Της ΣΤΕΛΛΑΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ
Αρκετοί σε αριθμό φαίνεται πως είναι οι καταναλωτές σε επίπεδο νησιού, που εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, περνούν το κατώφλι των υποκαταστημάτων της ΔΕΗ με σκοπό να ρυθμίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους απέναντι στην Επιχείρηση.
Όπως προκύπτει από στοιχεία της ΔΕΗ στην Κρήτη, τα χρέη των πολιτών του νησιού προς την ΔΕΗ αγγίζουν τα 150 εκατομμύρια ευρώ, ενώ δεν είναι και λίγοι οι οφειλέτες που δεν φαίνονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις των χρεών τους, εάν νωρίτερα δεν λάβουν εξώδικο από την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού ή εάν δεν μείνουν κυριολεκτικά στο σκοτάδι, εξαιτίας της διακοπής της ηλεκτροδότησης.
Τα ίδια επίσης στοιχεία αναφέρουν ότι είναι πολλοί σε αριθμό οι πελάτες της Επιχείρησης που οφείλουν ποσά της τάξεως των πέντε, των δέκα ή ακόμα και των είκοσι χιλιάδων ευρώ και μάλιστα στην πλειοψηφία τους πρόκειται για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες (δηλαδή, για ανθρώπους που φαίνονται εγγεγραμμένοι στους καταλόγους της ΔΕΗ ως φυσικά πρόσωπα με επαγγελματική χρήση).
Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις φαίνεται να χρωστούν λιγότερα ποσά σε σύγκριση με τους ιδιώτες που τα χρέη τους είναι περισσότερα. Κατά συνέπεια, σε επίπεδο μεγάλων επιχειρήσεων, οι οφειλές δεν είναι ούτε πολλές, αλλά ούτε και μεγάλες.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα της αποστολής των εξωδίκων, αυτά αποστέλλονται από την ΔΕΗ, όταν οι πελάτες της ξεπεράσουν ένα όριο οφειλών και πάνω και όχι όταν χρωστούν ένα ή δύο λογαριασμούς. Σε επίπεδο νησιού μάλιστα τον τελευταίο χρόνο έχουν σταλεί αρκετά εξώδικα.
Αυτό πάντως, που διευκρινίζεται από την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού είναι ότι μετά τον δεύτερο ανεξόφλητο λογαριασμό, αποστέλλεται η ειδοποίηση (προειδοποίηση) στον πελάτη που αναγράφει ότι έχει δοθεί εντολή για διακοπή του ηλεκτρικού. Κατά συνέπεια, εάν κάποιος έχει δύο ανεξόφλητους λογαριασμούς, τότε κινδυνεύει με διακοπή του ρεύματος, καθώς όπως προαναφέραμε, μετά τον δεύτερο λογαριασμό εκδίδεται η σχετική εντολή.
Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες από την ΔΕΗ που δημοσιοποιήθηκαν χθες και αφορούν σε πανελλαδικό επίπεδο, πάνω από 110 χιλιάδες καταναλωτές προχώρησαν σε ρύθμιση των οφειλών τους -ύψους 155 εκατομμυρίων ευρώ- με το νέο σύστημα της Επιχείρησης που τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Οκτωβρίου.
Επίσης, αυτό που παρατηρείται είναι ότι στο ίδιο χρονικό διάστημα -δηλαδή από τον Οκτώβριο έως και χθες- έχουν σταθεροποιηθεί οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, ενώ εξαιτίας της νέας ρύθμισης που ισχύει, έχει βελτιωθεί και η εισπραξιμότητα. Και αυτό διότι όπως προκύπτει οι εισπράξεις ξεπερνούν τις τιμολογήσεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι μαζί με τις νέες τιμολογήσεις εισπράττονται και οι παλαιότερες οφειλές που ανέκαθεν αποτελούσαν «βραχνά» για την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.
Παράλληλα, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι με την εφαρμογή του νέου συστήματος ρύθμισης -το τελευταίο τρίμηνο- έχει βελτιωθεί και η διαρροή των λεγόμενων «καλών πελατών» της ΔΕΗ προς τον ανταγωνισμό.
Η ρύθμιση
Με το νέο σύστημα διακανονισμών που ισχύει από την 1η Οκτωβρίου, προβλέπονται χαμηλότερες προκαταβολές και ήδη σύμφωνα με πληροφορίες παρουσιάζεται σημαντικό ενδιαφέρον από πελάτες της ΔΕΗ, ιδιαίτερα από τις κατηγορίες εκείνων των οφειλετών που χρωστούν μεγαλύτερα ποσά και θέλουν να επωφεληθούν από τη μικρότερη προκαταβολή.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα που έχει τεθεί σε εφαρμογή προβλέπονται τα εξής:
– Για οφειλή έως 500 ευρώ προκαταβολή 10% και 5 μηνιαίες δόσεις.
– Για οφειλή από 500 έως 1000 ευρώ προκαταβολή 10% και 8 μηνιαίες δόσεις.
– Για οφειλή από 1000 έως 2000 ευρώ προκαταβολή 15% και 12 μηνιαίες δόσεις.
– Για οφειλή από 2000 έως 3000 ευρώ προκαταβολή 20% και 18 μηνιαίες δόσεις.
– Για οφειλή πάνω από 3000 ευρώ είτε προκαταβολή 20% και 18 μηνιαίες δόσεις είτε προκαταβολή 30% και 24 μηνιαίες δόσεις.
Η προϋπόθεση
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για να ισχύει η ρύθμιση, είναι να εξοφλούνται εμπρόθεσμα οι δόσεις και οι τρέχοντες λογαριασμοί (λογαριασμοί που εκδίδονται μετά τη ρύθμιση).
Ωστόσο, όποιος χάσει την ρύθμιση, για να ενεργοποιηθεί εκ νέου θα πρέπει να καταβάλει τις ληξιπρόθεσμες δόσεις και τους τρέχοντες λογαριασμούς, ενώ οι πελάτες που είναι συνεπείς στην τήρηση του διακανονισμού, δικαιούνται και την έκπτωση συνέπειας στους τρέχοντες λογαριασμούς.