Ανακοινώθηκαν αργά χθες το βράδυ από το υπουργείο Παιδείας κάποιες τοποθετήσεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και στις δυο βαθμίδες εκπαίδευσης, προκειμένου να καλυφτούν τα πολυάριθμα κενά που έχουν δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εν τω μεταξύ σε παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προχώρησε χθες ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διαμαρτυρόμενος για τον τρόπο τοποθέτησης των αναπληρωτών, αλλά και για τον τρόπο που έγιναν οι αποσπάσεις από το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο, χωρίς να δοθούν στο σύνολό τους τα κενά.
Αναλυτικότερα:
Αναβρασμός επικρατεί στην εκπαιδευτική κοινότητα λόγω των πολυάριθμών κενών θέσεων σε δασκάλους νηπιαγωγούς, καθηγητές και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων μια εβδομάδα μετά την έναρξη του σχολικού έτους.
Αρκετά είναι τα σχολεία της πόλης αλλά και της περιφέρειας του Νομού, που υπολειτουργούν με μειωμένο προσωπικό, ενώ αργά χθες το βράδυ το υπουργείο Παιδείας θα προχωρούσε στη δεύτερη φάση τοποθέτησης αναπληρωτών, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα τεράστια προβλήματα υποστελέχωσης των σχολείων.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, δεν είναι γνωστό πόσες θέσεις θα καλυφτούν, ωστόσο έχουν ζητηθεί 35 δάσκαλοι και 17 νηπιαγωγοί. Για τις ειδικότητες που θα πάνε στα σχολεία αναμορφωμένου προγράμματος, όπου οι προσλήψεις θα γίνουν μέσω ΕΣΠΑ, έχουν ζητηθεί 13 δάσκαλοι Αγγλικών, 10 Καλλιτεχνικών, 11 Φυσικής Αγωγής, 6 Μουσικής, 12 Πληροφορικής και 6 θεατρολόγοι.
Σε ό,τι αφορά τα ολοήμερα Γενικής Εκπαίδευσης και τα πρωινά τμήματα οι ειδικότητες που έχουν ζητηθεί συνολικά είναι 10 Αγγλικών, 3 μειωμένου ωραρίου Καλλιτεχνικών, 6 πλήρους ωραρίου Φυσικής Αγωγής, 3 μειωμένου ωραρίου Μουσικής, 3 Πληροφορικής μειωμένου ωραρίου, 8 μειωμένου ωραρίου για Αγγλικά και Γερμανικά.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Κοντογιάννης τόνισε: «Η εικόνα στα σχολεία μας είναι καλή από την άποψη ότι καταφέραμε να τα λειτουργήσουμε όλα και να μην υπάρχουν κλειστά σχολεία. Ωστόσο υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις για τις οποίες έχουμε ενημερώσει την περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και εκείνη με τη σειρά της το αρμόδιο υπουργείο».
Εν τω μεταξύ σε παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προχώρησε χθες ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διαμαρτυρόμενος για τον τρόπο τοποθέτησης των αναπληρωτών, αλλά και για τον τρόπο που έγιναν οι αποσπάσεις από το περιφερειακό υπηρεσιακό συμβούλιο, χωρίς να δοθούν στο σύνολό τους τα κενά.
Χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του ο κ. Τρούλης τόνισε: «Αντιδρούμε στα κενά που υπάρχουν στα σχολεία του Νομού μας και επισημαίνουμε ότι οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν μέσω της κεντρικής κατεύθυνσης του υπουργείου Παιδείας, ήταν να μη δοθούν όλα τα κενά που υπάρχουν στις μεταβολές των εκπαιδευτικών για τη διαδικασία των αποσπάσεων, αλλά και των τοποθετήσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν μονάδες με κενές τάξεις στο πρωινό τμήμα και σχεδόν άδεια τα σχολεία από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.
Εμείς ζητάμε να δοθεί η δυνατότητα στους συναδέλφους να κάνουν δεύτερη φάση αποσπάσεων και φυσικά τη βελτίωση των θέσεων των αναπληρωτών, εν όψει των προσλήψεων που αναμένεται να γίνουν. Έχουμε ακούσει για προσλήψεις 400 δασκάλων και 200 νηπιαγωγών, δεν ξέρουμε πόσοι θα έρθουν στο Ρέθυμνο. Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με τις ειδικότητες, όπου περιμένουμε περίπου 100 για να εξασφαλιστεί η πλήρης λειτουργιά των σχολείων.
Παράλληλα τεράστιο είναι το θέμα με την Ειδική Αγωγή και την Παράλληλη Στήριξη, όπου δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη-μιλάμε για περίπου 140 δασκάλους που χρειάζονται. Αυτό το οποίο ζητάμε είναι μόνιμες δομές και στις ειδικότητες και στην αντισταθμιστική αγωγή γιατί το ΕΣΠΑ στο οποίο βασίζονται, κάποια στιγμή θα σταματήσει άρα θα τιναχτεί στον «αέρα» αυτό το πρόγραμμα».
Απαντώντας ο κ. Κοντογιάννης στους εκπαιδευτικούς ξεκαθάρισε: «Σκοπός και στόχος μας είναι η εύρυθμη λειτουργιά του σχολείου, γι’ αυτό και φροντίσαμε να ανοίξουμε όλα τα σχολεία. Άλλωστε οι αποσπάσεις εντός Νομού γίνονται για σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες, έτσι λειτουργήσαμε. Αν έδιναν όλα τα κενά θα είχαμε σχολεία κλειστά».
Στην χθεσινή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών συμμετείχε και το μέλος της ΔΟΕ Νίκος Καλόγερος ο οποίος σε δηλώσεις του ανέφερε: «Τα κενά παραμένουν χιλιάδες σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και δεν ξέρουμε ακόμα πότε θα καλυφτούν. Οι προσλήψεις αναπληρωτών γίνονται σε φάσεις, αναμένομε νέους διορισμούς που σίγουρα όμως δεν θα καλύψουν τις ανάγκες. Οι Γονείς και μαθητές θα ταλαιπωρούνται για την μη λειτουργιά του ολοήμερου σχολείου, καθώς το πρόγραμμα της πρωινής ζώνης δεν καλύπτεται. Δεν είμαι αισιόδοξος για την κάλυψη των κενών».
Στην Βουλή τα προβλήματα στελέχωσης των σχολείων
Ερώτηση στον υπουργό Παιδείας για τα οξυμμένα προβλήματα υποστελέχωσης των σχολείων του Νομού, κατέθεσε ο ρεθεμνιώτης βουλευτής Ανδρέας Ξανθός.
Στην παρέμβασή του μεταξύ άλλων ο κ. Ξανθός τονίζει: «Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία 4 χρόνια αποχώρησαν συνολικά, λόγω συνταξιοδότησης, 9.000 εκπαιδευτικοί και στη θέση τους έχουν διοριστεί μόνο 278, δηλαδή αναλογία 1 διοριζόμενος προς 32 αποχωρήσαντες. Συνεπώς δεν τηρείται ούτε καν η μνημονιακή δέσμευση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος για μια πρόσληψη σε κάθε δέκα αποχωρήσεις. Στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου τα κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικότητες είναι περίπου 150, χωρίς να υπολογίζεται η αντισταθμιστική αγωγή (τμήματα ένταξης, παράλληλες στηρίξεις και τμήματα υποδοχής). Μετά και τις πρώτες προσλήψεις αναπληρωτών, υπάρχουν σχολεία τα οποία παραμένουν κλειστά ή υπολειτουργούν.
Από τα παραπάνω κενά, τα 70 περίπου είναι οργανικά κενά, πράγμα που σημαίνει την επείγουσα ανάγκη έγκαιρης προετοιμασίας των προσλήψεων από την αρχή του καλοκαιριού και κυρίως μόνιμων διορισμών ώστε να μην υποτροπιάζει κάθε χρόνο αυτό το πρόβλημα. Σήμερα υπολειτουργούν πολλά δημοτικά σχολεία και άλλα λειτουργούν ως μονοθέσια, ενώ λειτουργικά είναι διθέσια. Επίσης με μεγάλη καθυστέρηση πραγματοποιούνται οι μεταβολές και τοποθετήσεις των νηπιαγωγών, με αποτέλεσμα πολλά νηπιαγωγεία στο Νομό Ρεθύμνου να υπολειτουργούν και 3 νηπιαγωγεία να κλείνουν τη δεύτερη μέρα του αγιασμού. Δεν λειτουργούν το Νηπιαγωγείο Αξού, το 2ο Νηπιαγωγείο Ανωγείων και το Ειδικό Νηπιαγωγείο. Για τα σχολεία αναμορφωμένου προγράμματος (ΕΑΕΠ) εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρει ότι το ολοήμερο πρόγραμμα θα λειτουργήσει με τις διαθέσιμες ώρες των εκπαιδευτικών ΠΕ70 (δασκάλων) και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων! Αυτό σημαίνει πως ελαστικοποιούνται περαιτέρω οι εργασιακές σχέσεις και δεν θα υπάρχει συγκεκριμένος δάσκαλος στο ολοήμερο πρόγραμμα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παιδαγωγική διαδικασία και την ασφάλεια των μαθητών.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι, για το σχολικό έτος 2014-2015, προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές 198 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ02, 100 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ03, 67 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.01, 33 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.02 και 100 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.04 για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε δημόσια σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Συνολικά οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ανέρχονται στις 498.
Ειδικότερα στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου προσελήφθησαν μόνο 12 αναπληρωτές για να καλύψουν τις ανάγκες παρότι υπάρχουν περίπου 110 κενά εκπαιδευτικών σε Γυμνάσια και Λύκεια. Χιλιάδες ώρες μαθήματος θα χάνονται εβδομαδιαίως, ειδικά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, στα Μουσικά Σχολεία και την Ειδική Αγωγή που είναι από τα πιο υποβαθμισμένα κομμάτια της εκπαίδευσης.
Συγχρόνως «ανοιχτή πληγή» για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελούν οι 1.645 εκπαιδευτικοί που ακόμα βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας, ενώ 85 από αυτούς έχουν διαγραφεί από τις καταστάσεις μισθοδοσίας. Πενήντα ειδικότητες υψηλής ζήτησης έχουν καταργηθεί από την Δημόσια Εκπαίδευση και έχουν «παραχωρηθεί» στους σχολάρχες των Ιδιωτικών ΙΕΚ. Συγκεκριμένα στο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου έχουν καταργηθεί οι εξής «δημοφιλείς» ειδικότητες: Νοσηλευτικής, Βρεφονηπιοκομίας, Γραφιστικής, Αισθητικής και Κομμωτικής. Οι ειδικότητες αυτές απορροφούσαν κάθε χρόνο περίπου το 25% των μαθητών του ΕΠΑΛ Ρεθύμνου δίνοντας διέξοδο στο πρόβλημα της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Αποτελεί κοινό αίτημα των φορέων της εκπαίδευσης για την επαναλειτουργία αυτών των ειδικοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση και την επιστροφή των προαναφερθέντων εκπαιδευτικών σε αυτήν».
Καταλήγοντας ο κ. Ξανθός ρωτά τον υπουργό:
«1. Θα προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας άμεσα στη 2η φάση προσλήψεων αναπληρωτών, έτσι ώστε να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν, να μη χαθούν και άλλες διδακτικές ώρες και να λειτουργήσουν εύρυθμα οι σχολικές μονάδες στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου;
2. Πως σκοπεύει το υπουργείο Παιδείας να ανταποκριθεί στην επείγουσα ανάγκη για μόνιμους διορισμούς και στις δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης με βάση τα λειτουργικά κενά τα οποία και το ίδιο το υπουργείο αναγνωρίζει;
3. Τι προτίθεται να πράξει το υπουργείο Παιδείας για τους 1645 εκπαιδευτικούς που εξακολουθούν να βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας και για τη συρρίκνωση των ειδικοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση;»