Σημαντική ανάσα για την αγορά του Ρεθύμνου αποτέλεσε η γιορτινή περίοδος των Χριστουγέννων και της πρωτοχρονιάς. Η κίνηση στους εμπορικούς δρόμους της πόλης ήταν αυξημένη και αρκετοί καταναλωτές έκαναν τα καθιερωμένα ψώνια τους. Το διευρυμένο εορταστικό ωράριο των εμπορικών καταστημάτων, οι εορταστικές εκδηλώσεις του εμπορικού συλλόγου, ο καλός καιρός αλλά και το γενικότερο θετικό κλίμα άφησαν μια νότα αισιοδοξίας στην μέχρι πρότινος «παγωμένη» αγορά.
Η αγοραστική κίνηση εμφάνισε σημάδια βελτίωσης, γεγονός που ικανοποιεί τους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι ξεκαθαρίζουν πως μπορεί η αύξηση να μην ήταν θεαματική και τα ταμεία τους να μην γέμισαν, αναγνωρίζουν ωστόσο, όπως εξηγεί και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Γιώργος Πολιουδάκης, ότι τουλάχιστον μπήκε ένα τέλος στην μέχρι πρότινος παρατεταμένη μείωση κίνησης και τζίρου των τελευταίων δέκα ετών της οικονομικής κρίσης.
Όπως ανέφερε, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, η περίοδος των γιορτών άφησε μια αχτίδα αισιοδοξίας για τον εμπορικό κόσμο, που για πρώτη φορά μπόρεσε να ανασάνει και να περιορίσει τις οικονομικές απώλειες του προηγούμενου διαστήματος, όπου οι εισπράξεις παρέμεναν καθηλωμένες. «Η αγορά κινήθηκε λίγο καλύτερα από πέρυσι. Είχε περισσότερη δουλειά την εβδομάδα των Χριστουγέννων και λιγότερο την Πρωτοχρονιά. Παραδοσιακά τα Χριστούγεννα λόγω του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού η κίνηση είναι αυξημένη σε σουπερ μάρκετ, φούρνους, κρεοπωλεία και φυσικά στα καταστήματα που απευθύνονται σε παιδιά. Την περίοδο της Πρωτοχρονιάς η κίνηση ήταν λιγότερη. Δεν είμαστε δυσαρεστημένοι και μπορώ να πω ότι είμαστε ευχαριστημένοι με την έννοια ότι η κίνηση ήταν λίγο καλύτερη από πέρυσι και τουλάχιστον δεν είχαμε άλλες απώλειες. Αυτό αφήνει μια αχτίδα αισιοδοξίας για την νέα χρονιά. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι και έχει σταματήσει το αρνητικό κλίμα και η μεγάλη πτώση που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης. Δεν είμαστε σε θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις των επιχειρήσεων, ωστόσο φαίνεται πως σταμάτησε η κατρακύλα. Έχει περιοριστεί, φτάνουμε σε μηδενικά επίπεδα, η πτώση και θέλουμε να ελπίζουμε ότι φέτος λόγω και του τουρισμού θα υπάρξει μια ανάκαμψη. Ωστόσο η φορολόγηση στο λιανεμπόριο είναι υπέρμετρη και φέτος αναμένεται να υπάρξουν τεράστιες δυσκολίες ως προς την συνέπεια των συνάδελφων στις αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις».
Χειμερινές εκπτώσεις από τις 14 Ιανουαρίου
Εν τω μεταξύ, σε μια εβδομάδα και συγκριμένα την Δευτέρα 14 Ιανουαρίου ξεκινά η περίοδος των εκπτώσεων, η οποία θα διαρκέσει ως και τις 28 Φεβρουαρίου.
Η περίοδος αυτή αναμένεται να δώσει μια τονωτική ένεση στην αγορά, αυτό που ωστόσο παρατηρείται κατά τις χειμερινές εκπτώσεις και ειδικά στα τελευταία χρόνια λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος είναι είτε οι καταναλωτές να κάνουν λιγοστές αγορές κατά την περίοδο των εορτών αναμένοντας τις εκπτώσεις, είτε, έχοντας δαπανήσει σε δώρα αρκετά χρήματα κατά την περίοδο των εορτών, να μην ξοδεύουν πολλά κατά τις εκπτώσεις.
«Οι εκπτώσεις του Γενάρη και του Αυγούστου είναι οι δυο παραδοσιακές εκπτωτικές περίοδοι και θέλω να πιστεύω ότι θα έχει λίγη κίνηση. Παρ’ ότι όλο το χρόνο τα καταστήματα λόγω της οικονομικής κρίσης που υπάρχουν κάνουν εκπτώσεις και προσφορές και δεν περιμένουν τις εκπτώσεις οι καταναλωτές, εκτιμώ ότι την περίοδο αυτή επειδή τα ποσοστά των εκπτώσεων είναι μεγαλύτερα εκείνοι που θέλουν να κάνουν στοχευμένες αγορές περιμένουν αυτή την περίοδο. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν ενάμιση μήνα και λόγω της κρίσης από την έναρξή τους τα ποσοστά έκπτωσης θα είναι υψηλά» ανέφερε ο κ. Πολιουδάκης.
Οι καταναλωτές, σε κάθε περίπτωση, καλούνται να είναι προσεχτικοί στις αγορές τους αναφορικά με το κόστος των προϊόντων, για την έκπτωση και την αναγραφή των οποίων οι επιχειρήσεις οφείλουν να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ωστόσο βασικό ζητούμενο για τον εμπορικό κόσμο αποτελεί η θεσμοθέτηση του ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού και η ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά με την χορήγηση μικρο-πιστώσεων σε μικρές εμπορικές επιχειρήσεις για να μπορούν να ανταποκριθούν σε άμεσες ανάγκες.
Οκτώβριος, ο χειρότερος μήνας για το λιανικό εμπόριο το 2018
Τουλάχιστον με βάση τα έως τώρα διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο Οκτώβριος ήταν ο χειρότερος μήνας για το λιανεμπόριο το 2018.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο υποχώρησε τον Οκτώβριο του 2018 κατά 2,2% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση από τις αρχές του 2018. Μείωση μέχρι τώρα σε ετήσια βάση είχε καταγραφεί μόνο τον Φεβρουάριο, η οποία όμως ήταν αρκετά χαμηλότερη, κατά 0,9%.
Στην πραγματικότητα η εικόνα που διαμορφώθηκε στο λιανεμπόριο τον Οκτώβριο είναι ακόμη χειρότερη εάν ληφθούν υπόψη τα στοιχεία του δείκτη όγκου πωλήσεων (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές). Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο σχετικός δείκτης υποχώρησε κατά 4% τον Οκτώβριο του 2018 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017. Η πτώση αυτή είναι επίσης η μεγαλύτερη που καταγράφηκε στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018. Τον Φεβρουάριο του 2018 είχε καταγραφεί οριακή υποχώρηση 0,5% του δείκτη όγκου στο λιανεμπόριο.
Σε σύγκριση δε με τον Σεπτέμβριο του 2018, τόσο ο εποχικά διορθωμένος δείκτης κύκλου εργασιών όσο και ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου υποχώρησε τον Οκτώβριο του 2018 κατά 3,7%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μείωση της αξίας και του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες εμπορικών καταστημάτων και φαίνεται ότι τον Οκτώβριο «διασώθηκαν» μόνο οι πωλήσεις εκτός καταστημάτων που περιλαμβάνουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και τις λαϊκές αγορές, τους δύο «πόλους» δηλαδή του λιανεμπορίου όπου τα προϊόντα διατίθενται συχνά σε χαμηλότερες τιμές.
Ο δείκτης κύκλου εργασιών στις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων διαμορφώθηκε σε ετήσια βάση ως εξής: Φαρμακευτικά – καλλυντικά -7,3%, πολυκαταστήματα -6,2%, έπιπλα – ηλεκτρικά είδη – οικιακός εξοπλισμός -4,7%, ένδυση – υπόδηση -2,6%, σούπερ μάρκετ -1,1%, μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων -1%, πρατήρια καυσίμων -0,6%, βιβλία – χαρτικά -0,1%. Ο σχετικός δείκτης στις πωλήσεις καταστημάτων αυξήθηκε κατά 4%.
Ο δείκτης όγκου διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο του 2018 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017 ως εξής: Πρατήρια καυσίμων -9,8%, φαρμακευτικά – καλλυντικά -8,5%, πολυκαταστήματα -5,4%, έπιπλα – ηλεκτρικά είδη – οικιακός εξοπλισμός -3,2%, μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων -2,8%, σούπερ μάρκετ -2,6%, ένδυση – υπόδηση -1,4%. Αύξηση σημείωσε ο δείκτης όγκου στα βιβλιοπωλεία, κατά 0,9%. Για τις πωλήσεις εκτός καταστημάτων η ΕΛΣΤΑΤ δεν υπολογίζει δείκτη όγκου.