Κάτοικοι και σύλλογοι της ευρύτερης περιοχής της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου,εκφράζουν το τελευταίο διάστημα τους προβληματισμούς τους για την νέα χάραξη του σχεδιαζόμενου ΒΟΑΚ στο τμήμα από Πλατανιά έως Σκαλέτα.Αν και επίσημα δεν έχει δοθεί στην δημοσιότητα ο σχεδιασμός για την νέα χάραξη,έχουν προκληθεί αντιδράσεις στην περιοχή λόγω των πληροφοριών που περιήλθαν σε γνώση των κατοίκων σύμφωνα με τις οποίες ο νέος ΒΟΑΚ σχεδιάζεται να διέλθει νοτιότερα γεγονός που θα έχει αρνητικές συνέπειες στην ανάπτυξη αλλά και στο περιβάλλον της περιοχής.
Με την νέα ανοικτή επιστολή,την οποία απευθύνουν σε όλους τους τοπικούς θεσμικούς εκπροσώπους αλλά και στα συναρμόδια υπουργεία,θέτουν ερωτήματα για το θέμα,ζητούν επίσημη ενημέρωση και καλούν τους θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς του τόπου να πάρουν θέση.
Ειδικότερα,στην επιστολή αναφέρονται τα παρακάτω:
Το τελευταίο χρονικό διάστημα συνεργάτες τεχνικών – μελετητικών γραφείων πιστοποιούν ιδιοκτησίες στη Δημοτική Ενότητα Αρκαδίου του Δήμου Ρεθύμνου, μέσω των οποίων καθ’ ομολογία τους θα διέλθει η νέα χάραξη του σχεδιαζόμενου ΒΟΑΚ. Η χάραξη αυτή, ευρισκόμενη νοτιότερα της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, όπως είναι προφανές, “βιάζει” την πλέον προνομιακή, τόσον από την περιβαλλοντική σκοπιά όσο και σε σχέση με την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχή του Νομού Ρεθύμνου, μία από τις παραγωγικότερες και πλέον αναπτυσσόμενες περιοχές της Κρήτης, που συνιστά «ατμομηχανή» για την επιβίωση και την ανάπτυξη του Νομού. Δεδομένου, μάλιστα ότι διατηρείται σε λειτουργία τόσον η Παλαιά Εθνική Οδός Ρεθύμνου Ηρακλείου όσο και η υφιστάμενη Εθνικής Οδός με τους παραλλήλους της, είναι σαφές ότι, εάν προστεθεί νοτιότερα αυτών και ο νέος σχεδιαζόμενος αυτοκινητόδρομος με τις υποστηρικτικές οδούς και κόμβους του, το σύνολο του βόρειου μετώπου του Νομού Ρεθύμνου από τον Πλατανιά μέχρι την Σκαλέτα θα καταστεί μια γιγάντια πίστα “καρτ”, με την άθροιση αλλεπάλληλων οδών εντός ελάχιστου πλάτους που από τη θάλασσα δεν ξεπερνά το ένα χιλιόμετρο.
Είμαστε οι πρώτοι, που χρόνια τώρα, χωρίς αεροδρόμιο και λιμάνι, με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες στο νομό μας, στον υφιστάμενο δρόμο-έκτρωμα, ορθώσαμε το ανάστημά μας και διεκδικήσαμε και διεκδικούμε έναν σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Γι’ αυτό και είναι πολύ μακριά από εμάς κάθε κακόπιστη κριτική σύμφωνα με την οποία η αγωνία μας και η διαμαρτυρία μας για το μέλλον του τόπου δυσχεραίνει την πραγματοποίηση ενός έργου/πνεύμονα και/ιδίως για το Νομό Ρεθύμνου.
Αλλά θα είμαστε και οι τελευταίοι που θα στρουθοκαμηλίσουμε, που προκειμένου να πραγματοποιηθεί ένα έργο, το οποίο εμείς οι ίδιοι διεκδικούμε και επιδιώκουμε, θα διστάσουμε να εκφράσουμε τη διαφωνία και τις ενστάσεις μας, όχι φυσικά για το έργο καθ΄εαυτό, αλλά για τη συγκεκριμένη χάραξη που φαίνεται να επιλέγεται, της οποίας τα “πλεονεκτήματα” από κανένα δεν μας εξηγήθηκαν, αλλά που τα μειονεκτήματά της είναι φανερά και, εάν η επιλογή αυτή δεν ανασχεθεί, θα αποτυπωθούν με επώδυνο τρόπο στον τόπο μας, τους ανθρώπους και τους επισκέπτες του.
Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα και συγκεκριμένα:
- 1. Το πρώτο κρίσιμο ερώτημα μου αναδύεται αυτόματα σε όποιον λαμβάνει γνώση της νέας χάραξης είναι, εάν διερευνήθηκε η τεχνικά, λειτουργικά, οικονομικά και κοινωνικά πρόσφορη, ασφαλής, βιώσιμη και συμφέρουσα λύση της χάραξης του νέου ΒΟΑΚ απολύτως νοτιότερα της χάραξης που αποτυπώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς επίσης εάν υπήρξε οποιαδήποτε σχετική διαβούλευση, με ποιους και για ποιους λόγους και με ποια επιχειρήματα η λύση αυτή απορρίφθηκε;;;;
- 2. Από τη στιγμή που υφίστανται ως δεδομένες τουλάχιστον δύο τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες λύσεις ως προς την χάραξη του ΒΟΑΚ, εκ των οποίων μάλιστα η προ τριετίας προταθείσα λύση της διαπλάτυνσης/ αναβάθμισης του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ δεν αποκλείσθηκε από τη γραφειοκρατία του υπουργείου υποδομών και ουδόλως αμφισβητήθηκε ως προς την τεχνική αρτιότητα της, ποιος μπορεί να εξηγήσει, γιατί ξαφνικά εγκαταλείφτηκε άνευ αποχρώντος λόγου και χωρίς να αιτιολογείται η επιλογή της τρέχουσας λύσης.
- 3. Η επιλεγείσα χάραξη νοτίως του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, στο τμήμα από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι το Πάνορμο, έχει ελεγχθεί και διασταυρωθεί διά της αντιπαραβολής της με άλλες τεχνικές λύσεις που επελέγησαν σε άλλες περιοχές της χώρας και της Κρήτης – που φέρουν ίδια χαρακτηριστικά στοιχεία με την ως άνω περιοχή, δηλαδή σε περιοχές αναπτυξιακής δυναμικής και υπεραξίας, τουριστικής, γεωργικής και οικιστικής προοπτικής; Ποίες λύσεις επελέγησαν στις περιοχές αυτές και άραγε οι επιλεγείσες λύσεις αθροίζουν εκατοντάδες μέτρα παράλληλων δρόμων εντός ακτίνας πλάτους δύο ή τριών χιλιομέτρων; Υπάρχουν άραγε περιοχές της χώρας με ανάλογα μορφολογικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά στις οποίες προκρίθηκε η λύση της δημιουργίας τούνελ και άλλων κατασκευών και όχι η δημιουργία νέας οδού μέσα σε κατοικημένες, τουριστικές και γεωργικές περιοχές, επιλογή που θα οδηγούσε σε πλήρη ανατροπή των δεδομένων και των προοπτικών των περιοχών αυτών, όπως δηλαδή αδιαμφισβήτητα πρόκειται να συμβεί στην προκείμενη περίπτωση;
- 4. Και πάντως πέρα και πάνω, το βασικό ερώτημα – ζήτημα που τίθεται στην υπόθεση του νέου ΒΟΑΚ είναι ότι όλες οι λύσεις συζητούνται και οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην της ενδιαφερόμενης κοινωνίας, των φορέων και των εκπροσώπων της και μάλιστα προβάλλονται χωρίς διαβούλευση και εντελώς αναιτιολόγητες, ειδικά ως προς τα προτερήματα και τα ελαττώματα της εκάστοτε λύσης ή επιλογής και πάντως χωρίς να εξηγείται για ποιο λόγο επιλέγεται να αδικηθεί κατάφορα μία περιοχή που είναι αυταπόδεικτο ότι αποτελεί κύριο πυλώνα της ανάπτυξης του νομού Ρεθύμνου αλλά και ολόκληρης της Κρήτης
Διαμαρτυρόμαστε για την αδικία, διεκδικούμε το αυτονόητο, και καλούμε τους θεσμικούς εκπροσώπους μας, τους παραγωγικούς φορείς του τόπου μας, την Πολιτεία φυσικά, να πάρουν θέση και να τοποθετηθούν καθαρά και αιτιολογημένα έναντι του τόπου μας και των πολιτών του Ρεθύμνου στα ερωτήματα αυτά.
Και να υπερασπισθούν, ταυτόχρονα και παράλληλα με τον αναγκαίο νέο ΒΟΑΚ, και το Νομό μας και το μέλλον του.
Οι υπογράφοντες:
Βαρούχας Αντώνιος/ Πρόεδρος Κοινότητας Άδελε, Βαρούχα Μαρία/ Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Πηγής, Δελήμπασης Εμμανουήλ/ Δημοτικός Σύμβουλος, Δρυγιαννάκης Μάρκος/ Πρόεδρος Κοινότητας Παγκαλοχωρίου, Ζαχαράκης Μάρκος/ Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων, Ζαχαριουδάκη Γεωργία/ Νηπιαγωγός, Ζαχαριουδάκης Γιάννης/ Επιχειρηματίας, Θεοδωράκη Ρένα/ Αρχιτέκτονας, Κακογιαννάκης Κωνστανίνος/ Επιχειρηματίας, Κακογιαννάκης Νικόλαος/ Περιφερειακός Σύμβουλος, Καλιούρης Στέλιος/ Προέδρος Αγροτικού Συνεταιρισμού Άδελε, Κατσανάκης Εμμανουήλ/ Πρόεδρος Αγροτικού Συν/σμου Πηγής, Κιαγιάς Δράκος/ πρώην Δημοτικός Σύμβουλος, Κιαγιάς Μανούσος/ Επιχειρηματίας, Κόκκινος Γιάννης/ Επιχειρηματίας, Κοτζαμπασάκης Νίκος/ Δικηγόρος, Μαθιουδάκη Γαρυφαλιά/ Καθηγήτρια, Μαθιουδάκης Νεκτάριος/ Επιχειρηματίας, Μαλάς Άγγελος/ Αντιδήμαρχος Δήμου Ρεθύμνης, Μοτάκης Γεώγριος/ Δημοτικός Σύμβουλος, Μπροτζάκης Αριστείδης/ Πρόεδρος Κοινότητας Πρίνου, Μυτιληναίος Ιωάννης/ Επιχειρηματίας, Νικηταράς Κώστας/ Καθηγητής, Ξεζάκης Στυλιανός/ πρώην Αντιδήμαρχος Δήμου Αρκαδίου, Παπαδάκης – Πιατάς Στυλιανός/ πρώην Δημοτικός Σύμβουλος, Παπαδογιάννης Νεκτάριος/ Αντιπρύτανης Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, Πλουτινάκη Μαρία/ Επιχειρηματίας, Πολιουδάκης Αντώνιος/ Πολιτικός Μηχανικός, Πολιουδάκης Γεώργιος/ Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνης, Πρεντάκης Γεώργιος/ Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Πρίνου, Σερλής Δημήτριος/ Πρόεδρος Κοινότητας Χαμαλευρίου, Σκορδίλης Γεώργιος/ Αντιδήμαρχος Δήμου Ρεθύμνης, Σπυρλιδάκης Παντελής/ Επιχειρηματίας, Ψαρουδάκης Εμμανουήλ/ Πρόεδρος Κοινότητας Πηγής, Πολιτιστικός Σύλλογος Άδελε – Αγίας Παρασκευής, Πολιτιστικός Σύλλογος Σταυρωμένου