Τόσο η κοινή λογική όσο και η εκπαιδευτική έρευνα βεβαιώνουν ότι ακόμη και η απλή παραμονή ενός παιδιού στο σχολείο είναι προς όφελός του. Το σχολείο, δηλαδή, ο χώρος όπου, υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση υπεύθυνων και καταρτισμένων παιδαγωγών, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, να μάθουν για τον κόσμο γύρω τους και να καλλιεργήσουν γνώσεις, δεξιότητες και αξίες που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν και να ευημερήσουν ως δημιουργικοί, παραγωγικοί και ενεργοί ενήλικες, αποτελεί για κάθε σύγχρονη πολιτεία μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις και προτεραιότητες. Μέσω της εκπαίδευσης χτίζεται το μέλλον της χώρας και γι’ αυτό σε κάθε ευνομούμενη κοινωνία παρέχεται χωρίς διακρίσεις, στο σύνολο του νεανικού πληθυσμού, όσο το δυνατό περισσότερα χρόνια και με δημόσια δαπάνη.
Ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου απάντησε στην ανάγκη φροντίδας των παιδιών των σύγχρονων, εργαζόμενων οικογενειών και αγκαλιάστηκε από τον εκπαιδευτικό κλάδο αλλά και ολόκληρη την κοινωνία. Τώρα παρακολουθούμε την αποψίλωσή του. Η κυβέρνηση και ο υπουργός Παιδείας καταργεί σε μια νύχτα και αβασάνιστα την πρωινή ζώνη δημιουργώντας προβλήματα σε πολλές εργαζόμενες οικογένειες αλλά και σε χιλιάδες μεταφερόμενους μαθητές και μαθήτριες. Γνωρίζουν άραγε στο υπουργείο ότι εκατοντάδες παιδιά την επόμενη χρονιά θα φθάνουν το πρωί σε ένα κλειστό σχολείο; Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για αυτά τα παιδιά;
Επιπλέον, η σπασμωδική και αντιεπιστημονική κίνηση του υπουργείου Παιδείας να θυσιάσει στο βωμό των κονδυλίων τις ειδικότητες εκπαιδευτικών μουσικο-κιναισθητικής αγωγής, αλλά και πληροφορικής και ξένων γλωσσών (ειδικότητες που συναντούσαμε στα σχολεία ΕΑΕΠ), επιβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν βάλλει μόνο κατά της αριστείας αλλά και γενικότερα κατά της σύγχρονης παιδείας. Μια απλή επισκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας για τα ζητήματα εκπαίδευσης θα έδειχνε ότι χώρες με επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα επενδύουν ακριβώς σε αυτά τα σχολικά αντικείμενα που ο κύριος Φίλης καταργεί.
Είναι χρησιμότερη για την Ελλάδα η χρηματοδότηση στρατιών συμβούλων και μετακλητών υπαλλήλων του υπουργείου Παιδείας; Έχουν, αλήθεια, καμία σχέση οι αποφάσεις του κ. Φίλη με τα πορίσματα του εθνικού του διαλόγου; Πόσα χρήματα εξοικονομούνται από την κατάργηση ειδικοτήτων και διδακτικών ωρών στα ΕΑΕΠ και τις άλλες προτεινόμενες αλλαγές στο διδακτικό ωράριο των σχολείων; Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε την οικονομική μελέτη του υπουργείου γιατί παιδαγωγική σίγουρα δεν υπάρχει. Το Ποτάμι έχει υποδείξει με τεκμηριωμένες προτάσεις πως διασφαλίζονται πόροι από την ορθολογική και διαφανή διαχείριση τόσο των υλικοτεχνικών υποδομών όσο και του ανθρώπινου δυναμικού.
Όσον αφορά, τέλος, το τεράστιο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί στις οικογένειες με τον περιορισμό των ολοήμερων τμημάτων και ειδικοτήτων και μέχρι τη διακυβέρνηση του τόπου αναλάβουν άνθρωποι χωρίς ιδεοληψίες και πελατειακούς δεσμούς, άνθρωποι με γνώσεις, σχέδιο και όραμα για μια σύγχρονη, ευρωπαϊκή και δημιουργική Ελλάδα, το Ποτάμι καλεί τους Συλλόγους Γονέων και Εκπαιδευτικών να αναλάβουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, δράσεις συντονισμού του σχολείου και του σχολικού προγράμματος ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις των ενεργειών του υπουργείου. Είναι απαραίτητο να αντισταθούμε στις κυβερνητικές πολιτικές που καταδικάζουν τα παιδιά μας και την κοινωνία μας ολόκληρη σε πνευματική, οικονομική και πολιτική οπισθοδρόμηση.
Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι σχολική σύμβουλος και μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου στο Ποτάμι