Στα περσινά χαμηλά επίπεδα κινήθηκε η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου κατά την διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων, που ολοκληρώθηκαν χθες. Παρά τις εκπτώσεις και τις προσφορές ελάχιστοι ήταν οι καταναλωτές που τις εκμεταλλεύτηκαν, ενώ η μικρή ανταπόκριση επιβεβαιώνει τα όσα έχουν επανειλημμένως τονίσει οι έμποροι περί ανύπαρκτου αγοραστικού ενδιαφέροντος κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Ο προβληματισμός του εμπορικού κόσμου είναι έντονος και έγκειται πλέον στην ίδια τη βιωσιμότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, αφού η καλοκαιρινή περίοδος δεν είναι αρκετή για τους επιχειρηματίες, που καλούνται να ανταπεξέλθουν στα λειτουργικά έξοδα και την υπερφορολόγηση σε όλη τη διάρκεια του έτους. Οι αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις εξανεμίζουν πάνω από το 75% των εσόδων των εμπορικών επιχειρήσεων.
Η οικονομική κατάσταση για τους επιχειρηματίες, όπως λένε είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς πλέον οι επιχειρήσεις τους τα τελευταία χρόνια της κρίσης θυμίζουν εποχικά καταστήματα, αφού οι ντόπιοι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα και η όποια κίνηση υπάρχει στα εμπορικά καταστήματα σημειώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες από τους τουρίστες. Για το λόγο αυτό άλλωστε περιμένουν την αύξηση της τουριστικής κίνησης τις αμέσως επόμενες ημέρες προκειμένου να τονωθεί η αγοραστική κίνηση ευελπιστώντας να μην απογοητεύουν από τις τουριστικές αφίξεις αλλά και από το διαθέσιμο μπάτζετ των επισκεπτών.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Γιώργος Πολιουδάκης, ανέφερε: «Και αυτή η εκπτωτική περίοδος όπως και οι προηγούμενες ήταν αδιάφορες για τον εμπορικό κόσμο, αφού δεν υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον. Ήδη φαίνεται πως ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων πάει προς κατάργηση. Οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα άρα όσες προσφορές και να γίνονται ο κόσμος δεν ψωνίζει. Άλλωστε τα εμπορικά καταστήματα τα τελευταία χρόνια της κρίσης προχωρούν διαρκώς σε εκπτώσεις και προσφορές προκειμένου να προσελκύσουν επισκέπτες. Εμείς αυτό που περιμένουμε είναι να δουλέψουμε το καλοκαίρι από τον τουρισμό. Περιμένουμε να δούμε τι ταμείο θα κάνουμε και να μπορέσουμε να ισορροπήσουμε λίγο την οικονομική κατάσταση που δημιουργήθηκε στις επιχειρήσεις μας μετά από ένα πολύ κακό χειμώνα».
Τα στοιχεία της έρευνας της ΕΣΕΕ
Εν τω μεταξύ την κακή εικόνα που επικράτησε σε όλα τα εμπορικά καταστήματα της χώρας την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων καταγράφει και το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ μέσα από την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την εαρινή εκπτωτική περίοδο του 2019 που πραγματοποίησε. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 300 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Τα αποτελέσματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής εννέα σημεία:
1. Επτά στις δέκα επιχειρήσεις (70%) σημείωσαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με τις εαρινές εκπτώσεις του Μαΐου του 2018. Το ποσοστό αυτό είναι κατά πολύ χειρότερο του αντίστοιχου περσινού, οπότε το 56% των επιχειρηματιών είχε δηλώσει επιδείνωση των πωλήσεων. Το 22% μάλιστα των επιχειρηματιών δήλωσε αμετάβλητες πωλήσεως μεταξύ των δύο περιόδων. Υπό αυτό το πρίσμα, μόνο το 4% των επιχειρηματιών δήλωσε πως οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε σχέση με πέρυσι.
2. Σχεδόν οι μισές (48%) επιχειρήσεις υποστηρίζουν ότι οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις δεν επηρεάζουν το συνολικό τζίρο της ανοιξιάτικης – καλοκαιρινής περιόδου, ενώ ένα επίσης σημαντικό ποσοστό (41%) θεωρεί ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και μόλις το 7% ότι έχει θετικό.
3. Ως εκ τούτου, το 75% των επιχειρήσεων διαφωνεί με την εφαρμογή του μέτρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
4. H πλειονότητα των επιχειρήσεων (82%) συμμετείχε στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις.
5. Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης σχεδόν 6 στις 10 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%. Ειδικότερα, το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρηματιών (35%) υιοθέτησε εκπτώσεις ύψους 11 – 20% και ακολούθησε το 22% των εμπορικών επιχειρήσεων με εκπτώσεις μεταξύ 21 – 40%.
6. Μία στις δύο επιχειρήσεις (51%) πραγματοποίησε εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 12% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών. Στις άλλες ομάδες, το 15% των επιχειρήσεων έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και το 14% σε εμπορεύματα stock.
7. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή της εαρινής εκπτωτικής περιόδου επιβεβαιώνεται η κυρίαρχη τάση που καταγράφεται σε όλες τις έρευνες του ΙΝΕΜΥ για τη λειτουργία των επιχειρήσεων τις Κυριακές. Το 75% δεν είναι καθόλου ικανοποιημένο από τον κύκλο εργασιών της Κυριακής 5 Μαΐου.
8. Η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται κατά κύριο λόγο προσωπικά από τον ίδιο τον επιχειρηματία (79%), ενώ το 18% των επιχειρήσεων επέλεξε την επέκταση του ωραρίου των ήδη υφιστάμενων υπαλλήλων, χωρίς, δηλαδή να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις. Ως εκ τούτου, μόνο το 2% έχει δηλώσει ότι προέβη σε πρόσληψη επιπλέον προσωπικού για να μπορέσει να λειτουργήσει την Κυριακή.
9. Τέλος, περισσότερες από 8 στις 10 επιχειρήσεις (83%) δηλώνουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας δήλωσε σχετικά:
«Είναι καταφανές πως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις όχι μόνο δεν προσθέτουν έσοδα, αλλά αφαιρούν πόρους από τις εμπορικές επιχειρήσεις, χωρίς ταυτόχρονα να διευκολύνουν στην πράξη τις αγορές των καταναλωτών. Χρόνο με το χρόνο, κατά την εαρινή εκπτωτική περίοδο, η αγοραστική κίνηση και ο τζίρος μειώνονται και το μόνο που αυξάνεται είναι η δυσαρέσκεια της αγοράς. Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει πως πρέπει να βάλουμε ένα φρένο στην απαξίωση του θεσμού των εκπτώσεων και στην κατεύθυνση αυτή το πρώτο, σημαντικό βήμα είναι η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Είναι καιρός να ανακτήσει ο θεσμός των εκπτώσεων την αξιοπιστία του, ώστε και οι καταναλωτές να απολαμβάνουν πραγματικά μειωμένες τιμές και τα καταστήματα να δουν καλύτερες μέρες. Ευελπιστούμε πως η Γενική Γραμματεία Εμπορίου δεν θα καθυστερήσει άλλο στην ικανοποίηση του αιτήματος της ΕΣΕΕ και όλου του εμπορικού κόσμου».