Σε χαμηλά επίπεδα κινήθηκε η αγοραστική κίνηση την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων που ολοκληρώθηκε χθες τόσο στο Ρέθυμνο όσο και σε ολόκληρη τη χώρα, όπως καταγράφεται και στην έρευνα του Ινστιτούτου ΙΝΕΜΥ -ΕΣΕΕ, κάτι που σύμφωνα με το ίδιο είναι ενδεικτικό των εξελίξεων στο σύνολο της οικονομίας. Ειδικότερα, το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2020. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 350 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα αποτελέσματα των χειμερινών εκπτώσεων 2020 δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, δεδομένου ότι δεν καταγράφηκε ανάκαμψη των πωλήσεων για την πλειονότητα των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, για τις 7 στις 10 επιχειρήσεις οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ για το 24% των επιχειρήσεων παρέμειναν σταθερές και μόνο για το 7% κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα. Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές, σχεδόν 1 στις 2 επιχειρήσεις διαμόρφωσε το ποσοστό έκπτωσης μεταξύ 21% και 40%, ενώ 1 στις 4 πραγματοποίησε εκπτώσεις μικρότερης τάξης, έως και 20%.
Το 55% των επιχειρηματιών διέκρινε το διάστημα του Ιανουαρίου ως την καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, από άποψη αγοραστικής κίνησης. Στα καταστήματα στον επιμέρους κλάδο της ένδυσης-υπόδησης οι ισχυρές πιέσεις διατηρήθηκαν, παρά το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των συγκεκριμένων επιχειρήσεων προχώρησαν σε εκπτώσεις μεγαλύτερες του 40%.
Παγιώνεται η χρήση πλαστικού χρήματος, καθώς σχεδόν οι 7 στις 10 συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν μέσω καρτών (έναντι 5 στις 10 συναλλαγές την αντίστοιχη περίοδο του 2019).
Το 81% των επιχειρηματιών δήλωσαν πως σκοπεύουν να συνεχίσουν τις προσφορές τους και μετά τη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων, ενδεχομένως μέχρι την εκποίηση των αποθεμάτων τους, γεγονός ενδεικτικό των ισχυρών πιέσεων που έχουν δεχθεί τα καταστήματα λιανικής το τελευταίο χρονικό διάστημα
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Γιώργος Πολιουδάκης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι εκπτώσεις κινήθηκαν στα περσινά επίπεδα, δηλαδή δεν υπήρξε τίποτα το ιδιαίτερο στην αγορά. Όμως η κίνηση ήταν σε χαμηλά επίπεδα και πέρυσι. Δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από τους καταναλωτές. Υπάρχει μια απογοήτευση στον κλάδο και μια εύλογη ανησυχία με δεδομένη την κακή ελαιοκομική περίοδο, την ακύρωση των καρναβαλικών εκδηλώσεων που περίμενε ο εμπορικός κόσμος ως τονωτική ένεση για τα καταστήματά του, την ίδια στιγμή που και το μέλλον της φετινής τουριστικής περιόδου χαρακτηρίζεται αβέβαιο λόγω του κορονοϊού. Όλα αυτά μας δημιουργούν ανασφάλεια, αβεβαιότητα και ανησυχία μετά από μια κακή από εμπορικής άποψης χειμερινή περίοδο, όπου οι τζίροι των καταστημάτων μας έμειναν καθηλωμένοι».
Πορεία πωλήσεων
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, οι επιδόσεις των επιχειρήσεων κινήθηκαν καθοδικά καθώς το 69% των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2020 σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2019. Μία στις τέσσερις (1 στις 4) επιχειρήσεις παρέμεινε στα ίδια επίπεδα ενώ μόλις το 7% σημείωσε βελτίωση (Διάγραμμα 1).
Οι πωλήσεις κατά τις χειμερινές εκπτώσεις το 2020 δεν ήταν ενθαρρυντικές συγκριτικά τόσο με εκείνες των χειμερινών του 2019 όσο και με τις αντίστοιχες των θερινών του ίδιου έτους. Ο λόγος εντοπίζεται στο γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων που εμφάνισαν πτώση των πωλήσεων ενισχύθηκε οριακά, εις βάρος όσων επιχειρήσεων εμφάνισαν ενίσχυση ή σταθερότητα των πωλήσεων (σύγκριση χειμερινών 2020 με τις δύο προηγούμενες, χειμερινές και θερινές 2019).
Από τις επιχειρήσεις που παρουσίασαν πτώση του τζίρου κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2020 συγκριτικά με πέρυσι, 4 στις 10 (39%) κατέγραψαν μείωση έως 20%, ενώ συρρίκνωση του κύκλου εργασιών από 21% έως 40% παρουσίασε το 40% των επιχειρήσεων. Ακόμη μεγαλύτερη μείωση στις πωλήσεις (41%+) παρουσίασε το 14% των επιχειρηματικών μονάδων.
Ποσοστό έκπτωσης
Στο σύνολο του λιανικού εμπορίου, σχεδόν μία (1) στις δύο (2) επιχειρήσεις, διαμόρφωσε το ποσοστό της έκπτωσης μεταξύ 21% και 40%, ενώ το 35% των επιχειρήσεων άνω του 40%. Ωστόσο, σχεδόν 1 στις 5 επιχειρήσεις περιόρισε το ποσοστό κάτω του 20% στα προς διάθεση προϊόντα της.
Σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2019 παρατηρείται μια αύξηση της συγκέντρωσης στις επιχειρήσεις που προχώρησαν σε εκπτώσεις ύψους 21%-40%, με την εικόνα να διαφοροποιείται συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Η διάρθρωση των επιχειρήσεων που παρουσίασαν πτώση των πωλήσεων διαφοροποιείται μερικώς μόνο συγκριτικά με εκείνη των χειμερινών εκπτώσεων του 2019. (Στις επιχειρήσεις που καταγράφηκε πτώση των πωλήσεων, το 39% απώλεσε τζίρο έως 20%, ενώ το 40% των επιχειρήσεων κατέγραψε μειωμένες πωλήσεις με εύρος από 21% έως 40%. Τα μεγέθη για την περυσινή χειμερινή περίοδο είχαν διαμορφωθεί σε 42% και 33% αντίστοιχα.
Περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες (55%), χαρακτήρισαν την περίοδο από 13 έως 31 Ιανουαρίου ως την καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, εύρημα που επαναλαμβάνεται με συνέπεια. Αντίθετα, σχεδόν 1 στους 5 (19%) ανέδειξε ως καλύτερη περίοδο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου, ενώ μόλις το 8% ξεχώρισε το δεύτερο δεκαπενθήμερο. Εντούτοις, σημαντικό ήταν το ποσοστό των επιχειρηματιών (17%) που δεν παρατήρησε κάποια σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ των συγκεκριμένων χρονικών περιόδων.
Ωστόσο, το 81% των επιχειρηματιών δήλωσαν πως σκοπεύουν να συνεχίσουν τις προσφορές τους και μετά τη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων, ενδεχομένως μέχρι την εκποίηση των αποθεμάτων τους, γεγονός ενδεικτικό των ισχυρών πιέσεων που έχουν δεχθεί τα καταστήματα λιανικής το τελευταίο χρονικό διάστημα. Τέλος, επισημαίνεται πως με βάση τις πωλήσεις κατά τις εκπτωτικές περιόδους του 2019, η καλύτερη αναδείχθηκε η θερινή περίοδος. (Το εύρημα αυτό συνδέεται ενδεχομένως με τις ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις στον τομέα των τουριστικών αφίξεων γεγονός που επηρέασε και τον κλάδο της λιανικής.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περαιτέρω ενίσχυση του πλήθους των συναλλαγών που διεξάγεται κατά κύριο λόγο με πλαστικό χρήμα κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2020. Ειδικότερα, το 67% των συναλλαγών πραγματοποιήθηκε μέσω κυρίως καρτών έναντι 49% πέρυσι, ενώ μόνο το 11% υλοποιήθηκε με τη χρήση κυρίως μετρητών.
Σε σχέση τόσο με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2019 όσο και με τις θερινές του ίδιου έτους, παρατηρήθηκε συρρίκνωση του ποσοστού των συναλλαγών που έγινε με τη χρήση κυρίως μετρητών. Πλέον, είναι προφανής η στροφή προς το πλαστικό χρήμα, τάση που αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω μετά και τα νέα κριτήρια για την πλήρωση των όρων του αφορολόγητου εισοδήματος.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση των πωλήσεων ανά κατηγορία αγαθών κατά τις χειμερινές εκπτώσεις του 2020. Τα καταστήματα στον επιμέρους κλάδο της ένδυσης-υπόδησης σημείωσαν ιδιαίτερα αρνητικές επιδόσεις, καθώς το 75% δήλωσε ότι οι πωλήσεις τους ήταν χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι, παρά το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των συγκεκριμένων επιχειρήσεων προχώρησαν σε εκπτώσεις μεγαλύτερες του 40%.
Οι επιχειρήσεις με σχετικά μεγαλύτερο κύκλο εργασιών εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τις μικρότερες επιχειρήσεις, χωρίς ωστόσο εντυπωσιακές διαφοροποιήσεις. Αντίθετα, τα συμπεράσματα είναι μεικτά όταν εξετάζεται η πορεία των πωλήσεων με βάση την ύπαρξη μισθωτής απασχόλησης.
Εκπτώσεις έως τις 14 Μαρτίου στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου
Έως τις 14 Μαρτίου θα έχουν εκπτώσεις τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου μετά την τροποποίηση της χρονικής περιόδου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, οι οποίες με απόφαση της αντιπεριφερειάρχη μεταφέρθηκαν από την 1η Μαρτίου έως 14 Μαρτίου. Η σχετική απόφαση προέκυψε μετά από αίτημα του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνης προκειμένου ο σύλλογος να εναρμονιστεί με τις αποφάσεις των υπόλοιπων εμπορικών συλλόγων του νησιού και οι εκπτώσεις στα καταστήματα της Κρήτης να είναι την ίδια χρονική περίοδο.
Σε σχετική ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνης αναφέρεται στην χρονική περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων στην δυνατότητα που έχουν τα καταστήματα που επιθυμούν να είναι ανοιχτά την Κυριακή 8 Μαρτίου και καλεί τους καταναλωτές να προτιμούν τις ντόπιες επιχειρήσεις: «O Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνης, ενημερώνει τους συναδέλφους εμπόρους και τους καταναλωτές, ότι κατόπιν απόφασης της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης κ. Λιονή, το καθεστώς των ενδιάμεσων εκπτώσεων έχει πλέον τροποποιηθεί. Προκειμένου λοιπόν το Ρέθυμνο να εναρμονιστεί με την υπόλοιπη Περιφέρεια της Κρήτης ως ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι ορίζονται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου για κάθε χρόνο. Κατ’ ακολουθία, ως ημέρα έναρξης του δεκαπενθήμερου είναι η Τρίτη, 3 Μαρτίου και αντίστοιχα, τελευταία ημέρα των εκπτώσεων θα είναι το Σάββατο, 14 Μαρτίου 2020.
Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των προϊόντων και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση αναγραφής της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση.
Παράλληλα με τα ως άνω, τα καταστήματα κάθε είδους μπορούν να λειτουργήσουν προαιρετικά την Κυριακή 8 Μαρτίου, πρώτη Κυριακή της συγκεκριμένης ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου.
Κατά τις ισχύουσες διατάξεις, τα καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν την Κυριακή αυτή, από ώρα 11.00 έως ώρα 18.00 (παρ. 1 άρθρου 23 ν. 2224/1994).
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνης, καλεί το καταναλωτικό κοινό, να προτιμήσει τις ντόπιες εμπορικές επιχειρήσεις και να επωφεληθεί της εκπτωτικής περιόδου, με γνώμονα την τελική τιμή και την ποιότητα των προϊόντων».