Στα μέσα το επόμενου μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης στην περιοχή της Καλλιθέας και συγκεκριμένα της οδού Άγγελου Σικελιανού και της πλατείας Αγίου Γεωργίου Πεταλιώτη. Χθες το πρωί υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων Μίνωα Αλεφαντινού και του εργολάβου Δημήτρη Ανυφαντάκη, από την κοινοπραξία «Αnteka» που πήρε το έργο με έκπτωση 61,2%.
Ο προϋπολογισμός του έργου που έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ είναι 1,550.000 ευρώ και η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, με βάση τα όσα προβλέπει η σύμβαση είναι δώδεκα μήνες.
Ωστόσο, η συμφωνία δημοτικής αρχής και εργολάβου είναι το έργο να έχει περατωθεί σε οκτώ μήνες, δηλαδή μέχρι τον επόμενο Ιούνιο, προκειμένου να μην είναι η περιοχή εργοτάξιο στην επόμενη τουριστική περίοδο.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί για την δημοτική αρχή ένα μεγάλο στοίχημα και μια πρόκληση, καθώς εκτιμά ότι θα μπορέσει να αναβαθμίσει μια πυκνοκατοικημένη και παραμελημένη μέχρι σήμερα περιοχή δίδοντας έναν νέο αναπτυξιακό χαρακτήρα στη γειτονιά της Καλλιθέας, η οποία σήμερα είναι επιβαρυμένη κυκλοφοριακά και μη λειτουργική για τους κατοίκους της.
Τη μελέτη του έργου εκπόνησε ο αρχιτέκτονας του γραφείου παλιάς πόλης του Δήμου, Μάνος Τσάκωνας και σε αυτήν προβλέπονται καινοτόμες παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν την όψη της πυκνοκατοικημένης περιοχής της Καλλιθέας αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
Σύμφωνα με τον μελετητή το έργο περιλαμβάνει:
• την ανάπλαση της οδού Άγγελου Σικελιανού,
• τη διαμόρφωση και ανάδειξη της πλατείας δυτικά του Ιερού Ναού,
• τον σχεδιασμό ενός μικρού πάρκου και μιας νέας παιδικής χαράς,
• την κατάλληλη διαμόρφωση του υπόλοιπου τμήματος της περιοχής επέμβασης σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης.
Βασικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το πράσινο, ενώ περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων, στον οποίο θα μπορούν να διοργανωθούν εκδηλώσεις και υπαίθριες αγορές.
Για την εκπόνηση της μελέτης που έχει βιοκλιματικό χαρακτήρα υπήρξε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι επιστημονικές υποδείξεις του οποίου ήταν καθοριστικές για την ένταξη του έργου στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περιοχή θα γίνει υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Μίνως Αλεφαντινός σε σχετικές δηλώσεις του ανέφερε: «Πρόκειται για μια περιοχή, η οποία μέχρι σήμερα κατ’ ευφημισμόν λεγόταν πλατεία. Δεν ήταν όμως πλατεία, αντιθέτως είναι ένα σημείο της πόλης όπου πραγματικά επικρατεί μια τρομερή αναρχία και ως προς κυκλοφοριακό και ως προς το θέμα της στάθμευσης. Ήταν μια δέσμευση του δημάρχου και του Δήμου Ρεθύμνης ότι θα γίνει η ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής. Καταφέραμε και εντάξαμε το έργο ως βιοκλιματική ανάπλαση, οπότε είναι ένα επιπλέον πλεονέκτημα για το έργο και για την περιοχή αυτό. Το έργο έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, καθώς η οδός Άγγελου Σικελιανού είναι ένας από τους δύο δρόμους της πόλης, στους οποίους από την αρχή τους μέχρι το τέλος τους έχεις μπροστά σου τη θάλασσα, πράγμα το οποίο έπρεπε να εκμεταλλευτούμε από πλευράς αρχιτεκτονικής και από πλευράς μελέτης, όπως και έγινε. Άλλο ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ότι είναι ένας δρόμος που περικλείει μια από τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης. Άρα λοιπόν ήταν μια μελέτη που έπρεπε να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, πράγμα το οποίο πετύχαμε. Επίσης θέλω να τονίσω ότι όταν λέμε ότι ένα έργο μπήκε στο ΕΣΠΑ και πανηγυρίζουμε γι’ αυτό, θέλω να ξέρετε ότι πίσω από αυτή την ένταξη ενός έργου στο ΕΣΠΑ και τη χρηματοδότησή του, βρίσκεται πάρα πολλή δουλειά, πάρα πολύ ξενύχτι και αγωνία και πάρα πολλά προβλήματα που λύθηκαν με τη συνέργεια και τη βοήθεια όλων. Η υπηρεσία με τους λίγους που έχουν απομείνει, ηρωικούς, εγώ πλέον τους ονομάζω, μηχανικούς, καταφέρνει και δεν αφήνουμε σχεδόν κανένα άξονα χωρίς να καταθέσουμε πρόταση με αξιώσεις. Και μάλιστα έχουμε στο τέλος, πραγματικά, την τύχη να εντάσσουμε έργα του Δήμου Ρεθύμνης στους άξονες που ανοίγουν για το ΕΣΠΑ. Έτσι μπορούμε και φέρνουμε χρήματα στην πόλη μαζί με τα παράπλευρα οφέλη που έχει το κάθε έργο που γίνεται. Εγώ προσωπικά είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος σήμερα, γιατί εκτός από το ότι συντάχθηκε αυτή η μελέτη από ένα Ρεθεμνιώτη αρχιτέκτονα, εκτός του ότι όλες οι άλλες μελέτες και όλη η υπόλοιπη δουλειά έγινε από την Τεχνική Υπηρεσία Ρεθύμνης, έχουμε την υπογραφή της σύμβασης και με ένα Ρεθεμνιώτη εργολάβο. Γνωρίζουμε όλοι την σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τα έργα τα οποία αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας. Εμείς σαν υπηρεσία θέλουμε σε 8 μήνες να τελειώσει το έργο. Ξέρουμε εξαρχής ότι είναι ένας στόχος πολύ δύσκολος. Εγώ μπορώ να δεσμευτώ, σαν υπηρεσία, στον κύριο Ανυφαντάκη ότι θα λύνουμε τα προβλήματα που θα προκύπτουν. Διότι για κάθε έργο όσο καλά μελετημένο κι αν είναι προκύπτουν πάντα πάρα πολλά προβλήματα καθημερινά. Εγγυούμαστε ότι θα τα λύνουμε σχεδόν πριν δημιουργηθούν. Δηλαδή θα είμαστε εκεί πάνω στο έργο, τόσο ο επιβλέπων του έργου η κυρία Τζανακάκη, ο κύριος Πετρουλάκης, όσο εγώ προσωπικά ώστε να μην χάσουμε καμία ημέρα μη ξέροντας ο κύριος Ανυφαντάκης πως θα λυθεί ένα από τα προβλήματα που θα προκύπτουν. Άρα λοιπόν αυτή είναι η δική μας δέσμευση και από την πλευρά του είμαι βέβαιος ότι θα κάνει ό,τι μπορεί καλύτερο για να πετύχουμε και το χρόνο και την ποιότητα».
Αναφερόμενος στα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά του έργου ο κ. Αλεφαντινός αναφέρθηκε στη συνεργασία που είχε για μια ακόμα φορά ο Δήμος Ρεθύμνου με το Πολυτεχνείο Κρήτης για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου από το συγκεκριμένο άξονα της βιοκλιματικής ανάπλασης και μεταξύ άλλων είπε: «Ο άξονας που άνοιξε για το έργο ήταν για βιοκλιματικά γι’ αυτό απευθυνθήκαμε όπως κάθε φορά στο Πολυτεχνείο των Χανιών Κρήτης και μας έκαναν την μελέτη για να πετύχουμε τους δείκτες που θα αποδεικνύουν τη βιοκλιματικότητα του έργου. Δηλαδή να έχουμε μια μέση χαμηλότερη θερμοκρασία 2 με 3 βαθμούς από το υπόλοιπο περιβάλλον. Αυτό, όπως έχει γίνει και στην πλατεία της Σοχωρας, μετριέται με ειδικό σταθμό που τοποθετείται και παρακολουθεί τον στόχο αυτό αν έχει επιτευχθεί και αν στην πορεία είναι επιτυχημένος. Η βιοκλιματικότητα στην ουσία επιβάλλει δύο πράγματα: τη χρήση συγκεκριμένων υλικών, ψυχρών υλικών, ούτως ώστε να αντανακλάται η θερμοκρασία και η θερμότητα να φεύγει, και το δεύτερο είναι μια ειδική φύτευση με ειδικό τρόπο και ειδικό φύλλωμα και με ειδικό προσανατολισμό εμφύτευση που ανάλογα με την πορεία του ήλιου και το σημείο που έγινε η φύτευση με το κατάλληλο φυτό, θα πετυχαίνουμε σκιά τέτοια που να κατεβάζει τους δείκτες. Βεβαία θα έχει πράσινο και για μένα μια ιδιαίτερη καινοτομία του έργου αυτού είναι ο απόλυτος σεβασμός προς τον πεζό. Δηλαδή στην Άγγελου Σικελιανού δεν θα υπάρχει στάθμευση παρά μόνο ένα κομμάτι στα αριστερά για ανεφοδιασμό των καταστημάτων που βρίσκονται εκεί. Υπάρχει λοιπόν ο χώρος μόνο για μια λωρίδα κυκλοφορίας, μονής κυκλοφορίας χωρίς στάθμευση και το κομμάτι που περισσεύει, 5-6 μέτρα θα δοθεί σε φύτευση και παγκάκια. θα δημιουργηθεί ένας πεζόδρομος στην ουσία στα δεξιά που θα κατεβαίνει μέχρι τη θάλασσα. Όσον αφορά το χώρο στάθμευσης σίγουρα θα χρησιμοποιηθεί ο χώρος που τώρα χρησιμοποιείται για παράνομη στάθμευση».
Το δυτικό πεζοδρόμιο και ο δρόμος
Το πλάτος του δρόμου, είναι 13,70 μέτρα. Με την ανάπλαση θα δημιουργηθεί ένα πεζοδρόμιο 3,85 μέτρων, στο οποίο περιλαμβάνονται εσοχές για χώρο στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, στάθμευσης μηχανών σε πολλά μέτρα μήκος, αλλά και φορτοεκφόρτωσης μικρών φορτηγών αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των εμπορικών καταστημάτων. Λόγω της αναγκαιότητας στάσης των μικρών φορτηγών οι εσοχές αυτές έχουν πλάτος 2,20 μέτρα.
Στο δυτικό πεζοδρόμιο όπου δεν υπάρχουν εσοχές στάθμευσης δημιουργούνται μικρά παρτέρια για χαμηλή φύτευση και για την αποφυγή τοποθέτησης άλλων εμποδίων όπως μεταλλικά κολωνάκια κ.λπ.
Στη διασταύρωση του πεζοδρομίου με την οδό Σβάιτσερ δημιουργούνται ράμπες και οι καμπύλες στροφής του δρόμου είναι ιδιαίτερα μεγάλες λόγω της ανάγκης στροφής μεγάλων τουριστικών λεωφορείων.
Στη συνέχεια δημιουργείται δρόμος διέλευσης αυτοκινήτων πλάτους 3,50 μέτρα.
Ο πεζόδρομος
Όλο το υπόλοιπο τμήμα πλάτους 6,35 μέτρων δίνεται στο νέο πεζόδρομο. Από την ανατολική πλευρά του δρόμου δεν υπάρχουν εσοχές στάθμευσης.
Από τα 6,35 μέτρα του πεζόδρομου στα 1,35 μέτρα, από την πλευρά του δρόμου, τοποθετούνται, δένδρα, ζαρντινιέρες, καθιστικά, ιστοί φωτιστικών και καλαθάκια απορριμμάτων με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα 5,00 μέτρα να μένουν ελεύθερα στον πεζό και στο ποδήλατο ή στο σκέιτμπορτ.
Αυτός είναι και ο βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης. Η δημιουργία ενός πεζόδρομου με μεγάλο πλάτος, ικανού και για πολιτιστικές δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, εκθέσεις, παζάρια, μικρές κυριακάτικες αγορές.
Ενός πεζόδρομου που θ’ αναβαθμίσει και θα ζωντανέψει ένα διαφορετικό τμήμα του Ρεθύμνου. Τα δένδρα, τα καθιστικά, οι ζαρντινιέρες κ.λπ. τοποθετούνται από την πλευρά του δρόμου, ώστε να αποφύγουμε τα οποιαδήποτε ειδικά εμπόδια για την παράνομη στάθμευση, κολωνάκια κ.λπ.
Σε όλο το μήκος του πεζόδρομου δυτικά φυτεύονται 39 δένδρα. Ανά 3 δένδρα απέχουν μεταξύ τους 3,40 μέτρα δημιουργώντας 13 τριάδες δένδρων. Σε κάθε τριάδα δέντρων κατασκευάζεται χτιστό καθιστικό ανάμεσα στα δύο πρώτα δένδρα και ανάμεσα στο δεύτερο και το τρίτο δέντρο τοποθετείται η βάση φωτιστικού του πεζόδρομου, καθώς και καλαθάκι απορριμμάτων.
Το είδος, το μέγεθος και οι αποστάσεις των δέντρων γενικότερα αποτελούν βασικό στοιχείο της μελέτης και η Άγγελου Σικελιανού θα είναι ο πρώτος δρόμος στο Ρέθυμνο με τόσο μεγάλο αριθμό δένδρων σε τόσο μικρό μήκος δρόμου και μάλιστα σε ευθεία γραμμή.
Ως δένδρο προτείνεται η νεραντζιά.
Η πλατεία
Ο νέος αυτός πεζόδρομος στο μέσο περίπου της διαδρομής διασταυρώνεται με μία νέα πλατεία τετράγωνου σχήματος και μπροστά ακριβώς από τον Ιερό Ναό. Διασταυρώνεται, γιατί ειδικά στο σημείο της πλατείας το επίπεδο του δρόμου ανεβαίνει στο ίδιο επίπεδο και καλύπτεται με το πλακόστρωτο της πλατείας.
Το μήκος της πλατείας είναι 31,00 μέτρα και το πλάτος της 28,80 μέτρα. Για τον λόγο αυτό περιβάλλεται, σύμφωνα με την πρόταση, από αμυγδαλιές, κλασικά καθιστικά και καμπυλόγραμμα φωτιστικά και η πλακόστρωσή της προτείνεται και αυτή σε απλό σχέδιο με μικρά κλασικά γεωμετρικά σχήματα.
Το πάρκο
Ξεκινώντας από νότο με κατεύθυνση στο βορρά, επιπλέον του πλάτους του πεζόδρομου δημιουργείται στην ίδια στάθμη μία διαπλάτυνση 4,80 μέτρων με αποτέλεσμα ο πεζόδρομος να φτάνει σε πλάτος τα 11,15 μέτρα σε όλο το μήκος των 65,10 μέτρων από τη Λεωφόρο Πορτάλιου μέχρι το σημείο διασταύρωσής του με την πλατεία.
Στο πρώτο 26,90 μέτρα μία ακόμη ανάλογη διαπλάτυνση επίσης 4,80 μέτρων δημιουργεί μία εντυπωσιακή είσοδο πλάτους 15,95 μέτρων, μία υποδοχή στον χώρο ανάπλασης. Με τη συμπλήρωση στοιχείων όπως δένδρα και καθιστικά, έχουμε σαν αποτέλεσμα ένα μικρό πάρκο 450 περίπου τετραγωνικών μέτρων σε κεντρικό σημείο της πόλης και σε άμεση επαφή με την κεντρική λεωφόρο.
Στον χώρο του πάρκου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται απλός σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων αλλά και ειδικός σταθμός κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Με τους δύο αυτού σταθμούς, ο χώρος θα προσφέρεται ιδιαίτερα για ποδήλατο αλλά και ως σημείο συνάντησης ποδηλατιστών και παρόμοιων ομάδων, λόγω των δένδρων, των καθιστικών κ.λπ.
Μικρές κερκίδες στην αρχή, λόγω της μικρής υψομετρικής διαφοράς και λόγω της κοντινής οπτικής επαφής με τη θάλασσα συμπληρώνουν την πρόταση. Οι κερκίδες και τα καθιστικά θα εξυπηρετούν κατά ένα βαθμό και την στάση λεωφορείου που υπάρχει στο σημείο αυτό. Σύμφωνα με την πρόταση, πέντε ίδιες τριάδες δένδρων (νεραντζιές) και με τα αντίστοιχα καθιστικά ανάμεσά τους τοποθετούνται στα ανατολικά των πιο πάνω διαπλατύνσεων.
Η παιδική χαρά
Σε συνέχεια του πάρκου ανατολικά και φτάνοντας προς βορρά μέχρι την πλατεία, δημιουργείται μία ορθογωνικού σχήματος παιδική χαρά 18,20Χ38,20 μέτρων, δηλαδή συνολικής επιφάνειας 700 περίπου τετραγωνικών μέτρων με τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Διαθέτει δύο εισόδους, μία από τον πεζόδρομο και μία από την πλευρά της πλατείας συνδέοντας με αυτό τον τρόπο το πάρκο με την πλατεία.
Στο μεγαλύτερο μέρος του, ο χώρος της παιδικής χαράς σκιάζεται από μεγάλα δένδρα που ήδη υπάρχουν.
Ο χώρος στάθμευσης
Στο ανατολικό τμήμα της περιοχής ανάπλασης διαμορφώνεται χώρος στάθμευσης 65 θέσεων Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4 θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε μία συνολικά έκταση περίπου 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στο βόρειο τμήμα θα λειτουργεί χώρος φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η είσοδος στον χώρο στάθμευσης θα γίνεται από τη Λεωφόρο Πορτάλιου και η έξοδος των οχημάτων θα γίνεται προς την οδό 28ης Οκτωβρίου.
Από την Λεωφόρο Πορτάλιου και σε ευθεία κίνηση θα υπάρχει δυνατότητα εξόδου του αυτοκινήτου στο χώρο της πλατείας και μπροστά από τον Ιερό Ναό για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Ναού και των κοινωνικών εκδηλώσεων.
Ο ίδιος αυτός διάδρομος θα είναι και ο βασικός διάδρομος εισόδου στο πάρκινγκ.
Μελέτη προσβασιμότητας για ΑμεΑ
Σε όλη την περιοχή παρέμβασης, δηλαδή σε όλη την έκταση της οδού Άγγελου Σικελιανού, σε όλους τους χώρους της νέας πλατείας, στους χώρους του πάρκου και στον χώρο στάθμευσης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές.
Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών και από τις δύο πλευρές του δρόμου (δυτικό και ανατολικό πεζοδρόμιο), καθώς και στον χώρο της πλατείας και σε κίνηση προς τα ανατολικά και την οδό 28ης Οκτωβρίου, διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ και θέση στάθμευσης ΑμεΑ στον χώρο φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων.