Ολοκληρώθηκε η μελέτη για τον εξωραϊσμό της περιοχής της Χοχλάδας κάτω από το Φρούριο της Φορτέτζας που εκπονήθηκε δωρεάν από τον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Χαλκιαδάκη και τη Δευτέρα αναμένεται να κατατεθεί στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και την Ενάλια Εφορεία, προκειμένου να δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις για να μπορέσει το έργο να προχωρήσει.
Η περιοχή της «Χοχλάδας» που βρίσκεται κάτω από την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα (Φορτέτζας), όπου, μέχρι και τη δεκαετία του ’60, οι Ρεθεμνιώτες συνήθιζαν να απολαμβάνουν τα καλοκαιρινά θαλάσσια λουτρά τους, αποτελεί σημείο αναφοράς για την πόλη, για αυτό και δόθηκε βαρύτητα στην αναβάθμισή της με βασικές υποδομές εξυπηρέτησης στους Ρεθεμνιώτες και κυρίως στους κατοίκους της παλιάς πόλης, για τους οποίους αποτελεί την κοντινότερη πρόσβαση στη θάλασσα για να κάνουν τα καλοκαιρινά τους μπάνια.
Όπως ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος καθημερινότητας πόλης, Θωμάς Κρεβετζάκης, η μελέτη ολοκληρώθηκε και θα κατατεθεί στις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες, ώστε αφού δοθούν οι σχετικές εγκρίσεις να προχωρήσει ο σχεδιασμός του Δήμου για τη αναβάθμισή της. Σε σχετικές δηλώσεις του ανέφερε: «Στις αρχαιολογικές υπηρεσίες -την Εφορεία Αρχαιοτήτων και την Ενάλια Εφορεία θα κατατεθεί τη ερχόμενη Δευτέρα η μελέτη ανάδειξη των Νεώσοικων στην περιοχή της Χοχλάδας. Η μελέτη περιλαμβάνει την ομογενοποίηση του περιβάλλοντος με τα τείχη της Φορτέτζας, την απομάκρυνση της υφιστάμενης σκάλας που μπαίνει στο νεώριο και τη δημιουργία δυο νέων προσβάσεων με αντίστοιχους λουτήρες για τους λουόμενους. Προβλέπει τη δημιουργία ενός τοιχίου αντιστήριξης και την προστασία από την διάβρωση του εδάφους που θα εξυπηρετεί τους λουόμενους ως κάθισμα. Η μελέτη είναι δωρεά από τον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Χαλκιαδάκη. Για να ξεκινήσει το έργο θα πρέπει προηγηθούν ανασκαφές από την Αρχαιολογική Υπηρεσία γιατί στην συγκεκριμένη περιοχή βρίσκονται μπάζα από τη διάνοιξη του περιφερειακού δρόμου και από τον καθαρισμό της Φορτέτζας. Ο προϋπολογισμός είναι χαμηλός και θα τον γνωρίζουμε μετά τις εγκρίσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, πάντως, θα υλοποιηθούν με πόρους του Δήμου Ρεθύμνου. Η «Χοχλάδα» είναι ιδιαίτερα συνδεδεμένη με τους κατοίκους της παλιάς πόλης, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι μοναδική περιοχή που της δίνει πρόσβαση στη θάλασσα, από διηγήσεις των κατοίκων δεν έχει υπάρξει ποτέ πνιγμός στη συγκεκριμένη περιοχή. Είναι μια περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και ιστορικής αξίας και για αυτό επιδιώκουμε να την αναβαθμίσουμε».
Ιστορικά στοιχεία για την «Χοχλάδα»
Στο βιβλίο του με τίτλο «370 μνημειακά κενά στην ιστορική Τοπογραφία του Ρεθύμνου» ο εκπαιδευτικός – συγγραφέας Χάρης Στρατιδάκης αναφέρει για την περιοχή της «Χοχλάδας»:
«Στάση 24η. Άγιος Σπυρίδωνας Φορτέτζας (Σκιέρος). Ο σπηλαιώδης ναός του Αγίου Σπυρίδωνα υπήρξε σημαντικός χώρος λατρείας ήδη από τη Βενετοκρατία. Κατά την πολιορκία της Φορτέτζας από τους Τούρκους επιχειρήθηκε η χρησιμοποίησή του ως τάφρου υπονόμευσης του φρουρίου. Επί Τουρκοκρατίας παρέμεινε στη διακριτική εξουσία των χανουμισσών της καθαρά τουρκογειτονιάς «Χαράκια». Το 1897 τον ανέλαβε η Χριστιανική Κοινότητα Ρεθύμνης και τα έτη 1902 και 1922 επισκευάστηκε, τόσο η εκκλησία όσο και το σπιτάκι ακριβώς από κάτω. Την εργασία προσέφερε εθελοντικά το «συνάφι» (συντεχνία) των χριστιανών κτιστών, γι’ αυτό και εθιμικά ο Άγιος θεωρείται ως προστάτης τους, όπως και γενικότερα των ενδεών και των αδυνάτων αλλά και των ναυτικών («Άγιε Σπυρίδωνα μου Σπυρίδωνα / απού ‘σαι στσοί Κορφούς / ξεμίστευγέ μας ούλους / μεγάλους και μικρούς»).
Στάση 25η. Ταρσανάς Αγίου Σπυρίδωνα. Στην περιοχή Squero (Σκιέρο), που σημαίνει μικρό ναυπηγείο, λειτουργούσε επί Βενετοκρατίας ο δεύτερος ταρσανάς του Ρεθύμνου, με προστάτη άγιο την παρακείμενη τότε εκκλησία της Αγίας Άννας (εκλείψασα). Στον ταρσανά του Αγίου Σπυρίδωνα πραγματοποιούνταν οι βασικές εργασίες και, αφού το πλοίο καθελκυόταν, οδηγούνταν στο βενετσιάνικο λιμάνι, όπου συμπληρωνόταν το «ντύσιμό» του. Στο συνδετήριο τείχος Φορτέτζας και τείχους της πόλης θα πρέπει να διανοιγόταν κάποια πυλίδα για επικοινωνία με το ναυπηγείο, αφού η υπεράνω κείμενη δυτική πυλίδα του φρουρίου δεν εξυπηρετούσε τοπογραφικά».