦΙΑ. Περιμένουμε τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ σε ότι αφορά τη μείωση της φορολογίας, καθώς και την απόδοση κινήτρων επιχειρήσεις για να προσλάβουν προσωπικό κάτι που σημαίνει ότι θα ενισχυθεί η αγορά».
Περιορισμένες οι πωλήσεις παρά τη σταδιακή βελτίωση του κλίματος
Εν των μεταξύ περιορισμένες πωλήσεις κατέγραψε και το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ στην καθιερωμένη περιοδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις του 2019. Όπως συνάγεται από τα αποτελέσματα της έρευνας οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων δεν ικανοποίησαν τις επιχειρήσεις, ενώ προκύπτουν διαφοροποιήσεις αναλόγως του μεγέθους και του κλάδου δραστηριοποίησης. Ωστόσο, η σταδιακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος συνέβαλε στην αποκλιμάκωση της πτωτικής τάσης. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα:
• Για τη μεγαλύτερη μερίδα των επιχειρήσεων (9 στις 10) οι πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις διαμορφώθηκαν στα ίδια ή σε χειρότερα επίπεδα, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Εν τούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως περίπου οι μισές εξ’ αυτών (52%) δήλωσαν επιδείνωση, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο των θερινών εκπτώσεων του 2018 (60%). Ως εκ τούτου, ενισχύθηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που δεν εμφάνισε μεταβολή στο τζίρο τους από 27% το 2018 σε 35% φέτος. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψε πτώση των πωλήσεων ανήκει στον κλάδο ειδών ψυχαγωγίας και επιμορφωτικών ειδών.
• Οι επιχειρήσεις με υψηλότερο ετήσιο κύκλο εργασιών καθώς και εκείνες που απασχολούν προσωπικό, εμφανίζουν σε γενικές γραμμές καλύτερες επιδόσεις κατά την εκπτωτική περίοδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την άνιση κατανομή των ωφελειών υπέρ των μεγαλύτερων μονάδων.
• Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) υιοθέτησαν ποσοστό έκπτωσης από 21% έως 40%, ενώ το 37% αυτών επέλεξε ακόμη υψηλότερα ποσοστά.
Σε επίπεδο επιμέρους κλάδων: 1 στις 2 επιχειρήσεις ένδυσης/υπόδησης προχώρησε σε γενναίες εκπτώσεις άνω του 40%, γεγονός ενδεικτικό των πιέσεων που έχουν ασκηθεί στο συγκεκριμένο κλάδο κατά την τελευταία περίοδο.
• Για 2 στις 3 επιχειρήσεις που εμφάνισαν αύξηση του τζίρου τους, η βελτίωση των πωλήσεών τους κυμάνθηκε σε έως και 10%.
Αντίθετα, σχεδόν 7 στις 10 επιχειρήσεις από εκείνες που δήλωσαν επιδείνωση των πωλήσεών τους, κατέγραψαν ποσοστό πτώσης άνω του 10%.
• Για μία ακόμη φορά ο Ιούλιος αναδείχτηκε η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης σε σύγκριση με τον Αύγουστο.
• Περισσότερες από τις μισές συναλλαγές (55%) διεξήχθησαν φέτος μέσω χρήσης πλαστικού χρήματος (κάρτες), όταν το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό κυμάνθηκε στο 48%.
• Τέλος, μόνο το 21% προχώρησε στην αγορά νέου εμπορεύματος ειδικά για την εκπτωτική περίοδο, εύρημα που επιβεβαιώνει την επιφυλακτικότητα του εμπορικού κόσμου για το χρόνο πλήρους αποκατάστασης της κανονικότητας της αγοράς
Η ταυτότητα της έρευνας: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 26 και 29 Αυγούστου 2019. Ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 250 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.