Ωμή παραχάραξη των πραγματικών στοιχείων της καθαριότητας. Απίστευτες υπερκοστολογήσεις. Ζημιώνουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ τους δημότες και ωφελούν τον εργολάβο.
Στις 18 και 19 Δεκέμβρη με δύο σημειώματα με τίτλο «Παρθεναγωγείο η ΚΕΔΗΡ μπροστά στο σκάνδαλο της καθαριότητας» χαρακτηρίζαμε σκάνδαλο την οικονομοτεχνική μελέτη, που έγινε και απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το τελικό της συμπέρασμα ήταν ότι συμφέρει να δίνουμε 1 εκατ. 650 χιλ ευρώ το χρόνο στην HELESI για ένα τμήμα της καθαριότητας γιατί τάχατες στο Δήμο θα στοίχιζε 2 εκατ. Αποδείξαμε με μολύβι και χαρτί το εξοργιστικό παραμύθι των δήθεν 60 εργαζομένων και την καραμπινάτη σε βάρος του δήμου υπερτιμολόγηση 220.000 ευρώ στην μισθοδοσία. Μιλήσαμε για την πρόκληση του σπαστήρα των στρωμάτων, που για 2 φορές τον χρόνο, θα πληρώνουμε στη HELESI 106.000 ευρώ. Μας έλλειπαν όμως κάποια στοιχεία για να υπολογίσουμε με σχετική ακρίβεια το μέγεθος της ζημιάς. Αφού λοιπόν καταθέσαμε τις σχετικές αιτήσεις πήραμε τα επίσημα έγγραφα της υπηρεσίας, με αρ. πρωτ. 125 και 126, τα οποία επισυνάπτουμε για κάθε ενδιαφερόμενο.
Αν και υποψιασμένοι πέσαμε από τα σύννεφα. Βρεθήκαμε μπροστά σε μια προκλητική και άνευ προηγουμένου παραχάραξη όλων των κοστολογικών δεδομένων της υπηρεσίας, στα οποία ήταν υποχρεωμένη να στηρίζεται η περιβόητη «οικονομοτεχνική μελέτη». Παραχάραξη, που οδηγεί σε οργιώδη υπερκοστολόγηση της υπηρεσίας «καθαριότητα οδοκαθαρισμός». Υπερκοστολόγηση, πέρα από τις γνωστές και συνηθισμένες μικροπαραχωρήσεις, που γίνονται για να εξασφαλίσουν από το απρόβλεπτο τους εργολάβους κλπ. Που επιβαρύνει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο τους δημότες για να τροφοδοτεί με απίστευτα υπερκέρδη τον εργολάβο.
Ενώ το 2017 έγιναν 3428 δρομολόγια στο ΧΥΤΑ η μελέτη τα εκτοξεύει στα 4380. Ενώ η απόσταση με επιστροφή είναι 44 χιλ υπολογίζουν 65. Ενώ η κατανάλωση καυσίμου ανά χιλιόμετρο είναι κάτω από 0,648 ευρώ αυτοί βάζουν 0,87 λες και καίμε κηροζίνη.
Με τις παραχαράξεις και υπερκοστολογήσεις αυτές εμφανίζει η «μελέτη» το σημερινό κόστος καυσίμων μεταφοράς των σκουπιδιών με τα απορριμματοφόρα στον ΧΥΤΑ στα 246.800, ενώ έχουν μπροστά τους το στοιχείο που λέει ότι για μεταφορά και περισυλλογή μαζί διατέθηκαν μόλις 193.000 και άνετα υπολογίζεται ότι μόνο η μεταφορά κόστισε από 80.000 μέχρι 97.000. Το συνολικό κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ με τα απορριμματοφόρα βγαίνει περί τις 207.400 και η «μελέτη» το εκτοξεύει στα 440.600 ευρώ!!!
Με την υπερκοστολόγηση αυτή δίνουν τη μεταφορά στη HELESI με 331.000, όταν θα γίνεται πλέον με containers, με το 1/3 των δρομολογίων και το πραγματικό της κόστος να πέφτει στα 90.000 ευρώ περίπου!!! Δεν υπολογίζουν ότι θα «φορτωθεί» ο δημότης και την μεταφορά στο ΣΜΑ (που σήμερα δεν την έχει) με 66 χιλ. περίπου. Τελικά μια δουλειά που γίνονταν με 207 χιλ θα μπορούσε να μας κοστίζει, λόγο της μείωσης των δρομολογίων, συνολικά 155 χιλ. αλλά εμείς θα την πληρώνουμε 397 χιλ.
Στον τράκτορα του εργολάβου, που θα μεταφέρει τα σκουπίδια στον ΧΥΤΑ, προβλέπουν καύσιμα με τον ΦΠΑ 117.800 ευρώ το χρόνο!!! Στέλεχος μεταφορικής εταιρείας, που το είδε τραβούσε τα μαλλιά του. Είναι αδύνατον να καταναλωθούν. Είναι σα να υπολογίζουν 3500 δρομολόγια το χρόνο (10 την ημέρα) από ένα όχημα!!! όταν ο ΧΥΤΑ κλείνει στις 1.30 μμ. Όταν με τα σκουπίδια που έχουμε δεν θα χρειαστούν πάνω από 1.100-1.150 δρομολόγια.
Ξεπερνά κάθε φαντασία το κονδύλι των 510.000 ευρώ, που προβλέπουν για καύσιμα και συντήρηση στον εργολάβο. Έχει το 1/3 των δρομολογίων στο ΧΥΤΑ, 3-4 οχήματα να κινεί καθημερινά στην παλιά πόλη και κάποια άλλα περιστασιακά. Όλους κι όλους 6-7 οδηγούς. Η αντίστοιχη (περισυλλογής και μεταφοράς) υπηρεσία του δήμου, με 15 καστοβόρα απορριμματοφόρα, με τεράστια δρομολόγια περισυλλογής, με 3πλάσια δρομολόγια στον ΧΥΤΑ, με 22 οδηγούς και 27.9 χιλ τόνους σκουπιδιών, κατανάλωσε όλο το 2017 σε καύσιμα και συντήρηση 305.000 ευρώ. Η υπερκοστολόγηση εδώ υπολογίζεται στα 370.000 ευρώ το χρόνο!!!
Τελικά ενώ το πραγματικό κόστος για να κάνει τη δουλειά ο δήμος είναι περί τα 1.150.000 το χρόνο, με τις εξωφρενικές αυτές υπερκοστολογήσεις, με τις αλχημείες για το προσωπικό και την μισθοδοσία, το εκτοξεύουν εικονικά στα 2.024.000 για να το δώσουν στη HELESI με 1.650.000.
Με δεδομένο ότι το κόστος για τον όποιο εργολάβο είναι σαφώς μικρότερο από το δήμο, το 1.650.000 κρύβει μια τεράστια προκλητική και σκανδαλώδη υπερκερδοφορία, που ξεπερνά κάθε πρόβλεψη. Στα 4 χρόνια της σύμβασης η ζημιά θα ξεπεράσει τα 2 εκατομ. ευρώ. Ελέω ανταποδοτικότητας θα την πληρώσουν όλη οι δημότες. Ούτε το κράτος ούτε ο δήμος.
Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ σήμερα στην οικονομική επιτροπή (απ’ την οποία για άλλη μια φορά απουσίαζε όλη η «αντιπολίτευση») κατέθεσε αναλυτικό υπόμνημα που επιχειρεί μια ορθολογική κοστολόγηση της υπηρεσίας. Όχι για να κάνουμε τους μελετητές αλλά για να φανεί το μέγεθος των αποκλίσεων. Επισημάναμε και κάποιους όρους στην διακήρυξη που παραπέμπουν σε φωτογραφικές λογικές. Ως ελάχιστο μέτρο ζητήσαμε η διαδικασία να ανασταλεί και να επανεξεταστεί από το ΔΣ με νέα μελέτη. Παρ’ όλ’ αυτά αποφάσισαν να συνεχίσουν.
Οι ευθύνες είναι τεράστιες και όχι μόνο πολιτικές. Εμείς θα παραδώσουμε όλα τα στοιχεία που έχουμε στους λεγόμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αν και ξέρουμε ότι πρέπει να κρατούμε πολύ μικρό καλάθι. Ευκαιρία να μας διαψεύσουν. Υπάρχει σωρεία στοιχείων που «βγάζει μάτι».
Εκείνος που πρέπει να βγάλει πολύ ουσιαστικά συμπεράσματα είναι ο άμοιρος δημότης που πληρώνει. Προφανώς και μέσα στα βάσανά του δεν μπορεί να τρέχει πίσω από την κάθε δημοτική συμφωνία. Μπορεί όμως να δει ότι η ανταποδοτικότητα, η τοπική φορολογία μαζί με την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών και την επιχειρηματική λειτουργία των δήμων τον αφήνουν έρμαιο στη σύμπλεξη των μεγαλοεπιχειρηματιών με τους δήμους. Απροστάτευτο στα τεχνάσματα και τα τρυκ, που κάποιοι εφευρίσκουν για να του παίρνουν το ψωμί απ’ το τραπέζι. Ξέρει και βλέπει ποιοι τα πολεμούν αυτά και ποιοι τα στηρίζουν.
* Ο Μανούσος Μανουσογιάννης είναι δημοτικός σύμβουλος του ΚΚΕ, εκλεγμένος με τη ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ