Με δεκάδες κενά στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναμένεται να ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά στις 11 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τις πρώτους υπολογισμούς σε σύνολο οργανικών και λειτουργικών κενών θέσεων εκπαιδευτικών οι ελλείψεις ξεπερνούν τις 200 σε νηπιαγωγεία, δημοτικά γυμνάσια και λύκεια ενώ σε αυτά συνυπολογίζονται και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό ειδικής αγωγής. Για μια από τις πλέον δυσκολότερες χρονιές κάνουν λόγο οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εκφράζουν την αγωνία τους υποστηρίζοντας ότι δεν θα είναι λίγα τα σχολεία στα οποία δεν θα χτυπήσει το κουδούνι στις 11 του επόμενου μήνα. Οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού σχετικά με τις πιστώσεις και τους διορισμούς όχι μόνο δεν ικανοποίησαν την εκπαιδευτική κοινότητα, αντιθέτως,, δημιούργησαν ακόμα μεγαλύτερο προβληματισμό με δεδομένο μάλιστα ότι τα τελευταία χρόνια οι διορισμοί όταν γίνονται γίνονται με το σταγονόμετρο.
Σημειώνεται ότι μιλώντας στην ΕΡΤ ο κ. Μπαλτάς είπε ότι οι δυσκολίες υπάρχουν «κυρίως γιατί τα λεφτά λείπουν», αλλά και γιατί καθυστέρησαν οι προσλήψεις των μόνιμων εκπαιδευτικών που είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση.
Τα κενά στα σχολεία, όπως διευκρίνισε, ανέρχονται σε 20.000, ενώ εξήγησε ότι οι προσλήψεις των μόνιμων εκπαιδευτικών δεν μπορούν να γίνουν αν δεν ψηφιστεί προηγουμένως το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία και ως εκ τούτου τα σχολεία θα ανοίξουν και φέτος με αναπληρωτές. Σύμφωνα με τον κ. Μπαλτά, οι περίπου μισές θέσεις -10.000- μπορούν να καλυφθούν μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ενώ για τις υπόλοιπες θα αναζητηθούν τρόποι κάλυψης σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στον νομό οι κενές θέσεις φτάνουν τις 150 ενώ σοβαρότερο φαίνεται πως θα είναι και φέτος το πρόβλημα με την ειδική αγωγή.
Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Στάθης Κοντογιάννης υπογράμμισε: «Εικόνα ξεκάθαρη δεν μπορούμε να έχουμε ακόμα. Τα οργανικά κενά τα έχουμε στείλει στο υπουργείο όπως μάς ζητήθηκε και είναι αρκετά. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει οι μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή, οι μεταθέσεις στον νομό και τώρα μένουν να γίνουν οι αποσπάσεις, από περιοχή σε περιοχή στην συνέχεια εντός του νομού και μετά θα έχουμε καταλήξει στα κενά. Πρόβλημα με κενές θέσεις εκπαιδευτικών αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο και πάντα προσπαθούμε με τον καλύτερο τρόπο να τα αντιμετωπίζουμε. Έχουμε καθυστέρηση λόγω και των εξελίξεων, θέλω να πιστεύω ότι μέχρι τον Αύγουστο θα έχουν γίνει οι αποσπάσεις από περιοχή σε περιοχή οπότε στη συνέχεια θα επιληφθούμε των αποσπάσεων εντός. Θέλω να είμαι αισιόδοξος ότι θα πάνε όλα καλα».
Από την πλευρά του ο Γιώργος Τρούλης, δάσκαλος, μέλος της ΔΟΕ ανέφερε: «Πανελλαδικά τα κενά είναι πάνω από 13.000 για την πρωτοβάθμια ενώ μαζί με τη δευτεροβάθμια ανέρχονται περίπου σε 27.000. Σε επίπεδο Ρεθύμνου τα οργανικά κενά είναι κοντά στα 80 με 90, άρα μαζί με τα λειτουργικά κενά ξεπερνάνε τα 150. Για εμάς είναι δεδομένο ότι το σχολικό έτος ξεκινάει τον Σεπτέμβριο με πάνω από 100 κενά στα σχολεία και μάλιστα έχουμε πολλά σχολεία τα οποία δεν έχουν ούτε έναν συνάδελφο με οργανική θέση που σημαίνει ότι αν δεν βρεθεί μια λύση, αν δεν έχουμε προσλήψεις αναπληρωτών ή διορισμούς θα έχουμε το φαινόμενο να έχουμε σχολεία στα οποία δεν θα γίνει αγιασμός. Από την περσινή είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των κενών θέσεων λόγω των συνεχών συνταξιοδοτήσεων και της ανυπαρξίας διορισμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία πενταετία έγιναν σε όλη τη χώρα 270 μόλις διορισμοί εκ των οποίων μόλις 2-3 αφορούσαν στο Ρέθυμνο. Σε συνάντηση που είχαμε με τον υπουργό Παιδείας μάς είπε ότι δεν έχουν εξασφαλίσει, πιστώσεις. Όταν έχεις 27.000 κενά λειτουργικά και οργανικά μαζί για να τα καλύψεις θες περίπου αντίστοιχες πιστώσεις είτε ΕΣΠΑ είτε τακτικού προϋπολογισμού μαζί για να μπορέσεις να τους προσλάβεις όλους αυτούς εξ’ αρχής και αυτό απ’ όσο καταλάβαμε δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει. Επίσης αυτή τη στιγμή δεν έχουν γίνει ακόμα αποσπάσεις από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ, δηλαδή σημαίνει ότι δεν έχουν ξεκαθαρίσει σε κάθε περιοχή τι ακριβώς προσωπικό θα έχουμε, δηλαδή μπορεί από δω στο Ρέθυμνο να φύγουν 30 δάσκαλοι και να μας έρθουν 10, θα έχουμε επιπλέον 20 κενά ή το ανάποδο, αυτό όμως δεν το ξέρουμε ακόμα ..Το υπουργείο ζητά κατά καιρούς να του αποστέλλονται τα οργανικά κενά, αυτό το οποίο δεν ξέρει το υπουργείο αλλά δεν το έχει ζητήσει όμως είναι τα λειτουργικά κενά τα οποία πρέπει πάνω σ’ αυτά να γίνουν οι αποσπάσεις. Άρα εδώ φαίνεται ότι έχουμε μια πολύ μεγάλη κωλυσιεργία η οποία μάς προβληματίζει».
Σχολιάζοντας την κατάσταση που θα επικρατήσει και φέτος με την ειδική αγωγή ο κ. Τρούλης τόνισε πως θα είναι για μια ακόμα χρονιά η ριγμένη επισημαίνοντας μάλιστα την έλλειψη μόνιμων δομών: «Η ειδική αγωγή και η αντισταθμιστική, δηλαδή τα τμήματα υποδοχής- τα οποία είναι για παιδάκια αλλοδαπά τα οποία έχουν ανάγκες- και υπάρχουν, οι παράλληλες στηρίξεις, τμήματα ένταξης και τα τμήματα υποδοχής, δυστυχώς εδώ και πάρα πολλά χρόνια δεν έχουν δοθεί οργανικές θέσεις. Δεν έχουμε δημιουργία τμημάτων ένταξης σε σχολεία που έχουν ανάγκες, άρα διατηρείται το φαινόμενο να έχουμε αύξηση των παιδιών που έχουν ανάγκη με παράλληλη στήριξη ή για τμήμα ένταξης, χωρίς να έχουμε, μόνιμες δομές. Δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί και το υπουργείο προσπαθεί με άλλους τρόπους όπως είναι το ΕΣΠΑ να στελεχώσει τα τμήματα. Εμείς αυτό που ζητάμε είναι να υπάρχει μια πρόνοια για τα επόμενα χρόνια και να δημιουργηθούν μόνιμες δομές στην ειδική αγωγή οι οποίες να έχουν μόνο προσωπικό».
Αντίστοιχα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα κενά φτάνουν τα εκατό με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στα γυμνάσια και τα λύκεια της ενδοχώρας όπου και τη χρονιά που πέρασε η κάλυψη των κενών θέσεων έγινε περίπου τρεις μήνες πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ανδρέας Ταξάκης είπε: «Είναι ένα σοβαρό θέμα αυτό πρέπει να το δούμε. Τα κενά θα είναι πάρα πολλά δυστυχώς. Ακούγεται για αύξηση του ωραρίου, ακούγεται για μείωση της ύλης δραστικά, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί αυτό. Οι ελλείψεις είναι πολλές. Εγώ υπολογίζω περίπου 150 κενά σε όλους κλάδους και τις ειδικότητες και οργανικά και λειτουργικά στη δευτεροβάθμια. Αλλά θα τα δούμε αφού τοποθετήσουμε και τους 17 που πήρανε μετάθεση και δεν τους έχουμε τοποθετήσει. Επέστρεψαν κα οι 14 συνάδελφοι που ήτανε στη διαθεσιμότητα στις ειδικότητες στο ΕΠΑΛ. Και δύο που εδώ σαν διεύθυνση είχαν εξαιρεθεί και είχαν έρθει ως διοικητικοί και τώρα επέστρεψαν στα ΕΠΑΛ. Το πρόβλημα θα το έχει βέβαια η διεύθυνση που δεν θα έχει καθόλου προσωπικό».
Από την πλευρά της η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Δέσποινα Νικολαόυ τονισε: «Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος θα έχουμε πολλά προβλήματα. Πάντως με βάση τις δηλώσεις του υπουργού, ούτε προσλήψεις θα γίνουν, διορισμοί δεν το συζητάμε, προσλήψεις αναπληρωτών είναι οι μισές από αυτές που είπε σε όλη την Ελλάδα. Έχουνε βρει τα λεφτά μέσω ΕΣΠΑ και το υπουργείο ψάχνει τα κονδύλια για τα άλλα μισά. Θα υπάρχει πρόβλημα όπως κάθε χρόνο και πραγματικά αγωνιούμε να δούμε τι θα γίνει».
Νέο ωράριο για τους εκπαιδευτικούς
Το ενδεχόμενο να αυξηθεί το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, με δεδομένο ότι τα κονδύλια δεν επαρκούν για την πρόσληψη δασκάλων και καθηγητών, ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά στις σχολικές μονάδες για τη νέα χρονιά.
Nα «βάλουν πλάτη» δουλεύοντας λίγες ώρες παραπάνω καλούνται για άλλη μια φορά οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων, καθώς χρήματα δεν υπάρχουν για την πρόσληψη δασκάλων και καθηγητών ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά στις σχολικές μονάδες, για τη νέα χρονιά.
Χθες ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αυξηθεί και πάλι το ωράριο των εκπαιδευτικών (ήδη έχει αυξηθεί κατά δύο ώρες από το 2013), εκφράζοντας μάλιστα την ελπίδα ότι οι εκπαιδευτικοί θα δεχτούν αυτή την επιλογή, στο πλαίσιο της εθνικής προσπάθειας για να ξεπεραστεί η κρίση, διότι όλοι πρέπει να κάνουμε θυσίες.
Ανακοίνωση ΕΛΜΕ Ρεθύμνου για τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας
Την παρακάτω ανακοίνωση λάβαμε από την ΕΛΜΕ Ρεθύμνου σε σχέση με τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά για τους διορισμούς και την έναρξη του νέου σχολικού έτους.
Η ΕΛΜΕΡ χαρακτηριστικα τονίζει:
«Σε συνέντευξη που έδωσε στην ΕΡΤ στις 27/6 ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς:
· Υπεραμύνθηκε του μνημονίου και της διαχείρισής του με «φιλολαϊκό» τρόπο,
· Διευκρίνισε ότι η φετινή σχολική χρονιά θα ξεκινήσει πάλι χωρίς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, ξεχνώντας τις προεκλογικές δεσμεύσεις του κόμματός του, επικαλέστηκε τη σκληρή μνημονιακή αριθμητική και υποστήριξε ότι οι διορισμοί θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τον υπουργό Οικονομικών και την τρόικα
· Ξέχασε τους υπολογισμούς των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών σύμφωνα με τις οποίες τα κενά στην εκπαίδευση θα φτάσουν τις 27.000 και μίλησε μόνο για 20.000 κενά
· Δήλωσε ότι τα σχολεία θα δουλέψουν και φέτος με αναπληρωτές, ότι υπάρχουν χρήματα μόνο για την κάλυψη του 50% των κενών θέσεων και ότι για τις προσλήψεις των υπόλοιπων αναπληρωτών το υπουργείο βρίσκεται ακόμα στη διαδικασία εύρεσης κονδυλίων,
· Ενώ τέλος δήλωσε ότι: «Η χώρα βρίσκεται σε κρίση, όλοι πρέπει να βάλουμε τον οβολό μας για να ξεπεραστεί η κρίση. Αν χρειαστεί ένας δάσκαλος να κάνει μια ή δυο ώρες παραπάνω ως συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης νομίζω ότι θα το δεχθεί. Ο καθένας οφείλει να συμβάλει με τον τρόπο του για να ξεπεραστεί η κρίση»
Είναι ολοφάνερο ότι το υπουργείο επικαλούμενο την κρίση και το 3ο μνημόνιο προωθεί αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, προσπαθώντας να εξασφαλίσει ελαστική και φθηνή εργασία χωρίς δικαιώματα.
Η επίκληση όμως από τη μεριά της εξουσίας, της διάσωσης της πατρίδας είναι έργο χιλιοπαιγμένο και δεν καταπίνεται με τίποτα.
Να θυμίσουμε στον κ. υπουργό ότι
· Εμείς οι εκπαιδευτικοί έχουμε συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κρίσης με μείωση κατά 40% του μισθού μας, όντας ήδη οι πιο κακοπληρωμένοι δημόσιοι υπάλληλοι και ότι το ωράριό μας αυξήθηκε πριν δύο χρόνια, κατά 2 ώρες .
· Έρευνες του ΚΕΜΕΤΕ έχουν αποδείξει ότι ο έλληνας εκπαιδευτικός διδάσκει στην τάξη, κατά μέσο όρο 20,5 ώρες την εβδομάδα, τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο λύκειο, ενώ την ίδια στιγμή, ο αντίστοιχος μέσος όρος στις 25 από τις 27 χώρες της Ε.Ε. είναι 19,1 για τη βαθμίδα του γυμνασίου και 18,4 για τη βαθμίδα του λυκείου. Επομένως, οι έλληνες εκπαιδευτικοί βρίσκονται σαφώς πάνω από το μέσο όρο της Ε.Ε. σε όλη την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
· Οι έλληνες εκπαιδευτικοί φορτώνονται, επιπλέον, με εργασίες γραμματείας, διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού, πράγμα που δεν συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
· Οι μνημονιακές πολιτικές των πέντε τελευταίων χρόνων με την υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης, το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις σχολείων, την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, τα χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών έχουν οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση το δημόσιο σχολείο, πλήττοντας έτσι στην πραγματικότητα τη μέση ελληνική οικογένεια, η οποία δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να σπουδάσει τα παιδιά της.
Φτάνει όμως. Ως εδώ. Ζητάμε να πραγματοποιήσει η κυβέρνηση τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, ζητάμε κάλυψη τώρα όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς. Κανείς συνάδελφος μας αναπληρωτής άνεργος. Ούτε ένα λεπτό αύξηση του ωραρίου. Μείωση του αριθμού των παιδιών στην τάξη.
Ο υπουργός ξεχνά πως οι έλληνες εκπαιδευτικοί έχουμε συνηθίσει να αγωνιζόμαστε. Το έχουν αποδείξει αγώνες δεκαετιών. Κανένα από τα δικαιώματά μας δεν μάς χαρίστηκε. Έχουμε συνηθίσει να δίνουμε μάχες. Και η μάχη αυτή δεν θα δοθεί μόνο για να μην μεγαλώσει η εκμετάλλευσή μας. Είναι μια μάχη για το μέλλον της δημόσιας-δωρεάν εκπαίδευσης και της εργασίας, μια μάχη για τους νέους συναδέλφους, μια μάχη ενάντια στην ανεργία και την κινεζοποίηση της ζωής μας, μια μάχη για την ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών. Το νέο μνημόνιο δεν θα περάσει, δεν θα εφαρμοστεί».