Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι εργασίες βιοκλιματικής ανάπλασης στην πλατεία Αγίου Γεωργίου Πεταλιώτη στην περιοχή της Καλλιθέας. Το έργο έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση περίπου μήνα και η περιοχή έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο, ενώ εμφανής είναι η κινητοποίηση από πλευράς δημοτικής αρχής για τη μέχρι στιγμή συνεργασία αλλά και πορεία των εργασιών.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, η τεχνική υπηρεσία με τον εργολάβο είναι σε καθημερινή επαφή και επικοινωνία και οποιοδήποτε ζήτημα προκύπτει αντιμετωπίζεται άμεσα ώστε να μην υπάρχει καμία καθυστέρηση. Παράλληλα ο κ. Αλεφαντινός υποστήριξε ότι ο ρυθμός των εργασιών είναι ταχύς και ο στόχος που έχει τεθεί είναι το έργο να παραδοθεί νωρίτερα από τη συμβατική του προθεσμία. Ο προϋπολογισμός του έργου που έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ είναι 1,550.000 ευρώ και η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, με βάση τα όσα προβλέπει η σύμβαση είναι δώδεκα μήνες.
Ωστόσο, η συμφωνία δημοτικής αρχής και εργολάβου είναι το έργο να έχει περατωθεί σε οκτώ μήνες, δηλαδή μέχρι τον επόμενο Ιούνιο, προκειμένου να μην είναι η περιοχή εργοτάξιο στην επόμενη τουριστική περίοδο.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί για τη δημοτική αρχή ένα μεγάλο στοίχημα και μια πρόκληση, καθώς εκτιμά ότι θα μπορέσει να αναβαθμίσει μια πυκνοκατοικημένη και παραμελημένη μέχρι σήμερα περιοχή δίδοντας έναν νέο αναπτυξιακό χαρακτήρα στη γειτονιά της Καλλιθέας, η οποία σήμερα είναι επιβαρυμένη κυκλοφοριακά και μη λειτουργική για τους κατοίκους της.
Τη μελέτη του έργου εκπόνησε ο αρχιτέκτονας του γραφείου παλιάς πόλης του δήμου, Μάνος Τσάκωνας και σε αυτήν προβλέπονται καινοτόμες παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν την όψη της πυκνοκατοικημένης περιοχής της Καλλιθέας αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
Σύμφωνα με τον μελετητή το έργο περιλαμβάνει:
• την ανάπλαση της οδού Άγγελου Σικελιανού
• τη διαμόρφωση και ανάδειξη της πλατείας δυτικά του ιερού ναού
• τον σχεδιασμό ενός μικρού πάρκου και μιας νέας παιδικής χαράς
• την κατάλληλη διαμόρφωση του υπόλοιπου τμήματος της περιοχής επέμβασης σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης. Σε όλη την περιοχή παρέμβασης, δηλαδή σε όλη την έκταση της οδού Άγγελου Σικελιανού, σε όλους τους χώρους της νέας πλατείας, στους χώρους του πάρκου και στον χώρο στάθμευσης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές.
Βασικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το πράσινο, ενώ περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων, στον οποίο θα μπορούν να διοργανωθούν εκδηλώσεις και υπαίθριες αγορές.
Για την εκπόνηση της μελέτης που έχει βιοκλιματικό χαρακτήρα υπήρξε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι επιστημονικές υποδείξεις του οποίου ήταν καθοριστικές για την ένταξη του έργου στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
«Το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου πάει πάρα πολύ καλά. Μας βοήθησε ο καιρός και η οργάνωση που έχει ο εργολάβος, εγώ ο κ. Τσάκωνας και η κ. Τζανακάκη πάμε καθημερνά και αντιμετωπίζουμε οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει επί τόπου οπότε ο εργολάβος μας δουλεύει απρόσκοπτα. Έχουμε κάποια προβλήματα και με τις οπτικές ίνες που συναντάμε και χρειάζεται να τις μεταφέρουμε όμως και αυτό το λύσαμε. Είμαι πολύ ευχαριστημένος και δεν αποκλείεται σε ένα δεκαήμερο να ξεκινήσουμε να στρώνουμε. Σύμφωνα με τη σύμβαση ο χρόνος περάτωσης του είναι Αύγουστος ωστόσο από κοινού με τον εργολάβο έχουμε βάλει στοίχημα, ώστε αυτό να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο» ανέφερε ο Μ. Αλξεφαντινός.
Ο πεζόδρομος
Σύμφωνα με τη μελέτη προβλέπεται ένας πεζόδρομος πλάτους 6,35 μέτρων. Από τα 6,35 μέτρα του πεζόδρομου στα 1,35 μέτρα, από την πλευρά του δρόμου, τοποθετούνται, δένδρα, ζαρντινιέρες, καθιστικά, ιστοί φωτιστικών και καλαθάκια απορριμμάτων με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα 5,00 μέτρα να μένουν ελεύθερα στον πεζό και στο ποδήλατο ή στο σκέιτμπορτ.
Αυτός είναι και ο βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης. Η δημιουργία ενός πεζόδρομου με μεγάλο πλάτος, ικανού και για πολιτιστικές δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, εκθέσεις, παζάρια, μικρές κυριακάτικες αγορές.
Ενός πεζόδρομου που θ’ αναβαθμίσει και θα ζωντανέψει ένα διαφορετικό τμήμα του Ρεθύμνου. Τα δένδρα, τα καθιστικά, οι ζαρντινιέρες κ.λπ. τοποθετούνται από την πλευρά του δρόμου, ώστε να αποφύγουμε τα οποιαδήποτε ειδικά εμπόδια για την παράνομη στάθμευση, κολωνάκια κ.λπ.
Σε όλο το μήκος του πεζόδρομου δυτικά φυτεύονται 39 δένδρα. Ανά 3 δένδρα απέχουν μεταξύ τους 3,40 μέτρα δημιουργώντας 13 τριάδες δένδρων. Σε κάθε τριάδα δέντρων κατασκευάζεται χτιστό καθιστικό ανάμεσα στα δύο πρώτα δένδρα και ανάμεσα στο δεύτερο και το τρίτο δέντρο τοποθετείται η βάση φωτιστικού του πεζόδρομου, καθώς και καλαθάκι απορριμμάτων.
Το είδος, το μέγεθος και οι αποστάσεις των δέντρων γενικότερα αποτελούν βασικό στοιχείο της μελέτης και η Άγγελου Σικελιανού θα είναι ο πρώτος δρόμος στο Ρέθυμνο με τόσο μεγάλο αριθμό δένδρων σε τόσο μικρό μήκος δρόμου και μάλιστα σε ευθεία γραμμή.
Ως δένδρο προτείνεται η νεραντζιά.
Η πλατεία
Ο νέος αυτός πεζόδρομος στο μέσο περίπου της διαδρομής διασταυρώνεται με μία νέα πλατεία τετράγωνου σχήματος και μπροστά ακριβώς από τον Ιερό Ναό. Διασταυρώνεται, γιατί ειδικά στο σημείο της πλατείας το επίπεδο του δρόμου ανεβαίνει στο ίδιο επίπεδο και καλύπτεται με το πλακόστρωτο της πλατείας.
Το μήκος της πλατείας είναι 31,00 μέτρα και το πλάτος της 28,80 μέτρα. Για τον λόγο αυτό περιβάλλεται, σύμφωνα με την πρόταση, από αμυγδαλιές, κλασικά καθιστικά και καμπυλόγραμμα φωτιστικά και η πλακόστρωσή της προτείνεται και αυτή σε απλό σχέδιο με μικρά κλασικά γεωμετρικά σχήματα.
Το πάρκο
Ξεκινώντας από νότο με κατεύθυνση στο βορρά, επιπλέον του πλάτους του πεζόδρομου δημιουργείται στην ίδια στάθμη μία διαπλάτυνση 4,80 μέτρων με αποτέλεσμα ο πεζόδρομος να φτάνει σε πλάτος τα 11,15 μέτρα σε όλο το μήκος των 65,10 μέτρων από τη Λεωφόρο Πορτάλιου μέχρι το σημείο διασταύρωσής του με την πλατεία.
Στο πρώτο 26,90 μέτρα μία ακόμη ανάλογη διαπλάτυνση επίσης 4,80 μέτρων δημιουργεί μία εντυπωσιακή είσοδο πλάτους 15,95 μέτρων, μία υποδοχή στον χώρο ανάπλασης. Με τη συμπλήρωση στοιχείων όπως δένδρα και καθιστικά, έχουμε σαν αποτέλεσμα ένα μικρό πάρκο 450 περίπου τετραγωνικών μέτρων σε κεντρικό σημείο της πόλης και σε άμεση επαφή με την κεντρική λεωφόρο.
Στον χώρο του πάρκου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται απλός σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων αλλά και ειδικός σταθμός κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Με τους δύο αυτού σταθμούς, ο χώρος θα προσφέρεται ιδιαίτερα για ποδήλατο αλλά και ως σημείο συνάντησης ποδηλατιστών και παρόμοιων ομάδων, λόγω των δένδρων, των καθιστικών κ.λπ.
Μικρές κερκίδες στην αρχή, λόγω της μικρής υψομετρικής διαφοράς και λόγω της κοντινής οπτικής επαφής με τη θάλασσα συμπληρώνουν την πρόταση. Οι κερκίδες και τα καθιστικά θα εξυπηρετούν κατά ένα βαθμό και την στάση λεωφορείου που υπάρχει στο σημείο αυτό. Σύμφωνα με την πρόταση, πέντε ίδιες τριάδες δένδρων (νεραντζιές) και με τα αντίστοιχα καθιστικά ανάμεσά τους τοποθετούνται στα ανατολικά των πιο πάνω διαπλατύνσεων.
Σε συνέχεια του πάρκου ανατολικά και φτάνοντας προς βορρά μέχρι την πλατεία, δημιουργείται μία ορθογωνικού σχήματος παιδική χαρά 18,20Χ38,20 μέτρων, δηλαδή συνολικής επιφάνειας 700 περίπου τετραγωνικών μέτρων με τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Ο χώρος στάθμευσης
Στο ανατολικό τμήμα της περιοχής ανάπλασης διαμορφώνεται χώρος στάθμευσης 65 θέσεων Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4 θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε μία συνολικά έκταση περίπου 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στο βόρειο τμήμα θα λειτουργεί χώρος φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η είσοδος στον χώρο στάθμευσης θα γίνεται από τη Λεωφόρο Πορτάλιου και η έξοδος των οχημάτων θα γίνεται προς την οδό 28ης Οκτωβρίου.
Από την Λεωφόρο Πορτάλιου και σε ευθεία κίνηση θα υπάρχει δυνατότητα εξόδου του αυτοκινήτου στο χώρο της πλατείας και μπροστά από τον Ιερό Ναό για την εξυπηρέτηση των αναγκών του ναού και των κοινωνικών εκδηλώσεων.
Το δυτικό πεζοδρόμιο και ο δρόμος
Το πλάτος του δρόμου, είναι 13,70 μέτρα. Με την ανάπλαση θα δημιουργηθεί ένα πεζοδρόμιο 3,85 μέτρων, στο οποίο περιλαμβάνονται εσοχές για χώρο στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, στάθμευσης μηχανών σε πολλά μέτρα μήκος, αλλά και φορτοεκφόρτωσης μικρών φορτηγών αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των εμπορικών καταστημάτων. Λόγω της αναγκαιότητας στάσης των μικρών φορτηγών οι εσοχές αυτές έχουν πλάτος 2,20 μέτρα.