Εν μέσω αντιδράσεων και διαμαρτυριών από το σύνολο των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, οι οποίες έγκειτο κατά κύριο λόγο στο ότι είναι εφικτή η λειτουργική και ποιοτική αναβάθμιση του υπαίθριου χώρου του παρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων με διαγραμμίσεις, ασφαλτόστρωση και φωτισμό παράλληλα με την πλήρη αυτοματοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος από τον ίδιο τον Δήμο, εγκρίθηκε μόνο με τις ψήφους της παράταξης του Γιώργου Μαρινάκη (21) η διαχείριση και λειτουργία του από ιδιώτη.
Η δημοτική αρχή επικαλέστηκε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την απουσία του απαραίτητου αριθμού προσωπικού που θα μπορέσει να διασφαλίσει την αποτελεσματική λειτουργία του πάρκινγκ, ζητήματα εξοπλισμού και του συστήματος διαχείρισης, το οποίο, όπως τόνισαν, παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα με αποτέλεσμα από το 2013, οπότε και τοποθετήθηκε μέχρι σήμερα, ο Δήμος Ρεθύμνου να έχει ανείσπρακτες οφειλές και απώλειες από το δημοτικό ταμείο που φτάνουν τις 100.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της οικονομικής υπηρεσίας η αποτελεσματική λειτουργία του μπορεί να διασφαλιστεί μόνο με τη διαχείρισή του από ιδιώτη, χωρίς να χάνει έσοδα ο Δήμος, όπως εξήγησε στην εισήγησή του ο δήμαρχος τονίζοντας ότι λόγω της φορολόγησης του όποιου ιδιώτη για να έχει ουσιαστικό κέρδος θα πρέπει να έχει έσοδα που θα φτάνουν τις 600.000 ευρώ, την στιγμή που σήμερα είναι περίπου στις 393.000 ευρώ.
Ειδικότερα ο Γ. Μαρινάκης ανέφερε: «Το πάρκινγκ όπως είναι σήμερα στην καλύτερη χρονιά του, όπου η οικονομική υπηρεσία συμπεριλαμβάνει και τον χώρο της οδού Γιαμπουδάκη, δεν έχει έσοδα περισσότερα από 396.000 ευρώ. Για τα έσοδα του πάρκινγκ και της Φορτέτζας αλλά και τα ανταποδοτικά, ζητώ να ενημερώνομαι διαρκώς από την υπηρεσία, γιατί τα τρία πέμπτα των μισθών των υπαλλήλων που λείπουν από τις ΚΑΠ βγαίνουν από πάρκιγνκ και Φορτέτζα. Σήμερα τα έσοδα είναι 390.000 ευρώ, εκ των οποίων το πραγματικό λειτουργικό κόστος για τον Δήμο είναι περί τις 65.000 ευρώ, λογίζοντας μέσα τους μισθούς 3 υπαλλήλων, τον υπάλληλο που κάνει ρεπό και εργατοώρες που δεν μπορούν να πληρωθούν από υπερωρίες, 330.000 ευρώ, είναι το καθαρό όφελος του Δήμου. Ο Δήμος Ρεθύμνου όπως το διαχειρίζεται δεν πληρώνει εφορία μέχρι τώρα. Αυτός ήταν και ο λόγος που αλλάξαμε την απόφαση, γιατί με το μίσθωμα θα πληρώναμε φόρο εισοδήματος συν 100% προκαταβολή φόρου τον πρώτο χρόνο και δεν θα μας έμεναν ούτε 200.000 ευρώ. Διαλέξαμε να πάμε στη διαχείριση από ιδιώτη. Το ταμείο και η είσπραξη θα είναι δικιά μας. Εμείς θα ελέγχουμε. Η αμοιβή του αναδόχου θα είναι 75.000 για να συντηρήσει εργαζόμενους, για τη συντήρηση και επιτήρηση εξοπλισμού. Εγώ προσδοκώ πρώτον ο Δήμος να κερδίσει περισσότερα και υπολογίζω ότι με τη σύμβαση που κάνουμε ο εργολάβος μπαίνει μέσα. Μόνο αν έχει έσοδα περισσότερα από 550.000 θα μπορεί να έχει κέρδος».
Στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Στ. Σπανουδάκης αναφέρθηκε στην «αιμορραγία» των υπηρεσιών από προσωπικό, ενώ υποστήριξε ότι οι εκτιμήσεις της υπηρεσίας μιλούν για μια αύξηση των εσόδων από το δημοτικό πάρκινγκ σε ποσοστό 50% σε περίπτωση που τηρηθούν οι προϋποθέσεις που τέθηκαν. «Εφόσον, προβλεφτούν οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί με βάση την εισήγηση και φυσικά με μια «σφιχτή» διακήρυξη που το όφελος του ιδιώτη θα προκύπτει από την ανάπτυξη του χώρου και όχι σε βάρος του Δήμου, τότε ο Δήμος έχει να κερδίσει πολλά. Απελευθερώνονται οι υπάλληλοι και επιστρέφουν σε υπηρεσίες που έχουν αδήριτη ανάγκη.
Σίγουρα θα δημιουργήσουμε αυτοματοποιημένο σύστημα που θα λύσει ένα σοβαρό πρόβλημα, θα αναβαθμιστεί ο χώρος και θα γίνει ένα κόσμημα στο κέντρο της πόλης. Το κόστος αναβάθμισης είναι 160.000 ευρώ και είναι ένα κόστος που πρέπει να το επιβαρυνθεί ο Δήμος. Αυτό το κόστος αντί να το πληρώσουμε μπροστά θα πληρωθεί από την αμοιβή του ιδιώτη σε βάρος της τετραετίας και αυτό είναι σημαντικό σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Οι εργασίες θα γίνουν πιο γρήγορα και οι εκτιμήσεις της υπηρεσίας μιλάνε για αύξηση τουλάχιστον 50% των εσόδων», τόνισε ο κ. Σπανουδάκης.
Σύσσωμη η αντιπολίτευση καταψήφισε τη διαχείριση του χώρου από ιδιώτη
Τη διαχείριση και λειτουργία του παρκινγκ από ιδιώτη καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση, εκτιμώντας ότι αυτό μπορεί να είναι βιώσιμο και λειτουργικό από το ίδιο το δημοτικό σύστημα με δεδομένο ότι η αναβάθμιση του χώρου θα αυξήσει την επισκεψιμότητά του και η προμήθεια ενός σύγχρονου αυτοματοποιημένου συστήματος θα δώσει τέλος στα σημερινά προβλήματα, που είχαν ως αποτέλεσμα να χάνονται από τα δημοτικά έσοδα χιλιάδες ευρώ.
Ειδικότερα, ο Θοδωρής Νίνος επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Ρέθυμνο Αξίζεις, επέρριψε ευθύνες στη δημοτική αρχή για αναλγησία και αδιαφορία ως προς τις ανείσπρακτες οφειλές από το δημοτικό πάρκινγκ, οι οποίες, όπως είπε, ήταν φανερές ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2013, οπότε και λειτούργησε το αυτοματοποιημένο σύστημα, ενώ υποστήριξε ότι με βάση τα οικονομικά στοιχεία η διαχείριση του χώρου μπορεί να γίνει από τον ίδιο τον δήμο για αυτό και καταψήφισε την πρόταση.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Η ουσιαστική αλλαγή στη λειτουργία του πάρκινγκ έγινε το 2013 με αυτοματοποιημένη λειτουργία του συστήματος. Έγινε με απευθείας ανάθεση και κόστος περίπου 15.000 ευρώ. Ήδη από το α’ εξάμηνο λειτουργίας παρουσίασε οικονομικό αποτέλεσμα με 36,868 ευρώ ανείσπρακτες οφειλές, δηλαδή το 13% του τζίρου δεν μπορέσαμε να το εισπράξουμε.
Οποιοσδήποτε ιδιώτης θα χτυπούσε καμπανάκι ότι κάτι δεν πάει καλά. Το 2014 σχεδόν το ίδιο ποσό ανείσπρακτο και αντίστοιχη καμπάνα το 2015. Άρα μέσα σε 2,5 χρόνια έχουμε 100.000 ευρώ ανείσπρακτα. Πιθανόν κάποια πρέπει να τα διαγράψουμε από τους μόνιμους πελάτες, όπως είπε η υπηρεσία. Μένει να βρούμε τα υπόλοιπα 85.000. Αυτοί που είναι οι υπεύθυνοι δεν είναι ούτε οι υπάλληλοι ούτε εμείς. Και πρέπει να τη βρείτε εσείς τη λύση. Δεν είναι φυσιολογικό αυτό. Είναι εκτός λογικής και πραγματικότητας ή μιας μικρής αβλεψίας. Είναι πολύ σοβαρό το θέμα έχει τεράστια ευθύνη η δημοτική αρχή. Να βρείτε το θάρρος να πείτε ότι κάνατε λάθος. Και έρχεστε να το διορθώσετε δίδοντας τη διαχείριση στον ιδιώτη υπολογίζοντας μάλιστα αύξηση εσόδων κατά 50%. Αν ισχύει αυτό έχει η παράταξή σας ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη. Εγώ είμαι ξεκάθαρα υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας γιατί θεωρώ ότι το δημόσιο αδυνατεί να κάνει τον επιχειρηματία. Άλλο όμως να εκποιείς τη δημοτική περιουσία όπως κάνετε εδώ».
Ο κ. Νίνος παρέθεσε στοιχεία για το κόστος λειτουργίας, για συντήρηση συστήματος, για χημική τουαλέτα με βάση την εισήγηση του 2015, υποστηρίζοντας ότι ποτέ τα έσοδα δεν υπέρβαιναν τις 400.000 ευρώ και κατέληξε λέγοντας: «Ξεχάσατε να μας πείτε ότι θα μπορούσαμε να εισπράττουμε 420.000 ευρώ. Τα έσοδα όπως είναι σήμερα το πάρκιγνκ, στην αθλιότητα που το έχετε αφήσει με διαχρονική απαξίωση, είναι 400.000 ευρώ και μας λέτε ότι αν το κάνουμε αυτοματοποιημένο θα γίνει στολίδι της πόλης. Συμφωνούμε. Υπάρχει και λύση για 24ωρη λειτουργία όπως υπογραφή σύμβασης του Δήμου με σεκιούριτι. Δεν θέλετε να το κάνετε. Έχετε τεράστια πολιτική ευθύνη. Η πρότασή μας είναι ότι συμφωνούμε στο να γίνει πλήρως αυτοματοποιημένη λειτουργία που λύνει τις δυσλειτουργίες του συστήματος. Θα πρέπει να γίνει ποιοτική αναβάθμιση του χώρου με είσοδο από την οδό Δημητρακάκη και έξοδο από την οδό Δασκαλάκη. Η αντίρρησή μας είναι η εκχώρηση της χρήσης σε ιδιώτη με το επιχείρημα ότι δεν έχουμε υπαλλήλους και ότι θα παίρνουμε τα ίδια λεφτά με τώρα. Η πρόταση είναι ζημιογόνα για τον Δήμο και ποσοτικά και μαθηματικά στοιχειοθετείται η θέση μας και καταψηφίζουμε την εισήγηση».
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης Ρέθυμνο – Αλληλεγγύη – Ανατροπή Μ. Ανδρουλάκης, ανέφερε: «Η παράταξή μας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 29ης Μαρτίου 2016, είχε τοποθετηθεί κατά της ανάθεση του δημοτικού υπαίθρου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στην πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων σε ιδιώτη.
Η θέση αυτή στηρίζεται στην πάγια θέση μας για υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών του Δήμου Ρεθύμνης και την αναβάθμισή τους, προς όφελος και εξυπηρέτηση των δημοτών.
Επίσης στη βεβαιότητα πως η λειτουργία του πάρκινγκ με αρμοδιότητα του ίδιου του Δήμου, μετά από εξέταση των σχετικών οικονομικών στοιχείων, είναι εφικτή και βιώσιμη. Τέλος γιατί η πρόταση αυτή δεν εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, μέρος του οποίου είναι οι χώροι στάθμευσης, αλλά αποτελεί αποσπασματικό μέτρο που δεν ωφελεί τους δημότες.
Η επίλυση του προβλήματος της στάθμευσης στο κέντρο της πόλης μας μπορεί να επιτευχθεί με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του κυκλοφοριακού έχοντας ως κριτήρια τον πεζό, τη μείωση της χρήσης των ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, τη χρήση καλά οργανωμένων δημόσιων – δημοτικών μαζικών μέσων μεταφοράς σε ένα δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, τη δημιουργία πολλών και φθηνών πάρκινγκ περιμετρικά και συνοικιακά της πόλης, όπως είχαμε προτείνει το Φεβρουάριο του 2011. Καθώς και ενίσχυση σχετικών προτάσεων ώστε οι περιφερειακοί οικισμοί του Δήμου μας να συνδεθούν με το εμπορικό κέντρο του Δήμου, με ολοήμερα δρομολόγια, ώστε τα ιδιωτικά αυτοκίνητα που έρχονται από τους οικισμούς να μειωθούν.
Για αυτό διαφωνούμε και καταψηφίζουμε την πρόταση του Δήμου Ρεθύμνης για την ανάθεση, με διενέργεια διαγωνισμού, της διαχείρισης και λειτουργίας του δημοτικού υπαίθριου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων της πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων σε ιδιώτη».
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης, υπογράμμισε: «Μέσα από αυτή τη λειτουργία έχει εξασφαλιστεί μια βρύση που τρέχει λεφτά. 400.000 ευρώ τον χρόνο με 3.5 άτομα προσωπικό με μηδαμινά έξοδα. Το 86% των εισπράξεων είναι καθαρά λεφτά, άσχετα ότι βγαίνουν από την τσέπη δημοτών. Ενώ έχουμε μια βρύση με λεφτά, επικαλούμαστε αφορμές και αιτίες. Έγινε κατανοητό ότι εφόσον υπάρξει αυτοματοποίηση δεν θα υπάρχει πρόβλημα με ανεξόφλητα παραστατικά.
Εμείς δεν συμφωνούμε με την 24ωρη λειτουργία που σε υποχρεώνει και βραδινή βάρδια να έχεις, ούτε με Κυριακές και αργίες που δεν υπάρχει ζήτηση. Στο κάτω κάτω αν κάτι χάνεται μένει στις τσέπες των δημοτών μας. Γι’ αυτούς λειτουργούμε και δουλεύουμε. Η ιδιωτικοποίηση είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στα δικαιώματα των εργαζομένων και επίσης οι εισπράξεις που θα κάνει από δημότες θα είναι περισσότερες από αυτές που θα καταλήγουν στον Δήμο.
Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με κάθε είδους παραχώρηση, ανάθεση, ιδιωτικοποίηση».
Αρνητικός ήταν και ο Στέλιος Πετράκης από την παράταξη Ελεύθερο Ρέθυμνο, που καταψήφισε την εισήγηση, υποστηρίζοντας πως: «Η λύση είναι η αυτοματοποίηση και να γίνει μέσα στον χώρο σωστή διαρρύθμιση και ο Δήμος μπορεί να το κάνει αυτό».
Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε ο κανονισμός λειτουργίας του χώρου
Αντίστοιχα και για τον κανονισμό λειτουργίας του πάρκινγκ, το οποίο να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος λειτουργούσε με βάση αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, εγκρίθηκε με 23 «ναι», δέκα «παρών» και τέσσερα «όχι».
Σύμφωνα με αυτόν η λειτουργία του θα είναι 24ωρη, 365 ημέρες τον χρόνο πλην Πέμπτης από 05.00 έως 16.00 που στον χώρο του σταθμού λειτουργεί λαϊκή αγορά. Η χρέωση για τη στάθμευση των οχημάτων για κάθε κατηγορία χρήσης (διερχομένου χρήστη ή κατόχων εισιτηρίων προπληρωμένου χρόνου κ.λπ.), θα είναι σύμφωνες με τον εκάστοτε ισχύοντα Τιμοκατάλογο, ο οποίος έχει εγκριθεί με σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Το ισχύον τιμολόγιο των τελών στάθμευσης έχει καθοριστεί με την αρ. 601/31-8-2015 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αναλύεται ως εξής:
Α. Μηνιαία χρέωση για στάθμευση: υπαίθρια θέση 46,50 ευρώ, στεγασμένη θέση 135,00 ευρώ.
Β. Χρέωση για στάθμευση (εκτός των μονίμων): έως 20 λεπτά, δωρεάν.
1η ώρα 1,80 ευρώ.
2η, 3η, 4η και 5η ώρα 0,35 ευρώ ανά ώρα
6η ώρα και μετά 0,70 ευρώ ανά ώρα
Ημερήσιο εισιτήριο 5,00 ευρώ.
Κάθε Κυριακή και από 07:30 έως 11:00 π.μ. η χρήση του Σταθμού είναι δωρεάν
Παραμονή διερχομένου οχήματος μέσα στον Σταθμό μέχρι είκοσι (20) λεπτά από τη στιγμή της έκδοσης εισιτηρίου δεν χρεώνεται, υπό την προϋπόθεση της μη εισαγωγής του εισιτηρίου σε Μηχάνημα Αυτόματης Πληρωμής εφ’ όσον τοποθετηθούν τέτοια.
130.000 ευρώ οι οφειλές από το δημοτικό πάρκιγνκ
Από τα οικονομικά στοιχεία λειτουργίας του χώρου στάθμευσης της πλατείας Τεσσάρων Μαρτύρων, προκύπτουν τα κάτωθι:
• Το έτος 2015 τα ετήσια έσοδα ανήλθαν σε 398.723,37 ευρώ. Πλέον του ποσού αυτού εισπράχθηκε και αποδόθηκε στην Δ.Ο.Υ. το ποσό των 91.706,38 ευρώ που αφορά Φ.Π.Α. 23% για την παροχή υπηρεσιών στάθμευσης. Επίσης, αναζητείται από την υπηρεσία καθαρό ποσό 28.686,64 ευρώ που προκύπτει από τα Ζ της ταμειακής μηχανής και είναι ανείσπρακτο μέχρι σήμερα.
• Το έτος 2014 τα ετήσια έσοδα ανήλθαν σε 400.826,73 ευρώ. Πλέον του ποσού αυτού εισπράχθηκε και αποδόθηκε στην Δ.Ο.Υ. το ποσό των 92.190,61 ευρώ, που αφορά Φ.Π.Α. 23% για την παροχή υπηρεσιών στάθμευσης. Επίσης, αναζητείται από την υπηρεσία καθαρό ποσό 36.896,48 που προκύπτει από τα Ζ της ταμειακής μηχανής και είναι ανείσπρακτο μέχρι σήμερα.
• Το έτος 2013 τα ετήσια έσοδα ανήλθαν σε 343.292,61 ευρώ. Πλέον του ποσού αυτού εισπράχθηκε και αποδόθηκε στην Δ.Ο.Υ. το ποσό των 78.957,30 ευρώ, που αφορά Φ.Π.Α. 23% για την παροχή υπηρεσιών στάθμευσης. Επίσης, αναζητείται από την υπηρεσία καθαρό ποσό 36.868,71 που προκύπτει από τα Ζ της ταμειακής μηχανής και είναι ανείσπρακτο μέχρι σήμερα).
Για τη λειτουργία του ο Δήμος Ρεθύμνης απασχολεί σε μόνιμη βάση τρεις υπαλλήλους και περιοδικά ένα ακόμα υπάλληλο (για αναπληρώσεις των αδειών) με καθήκοντα εισπρακτόρων. Το μεικτό ετήσιο κόστος μισθοδοσίας του εν λόγω προσωπικού κυμαίνεται στο ύψος των 45.000,00 ευρώ.
Περαιτέρω, τα λοιπά λειτουργικά έξοδα του πάρκιγνκ ανέρχονται ετησίως περίπου στις 12.500,00 ευρώ.