Την εισήγηση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους αναμένει το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών σε σχέση με τις ενστάσεις που έχουν κατατεθεί μια «ανάσα» πριν την υπογραφή της σύμβασης του μεγάλου οδικού έργου της Κρήτης, Πάνορμος – Εξάντης. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός του έργου έχει ήδη κατακυρωθεί, ενώ το έργο είχε συζητηθεί στην επιτροπή της Βουλής.
Το αρμόδιο συμβούλιο καλείται να εξετάσει το ταχύτερο δυνατόν μετά και το σχετικό αίτημα του υπουργού το κατά πόσον το πτυχίο ενός από του αναδόχου της κοινοπραξίας, που αναδείχτηκε από το διαγωνισμό που έχει γίνει εδώ και δύο περίπου χρόνια, ήταν νομότυπο ή όχι μετά και την ένσταση που είχε υποβληθεί από άλλο ανάδοχο.
Η υπογραφή της σύμβασης έχει σημειώσει τεράστια καθυστέρηση με ότι αυτό συνεπάγεται για την έναρξη των εργασιών. Ήδη πριν ενάμιση περίπου μήνα σε συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στο υπουργείο τα στελέχη του ΟΑΚ πρότειναν στον υπουργό την επαναδημοπράτηση του έργου ως μια λύση αυτό να ξεμπλοκάρει και να προχωρήσουν επιτέλους οι διαδικασίες. Ωστόσο, το υπουργείο θεώρησε ως καλύτερη λύση την άποψη του Νομικού του Συμβουλίου από το οποίο ζήτησε να εξετάσει το θέμα και αναλόγως την απάντησή του θα πράξει, χωρίς αυτό να αποκλείει επικείμενη επαναδημοπράτηση του έργου.
Σημειώνεται ότι ήδη ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης μετά και την σχετική πρόσκληση του αρμόδιου υπουργείου που δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες ημέρες θα καταθέσει στη Διαχειριστική Αρχή του υπουργείου τον φάκελο με τα τοπογραφικά στοιχεία και τις εγκρίσεις των μελετών προκειμένου να δοθεί το πράσινο φως της ένταξής του στο νέο ΕΣΠΑ.
Ο διευθυντή Τεχνικών Έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο διαγωνισμός έχει κατακυρωθεί, το έργο έχει παρουσιαστεί στην Βουλή και ήμασταν μια ανάσα πριν την υπογραφή. Σαν ΟΑΚ, επειδή η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει σημαντικά, προτείναμε στο υπουργείο να γίνει ακύρωση του διαγωνισμού και επαναδημοπράτηση του έργου με κάποιες τροποποιήσεις στους όρους. Τότε αναφέρθηκε σε συνάντηση που είχαμε στο υπουργείο ότι θα ζητηθεί η επίσπευση της απάντησης του Νομικού Συμβουλίου. Αυτό σημαίνει ότι προς το παρόν δεν συζητάμε για επαναδημοπράτηση, αν δεν έχουμε την απάντηση του Νομικού Συμβουλίου».
Τι περιλαμβάνει το έργο
Σημειώνεται ότι το τμήμα από τον Γεροπόταμο μέχρι τη διασταύρωση Εξάντη, είναι μήκους 10 χιλιόμετρων και σύμφωνα με τη μελέτη θα κατασκευαστεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με διπλό κλάδο και διαχωριστικό στηθαίο. Πρόκειται για τμήμα που θα μετατραπεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 120 χλμ. /ώρα.
Αναλυτικά το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:
– Διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού στο μεγαλύτερο μέρος της.
– Παράπλευρο οδικό δίκτυο.
– Τον ανισόπεδο κόμβο Πάνορμου.
– Μία γέφυρα, επέκταση και κατασκευή νέων κάτω διαβάσεων, επεκτάσεις υφιστάμενων οχετών.
Στο έργο αυτό περιλαμβάνονται οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες, μετατοπίσεις δικτύων Ο.Κ.Ω. και συμπληρωματικές μελέτες, ενώ κύριο και βασικό αντικείμενό του είναι η μετατροπή του οδικού τμήματος σε κλειστό αυτοκινητόδρομο πλάτους 22,25 μ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.
Οι εργασίες κατασκευής του δρόμου αναμένεται να διαρκέσουν 48 μήνες. Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της Κρήτης, το οποίο αφορά ουσιαστικές παρεμβάσεις και βελτιώσεις σε μήκος περίπου δέκα χιλιομέτρων του οδοστρώματος, το οποίο σήμερα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για τους διερχόμενους οδηγούς. Το έργο αυτό θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού περιλαμβάνει πολλά από τα χαρακτηρισμένα ως «σημεία – καρμανιόλες», που κατά το παρελθόν έχουν δώσει αμέτρητα ατυχήματα και πολύνεκρα δυστυχήματα.
Η πρόσκληση του υπουργείου
Εκτός από το οδικό έργο Πάνορμος – Εξάντης η πρόσκληση της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΤΠΑ και ΤΣ του υπουργείου Οικονομίας περιλαμβάνεται και η «Αναβάθμιση οδικού άξονα ΒΟΑΚ, τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος» Τα δύο έργα έχουν συνολικό προϋπολογισμό 95 εκ. ευρώ και σύμφωνα με τον Γ. Αγαπάκη περιλαμβάνουν το σύνολο των εργασιών καθώς και τις απαλλοτριώσεις.
Η υλοποίηση των παρεμβάσεων θα έχει ως αποτέλεσμα, τη βελτίωση της προσπελασιμότητας των περιοχών κατά μήκος του ΒΟΑΚ, με σημαντικά αποτελέσματα στην οικονομία ολόκληρης της Περιφέρειας Κρήτης, κυρίως σε σχέση με την αγροτική αλλά και την τουριστική ανάπτυξη.