Προχωρούν οι εργασίες κατασκευής του τμήματος του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης, στον αγιοβασιλειώτικο δρόμο στην οδική αρτηρία Αρμένοι-Παλέ και ο στόχος είναι ο δρόμος, που από τον περασμένο Σεπτέμβριο παραμένει κλειστός για να γίνει η νέα χάραξη του δρόμου, να ανοίξει πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.
Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων, Ελένη Ρανουτσάκη, η συνεννόηση της Π.Ε.Ρ., που είναι η επιβλέπουσα αρχή με τον εργολάβο, είναι να «τρέξουν» με ταχείς ρυθμούς οι εργασίες, ώστε να μην υπάρξει καμία όχληση στους επισκέπτες του νότιου Ρεθύμνου το καλοκαίρι. Μέχρι στιγμής οι εργασίες εξελίσσονται με ικανοποιητικό ρυθμό χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, ωστόσο, όπως επεσήμανε η κα Ρανουτσάκη καθοριστικός θα είναι και ο ρόλος των καιρικών συνθηκών που ενδέχεται να προκαλέσουν κάποια καθυστέρηση. Το έργο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να παραδοθεί στο τέλος του καλοκαιριού, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν θα χρειαστεί παράταση, καθώς, όπως εξήγησε η κα Ρανουτσάκη, αυτό θα φανεί στην πορεία των εργασιών.
Από τον Σεπτέμβριο η κυκλοφορία των οχημάτων από Ρέθυμνο προς Σπήλι εκτρέπεται από τον οικισμό των Αρμένων μέσω δημοτικής οδού προς Φωτεινού και μέχρι τη συμβολή του ξανά με την επαρχιακή οδό 3 περί το 1,0 χλμ. πριν τον οικισμό Παλέ, ενώ η κυκλοφορία από Σπήλι προς Αρμένους γίνεται μέσω της δημοτικής οδού Παλαιόλουτρα-Κούμοι-Αρμένοι.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο Αρμένοι-Παλέ, συνολικού προϋπολογισμού 14,8 εκ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και χαρακτηρίζεται ως ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα του νομού, καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.), του λεγόμενου αγιοβασιλειώτικου δρόμου.
Ειδικότερα, η υπό αναβάθμιση οδός ανήκει στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο της Π.Ε. Ρεθύμνου με αριθμό 3 «Ρέθυμνο – Σπήλι – Αγία Γαλήνη», περιλαμβάνεται στον πρωτεύοντα (διαπεριφερειακό) Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.) Ρέθυμνο – Μοίρες – Άνω Βιάννος – Ιεράπετρα, σύμφωνα με το εγκεκριμένο χωροταξικό της περιφέρειας. Το έργο βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Αρμένοι και Παλέ και αποτελείται από δύο οδικά τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Για τη διέλευση των κατασκευαζόμενων οδικών τμημάτων, απαιτούνται διάφορα τεχνικά έργα, κυρίως μικρά τεχνικά (οχετοί). Επίσης προβλέπονται συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και αποκαταστάσεις του.
Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Ολοκληρώθηκαν οι μελέτες του Ν.Ο.Α.Κ. στην Π.Ε.Ρ.
Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες των τμημάτων του Ν.Ο.Α.Κ. στον νομό Ρεθύμνου.
Οι μελέτες αφορούν τα τμήματα:
1) Παλέ – Σπήλι
2) Σπήλι – Ακούμια
3) Ακούμια – Άγιος Δημήτριος.
Και οι τρεις αυτές μελέτες βρίσκονται στο στάδιο της κτηματολόγησης, ενώ ώριμες προς χρηματοδοτήσεις είναι και οι μελέτες για το υποστηρικτικό δίκτυο του ΝΟΑΚ. Στόχος είναι το 2021 να γίνει η δημοπράτηση τμημάτων του Ν.Ο.Α.Κ.
Σύμφωνα με την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων προτεραιότητα για την Περιφέρεια αποτελεί το τμήμα Σπήλι – Ακούμια, καθώς είναι το πιο δύσκολο κομμάτι από πλευράς χάραξης, μετά την κτηματολόγηση του τμήματος και την εξεύρεση χρηματοδότησης θα ακολουθήσει όπως είπε η διαδικασία των απαλλοτριώσεων.
Σημειώνεται ότι το συνολικό μήκος του νέου οδικού άξονα Παλέ – Αγ. Δημήτριος είναι 25,7 χλμ.
Με την προβλεπόμενη ταχύτητα μελέτης 80 km/h ο χρόνος κάλυψης αυτής της απόστασης είναι 19,2 λεπτά.
Η συνολική εγκεκριμένη χρηματοδότηση της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 3.404.000€.
Παράλληλα, η Περιφέρεια Κρήτης χρηματοδοτεί τις μελέτες που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του Δήμου Αγίου Βασιλείου με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα Τμήμα Ροδάκινο – Σελλιά – Λευκώγεια – Ακούμια – Αγ. Γαλήνη. Για το υποστηρικτικό αυτό δίκτυο έχουν ήδη εκπονηθεί:
- Προωθημένη Αναγνωριστική μελέτη Οδοποιίας (εγκεκριμένη),
- Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη (εγκεκριμένη) και
- Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (εγκεκριμένη)
- και είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση των οριστικών μελετών
Η βελτίωση του υποστηρικτικού (του Ν.Ο.Α.Κ.) τοπικού δικτύου που αξιοποιώντας -κατά το δυνατό- το υφιστάμενο παραλιακό τοπικό δίκτυο της περιοχής ενοποιεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης τους βασικούς πόλους τουριστικής Ανάπτυξης της περιοχής (Αγ. Γαλήνη, Ροδακινόκαμπο, Τριόπετρα, Αγ. Παρασκεύη, Κεραμέ, Πρέβελη, Δαμνόνι, Πλακιά, Σελλιά, Ροδάκινο) και αποσυμφορεί τον Ν.Ο.Α.Κ. από μετακινήσεις τοπικής κλίμακας ή πρόσβασης σε τουριστικούς και λοιπούς πόλους της περιοχής.
Ο κύριος άξονας (Ν.Ο.Α.Κ.), εξασφαλίζει τη σύνδεση οικισμών και παραγωγικών κέντρων του νότιου τμήματος του Νομού Ρεθύμνης με τα αντίστοιχα κέντρα των περιοχών των Νομών Ηρακλείου και Χανίων.
Καθώς αναπτύσσεται σε ικανή και αναγκαία απόσταση από τις παράκτιες ζώνες και τους παραλιακούς οικισμούς, διαφυλάσσονται τα φυσικά πλεονεκτήματα των περιοχών αυτών αλλά και ο αναγκαίος χώρος για τη μελλοντική ανάπτυξή τους.
Ο Νότιος Οδικός Άξονας και το Υποστηρικτικό του Δίκτυο, αποτελούν ενιαίο σύστημα για την συνολική μεταφορική εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής και η υλοποίησή του αποτελεί αίτημα των τοπικών και επαγγελματικών φορέων της παραλιακής ζώνης του Νομού Ρεθύμνου, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής (Δήμος Αγ. Βασιλείου).