ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ
Σημαντικές απώλειες στον τουρισμό από Ουκρανία και Ρωσία
- Η ανοδική πορεία που καταγράφουν οι αφίξεις Ευρωπαίων επισκεπτών έχουν περιορίσει τις αριθμητικές απώλειες, όχι όμως και τις οικονομικές
Σημαντικά μειωμένες είναι οι αφίξεις από την Ουκρανία τη φετινή τουριστική σεζόν, καταγράφοντας βουτιά που φτάνει ακόμα και το 70%, προκαλώντας τεράστια ανησυχία στους τουριστικούς παράγοντες που είχαν επενδύσει σε αυτή την αγορά, που την τελευταία πενταετία είχε διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον κρητικό τουρισμό.
Την ίδια ώρα στα χαρτιά, δηλαδή με βάση τα στοιχεία των αφίξεων, η Ρωσία βρίσκεται σε πολύ καλύτερη μοίρα, αφού εκεί η πτώση δεν είναι τόσο μεγάλη. Το ζήτημα όμως είναι όπως αναφέρουν παράγοντες γνώστες του αντικειμένου του τουρισμού, ότι είναι η σημαντικά μειωμένη αγοραστική δύναμη των επισκεπτών αυτών, η οποία και θα φανεί στο τέλος της τουριστικής περιόδου όταν πράκτορες, ξενοδόχοι και επαγγελματίες εστίασης και αναψυχής κάνουν ταμείο.
Εκτός του ότι τα τουριστικά πακέτα που αγοράστηκαν είναι φτηνά η απουσία των ρώσων επισκεπτών τόσο από εμπορικά καταστήματα όσο και από εστιατόρια και καφετέριες είναι εμφανής και η ανησυχία των επιχειρηματιών είναι διάχυτη για το μέλλον.
Όπως λένε από τη μια η έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στις δυο χώρες, η υποβάθμιση του ρωσικού νομίσματος και οι πτωχεύσεις των ρωσικών τουριστικών πρακτορείων έχουν οδηγήσει σε τέλμα τον τουρισμό.
Οι τουριστικοί παράγοντες του νησιού παρακολουθούν ανήσυχοι και προβληματισμένοι τις εξελίξεις από τις δύο χώρες. Για ακριβή νούμερα και ποσοστά της πτώσης σε κίνηση και τζίρου δεν μιλούν ακόμα με βεβαιότητα, περιμένοντας να ολοκληρωθεί στο σύνολό της η σεζόν τον επόμενο μήνα για να προχωρήσουν σε απολογισμό. Το μόνο βέβαιο πάντως σύμφωνα με τους ίδιους είναι ότι η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών είναι τέτοια που ακόμα και αν καταγράφεται αύξηση σε αφίξεις επισκεπτών, δεν μπορεί να εξισορροπηθεί σε καμία περίπτωση με τους τζίρους.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου των τουριστικών πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλη Βλατάκη: «Έχουμε χάσει σίγουρα πάνω από το 60% της ουκρανικής αγοράς, δεν είναι μεγάλη η αριθμητική απώλεια είναι όμως μεγάλη η αγοραστική απώλεια, διότι οι πελάτες που ήρθαν δεν έχουν καθόλου αγοραστική δύναμη- άρα δεν θα μείνει τίποτα στο ταμείο. Το ζητούμενο δεν είναι οι αριθμοί αλλά το τι θα μείνει στο τέλος. Θα περιμένουμε να περάσει και ο Οκτώβρης για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει. Από το Μάρτιο όμως που γυρίζαμε από τις εκθέσεις η εικόνα που είχαμε ήταν ότι ναι μεν θα έχουμε αύξηση, ωστόσο η αγοραστική δύναμη θα είναι μειωμένη. Αυτό φάνηκε από την αρχή λόγω της αναταραχής, η μείωση των επισκεπτών ήταν τρομακτική. Τα πράγματα είναι τραγικά ως προς την αγοραστική δύναμη, καθώς η μόνη αγορά που άφηνε χρήματα ήταν οι Ρώσοι. Κάνεις τώρα πια δεν είναι ευχαριστημένος. Οι τιμές που έχουν διαμορφωθεί μετά την κρίση σε σχέση με την πρόκριση είναι πάρα πολύ μειωμένες».
Υψηλές πληρότητες στα ξενοδοχεία τον Σεπτέμβριο
Κατά τα άλλα οι υψηλές πληρότητες στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου, εξακολουθούν να καταγράφονται στα ξενοδοχεία του Νομού σε ένα πολύ καλό ποσοστό που αγγίζει το 90%, ενώ η ροή των κρατήσεων εξακολουθεί να καταγράφει ανοδική πορεία μέχρι και τις αρχές Οκτωβρίου και οι δύο φθινοπωρινοί μήνες αναδεικνύονται εμφανώς ενισχυμένοι, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο σκορπώντας χαμόγελα ικανοποίησης στους ξενοδόχους.
Χαρακτηριστική είναι φέτος η μεγάλη «επιστροφή» των Γερμανών, οι οποίοι τη φετινή χρονιά σε πολύ μεγάλο ποσοστό επέλεξαν την Κρήτη, αλλά και το Ρέθυμνο ειδικότερα, για τις διακοπές τους, ενώ ακολουθούν οι Σκανδιναβοί, οι Άγγλοι, οι Γάλλοι, οι Βέλγοι, οι Αυστριακοί και οι Ολλανδοί.
Η αύξηση των αφίξεων από τις ευρωπαϊκές αυτές χώρες αποτέλεσε ουσιαστικά «σωσίβιο» για τους ξενοδόχους του Νομού, αφού με τον τρόπο αυτό κατάφεραν να περιορίσουν στο ελάχιστο τις απώλειες από την αγορά της Ρωσίας και ιδίως της Ουκρανίας, που τα τελευταία χρόνια η παρουσία τους ήταν καθοριστική για την πορεία της τουριστικής κίνησης και κυρίως για την αύξηση των τουριστικών εσόδων.
Στα πλεονεκτήματα της φετινής τουριστικής περιόδου συνυπολογίζονται δύο πολύ καλοί μήνες που προηγήθηκαν στη αρχή του καλοκαιριού και συγκεκριμένα ο Μάιος και ο Ιούνιος, αλλά και οι υψηλές πληρότητες που εξακολουθούν να καταγράφονται μέχρι και τις αρχές Οκτωβρίου.