Η σωστή και αποτελεσματική λειτουργία του ιστορικού κέντρου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αποτελεί προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή που δίδει ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή του μέτρου του δακτυλίου, ώστε συνολικά η παλιά πόλη του Ρεθύμνου από τις αρχές του επόμενου μήνα να παραδοθεί με όρους ασφάλειας στους πεζούς που θα μπορούν να κάνουν τη βόλτα τους στα καταστήματα και να απολαμβάνουν χωρίς να διατρέχουν κίνδυνο τις ομορφιές και τα μνημεία της.
Από την Πέμπτη λοιπόν 1 Απριλίου και χωρίς να μεσολαβήσει η λεγόμενη περίοδος χάριτος τίθεται σε ισχύ το μέτρο του δακτυλίου, σύμφωνα με το οποίο θα απαγορεύεται η διέλευση σε δίτροχα και ΙΧ από τις 11:00 το πρωί έως τις 6:00 το πρωί της επομένη ημέρας. Το πρόστιμο για τους παραβάτες ανέρχεται στα 100 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέτρο θα εποπτεύεται από συνολικά οχτώ κάμερες καταγραφής της κυκλοφορίας, αριθμός διπλάσιος, σε σχέση με πέρυσι, ενώ θα υπάρξει και μετατόπιση καμερών σε νέα σημεία (εισόδους) προκειμένου να αποδώσει καλυτέρα το μέτρο μιας και κατά τον απολογισμό της περυσινής πρώτης εφαρμογής τους διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν «τυφλά» σημεία από τα οποία κυρίως δίκυκλα παραβίαζαν το μετρό.
«Σε ισχύ θα τεθεί από 1η Απριλίου η λειτουργία του δακτυλίου όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, μέχρι την τροποποίησή του με βάση τη νέα κανονιστική που ετοιμάζουμε. Η αστυνόμευσή του θα γίνεται από τις κάμερες καταγραφής και με φυσική παρουσία ανδρών της Τροχαίας, ιδιαίτερα στις θέσεις φορτοεκφορτώσεις. Πρέπει να πούμε ότι με την νέα κανονιστική που θα είναι έτοιμη στο τέλος Απριλίου θα προβλέπεται εφαρμογή του μέτρου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και περιορισμό του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων και τροφοδοσίας.
Για μια δεύτερη συνεχόμενη χρόνια που η αγορά θα λειτουργήσει με ειδικές ρυθμίσεις λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας και για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας είναι μια ευκαιρία θέματα μακροχρόνια που δεν είχαν επιλυθεί να κλείσουν. Είναι εκ των ουκ άνευ να συζητάμε για δωδεκάμηνο τουρισμό και υψηλής ποιότητας επισκέπτες αν δεν έχουμε προχωρήσει σε ολοκληρωμένη εφαρμογή του δακτυλίου και απομάκρυνση όλων των περιττών εισόδων και περιορισμό της διέλευσης ιχ που δεν εξυπηρετούν ανάγκες τροφοδοσίας» ανέφερε ο κ. Κρεβετζάκης.
Οι παραβάσεις του 2020
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία των παραβάσεων το δακτυλίου του 2020 παρατηρείται ότι ο μεγαλύτερος όγκος καταγράφηκε στις αρχές Ιουνίου και στο τέλος Νοέμβριου, περίοδοι οι οποίοι σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο καθημερινότητας πόλης, αφορούσαν η μεν στην αρχή εφαρμογής του μέτρου, όπου θεωρητικά δεν υπήρχε ακόμα εξοικείωση και συμμόρφωση των πολιτών, άλλα και στο τέλος του φθινοπώρου όπου και λόγω της πανδημίας έγινε άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας. Σε γενικές γραμμές όμως το μέτρο απέδωσε και η δημοτική αρχή εμφανίζεται πλήρως ικανοποιημένη. Για το λόγο αυτό σε πρόσφατη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Αστυνομική Διεύθυνση Ρέθυμνου παρουσία του αντιδημάρχου Θ. Κρεβετζάκη, του διοικητή της Τροχαίας Γ. Παλάσση και ανθυπαστυνόμου Μανόλη Σταυγιανουδάκη έγινε ένας απολογισμός των περσινών δεδομένων αλλά και ένας επανασχεδιασμός για την εφαρμογή του μέτρου ώστε φέτος να υπάρξει περαιτέρω βελτίωση και τα όποια κενά εντοπιστήκαν πέρυσι φέτος να καλυφθούν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία κατά την περσινή χρονιά στα συστήματα της τροχαίας έφτασαν συνολικά 6.918 φωτογραφίες παραβάσεων.
Από αυτές το πληροφοριακό σύστημα προώθησε το 69% (4.804 φωτογραφίες), απέρριψε το 6%, καθώς το όχημα που είχε φωτογραφηθεί ως παραβάτης έφερε την απαιτουμένη άδεια και απέρριψε το 25% (για διαφόρους λόγους).
Συνολικά από τα παραπάνω βεβαιώθηκε το 53% των παραβάσεων (2.540).
Σε ό,τι αφορά τις παραβάσεις ανά τύπο οχήματος, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, το 51% αφορά μοτοσικλέτες, το 46% αφορά αυτοκίνητα, το 2% φορτηγό και το 1% μοτοποδήλατο. Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Κρεβετζάκη, η ανάληψη των δεδομένων δείχνει ότι τα στοιχεία αυτά είναι πλασματικά με την έννοια ότι οι παραβάσεις μοτοσικλετών υπερτερούν και με μεγάλη διάφορα, κάτι που διαπιστώνεται από το γεγονός ότι υπήρχαν είσοδοι του ιστορικού κέντρου στις οποίες δεν είχαν τοποθετηθεί κάμερες και από κει γινόταν η είσοδος κατά συρροή μοτοσικλετών και κυρίως των υπηρεσιών διανομής φαγητού. Τα σημεία αυτά πλέον βρίσκονται στο μικροσκόπιο της υπηρεσίας που προσανατολίζεται στο να τα καλύψει με την τοποθέτηση καμερών καταγραφής διαφυλάσσοντας με ένα καλύτερο τρόπο το μέτρο.
Σε ό,τι αφορά τις ηλικίες των παραβατών, όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα το μεγαλύτερο ποσοστό των παραβατών (27,41%) αφορά την ηλικιακή ομάδα 40-50. Ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 30-40 σε ποσοστό 22,24%, η ηλικιακή ομάδα 50-60 σε ποσοστό 20,42%, η ηλικιακή ομάδα 20-30 σε ποσοστό 19,79%, η ηλικιακή ομάδα 60-70 σε ποσοστό 7,90% και ακολουθούν σε ελάχιστα ποσοστά οι άνω των 70 με 1,96% και η ηλιακή ομάδα 18-20 με 0,28%.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας πόλης ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Την περασμένη Παρασκευή σε συνάντηση που έγινε στην Τροχαία παρουσία του διοικητή Γιώργου Παλάσση, του ανθυπαστυνόμου Μανόλη Σταυγιανουδάκη κάναμε μια στατιστική ανάλυση των δεδομένων και της λειτουργίας μετά από οχτώ μήνες εφαρμογής και παρακολούθησης του δακτυλίου με το σύστημα των καμερών. Υπήρξε ιδιαίτερη ικανοποίηση από το συγκεκριμένο διάστημα που εφαρμόστηκε ως συγκεκριμένο τρόπος αστυνόμευσης του δακτυλίου. Είναι διακριτός ο διαρκώς μειούμενος αριθμός των παραβάσεων, ωστόσο υπήρξε προβληματισμός στην περίοδο της πανδημίας κατά την οποία δεν εφαρμόστηκε η εποπτεία προκειμένου να υπάρξει διευκόλυνση των συμπολιτών μας. Τότε ουσιαστικά χάθηκε χρόνος όσον αφορά την εμπέδωση της λειτουργίας του συστήματος, διότι αυτό που είναι ξεκάθαρο από όλες τις πλευρές είναι ότι η λειτουργία του δακτυλίου δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο άλλα μια κανονιστική ρύθμιση για την εύρυθμη λειτουργία του ιστορικού κέντρου, αλλά και τη μείωση της κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων στην παλιά πόλη. Η στόχευση του δήμου είναι οι συμπολίτες να αποκτήσουν γνώση και να εξοικειωθούν με το γεγονός ότι η είσοδος στο ιστορικό κέντρο θα είναι διαρκώς μειούμενη και ελεγχόμενη. Φαίνεται από τον απολογισμό ότι στην αρχή και στο τέλος της περιόδου υπάρχει άνοδος των παραβάσεων. Αξίζουν πάρα πολλά συγχαρητήρια στον Μανόλη Σταυγιανουδάκη που ανέπτυξε το πρόγραμμα αλλά και γενικότερα στο σύνολο της Τροχαίας Ρεθύμνου, που επωμίστηκε ένα πολύ μεγάλο όγκο εργασίας, προκειμένου να διευθετηθεί όλος ο αυτός ο αριθμός των δεδομένων και των στοιχείων, πράγμα το οποίο κίνησε το ενδιαφέρον στα κεντρικά της ΕΛ.ΑΣ. για τη δημιουργία αυτού του προγράμματος και την επέκτασή του και σε άλλες περιοχές. Ο Δήμος Ρέθυμνου ευχαριστεί τόσο τον διοικητή της τροχαίας Γιώργο Παλάσση όσο και τα στελέχη της Τροχαίας, που εργάστηκαν όλο αυτό το διάστημα προκειμένου να αναπτυχθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχοντας πλέον τα απαραίτητα στοιχεία, τα οποία θα μας διευκολύνουν στην περαιτέρω ανάπτυξη του συστήματος».
Διπλασιάζονται οι κάμερες καταγραφής
Όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας πόλης στην προσπάθεια του δήμου να ενισχυθεί η αστυνόμευση και να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα το μέτρο ο Δήμος αγόρασε επιπλέον κάμερες, οι οποίες θα τοποθετηθούν τις επόμενες ημέρες και συνολικά θα υπάρχουν σε οχτώ διαφορετικά σημεία της παλιάς πόλης, με στόχο να περιοριστεί στο ελάχιστο η διέλευση των ΙΧ από το ιστορικό κέντρο. Ειδικότερα, είπε: «Πλέον ο δήμος έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε διπλασιασμό των καμερών που εποπτεύουν αυτή τη στιγμή τον δακτύλιο προκειμένου κενά που αναδείχτηκαν το προηγούμενο διάστημα να καλυφτούν. Είναι παραπλανητικά τα στοιχεία σε ό,τι αφορά τον τύπο οχήματος σε σχέση με τις παραβάσεις των δίκυκλων γιατί κατά την εφαρμογή του συστήματος βρέθηκαν κενά μέσω των οποίων οι μοτοσικλέτες παρέκαμπταν τις κάμερες. Το μεγαλύτερο μέρος των παραβάσεων γίνεται από μοτοσικλέτες που κάνουν διανομή φαγητού. Η προσπάθειά μας πλέον είναι να γίνεται όσο πιο γρήγορα η επίδοση των παραβάσεων.
Είμαστε απαισιόδοξοι ότι με την εφαρμογή του δακτυλίου καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου θα μειωθούν στο ελάχιστο οι παραβάσεις του δακτυλίου και αυτή είναι η στόχευσή μας γιατί αυτό θα εκπαιδεύσει τους συμπολίτες μας για το συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας του ιστορικού κέντρου. Θέλω να διευκρινίσω ότι το σύστημα δεν αποκλείει κανέναν που θα ήθελε να έχει οργανωμένα όμως πρόσβαση στον δακτύλιο. Αρκεί να ενημερώσει εγκαίρως την τεχνική υπηρεσία για να προχωρήσει στην προσωρινή αδειοδότηση. Έχει προβληματίσει τον δήμο και την τροχαία η συμπεριφορά συμπολιτών μας που σταθμεύουμε παράνομα εμπρός σε ιστορικά μνημεία προκαλώντας φθορές, όπως συνέβη στο μνημείο της κρήνη ριμόντι, όπως επίσης και σε περιπτώσεις που δεν επετράπη πρόσβαση ακόμα και για τέλεση κηδεία λόγω σταθμευμένων ιχ. Στο μεταξύ υπάρχει σκέψη επιβράβευσης των επιχειρήσεων που θα ανανεώσουν τον στόλο τους με ηλεκτροκίνητο για να διευκολύνουμε και να αναδείξουμε την χρήση της ηλεκτροκίνησης. Θα υπάρξει πρόβλεψη με δυνατότητα παραπάνω χρόνου πρόσβασης στο χώρο του δακτυλίου κατά μια ώρα».