Αναποτελεσματικό παραμένει το θεσμικό πλαίσιο για την εξυγίανση των επιχειρήσεων και την αναδιάρθρωση του δανεισμού τους, που αποτελεί και το κλειδί για τη μείωση των κόκκινων δανείων από την πλευρά των τραπεζών.
Αυτό διαπιστώνει ανάλυση του ΣΕΒ, που εντοπίζει ως βασική αδυναμία την ύπαρξη μιας σειράς φορολογικών εμποδίων, αλλά και την απουσία ενός συνεκτικού πλαισίου που θα αντιμετωπίζει ενιαία και ομοιόμορφα θέματα όπως η υποχρέωση του Δημοσίου να συμμετέχει σε διαγραφές οφειλών ή η κατοχύρωση της δεύτερης ευκαιρίας για τους επιχειρηματίες που δεν έχουν δόλο.
Εκτός από το πρόβλημα των κόκκινων δανείων που αγγίζουν τα 100 δισ. ευρώ, τα μεγάλα και τα μικρά λουκέτα συνεχίζουν να απειλούν την αγορά, καθώς σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ τα 2/3 των επιχειρήσεων της χώρας βρίσκονται σε ζώνη οριακής επιβίωσης και το 1/4 σε σοβαρό κίνδυνο. Το κουβάρι των αστικών και ποινικών ευθυνών που συνδέονται ακόμη και με την άδολη πτώχευση, συμβάλλει καθοριστικά, ώστε ελάχιστοι στη χώρα μας να τολμούν να εμπλακούν στην αναδιάρθρωση επιχειρήσεων, ακόμα και όταν υπάρχει η προοπτική διάσωσης μεγάλης αξίας και πολλών θέσεων εργασίας. Με δεδομένο επίσης ότι μια πτώχευση στη χώρα μας ολοκληρώνεται, σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, σε περίπου 3,5 χρόνια (στην πράξη η περίοδος εκτείνεται ακόμη και στη δεκαετία) και επιτυγχάνει να διασώσει μόλις το 35% της αξίας της επιχείρησης, όταν στις ώριμες οικονομίες της Ευρωζώνης το ποσοστό αυτό κυμαίνεται μεταξύ 80%-90%, ο ΣΕΒ καταλήγει σε μια σειρά προτάσεις, που θα καταστήσουν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που ελήφθησαν τα τελευταία χρόνια αποτελεσματικότερες για τη διάσωση των επιχειρήσεων και των θέσεων εργασίας.
Η ανάλυση του ΣΕΒ αξιολογεί τις διαδικασίες στο πλαίσιο του πτωχευτικού νόμου, της ειδικής διαχείρισης και του εξωδικαστικού μηχανισμού, που θεσμοθετήθηκαν σχετικά πρόσφατα και καταγράφει τα θεσμικά εμπόδια που υπάρχουν ακόμη, εμποδίζοντας την εξυγίανση της οικονομίας. Οι προτάσεις του αφορούν μεταξύ άλλων στην απομάκρυνση των φορολογικών αντικινήτρων, προτείνοντας ότι όταν διαγράφεται απαίτηση από προμηθευτή: α) να επιστρέφεται ο αναλογών ΦΠΑ που έχει ήδη καταβληθεί, β) να επιστρέφεται ο αναλογών φόρος εισοδήματος που έχει ήδη καταβληθεί και γ) να μη βεβαιώνεται το ποσό της διαγραφής ως φορολογητέο εισόδημα του οφειλέτη ανεξάρτητα αν πρόκειται για τραπεζικό δάνειο ή οφειλή προς άλλον ιδιώτη που συμμετέχει στη διαγραφή οφειλών ή το Δημόσιο και χωρίς χρονικό περιορισμό ισχύος της διάταξης. Επίσης προτείνει τη διαχείριση των ζημιών είτε από διαγραφή απαίτησης είτε από άλλη αιτία, οι οποίες προτείνεται να μπορούν να συμψηφιστούν με μελλοντικά κέρδη χωρίς χρονικό περιορισμό ή έστω για περίοδο άνω των 10 ετών, τη συμμετοχή του κράτους με διαγραφές κεφαλαίου σε όλες τις διαδικασίες πτώχευσης. Το κράτος έχει «υποσχεθεί» να συμμετέχει με διαγραφές κεφαλαίου μόνο στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων. Ο ΣΕΒ προτείνει να έχει την ίδια στάση σε όλες τις συμφωνίες εξυγίανσης.