Διαβεβαιώσεις για οικονομική στήριξη του υπουργείου Ναυτιλίας, προκειμένου να γίνουν έργα απαραίτητα μεν, μικρής κλίμακας δε, που είναι ωστόσο απαραίτητα για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του λιμανιού του Ρεθύμνου, έδωσε χθες από το Ρέθυμνο ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής. Ο υπουργός Ναυτιλίας ωστόσο κατέστησε σαφές ότι μεγάλα έργα, όπως αυτό της θωράκισης του λιμανιού, που τέθηκε ως μείζονα προτεραιότητα από όλους τους φορείς -καθώς αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη του- δεν είναι στην αρμοδιότητα του υπουργείου του, δεσμεύτηκε πάραυτα να μεσολαβήσει στα υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης, ώστε να εξεταστεί η δυνατότητα χρηματοδότησης τους.
Ο κ. Κουρουμπλής είχε χθες το απόγευμα συνάντηση στο Λ.Τ. με την πρόεδρο του Ρένα Κουτσαλεδάκη, την αντιπεριφεριεάρχη Μαρία Λιονή, τον δήμαρχο Γιώργο Μαρινάκη, τον λιμενάρχη Κ. Καστρινάκη.
Στη συνάντηση παραβρέθηκαν ο αντιπρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου, περιφερειακός σύμβουλος Ρεθύμνου Κώστας Δανδουλάκης, η διευθύντρια τεχνικών έργων της ΠΕΡ Ελένη Ρανουτσάκη, ο ειδικός σύμβουλος της αντιπεριφερειάρχη Γιάννης Πολυχρονάκης, ο Γιώργος Βλαστός ως εκπρόσωπος του υπουργού Υγείας, ο Μιχάλης Ανδρουλάκης επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη Ανατροπή, ο Κοσμάς Περπυράκης εκπρόσωπος της Ομάδας Διαχείρισης Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης Ρεθύμνου, ο Μανόλης Γαλανάκης ως μέλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου και μέλη των ΑΝΕΛ.
Στον υπουργό τέθηκαν ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία του λιμανιού και τις γενικότερες προοπτικές ανάπτυξης του με κυριότερο το έργο της θωράκισης, το οποίο κοστολογείται στα 17 εκ ευρώ. Ωστόσο, τόσο η πρόεδρος του Λ.Τ. όσο και ο δήμαρχος ξεκαθάρισαν ότι αναγνωρίζουν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία και υποστήριξαν ότι θα μπορούσε το έργο αυτό να γίνει τμηματικά αρχής γενομένης με την κατασκευή του κυματοθραύστη, ώστε να θωρακιστεί η πόλη από τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα που πλήττουν κάθε καλοκαίρι την περιοχή. Όπως ανέφεραν το κόστος του κυματοθραύστη ανέρχεται περίπου στα 3 εκ. ευρώ, ποσό που με τις εκπτώσεις του διαγωνισμού μπορεί να περιοριστεί. Ο υπουργός ωστόσο τόνισε ότι τέτοιου είδους έργα δεν άπτονται της αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας, δεσμεύτηκε ωστόσο να μεριμνήσει, ώστε πολύ σύντομα να γίνει συνάντηση των φορέων του Ρεθύμνου με τους υπουργούς Χρήστο Σπρίτζη και Αλέξη Χαρίτση ώστε να εξεταστεί η δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου.
Παράλληλα ο κ. Κουρουμπλής ανταποκρινόμενος στο αίτημα που του τέθηκε από όλους τους παρευρισκόμενους για την αναγκαιότητα ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Ρεθύμνου με τον Πειραιά υποσχέθηκε την επόμενη εβδομάδα να πραγματοποιηθεί συνάντηση στο υπουργείο παρουσία των τοπικών αρχών και φορέων αλλά και ναυτιλιακών εταιριών ώστε να εξεταστεί μια τέτοια δυνατότητα.
Ειδικότερα σε σχετικές δηλώσεις του ο Παναγιώτης Κουρουμπλής είπε: «Το υπουργείο Ναυτιλίας είναι ένα στρατηγικό υπουργείο σε ότι αφορά τη λιμενική βιομηχανία, την ακτοπλοΐα, τη ναυτιλία, τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Είναι ένα πλέγμα δραστηριοτήτων που συνδέονται με όλο το φάσμα της ναυτιλίας και γι’ αυτό ο ρόλος του είναι κρίσιμος, όχι μόνο σε ότι αφορά αυτό καθ’ εαυτό το υπουργείο αλλά και την παρεμβατικότητα του σε άλλα υπουργεία. Πράγματι εδώ με την παρουσία της αντιπεριφερειάρχη, του δημάρχου, της προέδρου του Λ.Τ., των αρχών, του λιμεναρχείου, φορέων είχαμε μια γόνιμη και δημιουργική συζήτηση. Με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον οι άνθρωποι κατέθεσαν την αγωνία τους και σε ότι αφορά το λιμάνι αυτό καθ’ εαυτό και τις υποδομές που πρέπει να γίνουν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με προσαμμώσεις και άλλα θέματα. Δεσμεύτηκα και διαβεβαίωσα ότι σε ότι αφορά τα μικρής κλίμακας έργα θα μπορέσει το υπουργείο -όπως έχει ήδη κάνει- να στηρίξει το Λιμενικό Ταμείο για να μπορέσει να αντιμετωπίζει τα ζητήματα αυτά. Ήδη έχουμε δηλώσει με συγκεκριμένο τρόπο τη στήριξη μας για να προχωρήσει το μάστερ πλαν-που είναι πολύ κρίσιμο ζήτημα, αν θέλει μια περιοχή να έχει ένα λιμάνι που θα παίξει έναν ρόλο αναπτυξιακό και σοβαρό στην περιοχή και ότι γίνεται να είναι σχεδιασμένο. Επίσης έχω δεσμευτεί να αναλάβω πρωτοβουλία για να γίνει μια συνάντηση με τον κ. Σπίρτζη και τον κ. Χαρίτση και τους φορείς του τόπου, ώστε να δούμε πως μπορούμε από τα προγράμματα του υπουργείου Υποδομών να εξασφαλιστούν ή να προγραμματιστεί μια στήριξη για τη δημιουργία παρεμβάσεων μεγάλης κλίμακας, που χρειάζονται 2-3 εκ. ευρώ για τη δημιουργία σημαντικών υποδομών που θα αναβαθμίσουν τις δυνατότητες του λιμανιού. Παράλληλα δεσμεύτηκα την επόμενη εβδομάδα να κάνουμε συνάντηση στην Αθήνα και με φορείς της ακτοπλοΐας για να δούμε τη δυνατότητα ανοίγματος μιας γραμμής από το Ρέθυμνο στον Πειραιά και νομίζω ότι εφόσον κινητοποιηθούν όλες οι δυνάμεις εδώ μπορεί να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο. Ήταν πολύ χρήσιμη η συνάντηση καθώς άκουσα με προσοχή όλους τους ανθρώπους και έχω καλύτερη εικόνα από αυτή που είχα όταν ήρθα. Είμαστε σε μια εξέλιξη επαφών σε όλη την Κρήτη, θα «σαρώσουμε» όλη την Ελλάδα, αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες που έχει ο νόμος που ψηφίσαμε για τη ναυτιλία και λιμενική βιομηχανία και νομίζω ότι τελικά μέσα από αυτές τις συναντήσεις βλέπουμε και τα κατά τόπους προβλήματα που υπάρχουν και επειδή έχουμε αποδείξει ότι είμαστε άνθρωποι πρακτικοί, απνευστί θα υπάρξουν και απαντήσεις στα προβλήματα αυτά».
Θωράκιση του λιμανιού και διαχείριση της άμμου
Όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη η θωράκιση του λιμανιού αποτελεί ένα έργο προτεραιότητας με προϋπολογισμό 14.5 εκ. ευρώ ή αν εκτελεστεί τμηματικά, όπως τόνισε, θα φτάσει τα 17 εκ. ευρώ. Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας τόσο η κ. Κουτσαλεδάκη όσο και ο κ. Μαρινάκης ζήτησαν από τον υπουργό να στηρίξει το αίτημα τους για χρηματοδότηση του έργου του κυματοθραύστη, συνολικού προϋπολογισμού 3.2 εκ. ευρώ. Το έργο αυτό, όπως ανέφεραν, θα ενισχύσει και θα αποκαταστήσει συνολικά το λιμάνι που σήμερα είναι αθωράκιστο. Παράλληλα εκτενή αναφορά έγινε και στα προβλήματα που υπάρχουν για την απομάκρυνση και διαχείριση της άμμου λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών που υπάρχουν με δεδομένο ότι η άμμος απομακρύνεται μετά από δημοπρασία που κάνει η Κτηματική Υπηρεσία του δημοσίου με ότι κωλυσιεργία αυτό συνεπάγεται. Για τον λόγο αυτό ζητήθηκε από τον υπουργό να υπάρξει σχετική νομοθετική ρύθμιση που αν απλοποιεί τις διαδικασίες και άμεσα να μπορεί να απομακρύνεται η άμμος χωρίς τη μεσολάβηση της Κτηματικής Υπηρεσίας. Παράλληλα η κ. Κουτσαλεδακη αναφέρθηκε στα έργα που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο διεκδικώντας χρηματοδότηση από το ΠΔΕ τα οποία είναι τα εξής:
– Αντικατάσταση ιστών φωτισμού και φωτιστικών προϋπολογισμού 105,157
– Αποκατάσταση λειτουργικών βαθών διαύλου λιμένα Ρεθύμνου -φάση β προϋπολογισμού 124000
– Προμήθεια και τοποθέτηση πλωτής προβλήτας προϋπολογισμού 124000ευρώ
– Αποκατάσταση τμήματος δαπέδου παρκινγκ στο λιμάνι Ρεθύμνου προϋπολογισμού 100.000 για αντιμετώπιση ζημιάς στη ρίζα του προσήνεμου μόλου
– Προμήθεια εξοπλισμού για την εφαρμογή του κώδικα ασφαλούς διαχείρισης λιμενικών εγκαταστάσεων στο πλαίσιο προετοιμασίας πρόσκλησης με δυνητικούς δικαιούχους φορείς διοίκησης λιμένων της ώρας προϋπολογισμού 74.400 ευρώ
Στην τοποθέτηση του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης έθεσε υπόψιν του υπουργού το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χερσαία ζώνη της πόλης, η οποία έχει παραχωρηθεί στο Λ.Τ. και η οποία έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ εκφράζοντας τους φόβους του, δίχως όμως να πάρει απάντηση.
Ειδικότερα ο Γ. Μαρινάκης είπε: «Το Λιμενικό Ταμείο επιβιώνει» από την παραχώρηση που του έχει κάνει ο δήμος Ρεθύμνου της χερσαίας ζώνης -όλων των καταστημάτων- από την παραλία ως και την πασαρέλα. «Όλα τα έσοδα αυτά πάνε στο Λ.Τ. και χωρίς αυτά δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Τροφοδοτείται ετησίως με 250.000-300.000 ευρώ. Όμως υπάρχει ένα σοβαρό πολιτικό ζήτημα. Με το να έχουμε εντάξει αυτή τη ζώνη στη χερσαία ζώνη λιμένος, έχει πάει στο ΤΑΙΠΕΔ. Είναι τραγικό η πόλη, οι δρόμοι, τα σπίτια και τα καταστήματα τα τουριστικά δεν ανήκουν στην πόλη. Και όσο αυτό μένει στο Λιμενικό Ταμείο ως προίκα, δεν μας ενοχλεί, αλλά φανταστείτε αυτό να φτάσει σε ένα σημείο να μεταβιβαστεί και να βρεθεί η μισή πόλη να ανήκει σε κάποιο σεΐχη ή σε κάποιο Τούρκο επιχειρηματία. Αυτό το πρόβλημα το έχουμε στην Καβάλα, στην Καλαμάτα και στο Ρέθυμνο. Είναι για μένα έντονο πολιτικό θέμα, τα έχουμε σηκώσει και πρέπει να το λύσουμε». Ο ίδιος πρόσθεσε τη σημασία του έργου της θωράκισης του λιμανιού λέγοντας μεταξύ άλλων: «Για μένα το πρώτιστο είναι η θωράκιση του λιμανιού. Πρέπει τουλάχιστον ένα υποέργο να γίνει. Δεν θα κοστίσει τόσα χρήματα με δεδομένο ότι όλες οι εργολαβίες αυτή την περίοδο γίνονται με μεγάλα ποσοστά έκπτωσης. Δεν μπορούμε να μιλάμε ούτε για ακτοπλοΐα, ούτε για κρουαζιέρα, ούτε για ανάπτυξη χωρίς θωράκιση. Το λιμάνι μας είναι το 2ο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Κρήτης. Και το θέμα της ακτοπλοΐας που έχουμε συνδέεται και με την αδυναμία του λιμανιού μας».
Από την πλευρά της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή είπε: «Εμείς θέλουμε να κάνουμε τις μελέτες, να τις ολοκληρώσουμε, για να θωρακίσουμε το λιμάνι μας. Για μας αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Η περιφέρεια πάντα συνδράμει για το λιμάνι του Ρεθύμνου, το οποίο για εμάς σημαίνει ανάπτυξη. Όλοι οι νομοί του νησιού έχουν ακτοπλοϊκή σύνδεση όμως το Ρέθυμνο είναι αποκλεισμένο ενώ μέχρι πριν χρόνια είχε δυο καράβια. Μιλάμε για έναν νομό δυναμικό με 80.000 πληθυσμό που υπερδιπλασιάζεται τους καλοκαιρινούς μήνες και με ένα μόνιμο φοιτητικό πληθυσμό 7.000-8.000 που θέλουν να ταξιδεύουν φτηνά».
Στη διάρκεια αυτής της συζήτησης οι φορείς ζήτησαν τη στήριξη του Π. Κουρουμπλή για την πρόταση που έχει κατατεθεί για να εξασφαλιστούν χρήματα για την κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου στη Σκαλέτα, ωστόσο όπως είπε ο υπουργός αυτό είναι στην αρμοδιότητα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης όπου έχει κατατεθεί ο φάκελος.