Σε εξέλιξη είναι οι εργασίες βιοκλιματικής ανάπλασης στην πλατεία Αγίου Γεωργίου στην περιοχή της Καλλιθέας, το οποίο ωστόσο προκαλεί τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων της περιοχής. Όπως καταγγέλλουν, η μελέτη του έργου δεν έχει λάβει καθόλου υπόψη τις ανάγκες των κατοίκων, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις θέσεις στάθμευσης, χωρίς να μπορούν οι μόνιμοι κάτοικοι να εξυπηρετηθούν. Αντιθέτως, όπως υποστηρίζουν, εξυπηρετούνται οι ανάγκες των επιχειρηματιών με τους υπεύθυνους μάλιστα, όπως υποστηρίζουν, να τοποθετούν πινακίδες φορτοεκφόρτωσης μπροστά στις εισόδους πολυκατοικιών και σπιτιών και όχι μπροστά από τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις.
Από πλευράς δήμου τονίζεται ότι έχει διασφαλιστεί μέσω του έργου οργανωμένος χώρος στάθμευσης 65-70 θέσεων στην περιοχή, ενώ γίνεται σαφές ότι τηρείται κατά γράμμα η μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης που εκπονήθηκε για τη συγκεκριμένη περιοχή, δίδοντας προτεραιότητα στον πεζό και την αποτελεσματική λειτουργία των κοινόχρηστων χώρων.
Το έργο έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, συνολικού προϋπολογισμού 1.550.000 ευρώ. Ήδη ο κεντρικός δρόμος της οδού Άγγελου Σικελιανού έχει πλακοστρωθεί και έχει δοθεί στην κυκλοφορία, αφού ολοκληρώθηκαν οι εργασίες των υπόγειων υποδομών. Πλέον και προκειμένου να μην υπάρξει όχληση στην κυκλοφορία, με δεδομένη την αύξηση της τουριστικής κίνησης, οι εργασίες συνεχίζονται στον χώρο της πλατείας μπροστά από την εκκλησία και γύρω από αυτήν, όπου τα συνεργεία υπό τις υποδείξεις του εργολάβου και πάντα σε συνεννόηση με την τεχνική υπηρεσία του δήμου θα εργάζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, προκειμένου να ολοκληρωθεί στο επόμενο τρίμηνο αυτό το κομμάτι. Σύμφωνα μάλιστα με την προϊστάμενη της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου Ρεθύμνου και επιβλέπουσα του έργου, Πόπη Τζανακάκη, στη διάρκεια του καλοκαιριού δεν θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες στον χώρο στάθμευσης λόγω της αυξημένης κίνησης και του κυκλοφοριακού φόρτου ώστε να μην επιβαρυνθεί επιπλέον η περιοχή. Το ίδιο ισχύει και για το τελευταίο τμήμα της Άγγελου Σικελιανού, που αφορά στο κομμάτι από τη συμβολή της από την οδό Σβάιτσερ μέχρι και την παραλία. Οι εργασίες αυτές μετατοπίστηκαν για τον Οκτώβριο. Αυτές τις ημέρες αναμένεται να παραληφθεί ο φωτισμός και τα δέντρα, σύμφωνα με την ίδια, προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες.
Tο συγκεκριμένο έργο αποτελεί για τη δημοτική αρχή ένα μεγάλο στοίχημα, καθώς εκτιμά ότι θα μπορέσει να αναβαθμίσει μια πυκνοκατοικημένη και παραμελημένη μέχρι σήμερα περιοχή, δίδοντας έναν νέο αναπτυξιακό χαρακτήρα στη γειτονιά της Καλλιθέας, η οποία σήμερα είναι επιβαρυμένη κυκλοφοριακά και μη λειτουργική για τους κατοίκους της.
Τη μελέτη του έργου εκπόνησε ο αρχιτέκτονας του γραφείου παλιάς πόλης του δήμου, Μάνος Τσάκωνας και σε αυτήν προβλέπονται καινοτόμες παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν την όψη της πυκνοκατοικημένης περιοχής.
Βασικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το πράσινο, ενώ περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων, στον οποίο θα μπορούν να διοργανωθούν εκδηλώσεις και υπαίθριες αγορές.
Για την εκπόνηση της μελέτης που έχει βιοκλιματικό χαρακτήρα υπήρξε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι επιστημονικές υποδείξεις του οποίου ήταν καθοριστικές για την ένταξη του έργου στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Καμία πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης καταγγέλλουν οι κάτοικοι της περιοχής
Χαρακτηριστική είναι η επιστολή κατοίκου της περιοχής, τα στοιχεία του οποίου είναι στη διάθεση της εφημερίδας μας, ο οποίος αναφέρεται στην τεράστια ταλαιπωρία και την αναστάτωση που αυτό προκαλεί υπογραμμίζοντας με έμφαση ότι δεν υπάρχει βάσει μελέτης καμία πρόβλεψη για τη στάθμευση των οχημάτων της περιοχής.
Αναλυτικά αναφέρει: «Ένα έργο που μόνο ταλαιπωρία και αναστάτωση προκαλεί τελικά. Καμιά πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης λες και τα αυτοκίνητα -ως διά μαγείας- καταργήθηκαν στο Ρέθυμνο, οι δε υπάρχουσες θέσεις μειώθηκαν καθοριστικά, χωρίς να απασχολήσει κανέναν στη σχετική μελέτη που εκπονήθηκε.
Οι ελάχιστες θέσεις στάθμευσης που πρόκειται να παραδοθούν για χρήση από τους κατοίκους της περιοχής (ευελπιστούμε τουλάχιστον), δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες μιας πυκνοκατοικημένης περιοχής με σημαντική εμπορική και επαγγελματική δραστηριότητα.
Παρ’ όλα αυτά και αγνοώντας το χάος που έχει προκληθεί, γίνονται από τους αρμόδιους φορείς συγκεκριμένες παρεμβάσεις για να δοθούν κάποιες θέσεις στάθμευσης σε επιχειρήσεις, δίχως να υπολογίζονται κατ’ ελάχιστον οι κάτοικοι. Δηλαδή αυτοί που θα πάνε; Ναι, συμφωνούμε ότι πρέπει να υπάρχουν χώροι φορτοεκφόρτωσης για τα καταστήματα, όμως κάποιοι άνθρωποι αγόρασαν σπίτια στην ίδια περιοχή, που δυστυχώς τα βρήκαν χωρίς τις προβλεπόμενες πυλωτές (προφανείς οι λόγοι)!! Σήμερα μάλιστα, χωρίς καν να έχει ολοκληρωθεί το έργο, το οποίο για άγνωστους σε μας λόγους έχει εδώ και μερικές ημέρες σταματήσει, τοποθετήθηκαν σε εισόδους κατοικιών -και όχι καταστημάτων- πινακίδες σήμανσης σχετικά με την απαγόρευση στάθμευσης λόγω φορτοεκφόρτωσης.
Σαν επιστέγασμα όλης αυτής της αναταραχής, καλείται η τροχαία να μοιράζει κλήσεις σε αυτοκίνητα μονίμων κατοίκων!!! (η λογική του κουκουλοφόρου, που δήθεν καλεί ανώνυμα). Φευ! όλοι έχουν ίσα δικαιώματα γύρω από αυτήν την «τσιμεντοπλατεία» που ανεγείρεται και αυτό διότι έως τώρα μόνο τσιμέντο υπάρχει γύρω μας, παρατημένα μπάζα και χώματα. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι δεν είναι όλοι νέοι για να κυκλοφορούν με πατίνια και ποδήλατα, που και σε αυτούς ασφάλεια δεν παρέχεται. Υπάρχουν και άλλων ηλικιών άνθρωποι που έχουν δικαίωμα κι αυτοί να μπορούν βγουν να έχουν πρόσβαση στο σπίτι τους. Τελικά μήπως πρέπει να το ελέγξουν οι αρμόδιοι και να παρέμβουν πριν να είναι πολύ αργά;».
Μ. Αλεφαντινός: Όταν σχεδιάζεται μια ανάπλαση που περιέχει πλατεία προτεραιότητα έχει η εξυπηρέτηση των πολλών και όχι των ολίγων
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Μίνως Αλεφαντινός, απαντώντας στις διαμαρτυρίες των κατοίκων ξεκαθάρισε πως σε κάθε ανάπλαση όταν αυτή σχεδιάζεται δίνεται προτεραιότητα στις ανάγκες των πολλών και όχι των ολίγων. Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» σημείωσε: «Όταν σχεδιάζεται μια ανάπλαση και ιδιαίτερα μια ανάπλαση που περιέχει πλατεία, ο βασικός και απαράβατος κανόνας είναι η εξυπηρέτηση των πολλών και όχι των ολίγων. Μια μελέτη, και ειδικά όταν είναι μια μελέτη ανάπλασης πλατείας, πρέπει να λάβει υπόψη της και τον πεζό και τον καταστηματάρχη και τον κάτοικο. Ο μελετητής είναι υποχρεωμένος να συνδυάσει τις ανάγκες όλων αυτών. Προτεραιότητα πάντα σε μια ανάπλαση δίνεται στον πεζό και στον κοινόχρηστο χαρακτήρα του χώρου. Το έργο σχεδιάστηκε με αυτές τις αρχές και έτσι εκτελείται. Ας δείξουν λίγη υπομονή οι κάτοικοι τώρα που θα μπουν τα φώτα και τα δέντρα και είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει άρδην το τοπίο. Κάθε φορά, όσα χρόνια κάνουμε αναπλάσεις, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι, οι οποίοι πριν ολοκληρωθεί το έργο έχουν αποφασίσει ότι είναι ένα έργο που δεν είναι σωστά μελετημένο, που δεν έχει προβλέψει θέσεις στάθμευσης. Υπάρχει πρόβλεψη για έναν χώρο στάθμευσης που θα εξυπηρετήσει 65-70 κατοίκους. Οι θέσεις που χάθηκαν από το έργο είναι οι θέσεις που στάθμευαν ατάκτως αυτοκίνητα πάνω σε μια πλατεία που οι ίδιοι οι κάτοικοι έλεγαν ότι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ο μελετητής έτσι έκρινε, έτσι εγκρίθηκαν οι μελέτες».
Από την πλευρά της η προϊσταμένη της τεχνικής υπηρεσίας και επιβλέπουσα το έργο Πόπη Τζανακάκη ανέφερε: «Είπαμε να μην συνεχίσουμε να κάνουμε εργασίες στο πάρκινγκ για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι πολίτες λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και να μην επιβαρυνθεί επιπλέον η περιοχή. Αυτές τις μέρες περιμένουμε τα φωτιστικά που έχουμε παραγγείλει και τη φύτευση που αναζητούμε, τα κατάλληλα δέντρα». Απαντώντας στις διαμαρτυρίες των κατοίκων για τις θέσεις στάθμευσης και τις πινακίδες φορτοεκφόρτωσης υποστήριξε: «Ακολουθώ μια εγκεκριμένη μελέτη από τη διαχειριστική αρχή της περιφέρειας Κρήτης, η οποία έχει ψηφιστεί από το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου. Η φορτοεκφόρτωση εξυπηρετεί ευρύτερα τους επαγγελματίες της περιοχής, όπως έχει προβλεφτεί από τη μελέτη. Για να αλλάξει κάτι και να γίνει οποιαδήποτε τροποποίηση θα πρέπει να υπάρξουν αποδεικτικά οικοδομικές άδειες και έγγραφα, τα οποία θα αποδεικνύουν ότι η μελέτη είναι λάθος για να εισηγηθεί η τεχνική υπηρεσία τροποποίηση της. Σε κάθε περίπτωση την απόφαση για τροποποίηση της έχει η διαχειριστική αρχή στο Ηράκλειο και το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνης», κατέληξε.
Η μελέτη
Με βάση τον αρχιτέκτονα του γραφείου παλιάς πόλης του δήμου, Μάνο Τσάκωνα, που εκπόνησε τη μελέτη του έργου, αυτό περιλαμβάνει:
• την ανάπλαση της οδού Άγγελου Σικελιανού,
• τη διαμόρφωση και ανάδειξη της πλατείας δυτικά του ιερού ναού,
• τον σχεδιασμό ενός μικρού πάρκου και μιας νέας παιδικής χαράς,
• την κατάλληλη διαμόρφωση του υπόλοιπου τμήματος της περιοχής επέμβασης σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης.
Επιπλέον, βασικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το πράσινο, ενώ περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων, στον οποίο θα μπορούν να διοργανωθούν εκδηλώσεις και υπαίθριες αγορές, ενώ στην περιοχή θα γίνει και υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ και του ΟΤΕ.
Ο χώρος στάθμευσης
Σε ό,τι αφορά στον χώρο στάθμευσης που κρίνεται απαραίτητος για την ευρύτερη περιοχή της Καλλιθέας, η μελέτη προβλέπει ότι στο ανατολικό τμήμα της περιοχής θα διαμορφωθεί ένα νέο πάρκινγκ 65 θέσεων Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4 θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε μία συνολικά έκταση περίπου 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στο βόρειο τμήμα θα λειτουργεί χώρος φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η είσοδος στον χώρο στάθμευσης θα γίνεται από τη λεωφόρο Πορτάλιου και η έξοδος των οχημάτων θα γίνεται προς την οδό 28ης Οκτωβρίου.
Από την λεωφόρο Πορτάλιου και σε ευθεία κίνηση θα υπάρχει δυνατότητα εξόδου του αυτοκινήτου στον χώρο της πλατείας και μπροστά από τον ιερό ναό για την εξυπηρέτηση των αναγκών του ναού και των κοινωνικών εκδηλώσεων.